Julie Desprairies: «Προσκαλούμε το κοινό σε ένα συγκινητικό ταξίδι στα αντιφατικά τοπία της Ελευσίνας»

Julie Desprairies: «Προσκαλούμε το κοινό σε ένα συγκινητικό ταξίδι στα αντιφατικά τοπία της Ελευσίνας» Facebook Twitter
Julie Desprairies: «Η Ελευσίνα είναι μια ζωντανή και ποικιλόμορφη πόλη που συνδυάζει σύνθετους βιομηχανικούς χώρους, φυσική και ανθρώπινη κληρονομιά. Με αυτή τη δημιουργία και την επικείμενη Πολιτιστική Πρωτεύουσα στην πόλη το 2023, θέλω να διερευνήσω τη θέση του σύγχρονου χορού στη βοτανική και στον αστικό σχεδιασμό». Φωτο: Παντελής Λαδάς / LDSPRO
0

Μια σπουδαία Γαλλίδα χορογράφος, η Julie Desprairies, η μυστηριακή παράδοση της Ελευσίνας και οι κάτοικοί της συνδέονται στο Μυστήριο 55, με αφετηρία τον παλιό Σιδηροδρομικό Σταθμό Ελευσίνας, για να δημιουργήσουν έναν χορογραφικό περίπατο δύο χιλιομέτρων στις ανενεργές σιδηροδρομικές γραμμές της πόλης μέχρι το Πάρκο Πλάτωνος, από τη δύση ως την ανατολή.

Ένα άλλο Μυστήριο είναι ο τίτλος της δουλειάς της Julie Desprairies στην οποία περίπου εκατό κάτοικοι και έξι τοπικοί πολιτιστικοί σύλλογοι θα συμπράξουν στο αντιφατικό τοπίο της Ελευσίνας με ένα in-situ έργο που θα αντλήσει από τις χορευτικές και μουσικές παραδόσεις του τόπου και με αναφορά στα Μικρά και Μεγάλα Μυστήρια που πραγματοποιούνταν στην αρχαιότητα, τη λατρεία της θεάς της γεωργίας Δήμητρας και της κόρης της Περσεφόνης, καθώς και στις θυσίες, τις προσφορές και τους ύμνους που περιελάμβαναν οι μυστικιστικές πομπές στην Ιερά Οδό.

Μέσα σε αυτόν τον σπάνιο πλούτο της Ελευσίνας, με το αρχαιολογικό και μυθολογικό της ενδιαφέρον, με τις κοινότητες και το εργατικό παρελθόν, τη σύνθετη βιομηχανία, την ανθρώπινη και φυσική κληρονομιά, η Julie Desprairies καλείται να αναδημιουργήσει ένα περιβάλλον σύνδεσης των πολιτισμών, των εθίμων, των ανθρώπων που θα ενωθούν ανεξάρτητα από την ηλικία και την καταγωγή τους μέσα σε ένα «άλλο μυστήριο».

Οι παραστάσεις που δημιουργώ ποικίλλουν ως προς την κλίμακα: μπορεί να περιλαμβάνουν ένα κτίριο, μια γειτονιά, μια πόλη, ένα τοπίο. Αυτές οι δημιουργίες έχουν διάφορες μορφές: σόου, ταινίες, εκθέσεις, ραδιοφωνικές εκπομπές, παραστάσεις. Για μένα το σημαντικό είναι «να κάνω ορατή την κίνηση των τόπων».

Η Ελευσίνα είναι αυτή τη φορά η σκηνή της Γαλλίδας χορογράφου και οι κάτοικοι είναι οι ερμηνευτές των έργων της,  τα περισσότερα από τα οποία γίνονται στον δημόσιο χώρο, από την Ευρώπη μέχρι τη Βραζιλία και τη Μέση Ανατολή. Η δουλειά της είναι φτιαγμένη από τους κατοίκους για τους κατοίκους και στις 13 & 14 Νοεμβρίου 2021 θα δούμε το έργο που θα συνδημιουργήσει με τους Ελευσίνιους, χρησιμοποιώντας πολλές και διαφορετικές καλλιτεχνικές πρακτικές.

Julie Desprairies: «Προσκαλούμε το κοινό σε ένα συγκινητικό ταξίδι στα αντιφατικά τοπία της Ελευσίνας» Facebook Twitter
Φωτο: Παντελής Λαδάς / LDSPRO

Ως μονοπάτι των ανενεργών σιδηροδρομικών γραμμών, η Ιερά Οδός θα διαγράψει τη δική της πορεία σε κείμενα, χορούς και τραγούδια, που δεν θα γιορτάζουν κάποια θεά, αλλά θα τιμούν τους ίδιους τους πολίτες της Ελευσίνας. Οι μυστικιστικές φόρμες και τα αντικείμενα που αποκαλύπτονται στα Μυστήρια θα αντικατασταθούν από καθημερινές συζητήσεις και αντικείμενα που διαμορφώνουν την πόλη του σήμερα.

Η Desprairies μέσα από το καλλιτεχνικό της έργο θέτει τα ερωτήματα αν μπορεί ο χορός ως όχημα σήμερα να συνδράμει στη διαβούλευση των πολιτών και με ποιον τρόπο ένα καλλιτεχνικό έργο θα μπορούσε να δημιουργήσει προοπτικές για την πόλη.

Για να οργανώσει την καλλιτεχνική της δράση και προκειμένου να αναδείξει τις διαφορετικές κοινότητες που συνθέτουν τον πολιτιστικό και καλλιτεχνικό πλούτο της Ελευσίνας μέχρι και σήμερα, η Desprairies ήρθε σε επαφή, στο πλαίσιο δύο καλλιτεχνικών residencies στην Ελευσίνα, με τη βιομηχανική ιστορία της πόλης, χαρτογράφησε τους χορούς της Ελευσίνας και διερεύνησε την ευρύτερη έννοια του χορού με τη σύγχρονη βοτανική και τον αστικό σχεδιασμό.

Μιλά στο lifo.gr για την ιδέα και την προετοιμασία του έργου της σε μια πόλη που την έχει εμπνεύσει και εντυπωσιάσει με το παρελθόν και το παρόν της.

Julie Desprairies: «Προσκαλούμε το κοινό σε ένα συγκινητικό ταξίδι στα αντιφατικά τοπία της Ελευσίνας» Facebook Twitter
Φωτο: Παντελής Λαδάς / LDSPRO
Julie Desprairies: «Προσκαλούμε το κοινό σε ένα συγκινητικό ταξίδι στα αντιφατικά τοπία της Ελευσίνας» Facebook Twitter
Φωτο: Παντελής Λαδάς / LDSPRO

— Μιλήστε μας για την ιδέα του έργου σας.

Για την Ελευσίνα 2023 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, δημιουργούμε έναν χορογραφικό περίπατο δύο χιλιομέτρων κατά μήκος των ανενεργών σιδηροδρομικών γραμμών που διασχίζουν την πόλη της Ελευσίνας από την ανατολή ως τη δύση.

Η Ελευσίνα είναι γνωστή για τους μύθους, τα μυστήρια και την αρχαία λατρεία της θεάς της γεωργίας Δήμητρας και της κόρης της Περσεφόνης. Οι μυστικιστικές πομπές και οι αντίστοιχες τελετουργίες χρησιμοποιούσαν την ιερή διαδρομή και χαρακτηρίζονταν από θυσίες, προσφορές και ύμνους, ενώ στην αρχαιότητα υπήρχαν τα Μικρά και τα Μεγάλα Μυστήρια.

Δημιουργούμε, λοιπόν, την παράσταση Un Autre mystère (Ένα άλλο μυστήριο) που θα συγκεντρώσει Ελευσίνιους κάθε ηλικίας και καταγωγής σε μια διαδρομή στον εγκαταλελειμμένο σιδηρόδρομο. Αυτή θα είναι η ιερή μας διαδρομή. Το έργο μας θα βασίζεται σε κείμενα, χορούς και τραγούδια, που δεν θα γιορτάζουν κάποια θεά, αλλά θα τιμούν τους ίδιους τους πολίτες της Ελευσίνας.

Σε αυτό το in situ project, στο οποίο θα συμμετάσχουν περισσότεροι από εκατό κάτοικοι της πόλης και πέντε χορευτές από τη Γαλλία και την Ελλάδα, θέλουμε να προσκαλέσουμε το κοινό σε ένα συγκινητικό ταξίδι στα αντιφατικά τοπία της Ελευσίνας, καθώς και στη μουσική και χορευτική της παράδοση.

Julie Desprairies: «Προσκαλούμε το κοινό σε ένα συγκινητικό ταξίδι στα αντιφατικά τοπία της Ελευσίνας» Facebook Twitter
Φωτο: Παντελής Λαδάς / LDSPRO

— Με ποιον τρόπο οι κοινότητες περιλαμβάνονται / εμπλέκονται στα έργα σας;

Η ομάδα μας Des Prairies έχει δημιουργήσει περισσότερες από 30 in situ δημιουργίες στην Ευρώπη, στη Βραζιλία και στη Μέση Ανατολή: από χορευτικά έργα, εγκαταστάσεις και video dance μέχρι χορογραφημένα πάρτι και εκθέσεις. Η κάθε πόλη είναι πάντα η σκηνή μας και οι κάτοικοί της είναι οι ερμηνευτές.

Στην Ελευσίνα η τοπική κοινωνία αγκάλιασε το έργο μας και έδειξε από την πρώτη μέρα ενδιαφέρον να συμμετάσχει. Είναι, άλλωστε, μια πόλη του χορού και των χορευτών. Για τον λόγο αυτό, συναντήσαμε τοπικούς συλλόγους που προωθούν παραδοσιακούς χορούς και τη μουσική λαογραφία.

Κατά τη διάρκεια των δύο residencies που καταφέραμε να πραγματοποιήσουμε στην Ελευσίνα, παρά την πανδημία, συναντήσαμε κοινότητες, μαγειρέψαμε μαζί και αφιερώσαμε χρόνο παρακολουθώντας τους χορούς τους. Μάθαμε επίσης πολλά για τις παραδοσιακές τους φορεσιές, ακόμα και για τις συνταγές μαγειρικής τους.

— Για την Ελευσίνα ποια πρακτική και μεθοδολογία ακολουθήσατε;

Δημιουργώ χορογραφικά έργα με βάση το πλαίσιο με το οποίο επιθυμώ να καταπιαστώ. Αφού διενεργήσω μια λεπτομερή μελέτη των τοποθεσιών και της απαίτησής τους, δημιουργώ αυτό που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε «εφαρμοσμένο χορό», που συχνά περιλαμβάνει τους κατοίκους αλλά και όσους τους χρησιμοποιούν.

Οι παραστάσεις που δημιουργώ ποικίλλουν ως προς την κλίμακα: μπορεί να περιλαμβάνουν ένα κτίριο, μια γειτονιά, μια πόλη, ένα τοπίο. Αυτές οι δημιουργίες έχουν διάφορες μορφές: σόου, ταινίες, εκθέσεις, ραδιοφωνικές εκπομπές, παραστάσεις. Για μένα το σημαντικό είναι «να κάνω ορατή την κίνηση των τόπων».

— Τι θα θέλατε να δείξετε από την Ελευσίνα μέσα από αυτό το έργο;

Η Ελευσίνα είναι μια ζωντανή και ποικιλόμορφη πόλη που συνδυάζει σύνθετους βιομηχανικούς χώρους, φυσική και ανθρώπινη κληρονομιά. Με αυτή τη δημιουργία και την επικείμενη Πολιτιστική Πρωτεύουσα στην πόλη το 2023, θέλω να διερευνήσω τη θέση του σύγχρονου χορού στη βοτανική και στον αστικό σχεδιασμό.

Τι θα γινόταν, αν η χορογραφική τέχνη είχε μια λειτουργία σχεδιασμού; Τι θα γινόταν αν ένα καλλιτεχνικό έργο άνοιγε αστικές προοπτικές; Τι θα γινόταν, αν η διαβούλευση των πολιτών γινόταν μέσω του χορού;

Julie Desprairies: «Προσκαλούμε το κοινό σε ένα συγκινητικό ταξίδι στα αντιφατικά τοπία της Ελευσίνας» Facebook Twitter
Φωτο: Παντελής Λαδάς / LDSPRO
Julie Desprairies: «Προσκαλούμε το κοινό σε ένα συγκινητικό ταξίδι στα αντιφατικά τοπία της Ελευσίνας» Facebook Twitter
Φωτο: Παντελής Λαδάς / LDSPRO

Ένα Άλλο Μυστήριο | Un Autre Mystère

Compagnie des Prairies - Julie Desprairies

13 & 14 Νοεμβρίου 2021 | Ώρα έναρξης: 11.00 & 16.00

Ένας χορογραφικός περίπατος δυο χιλιομέτρων στις ανενεργές σιδηροδρομικές γραμμές της Ελευσίνας, με τη συμμετοχή Ελλήνων και Γάλλων χορευτών, κατοίκων και τοπικών πολιτιστικών συλλόγων.

Αφετηρία: Παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός Ελευσίνας

Τέρμα: Πάρκο Πλάτωνος

Ερμηνευτές: Δάφνη Κουτσαφτή, Δέσποινα Γκουγκουλιάνα, Elise Ladoué, Θέμις Χατζή, Βάσια Δεμίρη

Χάρτης της διαδρομής εδώ

Είσοδος ελεύθερη με προκράτηση θέσεων εδώ


 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ