«Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα»: Το νέο έργο του Γιάννη Καλαβριανού στο Θέατρο Τέχνης

"Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα", το νέο έργο του Γιάννη Καλαβριανού στο Θέατρο Τέχνης Facebook Twitter
Το έργο άρχισε να γράφεται το 2015. Αφορμή ήταν η τρομοκρατική επίθεση στα γραφεία του σατιρικού περιοδικού Charlie Hebdo στο Παρίσι. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή
0

«ΜΙΚΡΟΙ ΠΥΡΟΒΟΛΙΣΜΟΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΝΥΧΤΑ» είναι ο τίτλος του νέου έργου του Γιάννη Καλαβριανού που κάνει πρεμιέρα στις 3 Δεκεμβρίου στο Θέατρο Τέχνης.

Αφετηρία του νέου έργου του αποτέλεσε η ιστορία του «Μίχαελ Κόλχαας» του Χ. Φ. Κλάιστ, ενός από τα σημαντικότερα έργα της γερμανικής γλώσσας. Πρότυπο για τον Κόλχαας ήταν η αληθινή ιστορία του ληστή Χανς Κολχάζε, ο οποίος έδρασε στην περιοχή της Σαξονίας, από το 1534 έως το 1540.

Μεταφερόμαστε στον 16ο αιώνα, όταν ένας φιλήσυχος και νομοταγής πολίτης, ο εκτροφέας αλόγων Μίχαελ Κόλχαας, ξεκινά από το χωριό του στο Βρανδεμβούργο για να πουλήσει στη γειτονική Σαξονία τα άλογα που με πολύ κόπο εξέθρεψε. Ο νέος άρχοντας της περιοχής, όμως, του κλείνει τον δρόμο και του ζητά χρήματα και άδεια διέλευσης για να του επιτρέψει να συνεχίσει.

Κεντρικό θέμα του έργου είναι η δύναμη που μπορεί να αποκτήσει η φωνή του ενός, αλλά και τα άκρα στα οποία μπορεί να φτάσει μια λογική απαίτηση.

Ο Κόλχαας, που δεν είχε τίποτε από τα δύο, προτείνει να τον αφήσουν να περάσει για μία φορά και να τα φέρει επιστρέφοντας, αφήνοντας ως εγγύηση τα δύο καλύτερα άλογά του. Όταν γυρίζει όμως, τα βρίσκει εξαθλιωμένα, αφού τα είχαν υποχρεώσει σε εξαντλητικές εργασίες, και ζητά να αποζημιωθεί.

"Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα", το νέο έργο του Γιάννη Καλαβριανού στο Θέατρο Τέχνης Facebook Twitter
Γιώργος Σαββίδης. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Ο άρχοντας τον ταπεινώνει, τον διώχνει και σκοτώνει τη γυναίκα του. Ο Κόλχαας προσπαθεί με κάθε έννομο τρόπο να δικαιωθεί. Το Κράτος, ο Νόμος και η Εκκλησία αδιαφορούν. Μη βρίσκοντας στήριξη από πουθενά και νιώθοντας τεράστια απογοήτευση, αποφασίζει να πάρει τον Νόμο στα χέρια του και πυρπολεί τη Βιτεμβέργη.

«Ένα ακόμη παγωμένο δάκρυ κύλησε στο μάγουλο του Κόλχαας.

Βλέπω έναν κήπο να 'ρχεται κατά πάνω μου. Ένα λιβάδι να σηκώνεται από τον βυθό 

της θάλασσας, να βγαίνει στην επιφάνεια, να με παίρνει μαζί με όλους τους άλλους

και να μας πηγαίνει εκεί ψηλά που μόνο λουλούδια πρέπει να υπάρχουν.

Χρατς…χρατς…

Ήρθε η ώρα, να πάψει πια να χτυπά η καρδιά μου. Ανάξια ανθρωπότητα. Που δεν

μπορείς να σταματήσεις το κακό. Για σένα πια, είναι το ίδιο αδιάφορο αν νικά ή αν

ποδοπατιέται το καλό. Ήρθε η ώρα, να πάψει πια να χτυπά η καρδιά μου» (απόσπασμα του έργου).

Το μέτρο και η λογική γρήγορα καταλύονται. Διάφοροι άνθρωποι, απογοητευμένοι από την αδικία που βιώνουν καθημερινά, συντάσσονται δίπλα του και φτιάχνουν έναν μικρό στρατό που καίει, δολοφονεί και λεηλατεί. Ο ηγεμόνας προτείνει, έστω και αργά, να τον αποζημιώσει. Όμως, ο Κόλχαας δεν αρκείται πια σε αυτό. Ο στόχος του είναι πλέον, ο ίδιος ο ηγεμόνας και η υπόθεση δύο αλόγων απειλεί να διαλύσει μία ολόκληρη χώρα.

Κεντρικό θέμα του έργου είναι η δύναμη που μπορεί να αποκτήσει η φωνή του ενός, αλλά και τα άκρα στα οποία μπορεί να φτάσει μια λογική απαίτηση.

"Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα", το νέο έργο του Γιάννη Καλαβριανού στο Θέατρο Τέχνης Facebook Twitter
Xριστίνα Μαξούρη. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Ο Κόλχαας αδικήθηκε, αλλά μετατράπηκε σε τρομοκράτη. Μπορεί λοιπόν, ο καθένας να πάρει τον Νόμο στα χέρια του και μέχρι πού μπορεί να φτάσει για να διεκδικήσει το δίκιο του;

«Οι ιδέες του εξαπλώνονται με ταχύτητα μεγαλύτερη από φωτιά σε ξερόχορτα. Είναι σαν να έχουν όλοι τρελαθεί.

Πρώτα το παρατήρησαν οι ζωγράφοι…

Γερανοί άρχισαν να πετάνε από καμβάδες, τουλίπες σε νεκρές φύσεις να

μαραίνονται, ήρεμες θάλασσες να ανταριάζουν, οι άνδρες του Ντύρερ να

ανοιγοκλείνουν τα μάτια τους, να έχουν λόξυγγα οι Παρθένοι του Ραφαήλ.

Ακολούθησαν οι έμποροι…

Τα σκόρδα που κρέμονται στους τοίχους, ξαναβλασταίνουν, δέρματα περπατάνε από

τους πάγκους του τσαγκάρη και φεύγουν, σφαχτά στα τσιγκέλια των χασάπηδων

βογκάνε, ρούχα ξηλώνονται από μόνα τους, σφυριά και αμόνια τρέχουν πύρινα έξω

από τα σιδεράδικα…

Κεραμίδια ξεκολλάνε ένα ένα από τις στέγες κι εκτοξεύονται, παραθυρόφυλλα

ανοιγοκλείνουν σαν τρελά και πόρτες ξεκλειδώνονται και πάνε προς το δάσος να

ξαναγίνουν δέντρα.

Πουλιά παγώνουν ενώ πετάνε και πέφτουν σα βαρίδια στη γη και σκάνε,

το χώμα ανοιγοκλείνει και καταπίνει τα σπαρτά, τα σκυλιά κοιμούνται όρθια,

τα ρυάκια αλλάζουν πορεία και πηγαίνουν προς τα πίσω ή ξεραίνονται ξαφνικά, ή

βυθίζονται σε μια τρύπα και χάνονται, ψάρια πετάγονται στις όχθες και προσπαθούν

να ροκανίσουν πέτρες. Τα ήσυχα χωριουδάκια θυμίζουν πια πίνακες του Ιερώνυμου

Μπος.

Ιπτάμενα βατράχια κυνηγάνε αρουραίους, ψάρια καταπίνουν πλοία, μαϊμούδες

ιππεύουν δελφίνια, σαύρες μαστιγώνουν με τις ουρές τους γριές, μαύροι λαγοί

χουφτώνουν γυναίκες, χιμαιρικά διαόλια κλωτσάνε βόδια προς την άβυσσο, 

καλόγριες το κάνουν με αρκούδες και καρδερίνες, περιμένουν πότε θα πεθάνουμε,

για να μας τραγουδήσουν. Είναι σαν να μας εχθρεύεται η πλάση…(απόσπασμα του έργου).

"Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα", το νέο έργο του Γιάννη Καλαβριανού στο Θέατρο Τέχνης Facebook Twitter
Γιάννης Καλαβριανός

Η συζήτηση για τα ηθικά όρια μιας εξέγερσης, η καχυποψία και οι καθημερινά τεταμένες σχέσεις Πολίτη-Κράτους, τα περιστατικά αστυνομικής βίας και η συνεχής περιθωριοποίηση μη προνομιούχων ομάδων εξαιτίας κυρίως της φτώχειας κάνουν την ιστορία του Κόλχαας να μοιάζει εντελώς σημερινή και εκείνον, τον πιο σύγχρονο Ευρωπαίο πολίτη.

«Το έργο άρχισε να γράφεται το 2015. Αφορμή ήταν η τρομοκρατική επίθεση στα γραφεία του σατιρικού περιοδικού Charlie Hebdo στο Παρίσι. Ξεκίνησα να διαβάζω για το ιστορικό των βίαιων ταραχών στα γαλλικά προάστια και της σύγχρονης ριζοσπαστικοποίησης Γάλλων πολιτών.

Κι αν έχει γραφτεί από την Κρίστεβα το "πουθενά δεν είσαι περισσότερο ξένος απ’ όσο στη Γαλλία", το φαινόμενο να νιώθεις απροστάτευτος και αδικημένος, οπότε παρίας στην ίδια σου την χώρα, είναι τόσο παλιό όσο και η απαρχή της όποιας κοινωνικής δομής.

Ο Κλάιστ έγραψε τη νουβέλα "Μίχαελ Κόλχαας" 200 χρόνια πριν, εμπνευσμένος από την αληθινή ιστορία ενός άλλου αποκλεισμένου, που έζησε στην περιοχή του Βρανδεμβούργου, τον 16ο αιώνα. Και η νουβέλα του ήταν με τη σειρά της η έμπνευση για το "Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα", λέει ο σκηνοθέτης της παράστασης Γιάννης Καλαβριανός.

"Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα", το νέο έργο του Γιάννη Καλαβριανού στο Θέατρο Τέχνης Facebook Twitter
Γιώργος Γλάστρας. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

«Την ιστορία του Κόλχαας στην παράσταση αφηγούνται τα άλογά του. Πρόκειται για την πιο μινιμαλιστική και μάλλον τολμηρή μου σκηνοθεσία. Δεν υπάρχει καν σκηνικό και κανένα σκηνικό αντικείμενο, αλλά μόνο κοστούμια εμπνευσμένα από την ανατομία των αλόγων. Τέσσερις ηθοποιοί, ένας πιανίστας, η συνεχής μουσική, η απολύτως χορογραφημένη κίνηση και οι εναλλαγές σκοταδιού και φωτός συνθέτουν την αυστηρή παρτιτούρα αυτής της γοητευτικής, μα τόσο τραγικής ιστορίας».

«Είναι είκοσι οκτώ χρονών. Πολύ όμορφη

Πολύ.

Αλλά οι γυναίκες των φτωχών δεν αξίζουν δεκάρα.

Την χάσαμε από τα μάτια μας.

Με τράβηξε ένας φρουρός. Με ανέβασε από την πέτρινη στριφογυριστή σκάλα μέσα

στον Πύργο. Ο Βαρόνος μας ακολουθούσε. Ο φρουρός έφυγε. Ο Βαρόνος με πέταξε

σε έναν πάγκο. Και σταμάτησε να με κοιτάζει στα μάτια.

Δεν τη βρίσκαμε πουθενά. Τη φωνάζαμε σε όλο τον δρόμο μέχρι το υποστατικό.

Γύρισα στο σπίτι, χωρίς να ξέρω πόση ώρα πέρασε.

Ο Κόλχαας γυρίζει και τη βλέπει.

Οι κοτσίδες της έτρεμαν στις άκρες τους, σαν ουρές από γατάκια που τα πάτησε

κάρο…Τα σύννεφα, σαν τεράστιες βαμβακένιες μπάλες, πέρναγαν ξυστά από τις

κορυφές των κυπαρισσιών…

Τα πόδια μου ήταν πιο βαριά από ποτέ, δεν με ακολουθούσαν, σαν να πήγαινε το

κεφάλι μου μπροστά και τα πόδια μου να έμεναν πίσω.

Τα χέρια της έπεσαν σαν να ήταν έτοιμα να ξεκολλήσουν.

Και τρέχει να την προλάβει πριν σωριαστεί.

Την έβαλε να ξαπλώσει στο στρώμα που γέννησε τα παιδιά τους.

Ήταν γεμάτο με φλούδες από καλαμπόκια. Το καλοκαίρι, όταν είχε πατηθεί πολύ,

το ξήλωνα σε μια άκρη και το γέμιζα ξανά με καινούριες φλούδες, για να είναι

αφράτο. Και μετά, ξανά έραβα το άνοιγμα με μια χοντρή βελόνα. Και κάνανε τα

καλαμπόκια χρατς χρατς…όταν ξαπλώναμε…

Αγάπη μου…

Ένα ακόμη παγωμένο δάκρυ κύλησε στο μάγουλο του Κόλχαας.

Βλέπω έναν κήπο να ρχεται κατά πάνω μου. Ένα λιβάδι να σηκώνεται από τον βυθό 

της θάλασσας, να βγαίνει στην επιφάνεια, να με παίρνει μαζί με όλους τους άλλους

και να μας πηγαίνει εκεί ψηλά που μόνο λουλούδια πρέπει να υπάρχουν.

Χρατς…χρατς…

Ήρθε η ώρα, να πάψει πια να χτυπά η καρδιά μου. Ανάξια ανθρωπότητα. Που δεν

μπορείς να σταματήσεις το κακό. Για σένα πια, είναι το ίδιο αδιάφορο αν νικά ή αν

ποδοπατιέται το καλό. Ήρθε η ώρα, να πάψει πια να χτυπά η καρδιά μου».(απόσπασμα του έργου).

"Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα", το νέο έργο του Γιάννη Καλαβριανού στο Θέατρο Τέχνης Facebook Twitter
Μάνος Πετράκης. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

«Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα»

Ένα νέο έργο με αφορμή τη νουβέλα «Μίχαελ Κόλχαας» του Χάινριχ Φον Κλάιστ

Από την Εταιρεία Θεάτρου Sforaris

Κείμενο-Σκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός

Κοστούμια: Βάνα Γιαννούλα

Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλους

Επιμέλεια κίνησης: Αλεξία Μπεζίκη

Παίζουν: Γιώργος Γλάστρας, Χριστίνα Μαξούρη, Μάνος Πετράκης, Γιώργος Σαββίδης

Μουσικός επί σκηνής: Σταύρος Διαμαντόπουλος

Θέατρο Τέχνης - Φρυνίχου

13/12-22/2

Δευτέρα-Τρίτη, 21:00

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ