Άνθρωποι δίχως όνομα: Οι συγκινητικές προσωπικές ιστορίες των φροντιστών σε μια θεατρική παράσταση

Άνθρωποι δίχως όνομα: Οι συγκινητικές προσωπικές ιστορίες των φροντιστών σε μια θεατρική παράσταση Facebook Twitter
Άνθρωποι χωρίς όνομα | Φωτογραφίες: Αριστέα Ανύση, Σοφία Μανώλη
0

Ένας αιφνίδιος επιθετικός καρκίνος, αναγκάζει τη Φ. να αναλάβει τη φροντίδα του συντρόφου της. Η επιθυμία της να του εξασφαλίσει μία αξιοπρεπή καθημερινότητα, για το υπόλοιπο της ζωής του, την οδηγεί στο να αφιερωθεί στην περίθαλψή του. Στην προσπάθειά της να διαχειριστεί αυτή τη δύσκολη συνθήκη αναζητά απαντήσεις μέσα από αντίστοιχες ιστορίες άλλων φροντιστών.

Έτσι, εκτυλίσσονται διαδοχικά έξι ιστορίες, που αποκαλύπτουν διαφορετικές όψεις και οπτικές του ίδιου προβλήματος. Αλλιώτικες δυσκολίες, ανόμοιες συνθήκες, ηλικίες, προσωπικές σχέσεις και χαρακτήρες. Οι φροντιστές, μπαίνουν μαζί με τους ασθενείς σε έναν αγώνα δρόμου για να κερδίσουν τη μάχη με τον καρκίνο, το Αλτσχάιμερ και την Πολλαπλή Σκλήρυνση. Επίσης αναφορά γίνεται και στον παιδικό καρκίνο από τη θέση των γονέων. Ο θεατής, σαν να κοιτάζει στο εσωτερικό ενός γυάλινου δωματίου, παρακολουθεί μικρές καθημερινές στιγμές των ηρώων αυτών, που προσφέρουν άλλοτε συγκίνηση, άλλοτε γέλιο και άλλοτε ίσως κάποια ταύτιση. Ο κύκλος αυτών των ιστοριών, συμφιλιώνει τη Φ. με ό, τι καλείται να αντιμετωπίσει.

Η θεατρική ομάδα ΈρΜα παρουσιάζει από 11 έως και 26 Ιανουαρίου, κάθε Τρίτη και Τετάρτη, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης την παράσταση «Άνθρωποι χωρίς όνομα» η οποία, επιχειρεί να θίξει το σημαντικό θέμα της έλλειψης ανακουφιστικής φροντίδας, ως παροχή του συστήματος υγείας της χώρας μας, να εστιάσει στην αξία και τη συμβολή των ανθρώπων αυτών στην φροντίδα των αγαπημένων τους προσώπων αλλά και την επίδραση που μπορεί να έχει η ευθύνη αυτή στην εξέλιξη της δικής τους ζωής.

Οι ασθένειες που πραγματεύεται το έργο είναι ο καρκίνος, η πολλαπλή σκλήρυνση και το Αλτσχάιμερ. Χρόνιες νόσοι, που απαιτούν την παρουσία φροντιστή, που δεν είναι άλλος από κάποιο συγγενικό συνήθως ή φιλικό πρόσωπο, στις περισσότερες περιπτώσεις γυναίκες, χωρίς γνώσεις για τη διαχείριση της κατάστασης, χωρίς οικονομική και συναισθηματική στήριξη. Είναι οι ηρωίδες και οι ήρωες που θυσιάζουν τη ζωή τους για να αφιερωθούν στη φροντίδα των αγαπημένων τους.

«Σχεδόν δύο χρόνια πριν, συναντηθήκαμε μετά από καιρό με τη Μαρία Στεφανίδου σε ένα πάρκο, όπου οι συζητήσεις μας κυμαίνονταν γύρω από τις ζωές μας, τα όσα βιώσαμε και τα όσα ονειρευόμαστε», λέει στη LIFO η Ερμιόνη Πολιτίδου που σκηνοθετεί την παράσταση. «Η Μαρία, δεν είχε πολύ καιρό, που είχε χάσει τον πατέρα της. Τον φρόντισε σχεδόν αποκλειστικά για έναν ολόκληρο χρόνο. Και ήταν μία κατάσταση επώδυνη και ασφυκτική. Εκείνη ακριβώς τη στιγμή γεννήθηκε και η ιδέα μας: να μιλήσουμε, μέσα από την τέχνη μας για την κατάσταση αυτή που βιώνουν χιλιάδες άνθρωποι καθημερινά. Να μιλήσουμε για την έλλειψη ανακουφιστικής φροντίδας στη χώρα μας, να προβάλουμε τον ρόλο του φροντιστή και της φροντίστριας, να αποδώσουμε έναν φόρο τιμής σε όλους εκείνους που μάχονται καθημερινά, μαζί με τους ασθενείς τους, σε μία μάχη άνιση».

Έτσι, ξεκίνησε μία έρευνα μέσω συνεντεύξεων σε φροντιστές ασθενών. Μέσα από τις ιστορίες που συνέλεξαν, ξεκίνησε και η συγγραφή του έργου, με σημείο αναφοράς αληθινά γεγονότα και σε συνδυασμό με μυθοπλασία. Οι ασθένειες που πραγματεύεται το έργο είναι ο καρκίνος, η πολλαπλή σκλήρυνση και το Αλτσχάιμερ. Χρόνιες νόσοι, που απαιτούν την παρουσία φροντιστή, που δεν είναι άλλος από κάποιο συγγενικό συνήθως ή φιλικό πρόσωπο, στις περισσότερες περιπτώσεις γυναίκες, χωρίς γνώσεις για τη διαχείριση της κατάστασης, χωρίς οικονομική και συναισθηματική στήριξη. Είναι οι ηρωίδες και οι ήρωες που θυσιάζουν τη ζωή τους για να αφιερωθούν στη φροντίδα των αγαπημένων τους.

«Σκοπός της ομάδας μας είναι μέσα από αυτό το έργο να αποκτήσουν οι φροντιστές τη δική τους φωνή, να μιλήσουμε επιτέλους μεταξύ μας για αυτό το τεράστιο ταμπού της υποχρεωτικότητας της φροντίδας και να πάμε ένα βήμα πιο κοντά στο να αλλάξει ριζικά η αντιμετώπιση προς τους ανθρώπους αυτούς, αλλά και η μέριμνα που δείχνει η πολιτεία.

Άνθρωποι δίχως όνομα: Οι συγκινητικές προσωπικές ιστορίες των φροντιστών σε μια θεατρική παράσταση Facebook Twitter
Άνθρωποι χωρίς όνομα | Φωτογραφίες: Αριστέα Ανύση, Σοφία Μανώλη

Στη θεατρική παράσταση Άνθρωποι Χωρίς Όνομα, ο θεατής παρακολουθεί έξι ιστορίες φροντιστών με τους ασθενείς τους, οι οποίες αποτυπώνουν διαφορετικές σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων, διαφορετικές ποιότητες και αλληλεπιδράσεις, δοσμένες με χιούμορ και ακροβατώντας μεταξύ του τραγικού και του αστείου. Απλές, αληθινές, καθημερινές στιγμές, πίσω από τις κλειστές πόρτες των σπιτιών» λέει η Ερμιόνη Πολιτίδου.

«Και μεταξύ μας, ας είμαστε ειλικρινείς: η ασθένεια είναι μεταδοτική. Ακόμα κι αυτές που δεν κολλάνε με σωματίδια και μικροοργανισμούς.  Αυτές οι ασθένειες μάλιστα, ίσως είναι οι χειρότερες, γιατί δεν ξέρεις πως να προφυλαχθείς.“Δεν κινδυνεύεις εσύ” σου λένε, αλλά πλησιάζεις, ανοίγεσαι για να βοηθήσεις κι εκεί είναι που τρυπώνουν στην ψυχή σου, ξεχύνονται στις συνήθειές σου, γίνονται δεύτερή σου φύση. Όσο λιγότερο μεταδοτική είναι μια ασθένεια, τόσο πιο επικίνδυνη είναι. Ο απέναντί σου ζει κάτι τόσο βαθιά προσωπικό, που δεν γίνεται να τον καταλάβεις πραγματικά ποτέ. Απλώς κάνεις ό, τι καταλαβαίνεις» λένε σε μια στιγμή του έργου.

Το κείμενο υπογράφουν οι: Κάτια Παπαϊωάννου, Ερμιόνη Πολιτίδου, Μαρία Στεφανίδου και τη σκηνοθεσία η Ερμιόνη Πολιτίδου και είναι το πρώτο της ομάδας ΕρΜα που συστάθηκε το 2020 από δημιουργούς που ενδιαφέρονται να παρουσιάσουν πρωτότυπα έργα, με στόχο την αφύπνιση της κοινωνικής συνείδησης του κοινού, για θέματα που ελάχιστα έχουν απασχολήσει τον δημόσιο διάλογο. Στη συγγραφή του έργου συνέβαλε καθοριστικά η έρευνα που πραγματοποίησε η ομάδα με ερωτηματολόγια που απάντησαν φροντιστές ασθενών.

Άνθρωποι δίχως όνομα: Οι συγκινητικές προσωπικές ιστορίες των φροντιστών σε μια θεατρική παράσταση Facebook Twitter
Άνθρωποι χωρίς όνομα | Φωτογραφίες: Αριστέα Ανύση, Σοφία Μανώλη
Άνθρωποι δίχως όνομα: Οι συγκινητικές προσωπικές ιστορίες των φροντιστών σε μια θεατρική παράσταση Facebook Twitter
Άνθρωποι χωρίς όνομα | Φωτογραφίες: Αριστέα Ανύση, Σοφία Μανώλη
Άνθρωποι δίχως όνομα: Οι συγκινητικές προσωπικές ιστορίες των φροντιστών σε μια θεατρική παράσταση Facebook Twitter
Άνθρωποι χωρίς όνομα | Φωτογραφίες: Αριστέα Ανύση, Σοφία Μανώλη
Άνθρωποι δίχως όνομα: Οι συγκινητικές προσωπικές ιστορίες των φροντιστών σε μια θεατρική παράσταση Facebook Twitter
Άνθρωποι χωρίς όνομα | Φωτογραφίες: Αριστέα Ανύση, Σοφία Μανώλη

Συντελεστές

Συγγραφείς: Κάτια Παπαϊωάννου, Ερμιόνη Πολιτίδου, Μαρία Στεφανίδου

Δραματουργική επεξεργασία: Κάτια Παπαϊωάννου

Σκηνοθεσία: Ερμιόνη Πολιτίδου

Σκηνικά, Κοστούμια: Δημήτρης Μεντές, Δημήτρης Στογιάννος

Βοηθός σκηνογράφου: Σταύρος Πανέρας

Μουσική: Κική Κέρζελη

Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα

Επιμέλεια Κίνησης: Μαγδαλίνα Πανδρακλάκη


Ηθοποιοί:

Φ – Μαρία Στεφανίδου

Χ- Τάσος Χρυσόπουλος

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

11 έως και 26 Ιανουαρίου, κάθε Τρίτη και Τετάρτη


Παράλληλα με την παράσταση υπό την αιγίδα της Εταιρείας Ογκολόγων Παθολόγων Ελλάδας (ΕΟΠΕ) δημιουργήθηκε ένα Λεύκωμα, αφιερωμένο στους φροντιστές ασθενών. Στο Λεύκωμα θίγεται ο σκοπός του θεατρικού έργου και το ζήτημα των φροντιστών μέσα από την γραφή ιατρών, ψυχολόγων και λογοτεχνών. Περιλαμβάνει επίσης έρευνα που έχει διεξάγει η ΕΟΠΕ σε συνεργασία με την ομάδα ΕρΜα, καθώς και τις ιστορίες των φροντιστών, όπως οι ίδιοι τις μετέφεραν κατά τη διάρκεια της αναζήτησης υλικού για τη συγγραφή του θεατρικού κειμένου. Το λεύκωμα εκδίδεται από τις εκδόσεις Ευρασία.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ