Γιατί οι ταινίες έχουν τόσο μεγάλη διάρκεια τελευταία;

Γιατί οι ταινίες έχουν τόσο μεγάλη διάρκεια τελευταία; Facebook Twitter
Δεν κρατά περισσότερο ο «Μπάτμαν» του Ματ Ριβς από τρία επεισόδια του «Euphoria» στη σειρά, που είναι και ο τρόπος που έχουμε μάθει να καταναλώνουμε τις σειρές. Το attention span μας είναι που έχει μειωθεί. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

H ερώτηση που ακούω πιο συχνά το τελευταίο διάστημα, περισσότερο και από το «τι είναι αυτό το CODA που πήρε Όσκαρ» ή αν ήταν στημένο το χαστούκι του Γουίλ Σμιθ στον Κρις Ροκ, είναι γιατί οι ταινίες είναι τόσο μεγάλες. Και την ακούω εδώ και μήνες.

Όντως, μια μεγάλη μερίδα της πρόσφατης κινηματογραφικής σοδειάς υπερβαίνει κατά πολύ τις δύο ώρες. Το αποτέλεσμα είναι, αν βρίσκεσαι στο σινεμά, η απουσία διαλείμματος να θέτει την κύστη σου σε δοκιμασία που ομοιάζει με ηράκλειο άθλο.

Αν, πάλι, είσαι στο σπίτι, η παρακολούθηση γίνεται ένα παιχνίδι θέλησης και εξουσίας ανάμεσα σ' εσένα και το κινητό σου, με τα apps που είναι εγκατεστημένα στο δεύτερο να ψιθυρίζουν «κοίταξέ μας, παίξε μαζί μας, έχεις ώρα να ασχοληθείς μ' εμάς» και τους ψιθύρους να γίνονται κραυγές μετά τη δεύτερη ώρα. Για να διαλύσω το σασπένς πριν γεννηθεί, δεν υπάρχει μια σαφής απάντηση στην ερώτηση για τη μεγάλη τους διάρκεια, αυτή οφείλεται σε μια σειρά από λόγους.

Ο πρώτος είναι ο ανταγωνισμός ανάμεσα στο σινεμά και τις streaming πλατφόρμες. Όποτε το σινεμά ένιωσε να απειλείται από μια επιλογή στο σπίτι, μία από τις μεθόδους αντιμετώπισης ήταν το μέγεθος. Στα '50s η τηλεόραση έφερε το cinemascope, το 3-D και τη μεγάλη διάρκεια, στα '80s ήταν το βίντεο, στα τέλη των '00s η εδραίωση της τηλεοπτικής σειράς και τώρα ο μεγάλος αντίπαλος είναι οι streaming πλατφόρμες και το format της τηλεοπτικής σειράς.

Για να σηκωθεί ο θεατής από τον καναπέ, πρέπει να του δώσουμε ένα κίνητρο, πρέπει να νιώσει πως υπάρχει το λεγόμενο value for money, ότι τα χρήματά του θα πιάσουν τόπο, ότι θα δει κάτι πιο εκτεταμένο (και) σε διάρκεια, έτσι περίπου σκέφτονται οι παραγωγοί. Πρέπει να κάνουμε την ταινία μας event για να έρθει κόσμος σ’ αυτήν και ένα κινηματογραφικό event δεν μπορεί να κρατάει 90 λεπτά, τόσο διαρκούν τα επεισόδια του «Sherlock». Πρέπει, καθώς επιστρέφει στο σπίτι ο θεατής, να νιώσει ότι είδε κάτι «μεγάλο» που δεν θα μπορούσε να βρει εκεί.

Μια καλή αφηγηματική ταινία απαιτεί από σένα να επενδύσεις σε αυτήν, να της αφιερώσεις την αμέριστη προσοχή σου. Όταν, όμως, έχεις μάθει να λαμβάνεις την πληροφορία αλλιώς, όταν ο εγκέφαλός σου έχει διδαχτεί να επιθυμεί διαρκώς κάτι νέο, διαφορετικό, άμεσο και άμεσα, αυτό τον αναγκάζει να αυξήσει το ποσοστό λειτουργίας του και τον κουράζει. Γι’ αυτό μια ταινία 135 λεπτών μπορεί να σου φανεί μεγαλύτερη από 3 επεισόδια των 45 λεπτών στη σειρά, ενώ με όρους πραγματικού χρόνου διαρκούν ακριβώς το ίδιο.

Η ειδοποιός διαφορά της τωρινής συγκυρίας σε σχέση με τις προηγούμενες έγκειται στην εξής αντίφαση: οι ταινίες των κινηματογραφικών στούντιο μεγαλώνουν για να ανταγωνιστούν τις streaming πλατφόρμες και ταυτόχρονα οι ταινίες που παράγουν οι ίδιες οι streaming πλατφόρμες είναι μεγάλες ακριβώς επειδή παρήχθησαν εκεί.

godfather Facebook Twitter
Στον «Νονό», ίσως την καλύτερη ταινία που γυρίστηκε ποτέ, o Κόπολα παρέδωσε μια ταινία περίπου δύο ωρών και ο παραγωγός Ρόμπερτ Έβανς του ζήτησε να την κάνει μεγαλύτερη και να βάλει πίσω ό,τι έκοψε, με τη γνωστή σε όλους μας συνέχεια.

Οι περισσότεροι απ' όσους μολυνθήκαμε κάποτε με το μικρόβιο της σινεφιλίας έχουμε μεγαλώσει με τον μύθο του κακού παραγωγού, εκείνου που πετσοκόβει τις ταινίες και κονιορτοποιεί το όραμα του σκηνοθέτη. Έλα που δεν έχει πάντα έτσι η κατάσταση. Υπάρχουν ταινίες που έχουν ωφεληθεί από τον παραγωγό τους.

Στον «Νονό» π.χ., ίσως την καλύτερη ταινία που γυρίστηκε ποτέ, συνέβη το αντίστροφο. Ο Κόπολα παρέδωσε μια ταινία περίπου δύο ωρών και ο παραγωγός Ρόμπερτ Έβανς του ζήτησε να την κάνει μεγαλύτερη και να βάλει πίσω ό,τι έκοψε, με τη γνωστή για όλους μας συνέχεια.

Αυτό που θέλω να πω είναι ότι καμιά φορά το ψαλίδι του παραγωγού και οι εμπορικές ανάγκες της αίθουσας –ας μην ξεχνάμε ότι μικρότερες διάρκειες ισοδυναμούν και με περισσότερες προβολές μέσα στη μέρα– λειτουργούν ευεργετικά για μια ταινία.

Πάρτε για παράδειγμα το περιβόητο Snyder cut της «Justice League». Ναι, σίγουρα οι φαν χαίρονται που πέρασαν τέσσερις ώρες με τους αγαπημένους τους ήρωες. Σίγουρα, όμως, υπάρχει και μια πιο σφιχτοδεμένη, πιο ουσιαστική και κατ’ επέκταση πιο καλή ταινία μέσα σε αυτό, διάρκειας δυόμισι ωρών περίπου, η οποία θα ήταν και η εκδοχή που θα κυκλοφορούσε στις αίθουσες.

Οι πλατφόρμες, λοιπόν, χρειάζονται περιεχόμενο – μα τι υπέροχη και καλλιτεχνικά φορτισμένη λέξη. Οπότε παραγγέλνουν στον σκηνοθέτη την ταινία και από κει και πέρα του αφήνουν το ελεύθερο να κάνει την ταινία όπως και όσο μεγάλη επιθυμεί.

Μια νίκη του σινεμά του δημιουργού και της δημοκρατίας, θα μου πείτε. Μα οι δημιουργοί έτσι κι αλλιώς δυσκολεύονται να θυσιάσουν τα «παιδιά» τους, να αφήσουν έξω σκηνές, να τριμάρουν εκείνο το ωραίο πλάνο και ούτω καθεξής. Χωρίς την εξωγενή πίεση δεν είναι αναγκασμένοι να το κάνουν και το αποτέλεσμα είναι αυτό που βλέπουμε στο Netflix. Πόσο συχνά παρακολουθείτε μια ταινία εκεί και όταν τελειώνει καταλήγετε να σκέφτεστε «ναι, αλλά θα μπορούσε να είναι μισή ώρα μικρότερη»;

Avengers: Infinity War Facebook Twitter
Το «Avengers: Infinity War» είναι πιο αγαπητό στους φαν από το πολύ πιο στοχευμένο «Avengers: Endgame».

Εδώ πρέπει να γίνει η εξής επισήμανση. Δεν έχει σημασία πόσο κρατά μια ταινία αλλά πόσο οικονομική είναι. Μπορείς να δεις μια ταινία τριών ωρών και να σου φανεί ενενήντα λεπτά, μπορείς να δεις και μια ταινία ενενήντα λεπτών και να σου φανεί τρεις ώρες. Αυτό έχει λιγότερη σχέση με την πραγματική διάρκεια και περισσότερο με την αφαίρεση του περιττού, την αιτιοκρατία της αφήγησης και του μοντάζ.

Κι εδώ έρχεται και ο τρίτος λόγος που οι ταινίες τελευταία έχουν μεγάλη διάρκεια. Σε αρκετές περιπτώσεις δεν είναι ότι έχουν τόσο μεγάλη διάρκεια αλλά ότι μας φαίνονται μεγάλες. Δεν κρατά περισσότερο ο «Μπάτμαν» του Ματ Ριβς από τρία επεισόδια του «Euphoria» στη σειρά, που είναι και ο τρόπος που έχουμε μάθει να καταναλώνουμε τις σειρές. Το attention span μας είναι που έχει μειωθεί.

Βλέπεις, έχουμε μάθει την πληροφορία να έρχεται ασταμάτητα, να πηγαίνουμε από το ένα παράθυρο στο άλλο σε σύντομο χρονικό διάστημα, να σκρολάρουμε και να βλέπουμε άσχετα μεταξύ τους πράγματα. Το format της τηλεοπτικής αφήγησης είναι τέτοιο που προσαρμόζεται ευκολότερα σε αυτό το μοντέλο πρόσληψης της πληροφορίας, γι’ αυτό η σειρά έγινε βασιλιάς της οικιακής διασκέδασης. 

Σκεφτείτε το λίγο. Σε μια τυπική σειρά –ευτυχώς δεν είναι όλες τέτοιες– ξεκινά το επεισόδιο και βρίσκεσαι να παρακολουθείς τρία λεπτά από την Α υποπλοκή, τρία λεπτά από τη Β, τρία λεπτά από τη Γ. Δεν υπάρχει ουσιαστικός λόγος που πάμε από το Α στο Β και από κει στο Γ, θα μπορούσαμε κάλλιστα να πάμε από το Γ στο Α και μετά στο Β και δεν θα άλλαζε απολύτως τίποτα. Με άλλα λόγια, χάνεται η αιτιοκρατία της αφήγησης που, ανεξάρτητα με αυτό που θα σας πουν, συνιστά την ειδοποιό διαφορά ανάμεσα στην τηλεόραση και το (καλό) αφηγηματικό σινεμά.

Μια καλή αφηγηματική ταινία απαιτεί από σένα να επενδύσεις σε αυτήν, να της αφιερώσεις την αμέριστη προσοχή σου. Όταν, όμως, έχεις μάθει να λαμβάνεις την πληροφορία αλλιώς, όταν ο εγκέφαλός σου έχει διδαχτεί να επιθυμεί διαρκώς κάτι νέο, διαφορετικό, άμεσο και άμεσα, αυτό τον αναγκάζει να αυξήσει το ποσοστό λειτουργίας του και τον κουράζει. Γι’ αυτό μια ταινία 135 λεπτών μπορεί να σου φανεί μεγαλύτερη από 3 επεισόδια των 45 λεπτών στη σειρά, ενώ με όρους πραγματικού χρόνου διαρκούν ακριβώς το ίδιο.

Και ποια είναι η λύση σε αυτό, θα μου πείτε. Να ακολουθήσει το σινεμά το format της τηλεοπτικής αφήγησης; Μα, για να επικαλεστώ και πάλι ένα παράδειγμα μαζικής διασκέδασης, το έκανε στο «Avengers: Infinity War» και γι’ αυτό είναι πιο αγαπητό στους φαν από το πολύ πιο στοχευμένο «Avengers: Endgame».

Αν όμως συμβεί αυτό σε εκτεταμένη κλίμακα, το σινεμά θα πάψει να είναι σινεμά, θα γίνει τηλεόραση. Κι εκεί φοβάμαι ότι οι παραγωγοί θα χάσουν το παιχνίδι. Ο θεατής, έστω και υποσυνείδητα, θα αντιληφθεί ότι βλέπει κάτι που θα μπορούσε να παρακολουθήσει και στο σπίτι. Και μετά η κατάσταση δεν θα σώζεται, ακόμα κι αν ορίσουν τη μέση διάρκεια της στουντιακής υπερπαραγωγής σε πέντε ώρες.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bong Joon Ho: «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μπονγκ Τζουν-Χο / «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μετά τα πολυβραβευμένα «Παράσιτα», ο Μπονγκ Τζουν-Χο επιστρέφει με το «Mickey 17», μια σάτιρα επιστημονικής φαντασίας, και μιλά στη LiFO για τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγείται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Μυθολογίες / «To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται μια λίστα με ταινίες που έχει δει δεκάδες φορές και του έχουν προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως εκείνη που κάνει τη ζωή του πιο υποφερτή και αυτή που τον έφερε αντιμέτωπο με τη φθορά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Oscar stories: Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Pulp Fiction / Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Από το αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ μέχρι τη σαρωτική διάκριση της Εμίλια Πέρεζ με τις 13 υποψηφιότητες, η πορεία των ξενόγλωσσων ταινιών στα Όσκαρ είναι γεμάτη από σταθμούς που αμφισβητούν και αναμορφώνουν τα όρια του κινηματογράφου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Μυθολογίες / «Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Παραγνωρισμένα διαμάντια, ένας Σουηδός ημίθεος και χαρακτήρες που ξεπερνούν τα βιβλία από τα οποία γεννήθηκαν: ο σκηνοθέτης μοιράζεται τις ταινίες που τον σημάδεψαν καθώς και την αγαπημένη του αφίσα για καθεμιά από αυτές.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Οθόνες / 12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Για όσους δεν έχουν αρκετό χρόνο, αλλά θέλουν να τηρήσουν τη σινεφιλική τους δίαιτα, και για παραπονούμενους ότι η διάρκεια των ταινιών «έχει μεγαλώσει πολύ», ξεψαχνίσαμε τις πλατφόρμες και τους καταλόγους τους και παρουσιάζουμε 12 ταινίες που δεν υπερβαίνουν τη μιάμιση ώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ