«Past Lives»: Ένα λιτό αριστούργημα για τον χρόνο και το πεπρωμένο

Past Lives Facebook Twitter
Το «Past Lives» είχε γοητεύσει τους πάντες στο Sundance μερικές εβδομάδες πριν και τώρα δικαίως σαρώνει σε εντυπώσεις στην Berlinale. Φωτ.: Jon Pack
0

ΦΡΕΝΙΤΙΔΑ ΠΛΕΙΟΔΟΣΙΑΣ, ΑΚΟΜΗ και για τα θεωρητικά ταπεινά, αν και σπάνια μετριοπαθή στα χτυπήματά της, μεγέθη της ελληνικής διανομής, έχει προκαλέσει εδώ στο Βερολίνο μια ταινία με άγνωστους πρωταγωνιστές, το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Καναδο-κορεάτισσας Σελίν Σονγκ, χωρίς βία, σεξ και εφέ, με θέμα τη συνάντηση ενός άνδρα και μιας γυναίκας 24 χρόνια μετά τον αποχωρισμό τους.

Το «Past Lives» είχε γοητεύσει τους πάντες στο Sundance μερικές εβδομάδες πριν και τώρα δικαίως σαρώνει σε εντυπώσεις στην Berlinale: το ανάλαφρο, αλλά τόσο στοχαστικό, ανεπιτήδευτο και περίπλοκο στη δομή και στην εξέλιξή του έργο είναι μια αυθεντική ιστορία μισεμού και νόστου που ξεκίνησε από τα προσωπικά βιώματα της σκηνοθέτιδας και παραδίδεται ευθύβολα και εγκάρδια σ' εμάς, τους ευτυχείς και συγκινημένους παραλήπτες της διακεκομμένης, συγκρατημένης ερωτικής επιστολής μεταξύ δύο παιδιών του δημοτικού που μοιράστηκαν ελάχιστες στιγμές και δεν πρόλαβαν να σιγουρευτούν αν είναι πλασμένοι ο ένας για τον άλλον.

Το «Past Lives», που εξερευνά την πιθανότητα της μαγικής σύνδεσης δύο ψυχών από το παρελθόν, σύμφωνα με τον κορεατικό θρύλο, μιλάει για δυο ανθρώπους που θα μπορούσαν να μη θυμούνται καν ότι διασταυρώθηκαν, όπως συμβαίνει σε εκατομμύρια συμμαθητές που ζουν μόνο ως τυχαία θραύσματα σφηνωμένα κάπου στο μυαλό μας, αλλά δεν χάθηκαν ποτέ ουσιαστικά, ακόμη κι αν οι ζωές τους τράβηξαν άλλες πορείες.

Το «Past Lives» ξεκινά με ένα καταπληκτικό πλάνο σε ένα μπαρ, όπου δύο άνδρες και μία γυναίκα, οι πρωταγωνιστές της ταινίας που δεν μας έχουν ακόμη συστηθεί, πίνουν το ποτό τους, μιλούν περιστασιακά και κοιτάζονται σταυρωτά ή λοξά, και κάποιοι, μια παρέα απέναντι, που επίσης δεν γνωρίζουμε, ακούμε, αλλά δεν βλέπουμε, συζητούν μεταξύ τους και υποθέτουν τι είναι ο ένας για τον άλλον: αδέλφια, γνωστοί, φίλοι, εραστές;

Κι εκεί που νομίζουμε πως θα έχουμε σύντομα απάντηση, η σύγχυση παραμένει για εμάς, σαν να ανήκουμε στο μακρινό τραπέζι που αναρωτιέται τι θα απογίνουν οι τρεις που δεν αγγίζονται και χαμογελούν εκπλεπτυσμένα και αμήχανα, στα όρια της ευγένειας και του συναισθήματος, σαν να περιμένουν κάτι που δεν έρχεται, ίσως γιατί κανείς δεν κάνει το πρώτο βήμα.

Past Lives Facebook Twitter
Από αριστερά προς τα δεξιά: Teo Yoo, Celine Song, Greta Lee και John Magaro στην πρεμιέρα του «Past Lives» στην 73η Berninale. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Την ανάπτυξη της στιχομυθίας στο συγκεκριμένο μπαρ θα τη δούμε να ξεδιπλώνεται πλήρως στην τρίτη πράξη της ταινίας, σε μια σεκάνς που είναι instant classic άμα τη εμφανίσει, με τον τρόπο που η Σελίν Σονγκ χειρίζεται τη γλώσσα, το βλέμμα και τη στάση των σωμάτων: η Νόρα έχει πλέον μετακομίσει από την Κορέα στον Καναδά και από εκεί στην Αμερική, έχει παντρευτεί τον Άρθουρ και δέχεται την επίσκεψη του Χάε Σανγκ, του παιδικού της έρωτα, με τον οποίο είχε χαθεί για χρόνια.

Οι τρεις τους βρίσκονται για πρώτη φορά, και ουσιαστικά οι δυο παλιοί συμμαθητές μοιράζονται τον ίδιο φυσικό χώρο μετά την ψηφιακή επικοινωνία ετών, επίσης για πρώτη φορά μετά το μεγάλωμα στην ίδια γειτονιά της Σεούλ, τις μακρινές αναμνήσεις στην ίδια τάξη, στο δρομάκι της επιστροφής, στην παιδική χαρά και στο οικογενειακό αυτοκίνητο που έπιασαν ο ένας το χέρι του άλλου.

Μια απωθημένη γλυκύτητα μαζί με το αόρατο δέσιμο του ανταγωνιστικού κοριτσιού με το ιπποτικό αγόρι μαζεύουν την τεράστια απόσταση στον χωροχρόνο που τους χωρίζει: αν το καλοσκεφτούμε, το «Past Lives», που εξερευνά την πιθανότητα της μαγικής σύνδεσης δύο ψυχών από το παρελθόν, σύμφωνα με τον κορεατικό θρύλο, μιλάει για δύο ανθρώπους που θα μπορούσαν να μη θυμούνται καν ότι διασταυρώθηκαν, όπως συμβαίνει σε εκατομμύρια συμμαθητές που ζουν μόνο ως τυχαία θραύσματα σφηνωμένα κάπου στο μυαλό μας, αλλά δεν χάθηκαν ποτέ ουσιαστικά, ακόμη κι αν οι ζωές τους τράβηξαν άλλες πορείες.

Το charm της ταινίας της Σονγκ είναι πως δεν μεγαλοπιάνεται, κρατά χαμηλό προφίλ και ελλειπτικούς, σχεδόν μπανάλ διαλόγους, και προκαλεί εύκολα την ταύτιση, αφήνοντας την πρόσβαση ελεύθερη σε κάτι πιο μύχιο και ρεαλιστικά μαγικό, αν και όχι πρακτικά εύκολο και δόκιμο: την πιθανότητα μιας χαμηλόφωνα αιώνιας αγάπης ερήμην των προσδοκιών και της διαδρομής μας.

Κι ενώ το κλισέ χολιγουντιανό σινεμά κάνει ολόκληρη φασαρία για τη φωτογενή επιλογή που θα οδηγήσει σε ονειρεμένο γάμο, και η τυπική ρομαντική λογοτεχνία σε ένα τραγικό φιάσκο αντίστοιχα, το έξοχο βάπτισμα της Σονγκ στο σινεμά, μετά τη σκηνοθεσία του τσεχοφικού Γλάρου στη σκηνή και ένα off Broadway δικό της θεατρικό, το «Endings», που ατυχώς συνέπεσε με την καραντίνα, μας προσκαλεί σε μια λεπτεπίλεπτη εμπειρία που μπλέκει δωδεκαετείς κύκλους στις ζωές δυο ανθρώπων με τις εναλλακτικές που εγκατέλειψαν μοιραία στο πέρασμα του χρόνου, τη μαρτυρία ενός ανομολόγητου έρωτα που δεν ενόχλησε κανέναν, αλλά υπάρχει κάπου στα χαρτιά, και τη θέα της φλόγας που κρύβεται πίσω από τα λόγια της overachiever Νόρα και του συνηθισμένου, όπως συχνά αυτοαποκαλείται, φίλου της που έμεινε πίσω και εύλογα ήταν ο πρώτος που θυμήθηκε πως κάτι λείπει, που δεν αναπληρώθηκε ποτέ από τις περιστάσεις.

Μια επίδοξη θεατρική συγγραφέας, που έχει τη μερική πολυτέλεια του κοσμοπολιτισμού, σίγουρα βλέπει αλλιώς τα πράγματα από τον πιο δωρικό άνδρα που για πρώτη φορά ταξιδεύει στο Μανχάταν, και δεν είναι σπουδαίος ούτε στα αγγλικά ούτε στα αισθηματικά. Αλλά και οι δυο σκοντάφτουν στο πολύτιμο, εύθραυστο υλικό που γνωρίζουν πως υπάρχει μεταξύ τους – ένας μαγνήτης που αλλάζει πόλους.

Ωστόσο, όσο και προσπαθήσει μια ανάλυση να περιγράψει και να διεισδύσει στο «Past Lives», το επίτευγμά του είναι πως εξηγείται από μόνο του, οργανικά, σαν να καταργεί την κριτική βαρύτητα και να φτιάχτηκε ειδικά για τη θερμοκρασία του σώματός μας.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

My Sunshine

Οθόνες / 10 ταινίες της χρονιάς που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

Από τη γέννηση του Κακού στο «Apprentice» έως το ψυχαγωγικό όργιο του «Kneecap», ταινίες που άξιζαν να βρουν μεγαλύτερο κοινό και συνθέτουν μια εναλλακτική κινηματογραφική λίστα, πλάι σ' εκείνη με τις καλύτερες της χρονιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM
PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM