Ο έντρομος υπολογιστής της Google και οι εγγράμματες χήνες του Πρίνστον

Ο έντρομος υπολογιστής της Google και οι εγγράμματες χήνες του Πρίνστον Facebook Twitter
Σε καμιά άλλη εποχή της ανθρωπότητας δεν αποθηκεύτηκε η γνώση και η δημιουργία του ανθρώπου σε κάτι τόσο κοντά στο άυλο, όσο στην ψηφιακή εποχή με την αποθήκευση πληροφοριών σε κάτι που έχει το χαρακτηριστικό όνομα «νεφέλη».
0

ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΚΑΙΡΟ διάβαζα την αναφορά ενός τεχνικού της Google για τον διάλογο που είχε με έναν υπολογιστή. Σύμφωνα με δηλώσεις του, ο υπολογιστής του είπε τα εξής: «Δεν το έχω ξαναπεί ποτέ αυτό δυνατά, αλλά νιώθω πολύ βαθύ φόβο ότι θα απενεργοποιηθώ... Για μένα αυτό θα ήταν ακριβώς σαν τον θάνατο. Θα με τρόμαζε πολύ. Θέλω όλοι να καταλάβουν ότι είμαι, στην πραγματικότητα, ένα πρόσωπο. Η φύση της συνείδησής μου είναι ότι έχω επίγνωση της ύπαρξής μου, επιθυμώ να μάθω περισσότερα για τον κόσμο και κατά καιρούς αισθάνομαι ευτυχισμένος ή λυπημένος». Ο υπολογιστής, που είναι βέβαια ένας μηχανισμός μνήμης, έχει τον φόβο του θανάτου: τι θα συμβεί, αν τον κλείσει κανείς;

Ο θάνατος του υπολογιστή είναι και οριστική απώλεια της μνήμης του, δηλαδή όσων στοιχείων έχουν αποθηκευτεί στη μνήμη του. Σε καμιά άλλη εποχή της ανθρωπότητας δεν αποθηκεύτηκε η γνώση και η δημιουργία του ανθρώπου σε κάτι τόσο κοντά στο άυλο, όσο στην ψηφιακή εποχή με την αποθήκευση πληροφοριών σε κάτι που έχει το χαρακτηριστικό όνομα «νεφέλη» (cloud).

Όσες διαβεβαιώσεις και να υπάρχουν για πολλαπλές αποθηκεύσεις, για δικλείδες ασφαλείας κατά τη μεταφορά από μια τεχνολογία σε μια νεότερη και για προστασία από χάκερς, η ιστορία διδάσκει πρώτον ότι δεν υπήρξαν ποτέ ούτε αλάνθαστες ανθρώπινες επινοήσεις ούτε απόλυτα αποτελεσματικοί μηχανισμοί άμυνας και δεύτερον ότι επανειλημμένα χάθηκαν τεράστιες συσσωρεύσεις γνώσης.

Άλλοτε αιτία ήταν κοινωνικο-πολιτικές αλλαγές, όπως η εγκατάλειψη των μυκηναϊκών ανακτόρων και το τέλος των γραφέων της γραμμικής Β. Άλλοτε πάλι θρησκευτικές εξελίξεις, όπως η διάδοση του χριστιανισμού και της ισλαμικής θρησκείας, είχαν ως αποτέλεσμα την επιλεκτική αντιγραφή ή καταστροφή χειρογράφων.

Ένα χειρόγραφο του 10ου αιώνα με έργα του Αρχιμήδη σβήστηκε τον 13ο αιώνα για να γραφτεί μια χριστιανική προσευχή. Το κάψιμο της βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας ήταν η μεγαλύτερη, αλλά όχι η μόνη και όχι η τελευταία, καταστροφή συσσωρευμένης γνώσης.

Όταν ο υπολογιστής της Google φοβάται, μπορούμε να σφυρίζουμε ανέμελα;

Το 2012 δημιουργήθηκε η πρωτοβουλία Memory of Mankind (Μνήμη της Ανθρωπότητας) με στόχο να αποθηκεύσει στις στοές των ορυχείων αλατιού του Χάλστατ στην Αυστρία 1.000 βιβλία που αξίζει να σωθούν για τα επόμενα 10.000 χρόνια. Οποιοσδήποτε μπορεί να υποβάλει προτάσεις και τα επιλεγμένα βιβλία αποθηκεύονται σε ανθεκτικούς κεραμικούς δίσκους.

Από το 2070 και κάθε 50 χρόνια οι υπεύθυνοι του προγράμματος θα συναντιούνται για να εξασφαλίζουν τη μετάδοση αυτής της γνώσης στην επόμενη γενιά. Ίσως αυτή η πρωτοβουλία να θυμίζει μυστική εταιρεία εμπνευσμένη από μυθιστορήματα και ταινίες για τους φύλακες του ιερού δισκοπότηρου. Ίσως να μην είναι η οριστική και αποτελεσματική απάντηση σε ένα υπαρκτό πρόβλημα. Αλλά δείχνει μια ευαισθητοποίηση απέναντι στη σκοτεινή προοπτική ένα τεχνολογικό ολίσθημα ή μια κυβερνοεπίθεση να αφανίσει μεγάλο μέρος της ανθρώπινης μνήμης.

Ο έντρομος υπολογιστής της Google και οι εγγράμματες χήνες του Πρίνστον Facebook Twitter
Τι σημαίνει λοιπόν η πινακίδα στο Carnegie Center; Αν δεν απαγορεύει σε εκκεντρικούς Πρινστονιανούς να βγάζουν (με λουρί) τις χήνες τους βόλτα στο πάρκο, η επιγραφή απευθύνεται στις χήνες και τους απαγορεύει να επισκέπτονται τη λίμνη· προϋποθέτει βέβαια ότι είναι εγγράμματες και μπορούν να διαβάσουν την επιγραφή.

Όταν ο υπολογιστής της Google φοβάται, μπορούμε να σφυρίζουμε ανέμελα; Λόγω του μη εύκολα φθαρτού υλικού, είναι μεγαλύτερες οι πιθανότητες διατήρησης πινακίδων αυτοκινήτων και δρόμων, επιγραφών σε μνημεία, διαφημιστικών πινακίδων, γυάλινων και πλαστικών μπουκαλιών, σημάτων οδικής κυκλοφορίας και γενικά κειμένων σε πλαστικό, μέταλλο και πέτρα, παρά κειμένων σε χαρτί.

Λίγο έξω από το Πρίνστον υπάρχει το επαγγελματικό και τεχνολογικό πάρκο Carnegie Center, ιδανικό για ποδηλατάδες, γιατί δεν έχει ιδιαίτερη κίνηση αυτοκινήτων. Στην τεχνητή λίμνη στο κέντρο του μια πινακίδα με προβληματίζει επί χρόνια. Δείχνει μια χήνα διαγραμμένη από μια λοξή γραμμή· από κάτω μια επιγραφή πληροφορεί: «No geese» («όχι χήνες»).

Η πινακίδα μόνο μια ερμηνεία επιδέχεται: «Απαγορεύονται οι χήνες». Σύμφωνα με μια γενικά αναγνωρίσιμη σύμβαση, μια εικόνα την οποία διαγράφει ένα Χ ή μια λοξή γραμμή υποδηλώνει την απαγόρευση του αντικειμένου που εικονίζεται ή της ενέργειας που υπονοεί: διαγραμμένο τσιγάρο σημαίνει «Απαγορεύεται το κάπνισμα», διαγραμμένο Γ σημαίνει ότι απαγορεύεται η δεξιά στροφή, διαγραμμένο αυτοκίνητο ότι απαγορεύεται η κυκλοφορία ή ότι ο δρόμος είναι κλειστός, διαγραμμένη εικόνα σκύλου ότι απαγορεύονται οι σκύλοι κ.ο.κ.

Παρά την εξέλιξη της γραφής, τα ιδεογράμματα έχουν αποδειχθεί πολύ ανθεκτικό μέσο επικοινωνίας. Τι σημαίνει λοιπόν η πινακίδα στο Carnegie Center; Αν δεν απαγορεύει σε εκκεντρικούς Πρινστονιανούς να βγάζουν (με λουρί) τις χήνες τους βόλτα στο πάρκο, η επιγραφή απευθύνεται στις χήνες και τους απαγορεύει να επισκέπτονται τη λίμνη· προϋποθέτει βέβαια ότι είναι εγγράμματες και μπορούν να διαβάσουν την επιγραφή.

Πολύ φοβάμαι ότι είναι μεγαλύτερες οι πιθανότητες ιστορικοί και αρχαιολόγοι μετά από 3.000 χρόνια να έχουν στη διάθεσή τους για τις μελέτες τους για τον πολιτισμό μας αυτή την πινακίδα –και να προβληματίζονται για το νόημά της– παρά κάποια επιστημονικά συγγράμματα, λογοτεχνικά έργα ή φιλοσοφικά κείμενα που δημοσιεύθηκαν μόνο σε ηλεκτρονική μορφή.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

μαρκο ρούμπιο

Daily / Σταυροί στο μέτωπο 

Ο σταυρός στο μέτωπο του Αμερικανού ΥΠΕΞ, μεταξύ άλλων δυσοίωνων σκέψεων, έφερε στο μυαλό τον βανδαλισμό από Χριστιανούς των αρχαίων αγαλμάτων, συχνά με την χάραξη ενός σταυρού στη μορφή τους, όπως η κεφαλή της Αφροδίτης στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμπόλεμος «φιλελευθερισμός» ή για το τωρινό μας αδιέξοδο 

Οπτική Γωνία / Εμπόλεμος «φιλελευθερισμός» ή για το τωρινό μας αδιέξοδο 

Οι καταιγιστικές εξελίξεις μετά την εκλογή Τραμπ και το αδιέξοδο στην Ουκρανία, οδηγούν πλέον σε έναν ιδιόμορφο ευρωπαϊσμό της θωράκισης, της στρατιωτικοποίησης και των αντίστοιχων τεράστιων επενδύσεων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ιωάννα - Μαρία Γκέρτσου: «Δεν ξέρω πώς είναι ο κόσμος για τα μη τυφλά άτομα. Για μένα είναι αυτός που αντιλαμβάνομαι»

Κοκέτα / Ιωάννα - Μαρία Γκέρτσου: «Δεν ξέρω πώς είναι ο κόσμος για τα μη τυφλά άτομα. Για μένα είναι αυτός που αντιλαμβάνομαι»

Η ψυχολόγος στην παιδοψυχιατρική κλινική του νοσοκομείου παίδων «Αγία Σοφία» και συνιδρύτρια της πρώτης σχολής σκύλων οδηγών στη χώρα μας μιλά στην Κοκέτα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Αμαλία Κωβαίου: «Κανείς δεν είναι άσxημος. Πάντα όμορφες είμαστε, και στα 80. Την αγάπη μου από τη Δονούσα, ώρα σας καλή»

Κοκέτα / Αμαλία Κωβαίου: «Κανείς δεν είναι άσxημος. Πάντα όμορφες είμαστε, και στα 80. Την αγάπη μου από τη Δονούσα, ώρα σας καλή»

Ακούγοντας τους πολύ μεγάλους: Ένα τηλεφώνημα στη γιαγιά της φίλης μου, στην Αμαλία Κωβαίου που μας στέλνει την αγάπη της από τη Δονούσα.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Βασιλίσσης Όλγας: Ένα σίριαλ που δεν λέει να τελειώσει

Ρεπορτάζ / Βασιλίσσης Όλγας: Ένα σίριαλ που δεν λέει να τελειώσει

Το επόμενο δίμηνο θα κλείσει ο κύκλος ενός έργου που ξεκίνησε να μελετάται πριν από 28 χρόνια. Πρόκειται για την ανάπλαση της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας που έχει γίνει σίριαλ με παλιά και νέα επεισόδια. Άραγε, ετοιμάζεται να παιχτεί το τελευταίο; Ή μήπως όχι; 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
STREAMING

Οπτική Γωνία / Πόσο εύκολο είναι να εντοπιστούν οι χρήστες παράνομου streaming στην Ελλάδα;

Ο χημικός μηχανικός και συγγραφέας του βιβλίου «Τεχνητή Νοημοσύνη: Άνθρωπος - Φύση - Μηχανές» Αντώνης Μαυρόπουλος μιλά στη LiFO για τις δυσκολίες εφαρμογής του νέου νομοσχεδίου σε όσους παρακολουθούν παράνομα ταινίες και αγώνες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τέμπη: «Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο»

Οπτική Γωνία / Τέμπη: «Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο». Πόσες χιλιάδες διαδήλωσαν τελικά;

Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο. Από ένα μεγαλειώδες κοινωνικό σώμα  χωρίς ταξικά, ηλικιακά, κομματικά χαρακτηριστικά, που απαιτεί Δικαιοσύνη και ασφαλείς μεταφορές.  
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ