Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα κρύβει όλη την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Αθηναϊκά κεραμικά, γυάλινο βάζο με λουλούδια της Εταιρείας Λιπασμάτων. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα κρύβει όλη την ιστορία της ελληνικής κεραμικής

0

Όσοι έχουν περάσει το κατώφλι του σπιτιού του Δημήτρη Ξανθούλη στο Σύνταγμα δεν έχουν νιώσει άβολα ούτε λεπτό ανάμεσα στα εκατοντάδες αντικείμενα από τα οποία περιστοιχίζονται σε κάθε βήμα τους.

Αυτό το διαμέρισμα, σε μια πολυκατοικία που ακτινοβολεί το μεράκι και το γούστο με το οποίο φτιάχτηκαν οι καλές κατασκευές στο κέντρο της Αθήνας τη δεκαετία του '60, θα ήταν εντελώς διαφορετικά διαμορφωμένο αν ανήκε σε άλλον. Ο οικοδεσπότης μας δεν πείραξε τίποτα, αντίθετα τοποθέτησε τη συλλογή του μέσα σε ένα σπίτι που, αν και είναι τόσο γεμάτο, έχει ενσωματώσει τα αντικείμενα έτσι που η κυκλοφορία ανάμεσά τους γίνεται άνετα.

Είναι ένα σπίτι που ανοίγει συχνά, σε γιορτές, καλέσματα, στους φίλους που τον υπεραγαπούν, γιατί μιλάμε για έναν φιλόξενο, ανοιχτό άνθρωπο, εξαιρετικό μάγειρα και οικοδεσπότη. Στην πόρτα, ακριβώς πίσω του, μας υποδέχεται η Τζίνα που μας κάνει μερικά χαδιάρικα γαβγίσματα. Έχει συνηθίσει να κινείται ανάμεσα σε γλάστρες, βάζα, τραπεζάκια με την ίδια την άνεση με την οποία κινείται και ο οικοδεσπότης.

Πολλές φορές έχω αναρωτηθεί πώς είναι να ζεις με τόσα αντικείμενα τριγύρω σου. «Είναι ζαλιστικό να ζεις μέσα σε μια συλλογή. Όταν ζεις εδώ το συνηθίζεις, αλλά όταν πηγαίνω στα ταξίδια μου, σε ξενοδοχεία, ξεκουράζομαι στα άδεια, χωρίς αντικείμενα δωμάτια», λέει. «Μόνο τότε το καταλαβαίνω». 

Οι συλλογές, τα αντικείμενα, σε νικάνε. Όπως σε νικάνε και τα βιβλία. Αν και τα τελευταία χρόνια γίνεται όλο και πιο δύσκολο να αρέσει κάτι στον Δημήτρη, δεν μπορεί να αντισταθεί όταν ανακαλύπτει άλλο ένα αντικείμενο που τον ενδιαφέρει.

Οι συλλογές, τα αντικείμενα, σε νικάνε. Όπως σε νικάνε και τα βιβλία. Αν και τα τελευταία χρόνια γίνεται όλο και πιο δύσκολο να αρέσει κάτι στον Δημήτρη, δεν μπορεί να αντισταθεί όταν ανακαλύπτει άλλο ένα αντικείμενο που τον ενδιαφέρει. Όσοι τον γνωρίζουν ξέρουν ότι έχει απαράμιλλο γούστο, κοφτερό μάτι και απίθανες γνώσεις. Όταν τον ρωτώ τι θα αποχωριζόταν, μου απαντά «τα πάντα», εκτός από τη βασική συλλογή του.

Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα κρύβει όλη την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Ξανθούλης άρχισε να μαζεύει κεραμικά από τα νεανικά του χρόνια. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Έχουμε μπροστά μας έναν απίθανο συνδυασμό ελληνικών κυρίως αντικειμένων, κινέζικων επίπλων, ανάμεσα σε κομψές βιτρίνες από καταστήματα του '50 και παραδοσιακά κομμάτια τα οποία συνδέονται με χειροτεχνίες που δεν βρίσκονται εύκολα πια.

Η βασική συλλογή του Δημήτρη Ξανθούλη αποτελείται από μεταπολεμικά κεραμικά από την Αττική. Είναι επικεντρωμένη στις δημιουργίες της Ήρας Τριανταφυλλίδη, μιας παραγνωρισμένης κεραμίστριας, κορυφαίας προσωπικότητας, μιας γυναίκας που αντιμετώπιζε το υλικό της με ελευθερία την οποία δεν βρίσκεις ούτε στους σύγχρονους μεγάλους καλλιτέχνες της κεραμικής.

Στο σπίτι και εργαστήριό της στο Μαρούσι, αυτή η μυθιστορηματική μορφή της ελληνικής κεραμικής με καταγωγή από το Βατούμ δούλευε και έπλαθε τον πηλό με απίστευτη δυναμική, έχοντας κερδίσει τον σεβασμό των τεχνιτών του Αμαρουσίου, που στο πρόσωπό της αναγνώριζαν μια σημαντική δημιουργό, αν και τα έργα της δεν κινούνταν στον χώρο της παραδοσιακής αγγειοπλαστικής των μαρουσιώτικων εργαστηρίων.

Τη συλλογή αυτή συμπληρώνει και μια άλλη με αντικείμενα από τους τεχνίτες του Αμαρουσίου και συναρπαστικές δημιουργίες από την παραγωγή του θρυλικού εργοστασίου «Κεραμεικός». Το βάζο στο μικρό τραπεζάκι απέναντί μου, εντελώς διαφορετικό από πολλά άλλα, φέρει την υπογραφή του Πάνου Βαλσαμάκη, το ίδιο και τα κεραμικά πλακάκια στο χαμηλό σιδερένιο τραπέζι. Ο Βαλσαμάκης υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής του εργοστασίου από το 1930 έως το 1942 και αυτή θεωρείται η καλύτερη καλλιτεχνική περίοδος του «Κεραμεικού».

Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα κρύβει όλη την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα κρύβει όλη την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα αφηγείται την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Κεραμικά της Ήρας Τριανταφυλλίδη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα αφηγείται την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Πορτοκαλί βάζο του Attilio Depian, Κεραμεικός 1964. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα αφηγείται την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Coffee table με κεραμική σύνθεση του Πάνου Βαλσαμάκη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ο Δημήτρης Ξανθούλης άρχισε να μαζεύει κεραμικά από τα νεανικά του χρόνια. Τον γοήτευε πάντα η μεταμόρφωση αυτής της ταπεινής πρώτης ύλης σε τεχνουργήματα, έργα τέχνης ακόμα και μέσα στην απλότητά τους.

Όταν άνοιξε τον «Εξερευνητή», ένα κατάστημα στο οποίο δεν μπορούσες να αντισταθείς και να μην περάσεις το κατώφλι του, άρχισε να ταξιδεύει φέρνοντας έπιπλα εξαιρετικής ασιατικής τέχνης που τα συνδύαζε με έργα και αντικείμενα σύγχρονης ελληνικής.

Το κατάστημα έκλεισε πριν από δέκα χρόνια, αλλά ο ίδιος δεν σταμάτησε να ανακαλύπτει αντικείμενα με γούστο, να συλλέγει, να συμβουλεύει ανθρώπους με ευαισθησία που θέλουν να αποκτήσουν αντικείμενα καλού γούστου, που θα μπορέσουν να συνδυάσουν με άλλα, σύγχρονα και παλιά. Δημιουργεί συνδυασμούς που μοιάζουν απλοί και ξεκούραστοι, ωστόσο είναι δομημένοι με μεγάλη προσοχή και συνοχή. 

Κάπως έτσι είναι φτιαγμένο και το σπίτι του. Οι πολυθρόνες που κάποτε ανήκαν στην αμερικανική πρεσβεία, από το εργαστήριο του Μις βαν ντερ Ρόε, ντύθηκαν με ένα απαλό πράσινο και μαζί με τον απλό λευκό καναπέ, με ένα ριχτάρι με αγγέλους και πετούνιες του Γιάννη Τσαρούχη, από τα υπέροχα τυπώματα σε πανιά που έκανε ο Κώστας Στάικος, φτιάχνουν ένα φωτεινό σαλόνι.

Στον τοίχο τέσσερα έργα του Νίκου Αλεξίου, απέναντι από μια γιαπωνέζικη συρταριέρα, μικρές βιτρίνες-τραπεζάκια, μια απίθανη πιατέλα με ψάρια από τον 16ο αιώνα του Μπερνάρ Παλισί και ένα μαρμάρινο στρογγυλό τραπέζι με φερ φορζέ πόδια συμπληρώνουν το σαλόνι, ενώ στο βάθος ένας νησιώτικος καναπές και ένα ψηλό τραπέζι με κομμάτια της συλλογής του δημιουργούν επίπεδα και διαφορετικά ύψη στο δωμάτιο.

Στο τραπέζι του σαλονιού ένα πορτοκαλί κεραμικό ξεχωρίζει, έργο του Ακίλιο ντε Πιαν, πατέρα του χορογράφου Λεωνίδα ντε Πιαν, δίπλα σε ένα ξύλινο παιχνίδι από την Αίγυπτο. 

Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα αφηγείται την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Λαϊκό παιχνίδι από την Αίγυπτο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Μια ακόμα ψηλή κινέζικη ντουλάπα χρησιμεύει στην τραπεζαρία ως πιατοθήκη. Μεγάλα βάζα και ένα μακρόστενο τραπέζι από τικ με παραδοσιακές καρέκλες από τη μια μεριά και ένας νησιώτικος καναπές από τη Σύμη από την άλλη φτιάχνουν άλλο έναν οικείο χώρο με θέα το μπαλκόνι και έναν πελώριο πάπυρο που δίνει μια νότα ευχάριστη, ενώ ένα σημείο στο άλλο μπαλκόνι του σπιτιού μοιάζει με έκθεση από γλάστρες ελληνικής κεραμικής.

Τον τοίχο της τραπεζαρίας στολίζουν έργα των φίλων του Δημήτρη, το πορτρέτο του από τον Δημήτρη Παπαϊωάννου, έργα των Αντώνη Κυριακούλη, Λότι Καρπ, Παμ Γκόλντμπλουμ, ένας καραγκιόζης-αεροπόρος του Ευγένιου Σπαθάρη και σε ένα μικρό επίτοιχο τραπέζι είναι ακουμπισμένα γεωμετρικά κεραμικά κηροπήγια από Μαρουσιώτες τεχνίτες. 

Σε ένα δεύτερο σαλόνι στην άλλη μεριά του σπιτιού, ένα μεγάλο γιαπωνέζικο πάνελ καλύπτει τον τοίχο πάνω από τον μακρύ καναπέ και τα μαξιλάρια του που έχουν γίνει από περίτεχνα σεμέν και βρίσκονται ακουμπισμένα σε καναπέδες και πολυθρόνες σε όλο το σπίτι. Στο κέντρο του δωματίου κυριαρχεί ένα τραπέζι του Τζίο Πόντι και ένας μακρύς μπουφές με κεραμικά βάζα που μπορεί να τον περιεργάζεται κανείς για ώρες.

Το μαγικό σε αυτό το σπίτι είναι ότι κάθε αντικείμενο έχει μια ιστορία. Μια ιστορία που αντανακλά το πνεύμα του οικοδεσπότη, φιλοπερίεργο, ανοιχτό, πρόθυμο να περάσει στην επόμενη περιπέτεια. Εδώ η συλλογή παίρνει ζωή και την αναπνοή μιας ευχάριστης καθημερινότητας έξω από τη βιτρίνα της.

Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα αφηγείται την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Πορτρέτο του Δημήτρη Παπαϊωάννου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα αφηγείται την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Μια ακόμα ψηλή κινέζικη ντουλάπα χρησιμεύει στην τραπεζαρία ως πιατοθήκη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα αφηγείται την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Πίνακας του Νίκου Μπιτζάνη και κεραμικό βάζο του Κεραμεικού, 1939. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα αφηγείται την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Γλάστρες από το Μαρούσι. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα αφηγείται την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα αφηγείται την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Κεραμικά βάζα από το Μαρούσι. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα αφηγείται την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Βιτρίνα με κεραμικά της Ήρας Τριανταφυλλίδη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα αφηγείται την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα αφηγείται την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Πορτρέτο του Αχιλλέα Χρηστίδη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα αφηγείται την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα αφηγείται την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα αφηγείται την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα αφηγείται την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα αφηγείται την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα αφηγείται την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΤΡΙΤΗ Ένα διαμέρισμα στο Σύνταγμα αφηγείται την ιστορία της ελληνικής κεραμικής Facebook Twitter
Coffee table του Gio Ponti. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βούλκος

Εικαστικά / Πίτερ Βούλκος: Ο γίγαντας της μεταπολεμικής αμερικανικής κεραμικής

Με αφορμή την επέτειο 99 χρόνων από τη γέννησή του, μια αναδρομή στη ζωή του ελληνικής καταγωγής καλλιτέχνη που γεφύρωσε με τα έργα του τους κόσμους της χειροτεχνίας και της καλής τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανοίγοντας το αρχείο του κορυφαίου κεραμιστή Πάνου Βαλσαμάκη

Εικαστικά / Ανοίγοντας το αρχείο του κορυφαίου κεραμίστα Πάνου Βαλσαμάκη

Η Σοφία Βαλσαμάκη ανέλαβε το έργο της καταγραφής και ταξινόμησης του αρχείου του παππού της, που περιλαμβάνει από φύλλα αλληλογραφίας και κουτιά με φωτογραφίες μέχρι τα σχέδιά του, τα οποία, όπως είχε υπολογίσει ο ίδιος, φτάνουν τα 10.000.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΝΟΤΑΡΑΚΗΣ
Tέχνη στην είσοδο της αθηναϊκής πολυκατοικίας: 10 αριστουργήματα που πρέπει να προστατευτούν

Design / Tέχνη στην είσοδο της αθηναϊκής πολυκατοικίας: 10 αριστουργήματα που πρέπει να προστατευτούν

Μόραλης, Βερναδάκη, Βαλσαμάκης, Κατζουράκης και άλλοι καλλιτέχνες έχουν δημιουργήσει έργα που κοσμούν τις εισόδους αθηναϊκών πολυκατοικιών και συνθέτουν ένα «ζωντανό μουσείο», διάσπαρτο στον αστικό ιστό.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΝΟΤΑΡΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM