TO BLOG ΤΟΥ ΣΠΥΡΟΥ ΣΤΑΒΕΡΗ
Facebook Twitter

"Γουίνστον Τσόρτσιλ, αυτός ο εγκληματίας"

 

Tariq Ali

"Γουίνστον Τσόρτσιλ, αυτός ο εγκληματίας"


 

Ο μυθιστοριογράφος και δοκιμιογράφος Tariq Ali σκιαγραφεί ένα βιτριολικό πορτρέτο του διάσημου Βρετανού πρωθυπουργού. Εξετάζει τα πολλά εγκλήματα που διαπράχθηκαν υπό την εξουσία του στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα, ιδίως στην Αφρική.

Tariq Ali, Winston Churchill, His Times, His Crimes, Verso Books, 2022
Tariq Ali, Churchill, sa vie, ses crimes, La Fabrique, 2023


 

"Γουίνστον Τσόρτσιλ, αυτός ο εγκληματίας" Facebook Twitter
"Διαπραγματεύσεις" στην Αθήνα στο φως της λάμπας (καραδοκούν απ' έξω οι ... κομμουνιστές;), τον Δεκέμβρη του 1944, για να επιβάλλει ο Τσόρτσιλ τον Αρχιεπίσκοπο Δαμασκηνό (στα αριστερά του Τσόρτσιλ) ως αντιβασιλέα σε μια κυβέρνηση συνασπισμού. 'Οπως και έγινε. Φωτ. Hillsdale College

Ο Tariq Ali είναι μια μοναδική προσωπικότητα στη βρετανική κοινωνία από τη δεκαετία του 1960, ένας ατρόμητος ριζοσπάστης ρήτορας και ένας παραγωγικότατος συγγραφέας που έχει δημοσιεύσει περίπου πενήντα βιβλία: πολιτικά δοκίμια, μυθιστορήματα και σενάρια για το θέατρο και τον κινηματογράφο - όλα εξαιρετικά επικριτικά για την πολεμοχαρή Δύση. Είναι μέλος από παλιά της συντακτικής επιτροπής της New Left Review, ενός διμηνιαίου περιοδικού που πρωτοκυκλοφόρησε το 1960.

Το τελευταίο του βιβλίο, Winston Churchill, His Times, His Crimes, το οποίο εκδόθηκε από την Verso Books το 2022 και κυκλοφόρησε στα γαλλικά από τη La Fabrique τον Μάιο του 2023 με τον τίτλο Churchill, sa vie, ses crimes [Ο Τσόρτσιλ, η ζωή του, τα εγκλήματά του -σ.σ.] ξαφνιάζει εκ πρώτης όψεως επειδή τα ενδιαφέροντα και τα γραπτά του συγγραφέα αφορούσαν πάντοτε ένα ευρύτερο παγκόσμιο πλαίσιο. Κατά τη συνήθειά του, παραδίδει μια άκρως κριτική βιογραφία, που βρίθει από ελάχιστα γνωστές λεπτομέρειες, για έναν Βρετανό ηγέτη που προκάλεσε ανυπολόγιστη ζημιά στη χώρα του και στο εξωτερικό.
Afrique XXI

 

Victoria Brittain
Afrique XXI - 2 Ιουνίου 2023

 

Victoria Brittain: Τι σας ώθησε να ενδιαφερθείτε για τον Τσόρτσιλ, "έναν αυτοκρατορικό ακτιβιστή", όπως τον αποκαλείτε; Σας παρακίνησε το κίνημα Back Lives Matter και το ρεύμα αντίστασης στην κληρονομιά της αυτοκρατορίας στις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο; Ή μήπως έχει να κάνει με την τρέχουσα κατάσταση της βρετανικής πολιτικής, όπου η άρχουσα ελίτ εξακολουθεί να είναι διαποτισμένη από μια μορφή ιμπεριαλισμού;

Tariq Ali: Είναι όλα αυτά μαζί, αλλά οφείλεται επίσης και στο γεγονός ότι ο αλησμόνητος ριζοσπάστης πανεπιστημιακός της Δυτικής Ακτής (Καλιφόρνια) Mike Davis, συνάδελφός μου επί δεκαετίες, επέμενε πολύ να εκδώσει ο εκδοτικός μας οίκος, Verso Books, ένα βιβλίο για τον Τσόρτσιλ και να το γράψω εγώ. Το σκεφτόμουν πολλούς μήνες και τελικά αποφάσισα να το κάνω με τη συγκεκριμένη αυτή μορφή: να αφηγηθώ μια ιστορία της εποχής που η βρετανική εργατική τάξη, της οποίας τον ακτιβισμό ο Τσόρτσιλ απεχθανόταν, αποκτούσε όλο και μεγαλύτερη επιρροή. Ήθελα να γράψω αυτό το βιβλίο για τη νεότερη γενιά. Μου είπαν ότι αρκετοί νέοι, από την έκτη δημοτικού και μετά, διαβάζουν τον Τσόρτσιλ και τον απολαμβάνουν. Η λατρεία του Τσώρτσιλ έχει καταντήσει τέτοιο αστείο, ώστε η αντίδραση μπορεί να προέλθει μόνο από τη βάση, και σίγουρα όχι από τα πολιτικά κόμματα.

Ας ξεκινήσουμε μιλώντας για τον Τσόρτσιλ των τελευταίων τριών χρόνων του 19ου αιώνα, για να στήσουμε το σκηνικό...

Πήρε για πρώτη φορά μέρος στον πόλεμο στο Αφγανιστάν ως νεαρός στρατιώτης το 1897. Στη συνέχεια έλαβε μέρος στη μάχη του Omdurman στο Σουδάν το 1898, αυτή τη φορά ως ανεξάρτητος στρατιώτης, χάρη στις ίντριγκές του και τις οικογενειακές του επαφές. Τέλος, πήγε στη Νότια Αφρική κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Πολέμου των Μπόερς το 1899, ως ανεξάρτητος δημοσιογράφος. Ως εκ τούτου, παρακολούθησε από κοντά τη σύγκρουση μεταξύ του βρετανικού στρατού και των ανταρτών Μπόερς. Ήταν ένας φιλόδοξος πολιτικός, αποφασισμένος να γίνει γνωστός μέσω της δημοσιογραφίας στις εμπόλεμες ζώνες και να προσφέρει υπηρεσία στη χώρα του. Σήμερα έχει τους μιμητές του: τον Bernard-Henri Lévy στη Γαλλία και τον Rory Stewart στο Ηνωμένο Βασίλειο. Μόνο που κανένας από αυτούς δεν είναι τόσο έξυπνος όσο ο Τσόρτσιλ. Γιατί εκείνος κάθε άλλο παρά χαζός ήταν.

Η είσοδος του Τσόρτσιλ στην πολιτική το 1906 ως βουλευτής και υφυπουργός Αποικιών και αργότερα ως υπουργός Εσωτερικών το 1910 ήταν ένα αναπόφευκτο βήμα; Δεν φαίνεται να ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής στο πολιτικό κατεστημένο...

Ο Τσόρτσιλ ήταν πρωτίστως πιστός στο κράτος, στη μοναρχία και στη Βρετανική Αυτοκρατορία. Πάντα πίστευε ότι θα έπαιζε έναν ρόλο στην υπηρεσία αυτών των τριών θεσμών. Αυτό σήμαινε ότι η στάση του απέναντι στα πολιτικά κόμματα ήταν ουσιαστικά εργαλειακή. Υπήρξε πρώτα Συντηρητικός, έπειτα Φιλελεύθερος, στη συνέχεια ηγήθηκε ενός συνασπισμού Συντηρητικών και Εργατικών, κι έπειτα πάλι Συντηρητικός. Με μια τέτοια φιλοσοφία, το να κάνεις φίλους μέσα στην πολιτική τάξη δεν αποτελεί προτεραιότητα. Ούτε και ήταν δημοφιλής στους στρατηγούς!

Πόσο αποκαλυπτική είναι η βίαιη καταστολή των οργανώσεων της εργατικής τάξης, όταν ήταν επικεφαλής του υπουργείου των Εσωτερικών, ενός πολιτικού οράματος βασισμένου σε ταξικές αντιλήψεις;
 
Δεν διέφερε πολύ από τους άλλους Ευρωπαίους συντηρητικούς, ούτε από τους δεξιούς σοσιαλδημοκράτες. Η εχθρότητα προς την εργατική τάξη είναι κοινό χαρακτηριστικό της δεξιάς στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο Τσόρτσιλ θεωρούσε τους μαχητικούς εργάτες ως τον "εσωτερικό εχθρό". Αλλά, σε αντίθεση με τους ομολόγους του στη Γαλλία, την Ιταλία και τη Γερμανία, του άρεσε να καυχιέται γι' αυτό, και αυτό ήταν μία από τις αιτίες του μίσους που προκάλεσε. Ως υπουργός Εσωτερικών, συνέτριψε τις απεργίες των ανθρακωρύχων της Ουαλίας τη δεκαετία του 1920. Δεν του το συγχώρεσαν ποτέ: ούτε ένα συμβούλιο τοπικής αυτοδιοίκησης στην Ουαλία δεν συνέβαλε στην ανέγερση μιας προτομής του. Επιπλέον, όπως επισημαίνω στην εισαγωγή του βιβλίου μου, ο Τσόρτσιλ ήταν μισητός από μέρος της χώρας καθ' όλη τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Η λατρεία της προσωπικότητας που γνωρίζουμε σήμερα εμφυσήθηκε μόλις τη δεκαετία του 1980 από τη Μάργκαρετ Θάτσερ - πρώτα στο πλαίσιο του πολέμου των Φόκλαντς εναντίον της Αργεντινής το 1982 και στη συνέχεια όταν αποφάσισε να συντρίψει το εθνικό συνδικάτο ανθρακωρύχων και να καταστρέψει τη βιομηχανία άνθρακα το 1984.
 
Γράφετε ότι οι ρίζες του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου βρίσκονται στη Βρετανική Αυτοκρατορία. Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα;
 
Με την αλλαγή του πολιτικού κλίματος στη Βρετανία κατά τις τελευταίες αυτές δεκαετίες, παρατηρείται μείωση της κριτικής σκέψης σε όλα τα επίπεδα. Αντίθετα, εκείνη την εποχή, η είσοδος της χώρας στον πόλεμο δέχθηκε συνεχείς επιθέσεις και καταγγέλθηκε από ποιητές, θεατρικούς συγγραφείς, φιλελεύθερους διανοούμενους κ.ο.κ. Αλλά αυτό το πνεύμα δεν υπάρχει πλέον. Σήμερα, ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος τιμάται με έναν πολύ σοβινιστικό τρόπο: οι Γερμανοί ήταν οι κακοί, οι Βρετανοί οι καλοί. Το γεγονός είναι ότι η καθυστερημένη ανάπτυξη του γερμανικού κράτους οδήγησε στη διεκδίκηση μιας αυτοκρατορικής ισότητας. Η διαίρεση της αφρικανικής ηπείρου [σημείωση του συντάκτη: στα τέλη του 19ου αιώνα] ήταν μια συμφιλιωτική χειρονομία εκ μέρους της Μεγάλης Βρετανίας, αλλά δημιούργησε και ένα προηγούμενο. Από τότε, οι Γερμανοί αναρωτιόντουσαν γιατί δεν θα έπρεπε να πάρουν μεγαλύτερο μερίδιο από άλλες ηπείρους, συμπεριλαμβανομένης της Ευρώπης; Αυτός ο πόλεμος ήταν ένας πόλεμος μεταξύ αυτοκρατοριών. Εξάλλου, τρεις από αυτές κατέρρευσαν: η Αυστροουγγρική και η Οθωμανική αυτοκρατορία διαλύθηκαν και, το πιο επιζήμιο από όλα για την Αντάντ, ο πόλεμος οδήγησε στη Ρωσική Επανάσταση, και στην απόσυρση της Ρωσίας.
 
Ήταν η εκλογική ήττα του Τσόρτσιλ το 1945 η εκδίκηση της βρετανικής εργατικής τάξης, η οποία είχε δεινοπαθήσει ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου;
 
Δεν έχει να κάνει μόνο με τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, έχει να κάνει με τις προηγούμενες επιθέσεις εναντίον Ουαλών και Σκωτσέζων εργατών, έχει να κάνει με την ταξική του περιφρόνηση γενικά και, πάνω απ' όλα, έχει να κάνει με μια καταλυτική επιθυμία για αλλαγή.
 
Επιστρέφοντας στην εξουσία το 1951 για τέσσερα χρόνια, ο Τσώρτσιλ έκλεισε την πολιτική του καριέρα με δύο σημαντικά γεγονότα που άλλαξαν τον ρου της ιστορίας: το πραξικόπημα του 1953 στο Ιράν κατά του εθνικιστή Μοχάμεντ Μοσαντέκ και, το 1954, την επιχείρηση "Αμόνι" κατά του εθνικιστικού κινήματος των Μάου-Μάου στην Κένυα, κατά τη διάρκεια της οποίας 50.000 Κενυάτες συνελήφθησαν μέσα σε δύο εβδομάδες και τοποθετήθηκαν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης από τον βρετανικό στρατό. Πόσο ενδεικτικά είναι τα παραδείγματα αυτά μιας αυτοκρατορικής νοοτροπίας που παρέμενε αδίστακτη στους κύκλους της βρετανικής εξουσίας;
 
Η ανατροπή του Μοσαντέκ και η επιχείρηση "Αμόνι" ήταν εγκλήματα. Ο Τσόρτσιλ τα υποστήριξε και μάλιστα καυχήθηκε γι' αυτά. Το ενδιαφέρον είναι ότι πολλοί Βρετανοί ιστορικοί αγνόησαν αυτό το κενυατικό επεισόδιο. Μόνο όταν μια Αμερικανίδα ιστορικός από το Χάρβαρντ, η Caroline Elkins, διεξήγαγε έρευνα και κατήγγειλε τις θηριωδίες που διέπραξε ο βρετανικός στρατός εναντίον του λαού της Κένυας, άρχισε να γίνεται λόγος γι' αυτές. Αυτή η καθηγήτρια ιστορίας και αφροαμερικανικών σπουδών περιέγραψε την Κένυα ως "βρετανικό γκούλαγκ".
 
Πώς βλέπετε να εξελίσσεται η ισορροπία δυνάμεων στον κόσμο; Η κυριαρχία της Δύσης αμφισβητείται πλέον σε πολλά μέτωπα.
 
Υπάρχει μόνο μία αυτοκρατορία στον κόσμο σήμερα, η οποία δεν έχει κανένα στρατιωτικό αντίπαλο: οι Ηνωμένες Πολιτείες. Ενεργούν μόνες τους, έχουν χρησιμοποιήσει το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών όποτε τους ήταν βολικό και, όλο και περισσότερο, το ΝΑΤΟ, για να δείξουν ότι ελέγχουν το δυτικό μπλοκ. Η Μεγάλη Βρετανία και η Αυστραλία δεν είναι παρά κομπάρσοι. Η Γερμανία υπόκειται σε ισχυρές πιέσεις. Οι Ιάπωνες δεν επιτρέπεται να έχουν εξωτερική πολιτική και η Νότια Κορέα παραμένει υπό την κατοχή αμερικανικών στρατευμάτων. Ο κύριος στόχος των Ηνωμένων Πολιτειών είναι η Κίνα, και αυτό θα συνέβαινε ακόμη και αν η χώρα αυτή ήταν μια δημοκρατία δυτικού τύπου και είχε αντιμετωπίσει καλύτερα τις μειονότητές της. Αυτός ο αιώνας θα γίνει μάρτυρας μιας μορφής αντιπαράθεσης μεταξύ αυτών των δύο κρατών, καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες φαίνονται αποφασισμένες να περιορίσουν, αν όχι να συντρίψουν, το καθεστώς του Πεκίνου. Το φάντασμα του Τσόρτσιλ στον Λευκό Οίκο θα παρακολουθεί την κατάσταση με ενδιαφέρον.
 
 
Η Victoria Brittain (γεννηθείσα το 1942) είναι Βρετανίδα δημοσιογράφος και συγγραφέας που έζησε και εργάστηκε για πολλά χρόνια στην Αφρική, τις ΗΠΑ και την Ασία. Υπήρξε ιδίως στενή συνεργάτρια επί 20 χρόνια της εφημερίδας The Guardian, όπου τελικά έγινε αναπληρώτρια αρχισυντάκτρια εξωτερικού.Τη δεκαετία του 1980 συνεργάστηκε στενά με το κίνημα κατά του απαρτχάιντ, παίρνοντας συνεντεύξεις από ακτιβιστές του Ενιαίου Δημοκρατικού Μετώπου και των απελευθερωτικών κινημάτων της Νότιας Αφρικής.
 
"Γουίνστον Τσόρτσιλ, αυτός ο εγκληματίας" Facebook Twitter
"Σπάνια φωτογραφία από την κρίσιμη Διάσκεψη του Βερολίνου τον Φεβρουάριο του 1968 ενάντια στον πόλεμο του Βιετνάμ... η αναγέννηση του διεθνισμού από τα κάτω". (Tariq Ali) Διακρίνονται στην πρώτη σειρά των ομιλητών οι Henri Weber (2ος από αριστ.) Rudi Dutschke (3ος από αριστ.), και ο Tariq Ali στην άκρη του τραπεζιού. Φωτ. Fb Tariq Ali
 

Winston Churchill Was Not Your Friend
 
 
Ο Ουίνστον Τσόρτσιλ έχει σχεδόν θεοποιηθεί στη σύγχρονη Βρετανία. Αλλά κατά τη διάρκεια της ίδιας του της ζωής, ο Τσόρτσιλ συχνά αναγνωριζόταν για το ποιος πραγματικά ήταν: ένας αμετανόητος ιμπεριαλιστής και ρατσιστής, εχθρός των συνδικάτων και των δικαιωμάτων των γυναικών και υπερασπιστής των προνομίων της ελίτ.
Jacobin- 01.03.2022
 
Απόσπαμα από το βιβλίο του Τάρικ 'Αλι:
 

Στο A Safe Job, ένα διήγημα που δημοσιεύτηκε στο New Reasoner στα τέλη της δεκαετίας του 1950, ο Peter Barnes μνημονεύει έναν ακτιβιστή των Εργατικών στο East End του Λονδίνου, όπου κυρίως Εβραίοι και κάποιοι μη Εβραίοι μετανάστες εργάτες είχαν προσδώσει στην περιοχή μια ισχυρή ριζοσπαστική φήμη. Η αρχική παράγραφος μεταφέρει το κλίμα της εποχής:

"Ο θείος μου Ναθάνιελ ήταν ο άνθρωπος που πέταξε ένα τούβλο στον Τσόρτσιλ το 1929. Πάντα μετανιώνει που αστόχησε. Συνέβη όταν ο Τσόρτσιλ έβγαζε προεκλογική ομιλία στο Ιστ Εντ. Το πλήθος ξέφυγε από τον έλεγχο και προσπάθησε να του επιτεθεί. Υποχωρώντας βιαστικά σε ένα αυτοκίνητο που τον περίμενε, ο πολιτικός συνοδεύτηκε στο δρόμο του από χλευασμούς, γιουχαΐσματα και ένα κακόβουλο τούβλο. Το πέταξε ο θείος μου. Ήταν ενεργός σοσιαλιστής σε όλη του τη ζωή. Αυτή η ιστορία ήταν μια από τις αγαπημένες του..."

Ο Ουίνστον Τσώρτσιλ έχει γίνει ένα λουστραρισμένο εικόνισμα του οποίου η λατρεία έχει εδώ και καιρό ξεφύγει από τον έλεγχο. Είναι ενδιαφέρον ότι κατά τη διάρκεια της ζωής του ήταν μια λατρεία σχετικά χαμηλού προφίλ. Ακόμη και στο αποκορύφωμα του Blitz δεν είχε καμία σχέση με αυτό που θα γινόταν αργότερα στα χέρια των πολιτικών των Τόρις και ενός στρώματος συντηρητικών και φιλελεύθερων ιστορικών.

Πριν από μερικές ταινίες το 2017 είχαν προηγηθεί πολλές βιογραφίες. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν περισσότερα από εξακόσια βιβλία για τον Τσόρτσιλ. Αρκετά ράφια είναι αφιερωμένα σε αυτόν στο τμήμα βιογραφιών της Βιβλιοθήκης του Λονδίνου - ακόμη περισσότερα στη Βρετανική Βιβλιοθήκη - και αυτό χωρίς να υπολογίζεται η δική του παραγωγικότατη παραγωγή.

Ποιος και τι ήταν ο Τσόρτσιλ; Ήταν κάτι περισσότερο από έναν παχουλό κυπρίνο που ευχαρίστως κολυμπούσε στις πιο βρώμικες λίμνες, αρκεί να εκπληρώνονταν η δική του καριέρα και οι ανάγκες της Αυτοκρατορίας (στο δικό του μυαλό δεν υπήρχε διαφορά μεταξύ των δύο); Κάτι περισσότερο, ίσως, αλλά όχι πάρα πολύ. Πώς εξηγείται, λοιπόν, η ανάδειξή του σε λατρευτική μορφή; [...]

Αγγλόφωνη νοσταλγία

Στις Ηνωμένες Πολιτείες η επιτυχία της βιομηχανίας του Τσόρτσιλ, η οποία προώθησε τον άνθρωπο ως τον "Γιάνκη Μάρλμπορο", σχετίστηκε με τη μετατόπιση των προτεραιοτήτων στο ακαδημαϊκό και πολιτιστικό μέτωπο. Στα μέσα της δεκαετίας του 1980, η οικονομική συγκλίση Θάτσερ-Ρέιγκαν απαιτούσε μια πολιτική και πολιτιστική αναδιαμόρφωση και μια ψυχολογική επανεκπαίδευση σε αρμονία με την έναρξη μιας νέας παγκόσμιας τάξης πραγμάτων. Χρειάζονταν νέες ιστορίες για μια παγκόσμια αγγλόφωνη αγορά.

Ως αποτέλεσμα, πολλά βρετανικά ντοκιμαντέρ, σειρές και ταινίες επιδίωξαν να υιοθετηθούν από την ευρύτερη αγορά. Όσον αφορά τη βρετανική πολιτιστική βιομηχανία, αυτό που ήθελε να παρακολουθήσει το αμερικανικό κοινό ήταν διασκευές της Τζέιν Ώστιν, η μία πιο χοντροκομμένη και πιο βλακώδη από την άλλη, και σαπουνόπερες με κοστούμια που εξυμνούσαν τις άρχουσες τάξεις πριν από το 1945. Ο Τσώρτσιλ έγινε η καθημερινή ίνα αυτής της βασικής δίαιτας.

Ο βρετανός ηθοποιός Ρόμπερτ Χάρντι τον υποδύθηκε μάλιστα σε τρεις ξεχωριστές ταινίες: Churchill: The Wilderness Years, War and Remembrance και Churchill: 100 Days That Saved Britain. Ο ζωντανός Τσόρτσιλ κατανοούσε πάντα τη σημασία της ιστορίας και, όχι λιγότερο, τον δικό του ρόλο σε αυτήν. Ο πνευματώδης κομπασμός του ότι "δεν έκανα πάντα λάθος. Η ιστορία θα με επιβεβαιώσει, ιδίως εφόσον θα γράψω εγώ ο ίδιος αυτή την ιστορία", ήταν μόνο κατά το ήμισυ ένα αστείο. Αυτό ακριβώς έκανε από τα πρώτα του χρόνια, παράγοντας περαιτέρω αφηγήσεις που να δικαιολογούν τον ίδιο σε όλες τις επόμενες δεκαετίες.

Τώρα, στις αρχές του εικοστού πρώτου αιώνα, η θεοποίηση του Τσόρτσιλ ως του κατ' εξοχήν αυτοκρατορικού πολέμαρχου αμφισβητείται από μια μικρή αλλά αποτελεσματική μειοψηφία αποαποικιοκρατών. Απαιτώντας την απομάκρυνση των αγαλμάτων του, "περιποιήθηκαν" τουλάχιστον ένα από αυτά. Τίποτα το ασυνήθιστο, αν το δει κανείς μακροπρόθεσμα. Όπως επεσήμανε η ιστορικός του αρχαίου κόσμου, Mary Beard, αυτή ήταν η μοίρα όχι λίγων Ρωμαίων αυτοκρατόρων κατά τη διάρκεια της ύπαρξης εκείνης της αυτοκρατορίας.

Ήταν μια παράδοση που βρήκε μιμητές στις μεταγενέστερες ευρωπαϊκές αυτοκρατορίες. Ένας από τους χειρότερους εγκληματίες που ανέδειξε ποτέ η Ευρώπη ήταν ο Λεοπόλδος του Βελγίου, που με την κατοχή και τις βιαιότητές του στο Κονγκό οδήγησε στο θάνατο πολλά εκατομμύρια Αφρικανούς. Τα αγάλματά του στο Βέλγιο έπεσαν την άνοιξη του 2020, κατά τη διάρκεια διαμαρτυριών που προκλήθηκαν από το κίνημα Black Lives Matter στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Το αν η ανατροπή των αγαλμάτων είναι απλώς ένας σπασμός και τα πράγματα θα επιστρέψουν, όπως συμβαίνει τόσο συχνά, στη μετα-ιμπεριαλιστική συμμόρφωση, μένει να το δούμε. Παρά το τεράστιο ταλέντο του ως αυτοδημοσιογράφου, πηγή μεγάλου εκνευρισμού για τους φιλελεύθερους και συντηρητικούς συναδέλφους του, ο Τσόρτσιλ δεν χρειάστηκε τελικά να "γράψει ο ίδιος την ιστορία". Θα ήταν ευχαριστημένος όχι μόνο από τους επιγόνους του που φροντίζουν να γυαλίζουν την εικόνα του, αλλά και από τις επιδερμικές επιθέσεις των λιγοστών επικριτών του.

"Γουίνστον Τσόρτσιλ, αυτός ο εγκληματίας" Facebook Twitter
Λονδίνο, Ιούνιος 2020. Φωτ. Source News


 

Αθήνα 1944: Το βρώμικο μυστικό της Βρετανίας

Ed Vulliamy - Helena Smith
The Guardian - 30.11.2014

Όταν σκοτώθηκαν 28 πολίτες στην Αθήνα, δεν ευθύνονταν οι Ναζί, αλλά οι Βρετανοί. Ο Ed Vulliamy και η Helena Smith αποκαλύπτουν πώς η ντροπιαστική απόφαση του Τσόρτσιλ να στραφεί εναντίον των ανταρτών που είχαν πολεμήσει στο πλευρό μας στον πόλεμο έσπειρε τους σπόρους για την άνοδο της ακροδεξιάς στην Ελλάδα σήμερα.

 

[...] Το όνομα του ανθρώπου που διοικούσε τη "Βρετανική Αστυνομική Αποστολή" στην Ελλάδα είναι ελάχιστα γνωστό. Ο Σερ Τσαρλς Γουίκαμ είχε αναλάβει από τον Τσώρτσιλ να επιβλέπει τις νέες ελληνικές δυνάμεις ασφαλείας - στην πραγματικότητα, να στρατολογήσει συνεργάτες. Η ανθρωπολόγος Νένη Πανουργιά περιγράφει τον Γουίκαμ ως "ένα από τα πρόσωπα που διέσχισαν την αυτοκρατορία δημιουργώντας την υποδομή που ήταν απαραίτητη για την επιβίωσή της" και του πιστώνει τη δημιουργία ενός από τα πιο άγρια στρατόπεδα στα οποία βασανίζονταν και δολοφονούνταν κρατούμενοι, στη Γυάρο.

Με καταγωγή από το Γιόρκσαϊρ, ο Γουίκαμ ήταν ένας στρατιωτικός που υπηρέτησε στον πόλεμο των Μπόερς, κατά τη διάρκεια του οποίου εφευρέθηκαν από τους Βρετανούς τα στρατόπεδα συγκέντρωσης με τη σύγχρονη έννοια. Στη συνέχεια πολέμησε στη Ρωσία, ως μέλος του συμμαχικού εκστρατευτικού σώματος που στάλθηκε το 1918 για να βοηθήσει τις λευκορωσικές τσαρικές δυνάμεις που αντιτίθεντο στην επανάσταση των Μπολσεβίκων. Μετά την Ελλάδα, μεταπήδησε το 1948 στην Παλαιστίνη. Όμως, το προσόν του για την Ελλάδα ήταν το εξής: Ο Σερ Τσαρλς ήταν ο πρώτος γενικός επιθεωρητής της Βασιλικής Αστυνομίας του Ολστερ [Royal Ulster Constabulary -σ.σ.], από το 1922 έως το 1945.

Η RUC ιδρύθηκε το 1922, μετά από αυτό που έγινε γνωστό ως τα πογκρόμ του Μπέλφαστ του 1920-22, όταν οι δρόμοι των Καθολικών δέχθηκαν επιθέσεις και πυρπολήθηκαν. Ήταν, γράφει ο ιστορικός Tim Pat Coogan, "σχεδιασμένη όχι ως ένα κανονικό αστυνομικό σώμα, αλλά ως ένα αντεπαναστατικό σώμα... Η νέα δύναμη περιλάμβανε πολλούς νεοσύλλεκτους που κατατάχθηκαν επιθυμώντας να γίνουν απλοί αστυνομικοί, αλλά και συμμορίες δολοφόνων που είχαν ως αρχηγούς άνδρες σαν τον επικεφαλής εκείνον αστυνόμο που χρησιμοποιούσε ξιφολόγχες στα θύματά του επειδή έτσι παρέτεινε το μαρτύριό τους".

Όπως διαπίστωσε ο συγγραφέας Michael Farrell κατά την έρευνα για το βιβλίο του Arming the Protestants, μεγάλο μέρος του αρχειακού υλικού που αφορά την ενσωμάτωση από τον Σερ Τσαρλς αυτών των πολιτοφυλάκων της UVF και της Special Constabulary στην RUC έχει καταστραφεί, αλλά έχει απομείνει αρκετό υλικό που δίνει μια σαφή ένδειξη του τι συνέβαινε. Σε ένα υπόμνημα που έγραψε ο Γουίκαμ τον Νοέμβριο του 1921, πριν από τον σχηματισμό της RUC, και ενώ η συνθήκη διχοτόμησης του Δεκεμβρίου του ίδιου έτους βρισκόταν υπό διαπραγμάτευση, είχε απευθυνθεί σε "όλους τους διοικητές των κομητειών" ως εξής: "Λόγω του αριθμού των αναφορών που έχουν ληφθεί σχετικά με την ανάπτυξη μη εξουσιοδοτημένων αμυντικών δυνάμεων των νομιμοφρόνων, η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να αποκτήσει τις υπηρεσίες των καλύτερων στοιχείων αυτών των οργανώσεων".

Ο Coogan, ο σημαντικότερος, βετεράνος, ιστορικός της Ιρλανδίας, δεν διεκδικεί ουδετερότητα σε θέματα που αφορούν τη Δημοκρατία και την Ένωση, αλλά τα ιστορικά γεγονότα είναι αντικειμενικά και ο ίδιος τα κατέχει όσο κανένας άλλος. Μιλάμε στο σπίτι του, έξω από το Δουβλίνο, πίνοντας ένα ποτήρι ουίσκι που αποκαλείται καταλλήλως "Writer's Tears".

"Είναι η αφήγηση της αυτοκρατορίας", λέει ο Coogan, "και, φυσικά, την εφάρμοσαν στην Ελλάδα. Ο ίδιος συνδυασμός των στρατοπέδων συγκέντρωσης, βάζοντας στολές στις συμμορίες δολοφόνων και ονομάζοντάς τες αστυνομία. Αυτή είναι η αποικιοκρατία, έτσι λειτουργεί. Χρησιμοποιείς όποιο μέσο είναι απαραίτητο, ένα από τα οποία είναι η τρομοκρατία και η σύμπραξη με τρομοκράτες. Κι αυτό λειτουργεί".

"Ο Γουίκαμ οργάνωσε την RUC ως τον ένοπλο βραχίονα των Ενωτικών, κάτι που παρέμεινε και στη συνέχεια", λέει. "Πόσος καιρός πέρασε στην ιστορία αυτής της χώρας για να φτάσουμε στην έκθεση του Chris Patten το 1999, και να αποκοπούν τελικά τα χέρια του Γουίκαμ από την αστυνομία; Αυτό είναι ένα κολασμένο κομμάτι της ιστορίας - και πόσα δεινά, εν τω μεταξύ;"

Ο επικεφαλής της MI5 ανέφερε το 1940 ότι "με την προσωπικότητα και την εμπειρία του Σερ Τσαρλς Γουίκαμ, οι πολεμικές υπηρεσίες μπορούν να υπολογίζουν σε έναν πολύτιμο φίλο και σύμβουλο". Όταν οι μυστικές υπηρεσίες χρειάστηκε να ενσωματώσουν τα Ελληνικά Τάγματα Ασφαλείας - την "Ειδική Χωροφυλακή" του Τρίτου Ράιχ - σε μια νέα αστυνομική δύναμη, είχαν βρει τον άνθρωπό τους.

Οι απόψεις των Ελλήνων πανεπιστημιακών ποικίλλουν ως προς το πόσο άμεσα υπεύθυνος ήταν ο Γουίκαμ για τη δημιουργία των στρατοπέδων και τη στελέχωσή τους με τους βασανιστές. Η Πανουργιά θεωρεί ότι το στρατόπεδο στη Γυάρο - ένα νησί που ακόμη και ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Τιβέριος έκρινε ακατάλληλο για κρατούμενους - ήταν άμεση πρωτοβουλία του ίδιου του Γουίκαμ. Ο Γερολυμάτος, εν τω μεταξύ, λέει: "Οι Έλληνες δεν χρειάζονταν τους Βρετανούς για να τους βοηθήσουν να στήσουν στρατόπεδα. Αυτό είχε γίνει και στο παρελθόν, υπό τον Μεταξά". Τα έγγραφα στο Kew [έδρα των Εθνικών Αρχείων στο Δυτικό Λονδίνο -σ.σ.] δείχνουν ότι η βρετανική αστυνομία που υπηρετούσε υπό τον Γουίκαμ είχε τακτική παρουσία στα στρατόπεδα.

Ο Γερολυμάτος προσθέτει: "Οι Βρετανοί - επομένως και ο Γουίκαμ - γνώριζαν ποιοι ήταν αυτοί οι άνθρωποι. Και αυτό είναι που το κάνει τόσο τρομακτικό. Ήταν οι άνθρωποι που είχαν βρεθεί στους θαλάμους βασανιστηρίων κατά τη διάρκεια της κατοχής, που έβγαζαν τα νύχια και επέβαλαν το μαρτύριο της φάλαγγας". Μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1947, τη χρονιά που το Κομμουνιστικό Κόμμα τέθηκε εκτός νόμου, 19.620 αριστεροί κρατούνταν σε ελληνικά στρατόπεδα και φυλακές, 12.000 από αυτούς στη Μακρόνησο, ενώ άλλοι 39.948 ήταν εξόριστοι στο εσωτερικό της χώρας ή σε βρετανικά στρατόπεδα σε όλη τη Μέση Ανατολή. Υπάρχουν πολλές τρομακτικές μαρτυρίες για βασανιστήρια, δολοφονίες και σαδισμό στα ελληνικά στρατόπεδα συγκέντρωσης - μία από τις εξωφρενικές θηριωδίες της μεταπολεμικής Ευρώπης. Ο Πολυμέρης Βόγλης του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης περιγράφει πώς εισήχθη ένα σύστημα μετανοίας σαν να επρόκειτο για μια "σύγχρονη κοσμική Ιερά Εξέταση", με την απόσπαση ομολογιών μέσω "ατελείωτου και βίαιου εξευτελισμού".  [...]

 
Αλμανάκ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ