Η πολυτέλεια του να παίζεις φιδάκι σε Νokia 20αετίας

Rage against the Machine Facebook Twitter
Αναρωτιέμαι αν πλησιάζουμε στην εποχή που περιέγραφε ο Ασίμοφ ή ο Φιλιπ Κ. Ντικ. Eικονογράφηση: bianka/LIFO
0



ΠΡΙΝ ΛΙΓΟ ΚΑΙΡΟ
, σε ένα από τα αγαπημένα μου podcasts, άκουσα μια συνέντευξη της Σάρα Νέλσον, της προέδρου του Συνδικάτου των Αμερικανών Αεροσυνοδών (Αssociation of Flight Attendants-CWA). H συζήτηση αφορούσε τις αλλαγές που έχουν επέλθει στα ταξίδια μετά την πανδημία και κάποια στιγμή αναφέρθηκε στην αλματώδη αύξηση στις επιθέσεις που δέχεται το πλήρωμα από επιβάτες. Η Νέλσον υποστήριξε πως πολύς κόσμος είχε «ξεχάσει» να ταξιδεύει και έμπαινε σε αεροπλάνο «σαν να ήταν η πρώτη φορά» και κυρίως πως συχνά οι αεροσυνοδοί είναι οι πρώτοι επαγγελματίες που συναντούσαν πλέον οι επιβάτες στο αεροδρόμιο. Συχνά έκαναν check-in μέσω αυτόματων μηχανημάτων και δεν υπήρχε πουθενά προσωπικό να επιλύσει τυχόν προβλήματα. «Δεν μπορούν να τα βάλουν με τα μηχανήματα, κι έτσι τα βάζουν μαζί μας», έλεγε η Νέλσον.

Η νέα αυτοματοποίηση αναμένεται να κοστίσει χιλιάδες αν όχι εκατομμύρια δουλειές παγκοσμίως (σίγουρα περισσότερες απ’ όσες θα δημιουργήσει), η gig economy έχει φέρει τα πάνω-κάτω.

Αναρωτιέμαι αν πλησιάζουμε στην εποχή που περιέγραφε ο Ασίμοφ ή ο Φιλιπ Κ. Ντικ. Βρισκόμαστε στην αρχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης. Μιλάμε ήδη με chatbots, βάζουμε το Chat GPT να μας γράφει εκθέσεις και να μας μεταφράζει άρθρα και διαβάζουμε κείμενα με τίτλο «Οι δέκα δουλειές που κινδυνεύουν περισσότερο από την τεχνητή νοημοσύνη». Η νέα αυτοματοποίηση αναμένεται να κοστίσει χιλιάδες αν όχι εκατομμύρια δουλειές παγκοσμίως (σίγουρα περισσότερες απ’ όσες θα δημιουργήσει), η gig economy έχει φέρει τα πάνω-κάτω (θα υπήρχε, άραγε, στεγαστική κρίση χωρίς Airbnb;) και οι γίγαντες της τεχνολογίας έχουν αποκτήσει δυσανάλογη επιρροή και εξουσία σε κάθε τομέα της πολιτικής, των διεθνών σχέσεων και της οικονομίας.(Ποιος θα ελέγξει τη meta στις αμερικανικές εκλογές που θα γίνουν του χρόνου; Ποιος δεν θορυβήθηκε με την είδηση ότι ο Ίλον Μασκ εμπόδισε την Ουκρανία να πραγματοποιήσει επίθεση σε ρωσική ναυτική βάση;)

Η πάλη του ανθρώπου με την τεχνολογία είναι και το θέμα του βιβλίου Blood in the Μachine του Brian Merchant, του συντάκτη τεχνολογίας των «L.A. Times», που κυκλοφόρησε πριν από μερικές εβδομάδες. O Merchant επανεξετάζει το κίνημα των λουδιτών. Ο όρος σήμερα χρησιμοποιείται ευρέως για να υποδείξει κάποιον που φοβάται την τεχνολογία και την πρόοδο. Στην πραγματικότητα, υποστηρίζει ο Μerchant, oι λουδίτες πάλευαν για να υπερισχύσουν τα δικαιώματα των εργαζομένων έναντι των «κερδών των μηχανών». Το κίνημα ξεκίνησε από την Αγγλία του 19ου αιώνα, όταν η Βιομηχανική Επανάσταση στέρησε τη δουλειά σε χιλιάδες εξειδικευμένους εργάτες, οι οποίοι, ως αντίποινα, ξεκίνησαν να καταστρέφουν μαζικά μηχανήματα και εργοστάσια. Ο Merchant χρησιμοποιεί την ιστορία των λουδιτών για να μιλήσει για την επερχόμενη 4η Βιομηχανική Επανάσταση, τους γίγαντες της τεχνολογίας ως νέους υπερ-προνομιούχους, το ψυχολογικό κόστος της τεχνολογίας όπου κάθε χόμπι γίνεται και πιθανή πηγή εισοδήματος, τις δουλειές που προβλέπεται να εξαφανιστούν σύντομα καθώς και τις πιθανές ρυθμίσεις που θα μπορούσαν να γίνουν για να προστατευτούν οι εργαζόμενοι από τον οδοστρωτήρα της τεχνητής νοημοσύνης (Α.Ι.).

Πριν από λίγο καιρό μπήκα σε ένα ΚΤΕΛ για μια μικρή σχετικά διαδρομή. Δίπλα μου κάθισε μια κοπέλα (ή κυρία; ‒ πώς πρέπει να αποκαλώ μια συνομήλική μου, άραγε;). Διάβαζε ένα μεγάλο βιβλίο με σφραγίδα από τη βιβλιοθήκη του ΕΚΠΑ και έπαιζε κάτι σαν φιδάκι σε ένα παλιό κινητό Nokia. Την ώρα που πλησιάζαμε στα διυλιστήρια της Κορίνθου συνειδητοποίησα πως χρησιμοποιούσε το τηλέφωνό της με τον ίδιο τρόπο που το έκανε και πριν από είκοσι χρόνια: έστελνε συμβατικά sms. Μιλούσε στο τηλέφωνο για να ενημερώσει για τη διαδρομή («ναι, φτάνω») και για να πει τα νέα της στις φίλες της («ήρθε εκεί που έφτιαχνα το κρεβάτι και μου αντιμίλησε πάλι, καταλαβαίνω, αλλά απορώ με το πού έχει φτάσει όλο αυτό»). Κάποτε, μέσα στο τεχνολογικό μου πάθος, μπορεί να ένιωθα από περιφρόνηση έως οίκτο για όλη αυτήν τη ρετρό, μπούμερ διάθεση. Τώρα ένιωσα φθόνο γι’ αυτήν τη φανταστική ανεμελιά, γι’ αυτή την υπέροχη πολυτέλεια.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νεκτάριος Ταβερναράκης: «Είμαστε μια τεράστια ασημαντότητα. Το σύμπαν αδιαφορεί για τις ζωές μας»

Τech & Science / Οι κατακλυσμιαίες συνέπειες της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης για το μέλλον της ανθρωπότητας

Ο πρόεδρος του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας και καθηγητής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης Νεκτάριος Ταβερναράκης μιλά στη LiFO για τις προκλήσεις της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης και τα ηθικά διλήμματα που θα προκύψουν στον νέο κόσμο που ανατέλλει.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Νανόπουλος: «Το τέλος της Γης δεν είναι μακριά»

Τech & Science / Δημήτρης Νανόπουλος: «Το τέλος της Γης δεν είναι μακριά»

Ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός και θεωρητικός φυσικός σχολιάζει τις ανακοινώσεις της NASA για την ύπαρξη εξωγήινης ζωής και υποστηρίζει ότι έχει έρθει η στιγμή να προετοιμαστούμε για τη μετοίκηση της ανθρωπότητας σε άλλους πλανήτες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Newskilling: Ανταγωνισμός ή συμπόρευση των εργασιακών ρόλων με την τεχνολογία;

Good Business Directory Vol.3 / Newskilling: Ανταγωνισμός ή συμπόρευση των εργασιακών ρόλων με την τεχνολογία;

Το μέλλον της εργασίας στηρίζεται στη λογική του newskilling, δηλαδή στην ανακάλυψη από τους εργαζόμενους και τις εταιρείες νέων ρόλων, οι οποίοι θα συνδυάζουν νέες γνώσεις και οριζόντιες δεξιότητες.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο Μασκ δεν είναι Ναζί ακριβώς, αλλά μπορεί να είναι κάτι ακόμα χειρότερο»

Οπτική Γωνία / «Ο Μασκ δεν είναι Ναζί ακριβώς, αλλά μπορεί να είναι κάτι ακόμα χειρότερο»

Viral έχει γίνει η ανάρτηση του πρώην φίλου και συνεργάτη του Έλον Μασκ, Φίλιπ Λόου, επιφανή νευροεπιστήμονα, ιδρυτή της εταιρείας Neurovigil και εφευρέτη του iBrain, όπου γράφει μεταξύ άλλων ότι λίγη σημασία έχει τελικά αν κάποιος είναι πραγματικά Ναζί από τη στιγμή που ενεργεί ως Ναζί.
THE LIFO TEAM
«Αν κλείσει το TikTok, δεν θα θυμάσαι καν ποιος είμαι»

Social media / «Αν κλείσει το TikTok, δεν θα θυμάσαι καν ποιος είμαι»

Ο σεφ Eraldo μιλά για τους ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς που επανοικειοποιείται και χρησιμοποιεί ως «όπλο» στα viral βίντεό του στο TikTok, αλλά και για την πιθανότητα η εφαρμογή μια μέρα απλώς να εξαφανιστεί.
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Βασιλική Σιούτη / Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Η δικαστική έρευνα είναι σε εξέλιξη, αλλά η κοινωνία πιέζει να αποδοθούν ευθύνες στους υπαίτιους. Τα αναπάντητα ερωτήματα είναι αρκετά και η κυβέρνηση δεν έχει πείσει πως έχει κάνει ό,τι χρειάζεται για να διευκολύνει την έρευνα της Δικαιοσύνης.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Κηφισός και τα αντιπλημμυρικά έργα στην Αττική «μπάζουν νερά»;

Ρεπορτάζ / Ο Κηφισός και τα αντιπλημμυρικά έργα στην Αττική «μπάζουν νερά»;

Πώς ιεραρχούνται τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας στην Αττική; Είναι στη σωστή κατεύθυνση; Θα ήταν εφικτό ο πλημμυρικός κίνδυνος να αντιμετωπιστεί με λύσεις βασισμένες στη φύση, και τι μπορεί να γίνει στον Κηφισό;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ναι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Οπτική Γωνία / «Όχι, δεν υπάρχουν μόνο δύο φύλα»

Το επικοινωνιολόγ@ Jay Ραΐσης και η κλινική ψυχολόγος, συνιδρύτρια του Orlando LGBT+, Νάνσυ Παπαθανασίου εξηγούν γιατί το κοινωνικό φύλο είναι ένα κατασκεύασμα και πώς η ρητορική μίσους κανονικοποιεί και ενδυναμώνει την άσκηση κάθε είδους βίας στην καθημερινότητα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ανελκυστήρες: Τα ατυχήματα και τα θολά σημεία

Ρεπορτάζ / Δημόσιοι ανελκυστήρες: Τα ατυχήματα και το περίπλοκο νομικό πλαίσιο

Γιατί χιλιάδες ανελκυστήρες είναι άγνωστοι σήμερα στην πολιτεία; Τι συμβαίνει με τις συμβάσεις συντήρησης και πιστοποίησής τους; Με αφορμή τα πρόσφατα ατυχήματα σε δύο νοσοκομεία, αναζητήσαμε απαντήσεις.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Βασιλική Σιούτη / Το εκκρεμές του Μαξίμου και η τυραννία της μειοψηφίας και της πλειοψηφίας 

Μία μέρα μετά την ορκωμοσία του Τραμπ ο πρωθυπουργός δήλωσε πως τυχαίνει να πιστεύει κι αυτός ότι υπάρχουν δύο φύλα, το αρσενικό και το θηλυκό. Πριν από δύο χρόνια όμως έλεγε άλλα. Τι πιστεύει τελικά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ