Η ψευδαίσθηση της τηλεργασίας ξεθωριάζει

Η ψευδαίσθηση της τηλεργασίας ξεθωριάζει Facebook Twitter
Δυστυχώς, οι περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι η εργασία από το σπίτι είναι συχνά λιγότερο αποτελεσματική (και ως και 18% λιγότερο παραγωγική) και περισσότερο αποσπασματική.
0

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΙ ΑΛΛΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ στην εργασία (και στη ζωή) που μπορεί να είναι πιο σημαντικά από την παραγωγικότητα. Ίσως η μεγαλύτερη αρετή της τηλεργασίας είναι ότι οδηγεί σε πιο ευτυχισμένους εργαζόμενους. Οι άνθρωποι ξοδεύουν λιγότερο χρόνο για μετακινήσεις, κάτι που από την πλευρά τους μπορεί να φαίνεται ότι ενισχύει την παραγωγικότητα, ακόμη και αν οι συμβατικές μετρήσεις δεν εντοπίζουν κάτι τέτοιο. Μπορούν πιο εύκολα να διαχειριστούν την καθημερινότητα, την παραλαβή του παιδιού από το σχολείο ή τα ραντεβού με τον γιατρό, για να μην αναφέρουμε τη δυνατότητα περιστασιακής σιέστας ή το πρωινό τζόκινγκ. Και ορισμένες εργασίες –ιδιαίτερα αυτές που απαιτούν αδιάκοπη συγκέντρωση για μεγάλα χρονικά διαστήματα– μπορούν συχνά να γίνουν πιο ομαλά στο σπίτι απ' ό,τι σε εταιρικά περιβάλλοντα. Όλα αυτά εξηγούν γιατί τόσοι πολλοί εργαζόμενοι επιδιώκουν να δουλεύουν μακριά από το γραφείο.

Διάφορες έρευνες έχουν δείξει ότι οι εργαζόμενοι είναι πρόθυμοι να δεχτούν ακόμα και μειώσεις μισθών για τη δυνατότητα εργασίας από το σπίτι. Το να έχεις ικανοποιημένους εργαζόμενους με ελαφρώς χαμηλότερη αμοιβή με τη σειρά του μοιάζει με καλό deal για τους διευθυντές των επιχειρήσεων.

Για πολλούς ανθρώπους, λοιπόν, το μέλλον της εργασίας θα παραμείνει υβριδικό. Δυστυχώς όμως, οι περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι η εργασία από το σπίτι είναι συχνά λιγότερο αποτελεσματική (και ως και 18% λιγότερο παραγωγική) και περισσότερο αποσπασματική.

Διάφορες έρευνες έχουν δείξει ότι οι εργαζόμενοι είναι πρόθυμοι να δεχτούν ακόμα και μειώσεις μισθών για τη δυνατότητα εργασίας από το σπίτι. Το να έχεις ικανοποιημένους εργαζόμενους με ελαφρώς χαμηλότερη αμοιβή με τη σειρά του μοιάζει με καλό deal για τους διευθυντές των επιχειρήσεων.

Σε εξέλιξη βρίσκεται μια σταδιακή αντίστροφη μετάβαση, αυτή τη φορά από το Zoom πίσω στην αίθουσα συνεδριάσεων του γραφείου. Οι εταιρείες της Wall Street ήταν από τις πιο πιεστικές στο κάλεσμα προς τους εργαζόμενους να επιστρέψουν στα γραφεία τους, αλλά τους τελευταίους μήνες ακόμη και πολλοί τεχνολογικοί τιτάνες –η Apple, η Google, η Meta και άλλοι– απαίτησαν από το προσωπικό να εμφανίζεται στο γραφείο τουλάχιστον τρεις ημέρες την εβδομάδα. Και όλες σχεδόν οι σχετικές έρευνες φαίνονται να υποστηρίζουν αυτό το αρνητικό κλίμα για την υπόθεση της τηλεργασίας.

Παρ’ όλα τα ελαττώματά τους, τα γραφεία παραμένουν απαραίτητα. Ακόμα και μελέτες που δεν έχουν να κάνουν απαραίτητα με την εργασία μοιάζουν να ενισχύουν αυτή την αντίληψη. Μια πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι ακόμη και οι επαγγελματίες σκακιστές παίζουν λιγότερο καλά σε διαδικτυακούς αγώνες από ό,τι σε αγώνες πρόσωπο με πρόσωπο, ενώ μια άλλη χρησιμοποίησε ένα εργαστηριακό πείραμα για να δείξει ότι οι τηλεδιασκέψεις αναστέλλουν τη δημιουργική σκέψη.

Όπως έχουν διαπιστώσει πολλοί από όσους βρέθηκαν τα τελευταία χρόνια να εργάζονται από την τραπεζαρία του σπιτιού τους, η αλήθεια είναι ότι η επαγγελματική συνεργασία και η δημιουργική ανταλλαγή απόψεων είναι πιο δύσκολη εξ αποστάσεως.

Σε μια μελέτη που έγινε πρόσφατα στο Χάρβαρντ με υποκείμενα μηχανικούς λογισμικού, διαπιστώθηκε ότι η ανταλλαγή feedback μεταξύ των συναδέλφων μειώθηκε απότομα κατά τη μετάβαση στην τηλεργασία. Καταγράφηκε επίσης μια σχετική μείωση της μαθησιακής ικανότητας για τους εργαζόμενους στο σπίτι. Όσοι βρίσκονταν σε γραφεία αποκτούσαν δεξιότητες πολύ πιο γρήγορα.

Η προέλευση της άποψης ότι, σε αντίθεση με τα παραπάνω, η απομακρυσμένη εργασία ενισχύει την παραγωγικότητα μπορεί να εντοπιστεί σε ένα πείραμα σχεδόν μια δεκαετία πριν από την πανδημία, που έγινε για λογαριασμό του Πανεπιστημίου του Stanford το 2013. Οι εργαζόμενοι σε τηλεφωνικά κέντρα ενός κινεζικού διαδικτυακού ταξιδιωτικού πρακτορείου, γνωστού πλέον ως Trip.com, αύξησαν την απόδοσή τους κατά 13% όταν εργάζονταν εξ αποστάσεως – ένα ποσοστό που εξακολουθεί να εμφανίζεται και σήμερα στα μέσα ενημέρωσης ως αποδεικτικό στοιχείο υπέρ της τηλεργασίας.

Οι αναφορές αυτές όμως παραμελούν δύο κρίσιμες παραμέτρους. Πρώτον, περισσότερα από τα δύο τρίτα της βελτιωμένης απόδοσης προήλθαν από εργαζόμενους που απλώς εργάζονταν περισσότερο (περισσότερες ώρες) στο σπίτι απ’ ό,τι στο γραφείο, όχι πιο αποτελεσματικά. Και δεύτερον, η κινεζική εταιρεία σταμάτησε τελικά την τηλεργασία επειδή οι εργαζόμενοι εξ αποστάσεως παραπονέθηκαν ότι ήταν πολύ πιο δύσκολο γι’ αυτούς να πάρουν ποτέ προαγωγή.

Με στοιχεία από The Economist

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πρακτικά Νομικά: Θα πάω φυλακή αν σκοτώσω τον θύτη μου; 

Οπτική Γωνία / Θα πάει φυλακή μια γυναίκα που θα σκοτώσει τον κακοποιητή της;

Μια συζήτηση με τη δικηγόρο Μαριάννα Βασιλείου για το «Σύνδρομο Κακοποιημένης Γυναίκας», τη δευτερογενή θυματοποίηση, και τη σημασία της άμυνας στο ελληνικό ποινικό δίκαιο.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ