Η GEN Z ΕΧΕΙ ΠΛΕΟΝ ενηλικιωθεί για τα καλά και σύντομα θα είναι η γενιά που θα πρωταγωνιστεί περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη στους σύγχρονους χώρους εργασίας. Μέχρι το 2025, οι νέοι εργαζόμενοι που σήμερα βρίσκονται στο 27ο έτος της ηλικίας τους θα αποτελούν περίπου το ένα τρίτο του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού.
Αυτή η ηλικιακή ομάδα που μεγάλωσε σε έναν κόσμο όπου τα όρια μεταξύ του ψηφιακού και του πραγματικού κόσμου είναι πλέον δυσδιάκριτα και γαλουχήθηκε μέσα στις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις και στις αλλεπάλληλες κρίσεις του 21ου αιώνα, κάθεται πλέον στα γραφεία και φέρνει μαζί της νέες απαιτήσεις για τον χώρο και τον τρόπο που εργάζεται.
Είναι κοινό μυστικό πως για αρκετά χρόνια στα γραφεία ανθρώπινου δυναμικού ανά την υφήλιο επικρατούσε μια υπερβολική, και μάλλον αδικαιολόγητη, ανησυχία για το πώς θα ενσωματώνονταν οι Gen Zers στο περιβάλλον εργασίας. Κάτι ο φόβος λόγω του κύματος του quiet quitting, κάτι οι διαφορετικοί κώδικες επικοινωνίας, κάτι το γεγονός πως οι περισσότεροι εκπρόσωποι της Gen Z πρωτομπήκαν στο περιβάλλον εργασίας την ανατρεπτική περίοδο της πανδημίας, η μετάβαση της νέας γενιάς στους χώρους εργασίας έμοιαζε εξαιρετικά πολύπλοκη.
«Τις πιο παραγωγικές και δημιουργικές μου ημέρες τις περνάω στο σπίτι, το πιστεύεις;»
Ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου, το προφίλ του εργαζομένου της Gen Z έχει πλέον χαρτογραφηθεί και αντί να προβληματίζονται, οι εταιρείες αλλάζουν πλέον ριζικά το εργασιακό τους περιβάλλον για να προσελκύουν νέα ταλέντα και οι νέοι εργαζόμενοί τους να είναι χαρούμενοι και παραγωγικοί.
«Δεν έχει να κάνει με την ηλικία ή χάσματα των γενεών», ανέφερε πρόσφατα ο κορυφαίος σύμβουλος ανθρώπινου δυναμικού Μπράιαν Ντρίσκολ, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα μιας σχετικής έρευνας που επικεντρώθηκε στις απαιτήσεις των νέων εργαζομένων. «Πρόκειται για μια αλλαγή στάσης απέναντι στην εργασία, στην επικοινωνία και στη χρήση της τεχνολογίας. Για να το πω απλά: οι παλιοί τρόποι εργασίας δεν μπορούν να εφαρμοστούν στις νεότερες γενιές».
Διαρκώς μεταβαλλόμενα πρότζεκτ
Υπάρχουν δύο πράγματα που χαρακτηρίζουν τους Gen Zers, διαφοροποιώντας τους από τις προηγούμενες γενιές: μεγάλωσαν εξ ολοκλήρου στην ψηφιακή εποχή και διαμορφώθηκαν σε ένα παγκοσμιοποιημένο και πλήρως διασυνδεδεμένο περιβάλλον, όπου η πληροφορία ταξιδεύει με αστραπιαίους ρυθμούς και οι δυνατότητες μοιάζουν να είναι απεριόριστες.
Έχοντας ενηλικιωθεί σε έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο, όπου η μονιμότητα πλέον δεν υπάρχει, οι εργαζόμενοι της Gen Z δείχνουν να μην ενδιαφέρονται για την παραδοσιακή γραμμική πορεία ανέλιξης εντός μιας εταιρείας, όπως έκαναν οι παλαιότερες γενιές. Πλέον, αναζητούν ένα μονίμως εναλλασσόμενο εργασιακό περιβάλλον, στο οποίο θα μπορούν να καταπιάνονται συνεχώς με νέα πρότζεκτ που θα προκαλούν το ενδιαφέρον τους.
Αυτό πιστεύει και η Νάντια, που έκλεισε πρόσφατα τα 26, και από πέρσι εργάζεται σε μια κορυφαία συμβουλευτική εταιρεία στην Αθήνα όπου νιώθει «τρομερά παραγωγική». «Νομίζω πως ένας από τους βασικότερους λόγους που μου αρέσει το εργασιακό μου περιβάλλον είναι πως τίποτα δεν είναι στατικό», εξηγεί στη LiFO, «μονίμως ασχολούμαι με καινούργια πράγματα κι έτσι νιώθω πως συνεχώς μαθαίνω, κάτι που για μένα είναι τρομερά σημαντικό. Δεν θα μπορούσα με τίποτα να δουλεύω κάπου όπου κάθε μέρα είναι η ίδια», συμπληρώνει.
Τις προσδοκίες της Νάντιας επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία των πρόσφατων ερευνών: σύμφωνα με τις μετρήσεις, το αν θα επέλεγαν μια καλύτερα αμειβόμενη, αλλά βαρετή δουλειά έναντι μιας πιο ενδιαφέρουσας, που ωστόσο δεν πληρώνει εξίσου καλά, διχάζει τους Gen Zers, σε αντίθεση με τις προηγούμενες γενιές. Μια άλλη έρευνα στην οποία συμμετείχαν Αμερικανοί φοιτητές έδειξε πως οι Gen Zers ενδέχεται να αλλάξουν δουλειά έως και 10 φορές μέχρι τα 34 τους χρόνια αν αισθανθούν πως βαλτώνουν έστω και λίγο.
Γι’ αυτό και τα σύγχρονα εργασιακά περιβάλλοντα φροντίζουν τα πρότζεκτ που αναθέτουν στους νεαρούς υπαλλήλους τους να εναλλάσσονται συνεχώς μέσα από έξυπνα προγράμματα όπως οι οριζόντιες entry level θέσεις εργασίας που δίνουν τη δυνατότητα στους Gen Zers να δοκιμαστούν σε διαφορετικά τμήματα από ολόκληρο το φάσμα λειτουργίας της εταιρείας.
Ευέλικτα ωράρια και μοντέλα εργασίας
Αν υπάρχει μια λέξη που περιγράφει τις προσδοκίες της Gen Z από το περιβάλλον εργασίας, είναι αναμφίβολα η ευελιξία. Ο παραδοσιακός τρόπος εργασίας με το αυστηρό ωράριο 9-5 θεωρείται ξεπερασμένος από τους νέους εργαζομένους που προτιμούν κάτι πιο ελεύθερο και ευέλικτο ώστε να νιώθουν πως δίνουν το 100% των δυνατοτήτων τους. Γι’ αυτό και οι πιο επιτυχημένες όσον αφορά την προσέλκυση νέων εργαζομένων εταιρείες είναι αυτές που προσφέρουν υβριδικές πρακτικές και μοντέλα εργασίας, παρέχοντας στους νέους την ευκαιρία να επιλέγουν από πού θέλουν να εργάζονται αρκετές ημέρες τον μήνα.
Ο 25χρονος Αλέξανδρος, για παράδειγμα, δουλεύει ως designer σε μια διαφημιστική εταιρεία, την οποία διάλεξε ακριβώς επειδή πρόσφερε ένα hybrid μοντέλο εργασίας με αρκετές ημέρες work from home. «Τις πιο παραγωγικές και δημιουργικές μου ημέρες τις περνάω στο σπίτι, το πιστεύεις;» εξηγεί στη LiFO, «παρότι, φυσικά, θέλω να πηγαίνω στο γραφείο για το brainstorming και την κοινωνικοποίηση με τους συναδέλφους. Περνάμε πολύ καλά και στα γραφεία μας, απλώς νιώθω πως σε ορισμένες περιπτώσεις πρέπει να κάνω πραγματικά hyperfocus για να βγάλω τη δουλειά, κάτι που μου είναι σχεδόν αδύνατο όταν με περιτριγυρίζουν άλλοι άνθρωποι».
Η Αριάδνη, που δουλεύει ως developer σε μια εταιρεία με δεκάδες νέους εργαζομένους και εργάζεται «κατά κύριο λόγο από το σπίτι», συμφωνεί με τον Αλέξανδρο. «Είναι πολύ πιο εύκολο να γράφεις κώδικα όταν είσαι μόνη σου», αναφέρει, «και επίσης μου αρέσει τρομερά που οι managers μάς εμπιστεύονται και μας δίνουν τη δυνατότητα του work from home, αρκεί, φυσικά, να προλαβαίνουμε τα deadlines».
Έμφαση στον κοινωνικό αντίκτυπο, στο περιβάλλον και στις αξίες
Η Gen Z κληρονομεί, φυσικά, και μια σειρά από περίπλοκα παγκόσμια προβλήματα, από την κλιματική κρίση μέχρι την αυξανόμενη κοινωνική ανισότητα, έτσι δεν προκαλεί εντύπωση πως περισσότερο από κάθε άλλη γενιά απαιτεί να εργάζεται σε περιβάλλον που κάνει ό,τι μπορεί για να κάνει τον κόσμο καλύτερο. Σύμφωνα με τις παγκόσμιες έρευνες, μάλιστα, οι πιο συχνές ερωτήσεις που θέτουν οι Gen Zers στους πιθανούς εργοδότες τους στο τέλος των συνεντεύξεων είναι σχετικές με την πολιτική που ακολουθεί η εταιρεία σε μια σειρά ζητημάτων που τους ενδιαφέρουν.
Επομένως, οι πολιτικές εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, οι βέλτιστες πρακτικές βιωσιμότητας και η κουλτούρα συμπερίληψης δεν είναι απλώς ρυθμιστικές υποχρεώσεις για τις επιχειρήσεις αλλά εργαλεία με τα οποία οι χώροι εργασίας μπορούν να προσελκύσουν νέους και υπευθύνους εργαζόμενους.
Μεταξύ άλλων, οι Gen Zers ζητούν να υπάρχουν τολμηρές πολιτικές ανακύκλωσης στους χώρους εργασίας, απαιτούν να μειώνεται κατά πολύ το αποτύπωμα χαρτιού των εταιρειών και αντιδρούν πολύ θετικά σε προγράμματα mentorship και συμπερίληψης στον εργασιακό χώρο. «Ένα από τα καλύτερα κομμάτια της δουλειάς μου είναι το πρόγραμμα γυναικείας ενδυνάμωσης για female developers», εξηγεί χαρακτηριστικά η Αριάδνη, «που συνδυάζει το πάθος μου για τον προγραμματισμό με τον φεμινισμό, που με αφορά».
Οι εταιρείες που ικανοποιούν τις απαιτήσεις τους δεν καταφέρνουν απλώς να εμπλουτίζουν το εργατικό τους δυναμικό με νέο κόσμο αλλά παράλληλα αλλάζουν τον τρόπο λειτουργίας τους, αφήνοντας θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον και την κοινωνία.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.