Δήμος Αθηναίων: Γιατί υπονομεύει την ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου της Αγροτέρας Αρτέμιδος;

Δήμος Αθηναίων: Γιατί υπονομεύει την ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου της Αγροτέρας Αρτέμιδος; Facebook Twitter
0

ΞΕΚΑΘΑΡΗ ΥΠΟΝΟΜΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου της Αγροτέρας Αρτέμιδος και την ιστορική τοπογραφία του Μετς είναι η πρόταση του δήμου Αθηναίων την οποία σήμερα φέρνει προς έγκριση και ψήφιση στο δημοτικό συμβούλιο.

Με περισσή σπουδή και βιασύνη τρέχει να δημιουργήσει τετελεσμένα, όταν βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες που θα αναδείξουν τον αρχαιολογικό χώρο και θα τον κάνουν επισκέψιμο και προσπελάσιμο στο κοινό, υποστηρίζουν οι επιστήμονες, φορείς και πολίτες με τους οποίους μίλησε η LiFO. 

Η LiFO είχε παρουσιάσει εκτενές ρεπορτάζ για το ζήτημα πρόσφατα, όταν στα μέσα Μαρτίου το θέμα μπήκε αιφνιδίως προς συζήτηση στη Δημοτική Επιτροπή του δήμου Αθηναίων, εξηγώντας αναλυτικά τι διακυβεύεται πίσω από τις γραμμές μιας φαινομενικά άσχετης και δυσνόητης διοικητικής πράξης.

Αυτή η πράξη αφορά την «έγκριση επανεπιβολής μίας αρθείσας ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης» ενός ακινήτου στο Μετς, τη διαπλάτυνση της οδού Σορβόλου και τη διάνοιξη της οδού Κούτουλα. Στη συμβολή των δύο αυτών δρόμων βρίσκεται το ακίνητο.

Η διάσωση του αρχαιολογικού χώρου πέρασε από χίλια κύματα. Μέσα στον χρόνο η αξιοποίησή του προσέκρουσε στην έλλειψη πολιτικής βούλησης να προχωρήσουν οι απαιτούμενες διαδικασίες αλλά και στις πιέσεις που ασκήθηκαν κατά καιρούς από διάφορα επιχειρηματικά συμφέροντα τα οποία επιδίωξαν την ανοικοδόμηση του ακινήτου. 

Πίσω από αυτές τις λέξεις κρύβεται μια τριπλή ζημία για την ιστορική περιοχή που στο επίκεντρό της έχει τον αρχαιολογικό χώρο της Αγροτέρας Αρτέμιδος. Με απλά λόγια, στο ακίνητο αυτό, στο οποίο θα γίνει η ρυμοτομική τακτοποίηση, βρίσκεται μια ιστορική κατοικία η οποία χτίστηκε πριν το 1869 και είναι ένα από τα παλαιότερα σωζόμενα κτίρια του Μετς.

Αν και ο δήμος δεν το παραδέχεται, όσοι αντιδρούν υποστηρίζουν ότι η ρυμοτομική τακτοποίηση του ακινήτου και η διάνοιξη της οδού Κούτουλα θα οδηγήσει στην κατεδάφιση της ιστορικής κατοικίας, η οποία σήμερα μάλιστα είναι ακόμη λειτουργική και κατοικείται. Αυτή είναι η πρώτη απώλεια.

Ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου με νέες οικοδομές

Παράλληλα, η ρυμοτόμηση θα δώσει όρους δόμησης στα κτίρια που γειτνιάζουν με τον αρχαιολογικό χώρο, δημιουργώντας τετελεσμένα σε μια χρονική στιγμή που ξεκινάει η διαδικασία ανάδειξής του από το υπουργείο Πολιτισμού.

«Στις συζητήσεις και τις προτάσεις σε πολεοδομικά θέματα, τα οποία όμως εφάπτονται ενός τόσο σημαντικού αρχαιολογικού χώρου, πρέπει να λαμβάνεται υπόψη κυρίως αυτό που είναι καλύτερο για την αρχαία κληρονομιά, όπως επίσης για την πιο πρόσφατη», είχε αναφέρει στη LiFO για το θέμα ο Μανόλης Κορρές, ομότιμος καθηγητής ΕΜΠ και τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, ο οποίος ξεκάθαρα μας είπε ότι «η ρυμοτόμηση γίνεται για να γίνουν δύο νέες οικοδομές». Ο ίδιος εξήγησε ότι «στην παρούσα περίπτωση, τα παλαιότερα κτίσματα, τα οποία ακόμη υπάρχουν στο πίσω μέρος αυτής της έκτασης, σχηματίζουν ένα περιβάλλον το οποίο είναι καταλληλότερο για τα αρχαία, έναντι ενός περιβάλλοντος με νέες οικοδομές».

Δήμος Αθηναίων: γιατί υπονομεύει την ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου της Αγροτέρας Αρτέμιδας; Facebook Twitter
Όπως ξεκάθαρα είχε αναφέρει στη LiFO για το θέμα ο Μανόλης Κορρές, ομότιμος καθηγητής ΕΜΠ και τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, «η ρυμοτόμηση γίνεται για να γίνουν δύο νέες οικοδομές». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Αυτός ήταν άλλωστε και ο λόγος για τον οποίο παρενέβη στη συνεδρίαση της δημοτικής επιτροπής στην οποία συζητήθηκε το θέμα: «Εμείς τουλάχιστον από το υπουργείο Πολιτισμού, γιατί εξακολουθώ να είμαι μέλος του ΚΑΣ, επιμένουμε κατά το μέγιστο δυνατόν στην ανάδειξη αυτής της αρχαιολογικής κληρονομιάς», είπε σύμφωνα με αυτά που καταγράφονται στα πρακτικά. Το καλύτερο, όπως ανέφερε ο Μ. Κορρές, «σε αυτή την κατεύθυνση, είναι η υπάρχουσα δόμηση πίσω από όλα αυτά να διατηρηθεί ως έχει. Διότι κάθε αντικατάσταση παλιάς, παραδοσιακής, ας πούμε λαϊκής ή ευτελούς ή ταπεινής κατασκευής, με κάτι κτισμένο σύμφωνα με νεότερες ιδέες, θα μειώνει συνέχεια τη δυνατότητα αληθινής ανάδειξης και ενός πλαισίου πολεοδομικού που θα είναι κατάλληλο για τις αρχαιότητες».

Ο δήμος όμως πάει ένα βήμα μπροστά, με περισσή σπουδή και βιασύνη. Ο λόγος που μιλάμε για βιασύνες δεν είναι τυχαίος. Αυτήν τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη δύο σημαντικές διαδικασίες που λογικά θα έπρεπε να φρενάρουν το θέμα της ρυμοτόμησης.

Η πρώτη αφορά την ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου. Η υπόθεση της Αγροτέρας Αρτέμιδος στο Μετς σερνόταν επί δεκαετίες. Παρά τις αποφάσεις που υπήρχαν, δεν προχωρούσε η απαλλοτρίωση του χώρου, συνολικής έκτασης 1.390,70 τ.μ. Αυτό σημαίνει ότι το κράτος δεν κατέβαλε ποτέ το ποσό απαλλοτρίωσης, δηλαδή τα χρήματα για να αποζημιωθούν οι ιδιοκτήτες. 

Η διάσωση του αρχαιολογικού χώρου πέρασε από χίλια κύματα. Μέσα στον χρόνο η αξιοποίησή του προσέκρουσε στην έλλειψη πολιτικής βούλησης να προχωρήσουν οι απαιτούμενες διαδικασίες αλλά και στις πιέσεις που ασκήθηκαν κατά καιρούς από διάφορα επιχειρηματικά συμφέροντα τα οποία επιδίωξαν την ανοικοδόμηση του ακινήτου. 

Δήμος Αθηναίων: γιατί υπονομεύει την ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου της Αγροτέρας Αρτέμιδας; Facebook Twitter
Εναέρια άποψη του αρχαιολογικού χώρου της Αρτέμιδος Αγροτέρας. Φωτ.: artemisagrotera.org/

Σημαντικό ρόλο στη διάσωση του χώρου έπαιξε η άγρυπνη παρουσία μιας ομάδας ενεργών πολιτών, οι οποίοι αγόγγυστα όλα αυτά χρόνια παρακολουθούσαν τις κινήσεις της διοίκησης και όλων όσοι είχαν άλλα σχέδια και έβλεπαν τον χώρο ως real estate επένδυση.

Το 2019 το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε ομόφωνα για πολλοστή φορά υπέρ της απαλλοτρίωσης, αλλά για πρώτη φορά υπέρ της ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου και της σύνδεσής του με το Ολυμπιείο. Σήμερα η ανάδειξη αυτή μπαίνει στη διαδικασία της υλοποίησης. 

Αυτό έμαθε η LiFO μιλώντας με την Έλενα Κουντούρη, προϊσταμένη της Διεύθυνσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού. Μας λέει ότι «η οδηγία που έχει δοθεί από την υπουργό είναι να προχωρήσει πάρα πολύ γρήγορα η διαδικασία της απαλλοτρίωσης», η οποία, όπως αναφέρει, «έχει πάρει τον δρόμο της». 

Όσον αφορά στην ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου, η κ. Κουντούρη υποστηρίζει ότι αυτή θα βασιστεί στη μελέτη που έχει γίνει από τον Μ. Κορρέ. Η ίδια θα μας πει ότι η πρόθεση που υπάρχει είναι «να προχωρήσει η ανάδειξη όσο το δυνατόν πιο γρήγορα». Εξηγεί ακόμη ότι «τα αρχαία σώζονται σε πολύ χαμηλή κατάσταση διατήρησης, οπότε η μεγάλη πρόκληση είναι να μπορέσουμε να δώσουμε στον επισκέπτη να αντιληφθεί την εικόνα που παρουσίαζε ο χώρος στην αρχαιότητα και να τον συνδέσουμε με τον Ιλισό και τα παριλίσια ιερά απέναντι. Είναι ένα  πολυπαραγοντικό, πολυσύνθετο και δύσκολο εγχείρημα». 

Παράλληλα, όπως τονίζει η επικεφαλής της Διεύθυνσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, «θα πρέπει να κρατήσουμε όλα τα επιστημονικά στοιχεία και να μη διαστρεβλώσουμε πράγματα. Οπότε είναι πρόκληση. Και κινούμαστε σ' αυτήν κατεύθυνση».

Από την άλλη πλευρά, οι ιδιοκτήτες της ιστορικής κατοικίας που κινδυνεύει με κατεδάφιση εφόσον προχωρήσει το σχέδιο του δήμου έχουν καταθέσει προ μηνός αίτηση στο υπουργείο Πολιτισμού για να χαρακτηριστεί το οίκημά τους διατηρητέο ως έχει. Πριν από έναν μήνα περίπου ολοκληρώθηκε και αυτοψία από την Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων και το επόμενο διάστημα αναμένεται να εκδοθεί η απόφαση.

Δήμος Αθηναίων: γιατί υπονομεύει την ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου της Αγροτέρας Αρτέμιδας; Facebook Twitter
Για τον δήμο η αναγκαιότητα της ρυμοτόμησης προκύπτει και από την ανάγκη ανάδειξης των αρχαιοτήτων της Αγροτέρας και της ευκολότερης πρόσβασης σ' αυτές. Φωτ.: wikimapia.org

Αυτοί είναι οι λόγοι για τους οποίους οι επιστημονικοί φορείς αλλά και οι οργανώσεις πολιτών υποστηρίζουν ότι ο δήμος δεν πρέπει να προχωρήσει τη ρυμοτόμηση. «Αν ο δήμος επιθυμεί να συμβάλει στην προστασία και την ανάδειξη της Αγροτέρας, θα πρέπει να μη βιαστεί, αλλά να περιμένει τη μελέτη ανάδειξης και σύνδεσης του αρχαιολογικού χώρου, όπου αποκαλύφθηκαν τα θεμέλια δύο σπουδαίων ναών, χωρίς εσπευσμένες κινήσεις, όπως η συγκεκριμένη ρυμοτόμηση που θα δημιουργήσει τετελεσμένα», λέει για άλλη μια φορά στη LiFO ο Ιωσήφ Ευφραιμίδης, αρχιτέκτων/πολεοδόμος, κάτοικος του Μετς και ένα από τα πρόσωπα που 30 χρόνια τώρα έχουν αγωνιστεί για τη διάσωση του χώρου.

Από την άλλη πλευρά, ο δήμος, μέσω της αρμόδιας αντιδημάρχου Αστικής Αναζωογόνησης Μάρως Ευαγγελίδου, παρουσιάζει ως πολεοδομικά αναγκαία τη ρυμοτόμηση. Η ίδια, σύμφωνα με τα πρακτικά της συνεδρίασης, ανέφερε ότι «το θέμα που εισηγούμεθα αφορά την εφαρμογή του σχεδίου που είναι από το 1951 μία εκκρεμότητα». 

Για τον δήμο, μάλιστα, η αναγκαιότητα της ρυμοτόμησης προκύπτει και από την ανάγκη ανάδειξης των αρχαιοτήτων της Αγροτέρας και της ευκολότερης πρόσβασης σ' αυτές. Για τον Μ. Κορρέ, κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Ο ίδιος μάλιστα εξήγησε στα μέλη της Δημοτικής Επιτροπής ότι ήδη υπάρχουν «δύο προσπελάσεις, και από τα ανατολικά και τα βόρεια, και επομένως εμείς δεν ανησυχούμε για αυτό το τελευταίο που αναφέρθηκε, ότι δεν θα έχουμε προσπέλαση στα αρχαία. Δηλαδή δεν χρειάζεται να γίνει αυτή η ρυμοτόμηση χάριν τουλάχιστον προσπέλασης των αρχαίων. Η προσπέλαση υπάρχει γύρω-γύρω».

Το ζήτημα θα κριθεί σε μερικές ώρες στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου. Εφόσον το θέμα συζητηθεί, αναμένεται να κάνουν παρεμβάσεις ομάδες πολιτών, επιστημονικοί φορείς και οργανώσεις. 

Δήμος Αθηναίων: γιατί υπονομεύει την ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου της Αγροτέρας Αρτέμιδας; Facebook Twitter
Ο ναός της Αγροτέρας Αρτέμιδος σε γκραβούρα του 18ου αιώνα.

Η Monumenta έστειλε για το ζήτημα πριν από τρεις μέρες επιστολή στον Χάρη Δούκα, δήμαρχο Αθηναίων, υπογραμμίζοντας τις συνέπειες που θα επιφέρει η ρυμοτόμηση αυτή για «τον ιστορικό πολεοδομικό ιστό του Μετς, την παλαιά αυτή κατοικία», όπως επίσης και «τον περιβάλλοντα χώρο του ιερού της Αρτέμιδος αλλά και το εύθραυστο αστικό τοπίο της Αθήνας», η αναγκαιότητα της οποίας, όπως αναφέρει, «δεν είναι κατανοητή». 

Ζητάει ακόμη η οποιαδήποτε απόφαση από τον δήμο να ληφθεί «αφού θα έχει γίνει γνωστή η απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού για τον χαρακτηρισμό ή μη του εν λόγω κτιρίου».

Όλοι περιμένουν από τον δήμο Αθηναίων να δείξει την απαιτούμενη ευαισθησία και να αναβάλει τη συζήτηση για το θέμα, επανεξετάζοντας τα δεδομένα. Θα το κάνει;

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μετς: Μια τριπλή ζημιά στον αρχαιολογικό και αρχιτεκτονικό πλούτο από τον δήμο Αθηναίων

Ρεπορτάζ / Μετς: Μια τριπλή ζημιά στον αρχαιολογικό και αρχιτεκτονικό πλούτο από τον δήμο Αθηναίων

Ο Δήμος ετοιμάζεται να κατεδαφίσει μια από τις παλαιότερες κατοικίες της Αθήνας, υπονομεύοντας την ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου της Αγροτέρας Αρτέμιδος.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πλατείες

Ρεπορτάζ / Τέσσερις ιστορικές πλατείες της Αθήνας αλλάζουν πρόσωπο

Στην καρδιά του αθηναϊκού κέντρου τέσσερις ιστορικές πλατείες αναμορφώνονται και πρασινίζουν. Ποια θα είναι η νέα τους εικόνα και πότε θα τη δούμε; Μια πρόγευση για το τι θα συμβεί, μέσα από φωτορεαλιστικές αποτυπώσεις.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Εθνικός Κήπος: Υπάρχει όραμα για την ανάσα και τη μνήμη της πόλης;

Ρεπορτάζ / Εθνικός Κήπος: Οι προκλήσεις για το μέλλον του κεντρικού πνεύμονα πρασίνου της πόλης

Η πιο βαθιά ανάσα της Αθήνας οφείλεται στον πράσινο πνεύμονα του Εθνικού Κήπου. Η LiFO αναζήτησε το νέο όραμα για τη διατήρηση και την ανάπτυξη του ιστορικού χαρακτήρα και του πολύτιμου φυσικού του πλούτου και βρέθηκε μπροστά σε εκπλήξεις.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ