Διπλή ταυτότητα: Το άφθαστο νουάρ της χρυσής περιόδου του Χόλιγουντ

Διπλή ταυτότητα ***** (1944) Facebook Twitter
Αν πρέπει οπωσδήποτε να τσεκάρετε ενδελεχώς αποκλειστικά ένα φιλμ νουάρ της χρυσής περιόδου του Χόλιγουντ, η «Διπλή Ταυτότητα» είναι μονόδρομος.
0

«Ποντίκι είσαι εσύ ή ηθοποιός;», ταρακούνησε την Μπάρμπαρα Στάνγκουικ ο Μπίλι Γουάιλντερ, εγκαλώντας τα καλλιτεχνικά αντανακλαστικά της, όταν η μεγάλη ηθοποιός φοβήθηκε μήπως ο ρόλος της κακιάς Φίλις Ντίτρικσον χαλάσει το προφίλ των τραγικών ηρωίδων που τόσα χρόνια φιλοτεχνούσε με πολλή δουλειά και σταθερή επιτυχία στο Χόλιγουντ. Η «Στάνι» ήταν η πρώτη επιλογή του πεισματάρη Αυστριακού, και αμέσως συνήλθε και έπαιξε μια γυναίκα που έμελλε να στερεωθεί με άνεση στο πάνθεο των femmes fatales, ενδεχομένως στην κορυφή. Και μπορεί συχνά τα περιοδικά και τα sites να επαναφέρουν τον όρο για να ξορκίσουν με μια δόση αιχμής και κινδύνου τις μελιστάλαχτες ηθοποιούς που ολοένα ξεπετάγονται (πρόσφατα συζητούν εκτεταμένα τη Ναόμι Άκι, δεν νομίζω ωστόσο…), αλλά μόνο η Καθλίν Τέρνερ κατάφερε να πλησιάσει αυτό το ψυχρό και δολοφονικό στάτους που εκτροχιάζει το διακύβευμα της δραματικής πλοκής και μπερδεύει τους αναμενόμενους κώδικες της θηλυκότητας. 

Από την άλλη, ο χαρακτήρας του ασφαλιστή Γουόλτερ Νεφ πέρασε από πολλά ανδρικά μάτια – Τζέιμς Κάγκνεϊ, Σπένσερ Τρέισι, Γκρέγκορι Πεκ, αλλά κανείς δεν διέκρινε το ζουμί, προφανώς θεωρώντας πως ένα θύμα του έρωτα, των περιστάσεων και της απληστίας του δεν συνιστά macho κατάσταση με εμπορικό αντίκρισμα ή βραβεία στον ορίζοντα. Ο άχαρος κλήρος έπεσε στον Φρεντ Μακμάρεϊ, που το μόνο του κοινό με τη Στάνγουικ ήταν πως αμφότεροι βρίσκονταν στην κορυφή των πιο ακριβοπληρωμένων ηθοποιών της τότε πρωτεύουσας του παγκόσμιου σινεμά. Ο ευχάριστος Μακμάρεϊ έκανε καριέρα σε κομεντί, παίζοντας τον καλόβολο κύριο με το ολόγιομο χαμόγελο και την περίσσεια αισιοδοξία, κι έτσι συνέχισε, καταφεύγοντας στη ζαχαρένια αγκαλιά της Disney στη δεκαετία του '60. Εδώ ρίσκαρε και αρίστευσε, πετυχαίνοντας να ορίσει το job description του εν λόγω ασφαλιστή σε ένα κράμα δικαστή, χειρουργού, λογιστή, στατιστικολόγου, αστυνομικού, λαγωνικού, συμβούλου – καθόλου απλό, απατηλά εύκολο, πανέξυπνα αποπροσανατολιστικό. Και με αυτό το φωτεινό, ανέμελο πρόσωπο, έπειθε πως δεν θα διανοούνταν ποτέ να διαπράξει ένα τόσο σκοτεινό έγκλημα – ή, τουλάχιστον, θα πάσχιζε να εξηγήσει τις καλά κρυμμένες προθέσεις του.

Η «Κολασμένη Αγάπη», όπως είχε χαρακτηριστικά πρωτοπαιχτεί στην Ελλάδα, διαθέτει μια ασταμάτητα και αδάμαστα τραχιά, ευφάνταστη και αυτοκρατορικά εκτελεσμένη υπόθεση, με ήρωες δύο αμαρτωλούς συμφεροντολόγους που μιλάνε όπως επιτάσσει ο Ρέιμοντ Τσάντλερ και φέρονται όπως επιθυμεί ο Μπίλι Γουάιλντερ.

Όπως και στη «Λεωφόρο της Δύσης» έξι χρόνια αργότερα, το έργο ξεκινά με έναν θανάσιμα τραυματισμένο άνδρα, αν και όχι ακόμη νεκρό, που θα υπαγορεύσει τα συμβάντα από τη δική του οπτική, έχοντας καρφώσει ανεξίτηλα στο μυαλό του θεατή τη μοιραία έκβαση. Και ίσως να είναι αυτή, η πρώτη και κρίσιμη σκηνή, το σοκ του αδύναμου πρωταγωνιστή, που διέλυσε το δίλημμα του φινάλε. Ο Μπίλι Γουάιλντερ είχε γυρίσει ένα εντελώς διαφορετικό τέλος, έχοντας μάλιστα ξοδέψει 150 χιλιάδες δολάρια, για το οποίο ήταν ιδιαίτερα υπερήφανος. Ωστόσο, ορθώς αποφάσισε πως η ταινία αφορούσε βασικά τον Νεφ και τον μέντορά του, και έκρινε πως εκεί, στο γραφείο όπου συζητήθηκαν τα σπουδαία και σχεδιάστηκαν τα φριχτά, στον δικό τους μικρόκοσμο, όφειλε να πέσει η αυλαία, τιμωρώντας έτσι, εντελώς κινηματογραφικά, την αρνητική επίδραση της γυναίκας που υποκίνησε τη μεταστροφή. 

Διπλή ταυτότητα ***** (1944) Facebook Twitter
Η Μπάρμπαρα Στάνγουικ με τον Φρεντ Μακμάρεϊ και τον Έντουαρντ Ρόμπινσον (δεξ.) σε σκηνή της ταινίας.

Αν πρέπει οπωσδήποτε να τσεκάρετε ενδελεχώς αποκλειστικά ένα φιλμ νουάρ της χρυσής περιόδου του Χόλιγουντ, η «Διπλή Ταυτότητα» είναι μονόδρομος. Η «Κολασμένη Αγάπη», όπως είχε χαρακτηριστικά πρωτοπαιχτεί στην Ελλάδα, διαθέτει μια ασταμάτητα και αδάμαστα τραχιά, ευφάνταστη και αυτοκρατορικά εκτελεσμένη υπόθεση, με ήρωες δύο αμαρτωλούς συμφεροντολόγους που μιλάνε όπως επιτάσσει ο Ρέιμοντ Τσάντλερ και φέρονται όπως επιθυμεί ο Μπίλι Γουάιλντερ (συνέγραψαν το σενάριο, διασκευάζοντας Τζέιμς Κέιν), σε ένα έγκλημα που επιβάλλει τιμωρία με τον σκληρότερο δυνατό τρόπο. Η Μπάρμπαρα Στάνγουικ είναι τρομερή και τρομακτική, η αρχετυπική μοιραία γυναίκα, που αποδεικνύει πως δεν χρειάζεται να είσαι κλασικά όμορφη για να παίξεις την ελκυστική-fatale. Και ο Έντουαρντ Ρόμπινσον, στερεοτυπικά κακός μέχρι τούδε, πέρασε κι αυτός σε μια άλλη ζώνη, πιο στοχαστικών και σάρκινων χαρακτήρων, προοικονομώντας το υπέροχο κύκνειο άσμα του στο «Soylent Green», πολλά χρόνια αργότερα. 

Διπλή ταυτότητα ***** (1944) Facebook Twitter
Η Μπάρμπαρα Στάνγουικ είναι τρομερή και τρομακτική, η αρχετυπική μοιραία γυναίκα, που αποδεικνύει πως δεν χρειάζεται να είσαι κλασικά όμορφη για να παίξεις την ελκυστική-fatale.

Αθάνατη ταινία, παράδειγμα ενός είδους που ανακάλυψαν οι θεωρητικοί μετά τον πόλεμο, αλλά οι Αμερικανοί και οι εμιγκρέδες του Χόλιγουντ ασκούσαν κατ' επανάληψη σαν να γύριζαν με στυλ και επαγγελματισμό γκανγκστερικό δράμα σε μετεξέλιξη. Στην απονομή των Όσκαρ του 1945, η ταινία προτάθηκε για 7 βραβεία, ανάμεσα στα οποία για καλύτερη ταινία, τη σκηνοθεσία και το σενάριο του Γουάιλντερ και την ερμηνεία της Στάνγγουϊκ. Ωστόσο, καταμεσίς του πολέμου, ο άνεμος έπνεε προς την κατεύθυνση της ελπίδας και του ανεβασμένου ηθικού, και το «Going My Way» θριάμβευσε, με τον Λίο Μακέρεϊ να κατακτά τρία αγαλματίδια. Εκνευρισμένος, ο Γουάιλντερ λέγεται πως έβαλε τρικλοποδιά στον συνάδελφό του ενώ εκείνος ανέβαινε στο πόντιουμ και μετά, στην αποδρομή της τελετής, αναφώνησε «τι στο διάολο σημαίνουν τα βραβεία της Ακαδημίας, η Λουίζε Ράινερ έχει πάρει δυο από δαύτα, ποια, η Λουίζε Ράινερ!» – αδιαφορώντας αν κακολογεί μια συμπατριώτισσά του. Η φοβέρα πάντως έπιασε, καθώς την αμέσως επόμενη χρονιά κέρδισε τα πρώτα δύο από τα εφτά συνολικά Όσκαρ του, για το ήσσονος καλλιτεχνικής σημασίας «Χαμένο Σαββατοκύριακο». 

Το τρέιλερ της ταινίας

Η ταινία «Διπλή Ταυτότητα» κυκλοφορεί στους κινηματογράφους την Πέμπτη 29 Aυγούστου. 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένας Λάκωνας που έζησε 30 χρόνια αυτάρκης στην αυτοσχέδια καλύβα του

Οθόνες / Ένας Λάκωνας που έζησε 30 χρόνια αυτάρκης στην αυτοσχέδια καλύβα του

Πώς είναι να ζεις «στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα», τα περισσότερα από τα οποία μάλιστα έχεις φτιάξει με τα ίδια σου τα χέρια; Μια τρυφερή όσο και διδακτική ταινία-ντοκιμαντέρ με πρωταγωνιστή τον κύριο Βαγγέλη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη των Lost Bodies

Μυθολογίες / «Ο Καουρισμάκι είναι θεούλης»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη

Ο μουσικός και το ½ των Lost Bodies μοιράζεται μια ψαγμένη και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα λίστα, που περιλαμβάνει από μια ταινία που του προκαλεί αβίαστο γέλιο μέχρι ένα βαθιά ποιητικό και φιλοσοφικό έργο με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Οθόνες / 40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Τέσσερις δεκαετίες μετά την κυκλοφορία του «Νευρομάντη» του Γουίλιαμ Γκίμπσον, τα βασικά στοιχεία της cyberpunk λογοτεχνίας – η τεχνοφεουδαρχία, η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης, η ακραία ανισότητα – αντικατοπτρίζονται στον σημερινό κόσμο.
THE LIFO TEAM
CHECK Squid Game 2: «Το παιχνίδι δεν θα τελειώσει, αν ο κόσμος δεν αλλάξει»

Οθόνες / Squid Game 2: Αξίζει η πολυαναμενόμενη επιστροφή της σειράς φαινόμενο;

Ο δημιουργός της σειράς αρχικά δεν ήθελε να δώσει συνέχεια, αλλά παραδέχτηκε πως συμφώνησε για τα λεφτά – και ότι, αν το ήξερε, δεν θα είχε σκοτώσει τόσο κόσμο στην πρώτη σεζόν. — SPOILER ALERT
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
My Sunshine

Οθόνες / 10 ταινίες της χρονιάς που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

Από τη γέννηση του Κακού στο «Apprentice» έως το ψυχαγωγικό όργιο του «Kneecap», ταινίες που άξιζαν να βρουν μεγαλύτερο κοινό και συνθέτουν μια εναλλακτική κινηματογραφική λίστα, πλάι σ' εκείνη με τις καλύτερες της χρονιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM
PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ