«Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη»: Η ταινία του Ζοζέ Ζιοβανί με τους Αλέν Ντελόν και Ζαν Γκαμπέν από το 1973

«Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη»: Η ταινία του Ζοζέ Ζιοβανί με τους Αλέν Ντελόν και Ζαν Γκαμπέν από το 1973 Facebook Twitter
Ο Alain Delon στην ταινία του José Giovanni «Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη» (1973)
0


ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΧΩΡΙΖΟΝΤΑΙ 
σε τρεις κατηγορίες. Σ’ εκείνες που αρέσουν στους κριτικούς, σ’ εκείνους που αρέσουν στον κόσμο και σ’ εκείνες που αρέσουν και στους δύο. Το τελευταίο είναι, μάλλον, το πιο ενδιαφέρον.

Από τη μεγάλη φιλμογραφία του Alain Delon, που αριθμεί περισσότερες από εκατό ταινίες, υπάρχουν κάποιες που θεωρούνται «κλασικές» (έχοντάς τον ως πρωταγωνιστή), όπως εκείνες του Luchino Visconti, του Jean-Pierre Melville ή του Joseph Losey, όμως υπάρχουν και άλλες ταινίες του, «υποδεέστερων» σκηνοθετών, που έχουν πράγματα να πουν και που αγαπήθηκαν πολύ από τον κόσμο. Μία τέτοια είναι και η “Deux hommes dans la ville” από το 1973 σε σκηνοθεσία του José Giovanni, που κατά λέξη σημαίνει «Δύο άντρες στην πόλη» και την οποία θα βλέπαμε στην Ελλάδα, σε πρώτο χρόνο, ως «Δύο ξένοι στην ίδια πόλη».

Πολύ σημαδιακός αυτός ο ελληνικός τίτλος. Μπορεί ο γαλλικός να φαίνεται ή και να είναι πιο πιστός, σε σχέση με τα διαδραματιζόμενα, αλλά ο ελληνικός διαθέτει μια δική του μυθολογία. Η λέξη «ξένοι», εννοώ, είναι εκείνη που προδιαθέτει τον θεατή για μια σειρά συγκρούσεων, που συμβαίνουν σ’ ένα ψυχολογικό κατ’ αρχάς επίπεδο. Μάλιστα αυτός ο τίτλος θα έπαιζε, έτσι περίπου, και σε μια άλλη ταινία, δεκατέσσερα χρόνια αργότερα, την “Ironweed” (1987) του Hector Babenko, με τους Jack Nicholson και Meryl Streep, την οποία θα βλέπαμε στην Ελλάδα ως «Ξένοι στην ίδια πόλη». Επίσης και η λέξη «ίδια» έχει τη δική της σημασία, γιατί περιχαρακώνει ακόμη περισσότερο τη λέξη «πόλη». Ουσιαστικά επιβάλλει και υποβάλλει ένα εχθρικό χώρο από τον οποίο δεν μπορείς να ξεφύγεις, και ο οποίος χώρος, εν τέλει, κυριαρχεί πάνω σε κάθε τι. Πολλές φορές μπορεί να είναι «αλλ’ αντ’ άλλων» οι μεταφράσεις-αποδόσεις των ξένων ταινιών στα ελληνικά, όμως κάποιες άλλες είναι ανώτερες από τις πιστές μεταφράσεις των πρωτοτύπων. Και αυτό είναι μεγάλη μαγκιά, όταν και όπου επιτυγχάνεται.

Ο Giovanni μπορεί, πολιτικά, να είχε το σκοτεινό παρελθόν που είχε, αλλά επειδή είχε βρεθεί ο ίδιος, στην αληθινή ζωή, στη θέση του πρωταγωνιστή του, είχε από νωρίς μια απέχθεια απέναντι στην ύπατη μορφή κρατικής βίας, που δεν ήταν άλλη από την εν ψυχρώ εκτέλεση (με γκιλοτίνα ή μη).

Το «Δύο ξένοι στην ίδια πόλη» δεν ήταν μια τυχαία ταινία. Κατ’ αρχάς κάδραρε την τρίτη συνύπαρξη στο πανί των Alain Delon και Jean Gabin (δύο αδελφικών ηθοποιών, αν και διαφορετικής γενιάς), μετά από τις ταινίες του Henri Verneuil “Mélodie en sous-sol” (1963) (Η μεγάλη ληστεία του καζίνο) και “Le clan des Siciliens” (1969) (Η συμμορία των Σικελών). Έπειτα ήταν σκηνοθετημένη από ένα όχι τυχαίο πρόσωπο, τον José Giovanni, η ζωή του οποίου υπήρξε αδυσώπητα περιπετειώδης – κάτι που θα τον αναδείξει προϊόντος του χρόνου, όπως λέμε, σε μάστερ της σινε-περιπέτειας (και της ανάλογης παραλογοτεχνίας).

«Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη»: η ταινία του Ζοζέ Ζιοβανί με τους Αλέν Ντελόν και Ζαν Γκαμπέν από το 1973 Facebook Twitter
Οι Alain Delon και Jean Gabin στην ταινία του José Giovanni «Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη» (1973)

Ο Giovanni, που είχε γεννηθεί ως Joseph Damiani στο Παρίσι, το 1923, κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής θα συνεργαζόταν με τους κατακτητές, ως μέλος και του PPF (Parti Populaire Français) ενός γαλλικού φασιστικού κόμματος της εποχής, ενώ θα εμπλεκόταν και σε τρεις δολοφονίες, ως μέλος μιας εγκληματικής συμμορίας. Στην πορεία όμως, δηλαδή μετά από την απελευθέρωση της Γαλλίας, θα καταδικαζόταν για τα πάντα, γλιτώνοντας την τελευταία στιγμή την γκιλοτίνα. Εν τω μεταξύ η ισόβια ποινή του σιγά-σιγά θα μειωνόταν, και μετά από εντεκάμισι χρόνια φυλακής, το 1956, ο Damiani θα ήταν και πάλι ελεύθερος στα 33 του, ώστε να συνεχίσει τη ζωή του.

«Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη»: η ταινία του Ζοζέ Ζιοβανί με τους Αλέν Ντελόν και Ζαν Γκαμπέν από το 1973 Facebook Twitter
Οι Gérard Depardieu και Alain Delon στην ταινία του José Giovanni «Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη» (1973)

Έτσι, δεν θα άλλαζε μόνο το όνομά του, μα και τον τρόπο που ζούσε έως τότε, ασχολούμενος βασικά με τη συγγραφή, εμπνεόμενος από την παράνομη ζωή του και απ’ όσα είχε βιώσει στις φυλακές, γράφοντας βιβλία και σενάρια, που σύντομα θα μεταφέρονταν στην οθόνη – και από άλλους σκηνοθέτες (Jacques Becker, Claude Sautet, Jean-Pierre Melville, Robert Enrico...), μα και από τον ίδιο. Στο διάβα του ο Giovanni θα προλάβαινε να γυρίσει καμιά 15αριά τέτοιες ταινίες, με το «Δύο ξένοι στην ίδια πόλη» να θεωρείται το αριστούργημά του. Από τον κόσμο βασικά... καθώς από τις τριάντα τρεις ταινίες, στις οποίες θα πρωταγωνιστούσε στα σέβεντις ο Delon, το «Δύο ξένοι στην ίδια πόλη» έχει βαθμολογηθεί στη βάση IMDb με 7,3, δηλαδή υψηλότερα από πολλές άλλες φημισμένες του, όπως τις “Borsalino”, «Ο αστυνόμος» (έτσι είχε παιχθεί στην Ελλάδα επί χούντας, και όχι ως «Ο μπάτσος»), «Σκορπιός», «Τόνυ Αρζέντα», «Μονομαχία στον κόκκινο ήλιο» κ.λπ.

Τι συμβαίνει, όμως, στην ταινία;

Ο Gino Strabliggi (Alain Delon) δεν μπορεί να ξεπεράσει τα ποικίλα συμπλέγματα, που του άφησε η πολύχρονη παραμονή του στη φυλακή. Σαν χαρακτήρας είναι δύσκολος και εριστικός, και κάπως έτσι έρχεται σε διαρκή σύγκρουση με τους ανθρώπους που κινούνται γύρω του. Επεισόδια, ξυλοδαρμοί, και βεβαίως ποικίλες βίαιες παρανομίες συνιστούσαν τον κύκλο της ζωής του, μεγάλο μέρος της οποίας θα εξελισσόταν πίσω από τα σίδερα. Κάποια στιγμή, όμως, έρχεται η ώρα τής ελαφρώς πρόωρης αποφυλάκισής του και τότε ένας πρώην αστυνομικός, που έχει μεταπέσει σε μια άλλη κατάσταση –να υποβοηθά μεταμελημένους παρανόμους, ώστε να μπορέσουν να ενταχθούν ομαλότερα στην καθημερινότητα– αποφασίζει να τον στηρίξει. Αυτός είναι ο Germain Cazeneuve (Jean Gabin). Ο Germain δείχνει αληθινή εμπιστοσύνη στον Gino, ο οποίος από τη μεριά του το νοιώθει και το αντιλαμβάνεται, αντιμετωπίζοντάς τον σαν πατέρα.

«Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη»: η ταινία του Ζοζέ Ζιοβανί με τους Αλέν Ντελόν και Ζαν Γκαμπέν από το 1973 Facebook Twitter
Οι Jean Gabin και Alain Delon στην ταινία του José Giovanni «Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη» (1973)

Όμως τα πράγματα δεν είναι και τόσο απλά. Το παρελθόν έχει σημαδέψει τον Gino, βάζοντάς του συνεχώς τρικλοποδιές. Υπάρχουν ανεξόφλητα γραμμάτια μέσα του και γύρω του, που δεν τον αφήνουν να ησυχάσει. Έτσι, το πέρασμα από την παρανομία στη νομιμότητα, όσο κυλάει ο καιρός, γίνεται όλο και πιο δύσκολο, καθώς διάφορα περιστατικά τον πάνε «πίσω».

Η γυναίκα του Sophie (Ilaria Occhini), υποταγμένη σε μια ιδιότυπη ηθική, που χαρακτηρίζει ακόμη πιο βαθιά μέλη του υποκόσμου, περίμενε επί χρόνια τον Gino, σαν πιστή Πηνελόπη, να βγει από τη φυλακή, για να ενωθεί και πάλι μαζί του, αλλά τελικά αυτή θα σκοτωθεί, κάτω από ύποπτες και ανεξιχνίαστες συνθήκες, σ’ ένα αυτοκινητικό δυστύχημα, από το οποίο ο ίδιος θα σωθεί.

«Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη»: η ταινία του Ζοζέ Ζιοβανί με τους Αλέν Ντελόν και Ζαν Γκαμπέν από το 1973 Facebook Twitter
Η Mimsy Farmer στην ταινία του José Giovanni «Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη» (1973)

Εν τω μεταξύ ο Gino, που, κάποια στιγμή, θα πιάσει δουλειά σ’ ένα τυπογραφείο, έχει γνωριστεί με την Lucie (Mimsy Farmer), ένα νέο κορίτσι, που εργάζεται σε τράπεζα. Τα πράγματα, όμως, δεν εξελίσσονται καλά για ’κείνον. Κακοποιοί, πρώην συνεργοί του τον εκβιάζουν διαρκώς (εδώ κάπου περνάει από το πανί και ο 25χρονος Gérard Depardieu) και όταν επιχειρείται ληστεία στην τράπεζα, που εργάζεται η Lucie, ο Gino θα βρεθεί για άλλη μια φορά υπόλογος στις αρχές, οι οποίες θεωρούν πως σχετίζεται με την υπόθεση. Χοντρικά, η αστυνομία είναι βεβαία πως ο Gino οργάνωσε τη ληστεία, παρότι ο ίδιος δεν είχε ουδεμία σχέση μ’ εκείνη. Βασικά, το πρόβλημα το έχει ο επιθεωρητής Goitreau (Michel Bouquet), ο οποίος τον είχε συλλάβει παλαιότερα και που ποτέ δεν θα πίστευε στη μεταμέλειά του. Και είναι αυτός που θα ξανασυλλάβει τον Gino, ο οποίος θα αφεθεί ελεύθερος, τελικά, μετά από παρέμβαση του Germain.

«Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη»: η ταινία του Ζοζέ Ζιοβανί με τους Αλέν Ντελόν και Ζαν Γκαμπέν από το 1973 Facebook Twitter
O Alain Delon και ο Michel Bouquet (δεξιά) στην ταινία του José Giovanni «Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη» (1973)

Η αστυνομία, όμως, συνεχίζει να παρακολουθεί κάθε κίνηση του Gino, αφού δεν αποδέχεται πως αυτός έχει αλλάξει. Είναι προφανές, εννοώ, πως οι αστυνομικοί, από τη μεριά τους, έτσι όπως ενεργούν, κάνουν ό,τι μπορούν για να τον ξανακλείσουν στη φυλακή. Ο Gino αρχίζει να παραπαίει. Ο Germain το αντιλαμβάνεται αυτό και απογοητεύεται, γιατί νοιώθει πως ο φίλος του παρασύρεται και πάλι από έναν κόσμο, τον οποίο ήθελε να διαγράψει δια παντός από τη ζωή του.

O Goitreau, που συνεχίζει το στενό μαρκάρισμα δεν το βάζει κάτω, καθώς πηγαίνει στο σπίτι του Gino, για να ανακρίνει την Lucie, επιδιώκοντας να πάρει δια της βίας, από το στόμα της, κάποιες ενοχοποιητικές κουβέντες. Με το που μπαίνει ο Gino στο σπίτι πέφτει πάνω στη συγκεκριμένη φάση, και καθώς βρίσκεται σε μια ψυχικά τεταμένη κατάσταση, αδυνατεί να συγκρατηθεί, πνίγοντας τον Goitreau και υπογράφοντας ουσιαστικά τη δική του καταδίκη.  

Τα περαιτέρω...

Αν και οι αναφορές στους «Αθλίους» του Βίκτωρος Ουγκώ (με Γιάννη Αγιάννη και Ιαβέρη) είναι κάπως προφανείς στους «δύο ξένους στην ίδια πόλη», είναι η ίδια η αναπάντεχη ζωή του σκηνοθέτη José Giovanni εκείνη που θα έδινε τις πιο ισχυρές πινελιές στη συγγραφή του σεναρίου.

«Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη»: η ταινία του Ζοζέ Ζιοβανί με τους Αλέν Ντελόν και Ζαν Γκαμπέν από το 1973 Facebook Twitter
Οι Alain Delon και Jean Gabin στην ταινία του José Giovanni «Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη» (1973)

Ο Giovanni μπορεί, πολιτικά, να είχε το σκοτεινό παρελθόν που είχε, αλλά επειδή είχε βρεθεί ο ίδιος, στην αληθινή ζωή, στη θέση του πρωταγωνιστή του, είχε από νωρίς μια απέχθεια απέναντι στην ύπατη μορφή κρατικής βίας, που δεν ήταν άλλη από την εν ψυχρώ εκτέλεση (με γκιλοτίνα ή μη). Αναγνώριζε τον ρόλο τής αστυνομίας, δεν ήταν αντίθετος με τις ποινές φυλάκισης, ως μια διαδικασία τιμωρίας τέλος πάντων, αλλά από ’κει πέρα πίστευε στη μεταμέλεια του φυλακισμένου, όμνυε στην προσπάθειά του να γυρίσει ανάποδα τη ζωή του (κάτι που θα έπραττε κι εκείνος εξάλλου) και κυρίως ήταν απόλυτα μαζί του όσον αφορά την πίστη του στη ζωή, αρνούμενος το δικαίωμα της πολιτείας να την αφαιρεί. Να μην ξεχνάμε, εδώ, πως το 1973, η θανατική ποινή ήταν ακόμη εν ισχύι στη Γαλλία, καθώς τούτη θα καταργείτο τον Οκτώβριο του 1981, από την κυβέρνηση του François Mitterrand.

Γι’ αυτό το λόγο όλη την ορμή του, σαν σεναριογράφος και σκηνοθέτης, ο Giovanni, όλη του τη λαχτάρα για ’κείνο που αποκαλούμε «το νόημα της ζωής» (που δεν είναι άλλο από το να ζεις τελικά) θα την έκλεινε στην τελευταία σκηνή της ταινίας του, που σαν «γραφή» βγάζει κάτι το φοβερά ενοχλητικό, έχοντας τη δύναμη να μεταφέρει τον θεατή στη θέση του πρωταγωνιστή (του Gino εννοώ), που, εντελώς χαμένος, δηλαδή πανικοβλημένος, σέρνεται δια της βίας, κάτω από τη λαιμητόμο. Αναμφισβήτητα μια πολύ μεγάλη και σφόδρα ενοχλητική (το ξανατονίζω) στιγμή του ευρωπαϊκού σινεμά της εποχής, που δεν χάνει ίχνος από τη δύναμή της ακόμη και σήμερα. Φυσικά, υπάρχουν και άλλες ωραίες σκηνές στην ταινία, αλλά είναι το τέλος εκείνο που επικάθεται, σαν βράχος, στην ψυχή του θεατή.

«Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη»: η ταινία του Ζοζέ Ζιοβανί με τους Αλέν Ντελόν και Ζαν Γκαμπέν από το 1973 Facebook Twitter
Οι Alain Delon και Jean Gabin στην ταινία του José Giovanni «Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη» (1973)

Ο Jean Gabin, που εκπροσωπεί τον παλιό κόσμο, την παλιά νομιμότητα, από την οποία δεν λείπουν όμως τα αισθήματα και οι ευαισθησίες (η ταινία αποτελεί παράλληλα κι έναν ύμνο για την αντρική φιλία), είναι πολύ καλός, δηλαδή έξοχος στο ρόλο του, παίζοντας μόνο με τη βαριά, γεμάτη νοήματα, φωνή του και τις αργές κινήσεις του. Είναι ένα άλλο υποκριτικό παίξιμο, μιας παλιότερης σχολής, που μπορείς να το πεις και πιο θεατρικό, το οποίο συνυπάρχει μ’ εκείνο του φίλου του Alain Delon – ένα παίξιμο σε κάθε περίπτωση, που δεν έχει, τώρα, τα εντυπωσιακά-δυναμικά χαρακτηριστικά των προηγούμενων ταινιών του.

«Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη»: η ταινία του Ζοζέ Ζιοβανί με τους Αλέν Ντελόν και Ζαν Γκαμπέν από το 1973 Facebook Twitter
Από την ελληνική προβολή της ταινίας του Ζοζέ Ζιοβανί «Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη», τον Μάρτιο του 1974

Το λέω, γιατί εκείνες που κυριαρχούν εδώ είναι οι πιο «εσωτερικές» διαδρομές, που τονίζουν την ψυχοσύνθεση ενός ατόμου, μάλλον χαμένου, το οποίο προσπαθεί όπως-όπως να σταθεί στα πόδια του, κάνοντάς μια νέα αρχή στη ζωή του, όταν όλα γύρω του το τραβάνε προς τα πίσω. Ένας διαφορετικός Delon, οπωσδήποτε, τον οποίο λίγες φορές, στην καλή εποχή του, θα τον βλέπαμε έτσι στο πανί. Τώρα, το ότι σε διάφορες φάσεις της πραγματικής ζωής ο γάλλος σταρ θα τασσόταν υπέρ της θανατικής ποινής είναι κάτι αυτό, που, κανονικά, δεν θα πρέπει να μας παραξενεύει (γνωρίζοντας, εννοώ, τις γενικότερες συντηρητικές απόψεις του, για μια σειρά ζητημάτων). Εξάλλου, άλλο το σινεμά και άλλο η ζωή.

«Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη»: η ταινία του Ζοζέ Ζιοβανί με τους Αλέν Ντελόν και Ζαν Γκαμπέν από το 1973 Facebook Twitter
Οι Jean Gabin και Alain Delon στην ταινία του José Giovanni «Δύο Ξένοι στην Ίδια Πόλη» (1973)

Μέσα σ’ αυτό το σκηνικό η βασικά μελοδραματική μουσική του Philippe Sarde έρχεται να χρωματίσει με τον ιδανικότερο τρόπο τα διαδραματιζόμενα, προσφέροντας μοναδικές στιγμές ομορφιάς –παγωμένης και βαριάς πρωτίστως–, που υποβάλλουν ακόμη περισσότερο τον θεατή, υφαρπάζοντας απ’ αυτόν την ψυχική ένταση και τη συγκίνηση. Αν και στον καιρό του θα τυπωνόταν μόνο ένα 45άρι με τρία κομμάτια, τα “Retour a la vie”, “Montpellier” και “Thème de Gino”, είναι (και τα τρία) απολύτως χαρακτηριστικά του ευρύτερου ύφους του σάουντρακ (που πάντως διαθέτει και στιγμές ηλεκτρικής τζαζ), εκεί όπου τα έγχορδα με τις κυματοειδείς περιπτύξεις τους κυριαρχούν. Σπουδαία μουσική, από έναν διακεκριμένο συνθέτη του γαλλικού σινεμά.

Thème de Gino

Το «Δύο ξένοι στην ίδια πόλη» θα προβληθεί στην Ελλάδα τον Μάρτιο του 1974 (επί δικτατορίας ακόμη), πέφτοντας πάνω και στο «Τόνυ Αρζέντα» (μια άλλη δυνατή ταινία με τον Alain Delon), που θα έβγαινε την ίδια εποχή στις (ελληνικές) αίθουσες. Δεν υπήρχε θέμα, γιατί ο κόσμος αγκάλιαζε, τότε, κάθε ταινία στην οποία πρωταγωνιστούσε ο άξιος γάλλος ηθοποιός. Μάλιστα, το «Δύο ξένοι στην ίδια πόλη» θα κρατούσε γερά και τα επόμενα καλοκαίρια, στα θερινά σινεμά, που τότε είχαν τις περιπέτειες στην πρώτη γραμμή των επιλογών τους. Και κάπως έτσι θα το έβλεπα κι εγώ το καλοκαίρι του ’78 (μάλλον). Νομίζω πως ήταν η πρώτη ταινία, που θα έβλεπα ποτέ με τον Alain Delon – και ήταν αυτός ο λόγος που με παρακίνησε, ώστε να γράψω τελικά αυτό το κείμενο.

Two Men in Town (1973) 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Οθόνες / «Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Μια σειρά τεσσάρων επεισοδίων υπενθυμίζει μία από τις μεγαλύτερες δικαστικές αδικίες στη βρετανική ιστορία, όταν εκατοντάδες αθώοι υπεύθυνοι ταχυδρομείων κατηγορήθηκαν για κλοπή και απάτη εξαιτίας ενός ελαττωματικού πληροφοριακού συστήματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Λόρεν Γκρίνφιλντ: «Μόλις αποκτήσουμε ξανά χρήματα, επιστρέφουμε στις ίδιες συμπεριφορές»

Οθόνες / «Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω χρήματα, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Με αφορμή το αφιέρωμα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο έργο της, μια δημιουργός που ξέρει πώς να φτιάχνει σωστά crowdpleasers, η Λόρεν Γκρίνφιλντ μιλά στη LiFO για την απροθυμία μας να διδαχτούμε από τις οικονομικές κρίσεις και εξηγεί γιατί βλέπει τις ταινίες τεκμηρίωσης ως μηχανές ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bong Joon Ho: «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μπονγκ Τζουν-Χο / «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μετά τα πολυβραβευμένα «Παράσιτα», ο Μπονγκ Τζουν-Χο επιστρέφει με το «Mickey 17», μια σάτιρα επιστημονικής φαντασίας, και μιλά στη LiFO για τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγείται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Μυθολογίες / «To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται μια λίστα με ταινίες που έχει δει δεκάδες φορές και του έχουν προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως εκείνη που κάνει τη ζωή του πιο υποφερτή και αυτή που τον έφερε αντιμέτωπο με τη φθορά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ