Φοιτητικά ερωτήματα: 7 βήματα για να χτίσεις το βιογραφικό σου

Τι να κάνεις για το βιογραφικό σου και είναι απαραίτητο το LinkedΙn; Facebook Twitter
Άσχετα με το τι σπουδάζετε, υπάρχει κάτι που λέγεται «transferable skills». Φωτ.: Tim Gouw/ Unsplash
0

ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΑΝ τα φοιτητικά χρόνια είναι τα καλύτερα. Ξέρω όμως ότι οι χώροι φοιτητικής κοινωνικοποίησης έχουν στους τοίχους τους αφίσες γεμάτες πιθανές ευκαιρίες: γίνε μέλος της φωτογραφικής ομάδας της σχολής, γίνε εθελόντρια σε φεστιβάλ, έλα στην τάδε οργάνωση για να γίνεις μέλλουσα leader και πάει λέγοντας.

Κι επειδή πια για ό,τι κάνουμε, σκεφτόμαστε και πώς θα βοηθήσει στο βιογραφικό μας, συγκέντρωσα μια λίστα με δυνατότητες που θα ήθελα να ξέρω ότι υπάρχουν απ’ το πρώτο έτος. 

Με γνώμονα το βιογραφικό

1.

Ξεκινάω απ’ το πιο σημαντικό. Πρέπει να ξεχωρίσετε αν θέλετε να κάνετε εθελοντισμό με στόχο μελλοντικές επαγγελματικές ευκαιρίες ή για κοινωνική προσφορά. Το «λίγο απ’ όλα» είναι θεωρητικά μια χαρά, αλλά συχνά οδηγεί την εθελόντρια σε χρόνια ολόκληρα δέσμευσης του χρόνου της επειδή νιώθει ότι αν «παραιτηθεί», εγκαταλείπει κάποιον ευγενή σκοπό. Αν ο λόγος για τον οποίο κάνετε εθελοντισμό είναι η αγορά εργασίας, ο χρόνος αποχώρησης από το πόστο είναι ο χρόνος ολοκλήρωσης του σκοπού σας.

Θεωρήστε δεδομένο πως ό,τι και να σπουδάζετε, κάποτε θα κάνετε κάτι άσχετο. Αυτά τα χρόνια είναι ιδανικά για να φαντασιωθείτε το άσχετο, να αναρωτηθείτε τι άλλο θέλετε να κάνετε εκτός απ’ αυτό που σπουδάζετε και να συνειδητοποιήσετε πώς λειτουργεί ο κόσμος.

Το αν αυτός είναι η σύνδεση μ’ ένα brand, η απόκτηση δεξιοτήτων, το networking ή η εμπειρία πεδίου το ξέρετε εσείς. Χρειάζεται όμως να γράψετε σ’ ένα χαρτί ένα δυο πράγματα που ελπίζετε ν’ αποκτήσετε για να έχετε έναν μπούσουλα για το αν η επένδυση του χρόνου σας σάς δίνει αυτά που επιθυμούσατε. 

2.

Ανάλογα με τον χώρο στον οποίο βρίσκεστε, υπάρχουν άπειροι τρόποι να «αποδείξετε» το ενδιαφέρον σας για τη μελλοντική εργασία σας. Η αρθρογραφία είναι το πρώτο. Υπάρχουν άπειρα φοιτητικά περιοδικά που καλύπτουν εύρος ενδιαφερόντων. Αν, για παράδειγμα, σπουδάζετε πληροφορική, βρείτε ένα φοιτητικό περιοδικό και προτείνετε να γράφετε άρθρα με θέμα την επίλυση κοινών προβλημάτων.

Αν σπουδάζετε ψυχολογία, βρείτε φοιτητικά περιοδικά και στείλτε τους μήνυμα που να λέει ότι θα θέλατε να γράφετε κείμενα με σύντομα explainers όρων. Γενικά, σκεφτείτε προς αυτή την κατεύθυνση. Η διαδικασία αυτή θα σας μάθει να σέβεστε τα deadlines και θα σας δώσει γνωριμίες, πειθαρχία και αυτοεκτίμηση. 

3.

Αν έχετε μπροστά σας το ενδεχόμενο να αφιερώσετε 15 ώρες την εβδομάδα σε μια εταιρεία που θα σας επιτρέψει γενναιόδωρα να κάνετε αρχειοθέτηση ή μετάφραση της σελίδας της, σκεφτείτε την πιθανότητα δημιουργίας λογαριασμού σε social της επιλογής σας. Με τον ίδιο και λιγότερο χρόνο, μπορείτε να αποκτήσετε μια αρχική επαγγελματική παρουσία και να ξεκινήσετε να χτίζετε ένα δίκτυο ανθρώπων που θα ενδιαφέρεται για αυτό που παράγετε. 

4.

Ψάξτε μικρές ΜΚΟ και στείλτε μέιλ ενδιαφέροντος. Είναι γεμάτες παθιασμένους ανθρώπους που θέλουν ν’ αλλάξουν κάτι στον κόσμο και συνήθως δεν έχουν τα χρήματα για να φέρουν το αποτέλεσμα που θα ήθελαν. Εκεί θα έχετε τη δυνατότητα να νιώσετε αληθινά χρήσιμες και υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες η προσφορά σας να εκτιμηθεί, ενώ παράλληλα μαθαίνετε πράγματα χρήσιμα στον τομέα σας.

Τι να κάνεις για το βιογραφικό σου και είναι απαραίτητο το LinkedΙn; Facebook Twitter
Mπορείτε να αποκτήσετε μια αρχική επαγγελματική παρουσία και να ξεκινήσετε να χτίζετε ένα δίκτυο ανθρώπων που θα ενδιαφέρεται για αυτό που παράγετε. Φωτ.: Annie Spratt/ Unsplash

5.

Ψάξτε startups και στείλτε μέιλ ενδιαφέροντος. Έστω ότι σπουδάζετε στο Tμήμα Αλιείας και Υδατοκαλλιέργειας. Βρείτε, για παράδειγμα, μικρές startups που δραστηριοποιούνται στον χώρο της βιωσιμότητας και κάνουν τώρα τα πρώτα τους βήματα και εκφράστε την επιθυμία να συμμετέχετε. Θα γνωρίσετε –fingers crossed– επαγγελματίες που αντιλαμβάνονται επαρκώς την έννοια του ιδιωτικού τομέα και θα δείτε πώς οι ιδέες γίνονται πράξεις. 

6.

Ψάξτε σοβαρά και με επιμέλεια ανθρώπους που αυθόρμητα εκτιμάτε. Είναι ένας influencer του χώρου σας; Είναι κάποια καθηγήτρια; Είναι μια επιχειρηματίας που σας έχει εντυπωσιάσει; Είναι ένας γνωστός των γονιών σας που πάντα ακούγατε ότι ξέρει να πετυχαίνει σε έναν χώρο στον οποίο θέλετε κι εσείς να πετύχετε; Μέιλ/τηλέφωνο/dm στο οποίο με συντομία και ευγένεια εκφράζετε την επιθυμία να προσφέρετε τον χρόνο σας ώστε να μάθετε δίπλα του/της. 

7.

Αν θέλετε να ασχοληθείτε με κάτι και δεν υπάρχει, φτιάξτε το. Η σχολή σας δεν έχει περιοδικό; Κάποιος πρέπει να το φτιάξει. Θέλετε ραδιοφωνικό σταθμό; Ας φτιαχτεί μια ομάδα φοιτητριών και φοιτητών που θέλουν να τρέξουν αυτό το project και κοιτάξτε να βρείτε τρόπο να το έχετε στήσει σε έξι μήνες. Ρητορικό όμιλο; Μια απόφαση είναι. Τέτοιες πρωτοβουλίες θα σας ανοίξουν τα φτερά και θα αλλάξουν τον τρόπο που βλέπετε το εύρος του δυνατού. 

Μαθήματα και πιστοποιήσεις

Άσχετα με το τι σπουδάζετε, υπάρχει κάτι που λέγεται «transferable skills». Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν δεξιότητες οι οποίες είναι απαραίτητες παντού, άσχετα από το είδος της εργασίας. Αυτές είναι, για παράδειγμα, η γνώση χειρισμού προγραμμάτων, η ικανότητα συνεργασίας, η ικανότητα διαχείρισης ενός project. Στις παρακάτω πλατφόρμες μπορείτε να βρείτε διαδικτυακά μαθήματα με πιστοποίηση είτε γι’ αυτό το είδος των δεξιοτήτων, είτε για γνωστικά πεδία που σχετίζονται άμεσα με τον τομέα σας. 

Το Coursera είναι ίσως η πιο αναγνωρίσιμη πλατφόρμα διαδικτυακών μαθημάτων στον κόσμο. Αν και αλλάζει τον τρόπο πληρωμών της σχεδόν κάθε χρόνο, ένα πράγμα παραμένει σταθερό: κάθε μάθημα, ασχέτως κόστους, μπορείτε να το παρακολουθήσετε δωρεάν. Έστω ότι θέλετε να παρακολουθήσετε το «Digital Marketing for Beginners». Όταν γραφτείτε στο σάιτ με το μέιλ σας και βρείτε το μάθημα, θα το πατήσετε και θα ψάξετε να βρείτε το κουμπί που λέει «audit only». Αυτό σημαίνει ότι μπορείτε να δείτε το περιεχόμενο, αλλά δεν μπορείτε να πάρετε πιστοποίηση.

Ωστόσο, κάθε μάθημα έχει την επιλογή «financial aid available». Εκεί συμπληρώνετε δύο φόρμες με τους λόγους για τους οποίους θέλετε να πάρετε πιστοποίηση δωρεάν ή έναντι μικρού αντιτίμου και συνήθως τη δέχονται. Αντίστοιχο σύστημα έχει και το EdX, το οποίο έχει περισσότερες επιλογές σε τομείς STEM. Είναι φανταστικά μέσα όχι μόνο για να πάρετε πιστοποίηση, αλλά και για να μάθετε τι είδους δεξιότητες και γνωστικά πεδία σχετίζονται με τον τομέα σας. 

Οι εταιρείες-κολοσσοί στο παιχνίδι της πιστοποίησης

Τα τεράστια brands όπως η Google, η Amazon, η LVMH και η Microsoft δημιουργούν συνέχεια πιστοποιήσεις, ο σκοπός των οποίων είναι να δημιουργήσουν εργαζόμενες κι εργαζόμενους με υψηλό βαθμό εξοικείωσης με τα προγράμματά και τις «αξίες» τους. Συνήθως είναι δωρεάν για ένα διάστημα και μετά γίνονται επί πληρωμή, οπότε χρειάζονται παρακολούθηση αν θέλετε να τα κάνετε χωρίς αντίτιμο.

Αυτές οι πιστοποιήσεις πιστεύω ότι σημαίνουν λίγα για το τι πράγματι μαθαίνετε, αλλά είναι χρήσιμες για να μάθετε το λεξιλόγιο της αγοράς. Όταν μπείτε πράγματι στην αγορά εργασίας, ειδικά αν είστε σε corporate τομείς, θα χρειαστεί να μάθετε να μιλάτε απ’ την αρχή. Πιστοποιήσεις αυτού του είδους σάς βοηθούν να καταλάβετε νωρίς τον κοινό κώδικα επικοινωνίας που κάποτε θα θεωρηθεί δεδομένο ότι γνωρίζετε. 

LinkedIn, ναι ή όχι;

Ξέρω ότι έχει όλος ο κόσμος. Θα πρότεινα να αναλογιστείς τι άνθρωπος είσαι. Είσαι κάποια που ξέρει ότι θέλει να γίνει μηχανικός και να δουλέψει στο εξωτερικό υλοποιώντας έργα με περιβαλλοντικό πρόσημο; To LinkedIn ενδέχεται να σε βοηθήσει να ψάξεις στοχευμένα αυτό που θες. Είσαι κάποια που τη μία μέρα θέλει να γίνει θεατρολόγος και την άλλη επιδιορθώτρια υπολογιστών; Δεν χρειάζεται να βιαστείς. Ενώ ακούω δεξιά κι αριστερά ότι είναι απαραίτητη προϋπόθεση για οποιαδήποτε πρόσληψη, ξέρω πολλούς ανθρώπους κάτω των 30 που έχουν επιτυχημένη επαγγελματική πορεία χωρίς αυτό.

Απευθύνομαι περισσότερο στα παιδιά που το θεωρούν απαραίτητο και αγχώνονται όταν γράφω ότι όχι, δεν είναι. Αν ξέρεις τι θέλεις να το κάνεις, μπορεί να είναι χρήσιμο. Αν δεν θες να το κάνεις και θεωρείς ότι πρέπει, όχι, δεν πρέπει. Αυτό που «πρέπει» είναι να βρεθεί ένας τρόπος με τον οποίο νιώθεις άνετα να παρουσιάσεις τον μελλοντικό επαγγελματικό σου εαυτό. Προτιμάς να πηγαίνεις σε συνέδρια και να μιλάς με κόσμο; Προτιμάς να φαίνεσαι μέσω, π.χ., της συγγραφικής σου ιδιότητας; Η επαγγελματική κοινωνικοποίηση έρχεται με πολλούς τρόπους και δεν θα χαλάσει ο κόσμος αν δεν μπεις στο LinkdedIn τώρα αμέσως. 

Τελικώς

Τα φοιτητικά χρόνια φέρνουν δεκάδες δυνατότητες. Η εθελοντική απασχόληση, η ενδοπανεπιστημιακή πρωτοβουλία, η ανεύρεση του «έξτρα» είναι κομμάτι των σπουδών όσο και οι ίδιες οι εξεταστικές. Αυτά τα «γύρω γύρω» σάς δίνουν μια δυνατότητα μοναδική: να εξετάσετε τόσο το ίδιο το αντικείμενο σπουδών σας όσο και χιλιάδες πράγματα άσχετα με αυτό. Θεωρήστε δεδομένο πως ό,τι και να σπουδάζετε, κάποτε θα κάνετε κάτι άσχετο. Αυτά τα χρόνια είναι ιδανικά για να φαντασιωθείτε το άσχετο, να αναρωτηθείτε τι άλλο θέλετε να κάνετε εκτός απ’ αυτό που σπουδάζετε και να συνειδητοποιήσετε πώς λειτουργεί ο κόσμος.

Living
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Εστίες εξωτερικού

Ρεπορτάζ / Τι συμβαίνει με τις φοιτητικές εστίες στο εξωτερικό;

Οι κακές, και ενίοτε επικίνδυνες, εγκαταστάσεις των φοιτητικών εστιών στη χώρα μας αποτελούν μια πρωτοφανή κατάσταση στην Ευρώπη και τον δυτικό κόσμο. Η LiFO εξετάζει βέλτιστες πρακτικές φοιτητικής στέγασης που εφαρμόζονται στο εξωτερικό και αφουγκράζεται τις σκέψεις φοιτητών που σπουδάζουν σε πανεπιστήμια ανά την υφήλιο.
ΠΕΤΡΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πόσα χρήματα χρειάζονται για να ζήσεις όπως πραγματικά θέλεις στην Αθήνα;

Living / Πόσα χρήματα χρειάζονται για να ζήσεις όπως πραγματικά θέλεις στην Αθήνα;

Πώς να ζήσεις σε μια πόλη όπου ο μισθός είναι τσιμεντένιος, ενώ οι τιμές εκτοξεύονται διαρκώς: τέσσερα νεαρά κορίτσια μας στέλνουν τα μηνιαία έξοδά τους και κοστολογούν ένα ιδανικό για εκείνες Σαββατοκύριακο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η εμμονή με την πρωτεΐνη: Τάση στη διατροφή ή υπερβολή;

Radio Lifo / Η εμμονή με την πρωτεΐνη: Τάση στη διατροφή ή υπερβολή;

Στην αρχή ήταν οι μπάρες πρωτεΐνης, μετά ήρθαν τα ροφήματα κι έπειτα, σιγά–σιγά, η μανία με την πρωτεΐνη εξαπλώθηκε σε ένα σωρό προϊόντα. Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την κλινική διαιτολόγο-διατροφολόγο Μελίνα Καριπίδου.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Πόσο αποτελεσματική είναι τελικά η ψυχεδελική θεραπεία;

Living / Πόσο αποτελεσματική είναι τελικά η ψυχεδελική θεραπεία;

Πολλές από τις μελέτες που υποστηρίζουν τις θεραπευτικές δυνάμεις των ψυχδελικών ουσιών όπως το MDMA συχνά αμαυρώνονται από τη νοοτροπία οπαδού ή γκουρού που διακρίνει κάποιους από τους ερευνητές, με αποτέλεσμα να μη δηλώνονται πλήρως οι ανεπιθύμητες παρενέργειες.
THE LIFO TEAM
Η εκδίκηση του γραφείου

Living / Η εκδίκηση του γραφείου

Πολλά διευθυντικά στελέχη αμφισβητούν έντονα πλέον την τηλεργασία και πιστεύουν ότι το να βρίσκονται οι εργαζόμενοι κάθε μέρα στο γραφείο είναι καλό για την επιχείρηση – και το να βρίσκονται στο γραφείο όσο περισσότερες ώρες γίνεται, είναι ακόμη καλύτερο.
THE LIFO TEAM