Μια έρημος στην κουζίνα

Μια έρημος στην κουζίνα Facebook Twitter
«Ήθελα να γράψω ένα έργο για τη διπλή φύση μας, ένα έργο που δεν θα ήταν συμβολικό ή μεταφορικό ή τίποτε από όλα αυτά», έλεγε το 1980 ο ίδιος ο συγγραφέας για το «True West». Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας
0

Μέσα σε αυτό το σπίτι, σε τούτο το ήσυχο προάστιο ανατολικά του Λος Άντζελες, ο Όστιν νιώθει ασφαλής. Καθισμένος στο φερ φορζέ τραπέζι της κουζίνας, χτυπάει απορροφημένος τα πλήκτρα της γραφομηχανής, ενώ η συναυλία των γρύλων έξω από το παράθυρο εκτυλίσσεται δυναμικά. Τα ντουλάπια, το ψυγείο, οι κίτρινες κουρτίνες, τον παρακολουθούν βουβά. Τα κρεμαστά φυτά το ίδιο.

Ακουμπισμένος στον νεροχύτη, πίσω από τον Όστιν, στέκεται ο Λι. Ατημέλητος, με βρομερό t-shirt και τρύπες στις σόλες των μυτερών παπουτσιών του, δεν θα μπορούσε να διαφέρει εμφανισιακά περισσότερο από τον πρώτο, με το λευκό πουκάμισο, τα καλοχτενισμένα μαλλιά και το άσπιλο παντελόνι.

Αποκαλύπτοντας σταδιακά τους ασύμβατους κόσμους στους οποίους ανήκουν τα δύο αδέλφια, ο περιπαικτικός, αρχικά, διάλογός τους εξελίσσεται σε μια συναρπαστική μονομαχία, επικίνδυνη όσο και σουρεαλιστική. Η αυξανόμενα σκωπτική, σχεδόν σαδιστική συμπεριφορά του Λι προς τον μικρότερο αδελφό του οδηγεί στην έκρηξη: το προσωπείο ελέγχου και αυτοκυριαρχίας του Όστιν θρυμματίζεται, το Εγώ του κατακρημνίζεται, οι ανασφάλειες και οι φόβοι του αναδύονται καταλυτικά.

Η Έλενα Καρακούλη, στην παράσταση που παρακολουθήσαμε στο θέατρο Χώρα, επέλεξε να αναδείξει την κωμική διάσταση του κειμένου, διατηρώντας ταυτόχρονα ενεργή την κρίσιμη αίσθηση της εκκολαπτόμενης απειλής, της αναβράζουσας βίας, του ζωτικού απρόβλεπτου.

Στη μορφή του μεγάλου του αδελφού ο Όστιν θα οσφρανθεί τη μυρωδιά της ερήμου, της ελευθερίας, της αυθεντικής Δύσης, της ύπαρξης που βιώνεται μακριά από τα τακτοποιημένα σπιτικά των καλιφορνέζικων προαστίων τα οποία είναι εξοπλισμένα με δεκάδες αστραφτερές ηλεκτρικές συσκευές που πολτοποιούν καθημερινά την πνευματική ικμάδα των ανθρώπων. «Δεν υπάρχει τίποτα εδώ για μένα. Ποτέ δεν υπήρχε. Όταν ήμασταν παιδιά, ήταν διαφορετικά. Υπήρχε ζωή εδώ τότε», αναφωνεί συνειδητοποιώντας, απόψε για πρώτη φορά, την κενότητα της φαινομενικής επιτυχίας του ως οικογενειάρχη και σεναριογράφου του Χόλιγουντ. 

Μια έρημος στην κουζίνα Facebook Twitter
Στη μορφή του μεγάλου του αδελφού ο Όστιν θα οσφρανθεί τη μυρωδιά της ερήμου, της ελευθερίας, της αυθεντικής Δύσης. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Ωθώντας τον ανταγωνισμό τους στα άκρα, ο Λι δηλώνει ξαφνικά αποφασισμένος να γράψει ένα «αληθινό» γουέστερν. Θέμα του, δύο άνδρες που επιδίδονται σε θανάσιμο κυνηγητό στα βραχώδη τοπία και τα φαράγγια του Τέξας.

«Έχει μια γεύση αλήθειας... Κάτι που σχετίζεται με τη γη... Ο αδελφός σου μιλάει από εμπειρία», θα πει ο κινηματογραφικός παραγωγός που αγοράζει αιφνιδίως την ιδέα του Λι, απορρίπτοντας εκείνη του Όστιν. Η κρίση ταυτότητας ξεσπά σαρωτικά. Η αντιστροφή των ρόλων κορυφώνεται στην όγδοη σκηνή, σε ένα κρεσέντο κωμικής μαεστρίας από τη μεριά του Σέπαρντ: είναι τώρα ο τυχοδιώκτης, μικροαπατεώνας, ανυπότακτος, αμόρφωτος Λι αυτός που κάθεται προσηλωμένος στο τραπέζι της κουζίνας, προσπαθώντας εναγωνίως ν’ αποτυπώσει τις σκέψεις του στο χαρτί, ενώ είναι ο «διανοούμενος», καθωσπρέπει μικρός αδελφός του αυτός που επιστρέφει με μισή ντουζίνα τοστιέρες αγκαλιά, λάφυρα της νυχτερινής ληστρικής εξόρμησής του στις γειτονικές μονοκατοικίες.

«Πάντοτε αναρωτιόμουν πώς θα ήταν να ήμουν εσύ», ομολογεί κάποια στιγμή ο ένας στον άλλον και, πράγματι, αρχίζουμε να αναρωτιόμαστε μήπως πρόκειται τελικά για ένα και το αυτό πρόσωπο.

Μια έρημος στην κουζίνα Facebook Twitter
«Έχει μια γεύση αλήθειας... Κάτι που σχετίζεται με τη γη... Ο αδελφός σου μιλάει από εμπειρία», θα πει ο κινηματογραφικός παραγωγός που αγοράζει αιφνιδίως την ιδέα του Λι, απορρίπτονας εκείνη του Όστιν. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

«Ήθελα να γράψω ένα έργο για τη διπλή φύση μας, ένα έργο που δεν θα ήταν συμβολικό ή μεταφορικό ή τίποτε από όλα αυτά», έλεγε το 1980 ο ίδιος ο συγγραφέας για το «True West»: «Ήθελα απλώς να δώσω μια γεύση του τι σημαίνει να είσαι διττός. Είναι κάτι πραγματικό η διπλή φύση. Νομίζω πως είμαστε διχασμένοι με έναν τρόπο πολύ πιο σπαρακτικό απ' όσο η ψυχολογία μπορεί ν’ αποκαλύψει».

Η Έλενα Καρακούλη, στην παράσταση που παρακολουθήσαμε στο θέατρο Χώρα, επέλεξε να αναδείξει την κωμική διάσταση του κειμένου, διατηρώντας ταυτόχρονα ενεργή την κρίσιμη αίσθηση της εκκολαπτόμενης απειλής, της αναβράζουσας βίας, του ζωτικού απρόβλεπτου. Κι αν αρχικά, για ένα διάστημα, όλα μοιάζουν δυσκίνητα και αναγνωρίσιμα, η επιμονή των ηθοποιών και η εύφορη κωμική χημεία τους καταρρίπτει τις άμυνες παρασύροντάς μας στην ξεθωριασμένη κουζίνα των νυχτερινών τριγμών, καλπασμών και αλαλαγμών σε αυτή την κουζίνα που υποδέχεται στωικά την αναρχική παρόρμηση των ηρώων, μετατρεπόμενη σιγά σιγά σε πεδίο οικιακού πολέμου, διάσπαρτο με πεταμένα πιάτα, ψωμιά, κατσαρολικά, μπουκάλια ουίσκι και πεθαμένα φυτά.

Ο Νίκος Ψαρράς πλάθει ένα άκρως γοητευτικό πορτρέτο του Λι, ενσαρκώνοντας τόσο την απωθητική όσο και τη θετική πλευρά του ήρωα, το αμφιλεγόμενο μεγαλείο του, την άκομψη τραχύτητα και το παρηκμασμένο σεξαπίλ του, ψημένο στον ήλιο της Μοχάβε. Άκρως απολαυστικός όταν επιτίθεται με το μπαστούνι του γκολφ στην ξεχαρβαλωμένη γραφομηχανή απειλώντας την «θα σ' τα σπάσω τα πληκτράκια ένα ένα!» ή όταν αγανακτεί με την απραξία του, αναστενάζοντας αγανακτισμένος, αυτός που δεν ξέρει ούτε να συλλαβίζει, όπως λέει ο αδελφός του: «Ξημέρωσε κι ούτε μια σελίδα δεν έχω γράψει!».   

Μια έρημος στην κουζίνα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας
Μια έρημος στην κουζίνα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Ο Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης υπερτονίζει στην αρχή τη νευρωτική φύση του Όστιν, μαλακώνει όμως στη συνέχεια και, ειδικά στο δεύτερο μέρος, όταν φτάνει να παρακαλά γονυπετής, ημίγυμνος και κάθιδρος τον αδελφό του να τον πάρει μαζί του στην έρημο, τότε, εν μέσω της ευθυμίας που προκαλεί η κωμική, εν πολλοίς, μεταμόρφωσή του, βεβαιωνόμαστε ταυτόχρονα πως έχει παραδοθεί πλήρως στη μοίρα του καταρρακωμένου Όστιν.

Ετούτη η ευαίσθητη ισορροπία διατηρείται όντως ζωντανή κατά τη διάρκεια της παράστασης: αντιλαμβανόμαστε διαρκώς ότι κάτι σοβαρό διακυβεύεται, την ίδια στιγμή που τα αλλεπάλληλα χτυπήματα μεταξύ των ηρώων προκαλούν το πηγαίο γέλιο μας.

Αν κάτι μοιάζει να παραμελεί η σκηνοθεσία, όμως, είναι η εξερεύνηση της έννοιας του «διπλού» (εντός μας). Μένει δηλαδή περισσότερο προσκολλημένη στον «ρεαλιστικό» άξονα του κειμένου –ο οποίος σαφώς και είναι σημαντικός–, στερώντας από τον θεατή τη δυνατότητα να ψηλαφίσει τη βαθύτερη, υπαρξιακή σημασία της αδελφικής διαμάχης, αυτού του «αρχέτυπου των εχθρικών αδελφών», όπως το αποκαλεί ο Γιουνγκ. Υπάρχουν ίσως μία ή δύο νύξεις (όταν ο Όστιν βάζει τα γυαλιά οράσεώς του στον Λι) που αφυπνίζουν τις προσδοκίες μας, μόνο και μόνο για να τις αφήσουν μετέωρες.

Μια έρημος στην κουζίνα Facebook Twitter
«Πάντοτε αναρωτιόμουν πώς θα ήταν να ήμουν εσύ», ομολογεί κάποια στιγμή ο ένας στον άλλον. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Απογοητευτικότερο όλων ως προς αυτό, αλλά και γενικότερα, αποδεικνύεται το τέλος: δεν είναι απλώς ότι η πάλη των σωμάτων (ο Όστιν έχει τυλίξει ένα καλώδιο γύρω από τον λαιμό του Λι, απειλώντας να τον πνίξει, και οι δυο τους κυλιούνται μανιασμένα στο πάτωμα) διεξάγεται συνοδεία ενός άστοχου, ψευδοσυγκινητικού τραγουδιού  που μας αποσυντονίζει∙ είναι και ότι μένουμε με την εντύπωση ότι ο Λι πεθαίνει. Ατυχές κλείσιμο, ειδικότερα αν λάβουμε υπόψη μας ότι το κείμενο του Σέπαρντ ολοκληρώνεται ποιητικά με μια μάχη δίχως νικητή, με τους αδελφούς «εγκλωβισμένους σε ένα αχανές τοπίο που θυμίζει έρημο», μια μάχη που συνεχίζεται αενάως και που δεν λήγει ποτέ – όπως και δεν θα μπορούσε, άλλωστε.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «True West» εδώ. 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ