Η ΕΛΛΕΙΨΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ σε θέματα υγείας αποτελεί διεθνώς ένα αγκάθι που γίνεται πιο επικίνδυνο όταν, λόγω της άγνοιας και της ευπιστίας, μπορούν να διαδίδονται για σκοτεινούς σκοπούς fake news που χειραγωγούν το κοινό. Όλα αυτά δεν θα μπορούσαν να συμβούν, τουλάχιστον με τόση ευκολία, αν οι αποδέκτες των πληροφοριών ήταν καλύτερα ενημερωμένοι. Για να διορθωθεί αυτό το απειλητικό φαινόμενο των καιρών, η ελλιπής ή και εσφαλμένη ενημέρωση σε θέματα υγείας, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) συνεργάζεται με το TikTok, την πιο δημοφιλή πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης κυρίως των νέων. Η συνεργασία θα έχει διάρκεια ενός έτους και αντανακλά τη δέσμευση του ΠΟΥ να προαχθεί η εκπαίδευση σε θέματα υγείας και να υιοθετηθούν πιο υγιεινές συμπεριφορές που θα τους προστατεύουν και από τα λοιμώδη και από τα χρόνια εκφυλιστικά νοσήματα.
Οι πλατφόρμες των social media αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας, από αυτές πληροφορούμαστε καθημερινά τι συμβαίνει στον κόσμο. Σύμφωνα με διεθνή μελέτη, σήμερα 1 στους 4 ανθρώπους σκρολάρει τις ειδήσεις στα social media, καθώς επιλέγει να ενημερώνεται από εκεί για ό,τι συμβαίνει.
Παγκοσμίως, περισσότεροι από 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι χρησιμοποιούν το TikTok καθημερινά. Στην Ελλάδα, βέβαια, η νεανική πλατφόρμα παραμένει τρίτη, με πρώτο ακόμα το Facebook (Meta) και δεύτερο το Instagram, ενώ αντίστοιχη είναι και η διεθνής εικόνα.
Γνωρίζουμε παράλληλα ότι μεγάλες κοινωνικές ομάδες καθημερινά γίνονται στόχος εσκεμμένης παραπληροφόρησης. Πρόκειται για ανθρώπους πρωτίστως χαμηλού μορφωτικού επιπέδου και επιρρεπείς σε θεωρίες συνωμοσίας. Αυτό δεν συμβαίνει τυχαία, συνιστά εργαλειοποίηση ανθρώπων μέσω ψηφιακών καναλιών, για κακό σκοπό.
Αυτή η συνεργασία, λοιπόν, μεταξύ ΠΟΥ και TikTok, αποτελεί ένα πρότυπο για το πώς οι πλατφόρμες των social media μπορούν να γίνουν κοινωνικά υπεύθυνες και να συμβάλουν στη δημιουργία εξίσου υπεύθυνων πολιτών, τροφοδοτώντας τους εφήβους, τους νέους και τους ενήλικες με εμπεριστατωμένη γνώση πάνω σε θέματα υγείας ώστε να παίρνουν σωστές αποφάσεις. «Με την αξιοποίηση και τον συνδυασμό της υγείας, της επιστημονικής πληροφόρηση και της τεχνολογίας θα μπορέσουμε να προσεγγίσουμε ανθρώπους κάθε ηλικίας, όπου κι βρίσκονται, και να ανοίξουμε έναν διάλογο στη γλώσσα των νέων, στην αργκό που χρησιμοποιούν, ώστε η πληροφορία να είναι οικεία, να φτάνει σε ευήκοα ώτα και να συμβάλλει στη διαμόρφωση ενός καλύτερου, υγιέστερου μέλλοντος», εξηγεί ο δρ. Jeremy Farrar, επιστημονικός διευθυντής του ΠΟΥ.
Ο ρόλος των influencers
Παγκοσμίως, περισσότεροι από 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι χρησιμοποιούν το TikTok καθημερινά. Στην Ελλάδα, βέβαια, η νεανική πλατφόρμα παραμένει τρίτη, με πρώτο ακόμα το Facebook (Meta) και δεύτερο το Instagram, ενώ αντίστοιχη είναι και η διεθνής εικόνα. Με το σπάσιμο προκαταλήψεων και τη διάδοση σημαντικών ιστοριών, το TikTok φιλοδοξεί, σε αυτήν τη νέα του κίνηση, να χτίσει ισχυρές κοινωνίες, αφήνοντας ένα θετικό αποτύπωμα στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων.
«Ξέρουμε ότι καθημερινά έχουμε εκατομμύρια χρήστες που μοιράζονται με τους υπόλοιπους tiktokers πληροφορίες, απόψεις, ιστορίες για όλες τις πτυχές της ζωής τους, και θα θέλαμε αυτές οι ιστορίες να εμπνέουν και να συμβάλουν σε σωστές επιλογές. Χαιρόμαστε, λοιπόν, γι’ αυτήν τη συνεργασία με τον ΠΟΥ και το δίκτυο των influencers υγείας του, το Fides, η οποία θα φέρει τεκμηριωμένο περιεχόμενο στην πλατφόρμα μας», επισημαίνει ο Valiant Richey, διευθυντής Εγκυρότητας και Ασφάλειας του TikTok (Global Head of Trust and Safety Outreach and Partnerships, TikTok).
Το δίκτυο Fides του ΠΟΥ δημιουργήθηκε το 2020 για να καταπολεμήσει την παραπληροφόρηση στην υγεία. Στη διάρκεια της πανδημίας, η παραπληροφόρηση και τα fake news είναι γνωστό ότι εξελίχθηκαν σε παγκόσμιο τσουνάμι που απείλησε να σαρώσει ολόκληρες κοινότητες. Το δίκτυο Fides έχει περισσότερους από 800 δημιουργούς περιεχομένου και μέσω από πλατφόρμες φτάνει σε 150 εκατ. ανθρώπους. Όπως επισημαίνει ο δρ. Alain Labrique, διευθυντής στον τομέα Ψηφιακής Υγείας και Καινοτομίας του ΠΟΥ, οι δημιουργοί, παρέχοντας έγκυρη πληροφορία, μπορούν να γεφυρώσουν το κενό μεταξύ επιστήμης και καθημερινής ζωής. Έτσι, ο ΠΟΥ μπορεί να αναδείξει influencers που μέσω της συνεργασίας με το TikTok θα έχουν ακόμα πιο θετική επιρροή στις ζωές των πολιτών.