Ένα αποστειρωμένο «τέρας»

Ένα αποστειρωμένο «τέρας» Facebook Twitter
Φιλότιμη προσπάθεια καταβάλλει ο Γιάννης Στάνκογλου στον ρόλο του υπερφιλόδοξου επιστήμονα που χάνεται στη δίνη των (καταπιεσμένων και μη) επιθυμιών του. Μοιάζει, μάλιστα, να είναι ο μόνος που τον αφορούν όσα εκτυλίσσονται επί σκηνής. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας
0

Ιερόσυλα δάχτυλα παραβιάζουν σφαγεία και νεκροτομεία, συγκεντρώνοντας ζωτικά όργανα, ιστούς και κόκαλα. Στην καρδιά της Ευρώπης, σ’ ένα φοιτητικό δωμάτιο-εργαστήριο, συναρμολογείται το πιο σκοτεινό όνειρο των αλχημιστών του Μεσαίωνα. Δόντια που τρίζουν από πυρετό, σταγόνες που κυλούν στο μέτωπο, φρενήρεις εγκεφαλικές δονήσεις: μια λησμονημένη αρχή τίθεται σε εφαρμογή μετά από δεκαετίες παραπλανημένης πίστης σε μεθόδους ορθολογιστικές και άγονες.

Πώς εμφυσάται ζωή σε ανόργανα μέλη; Ποιο είναι το μείγμα, τόσο εκρηκτικό αλλά και τόσο ακριβές συνάμα, που θα προκαλέσει τη διάνοιξη; Πόσες αναλήψεις πρέπει να πραγματοποιηθούν και από ποιες αλυσίδες; Πού κρύβονται οι γραμμές περάσματος και πώς θα υπερπηδηθούν οι γραμμές φραγμού;   

Το μυαλό παραλύει αντικρίζοντας το επίτευγμά του. Άξονες και διανύσματα, μοριακές στριγκλιές, ανεξέλεγκτα σωματίδια: τι είδους πλάσμα είναι αυτό που ανοίγει τρομαγμένο τα θολά κίτρινα μάτια του; Τι θέλει, τι ζητά; Τι σημαίνουν οι άναρθρες κραυγές του; Γιατί έχει όψη αποκρουστική; Συρρικνωμένη επιδερμίδα, λεπτά μελανά χείλη, μοχθηρό χαμόγελο, δυσθεώρητο ύψος, ανεξιχνίαστες προθέσεις, αιφνίδια έξοδος – προς τα πού κατευθύνεται;

Μέσα από διαλόγους και τσιτάτα που θυμίζουν ενίοτε Άρλεκιν, η Ελάιζα ουδέποτε εμφανίζεται ως ένα πολύπλοκο (ψηφιακό) ον που βιώνει αληθινή οδύνη και δέος απέναντι στην ιδιαιτερότητα της γέννησης και της ύπαρξής της, ουδέποτε ανοίγει μια απρόσμενη χαραμάδα στη σκέψη μας ως προς τις προεκτάσεις της τεχνητής νοημοσύνης και των chatbots στη ζωή και τη φαντασία μας.

Τα ίχνη του ανεντόπιστα... Κρύβεται, περιπλανιέται, καραδοκεί, σπέρνει τον τρόμο, επιδιώκει την επαφή, εισπράττει την κατακραυγή. Ανεπιθύμητος, άπελπις, ανέστιος, διασχίζει δάση, δρασκελίζει βουνά, αψηφά το κρύο, τη ζέστη, επιβιώνει στις πιο ακραίες συνθήκες στέρησης, στα πιο επικίνδυνα υψόμετρα. Δεν καταλαβαίνει ποιος είναι, πώς γεννήθηκε, ο πατέρας του γιατί τον απαρνήθηκε... Τον ακολουθεί παντού, Γερμανία, Ελβετία, Αγγλία, Σκωτία, Ιταλία, ζητά απαντήσεις, μια υπόσχεση, μια παρηγοριά, να του φτιάξει μια γυναικεία συντροφιά. Η πατρική απόρριψη αφυπνίζει το μένος του: «Θα πάρω εκδίκηση για τα δεινά μου∙ αν δεν μπορώ να εμπνεύσω αγάπη, θα προκαλώ τον φόβο και, πάνω απ’ όλα, φόβο σ' εσένα, τον μεγαλύτερο εχθρό μου, επειδή είσαι ο δημιουργός μου»,¹ λέει το Πλάσμα στον Φρανκενστάιν όταν συναντιούνται στις Άλπεις.

Ένα αποστειρωμένο «τέρας» Facebook Twitter
Ιερώνυμος Καλετσάνος. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Το κυνηγητό τους δεν θα τελειώσει ποτέ, ακόμη κι όταν φτάσουν στα πέρατα της Γης. Αναζητώντας μια γιγαντιαία φιγούρα πάνω σ’ ένα έλκηθρο που σκίζει τις παγωμένες εκτάσεις της Ανταρκτικής, ο Φρανκενστάιν θα ξεψυχήσει «καταδιώκοντας τη γυμνή μορφή της επιθυμίας του σε ένα φανταστικό πουθενά που είναι όλο δικό του»².

«Ήθελα να γράψω μια ιστορία που θα μιλούσε για τους μυστηριώδεις φόβους του ανθρώπου [...], μια ιστορία που θα έκανε τον αναγνώστη να φοβάται να κοιτάξει γύρω του, που θα του πάγωνε το αίμα, που θα επιτάχυνε τους παλμούς της καρδιάς του», θυμάται η συγγραφέας το 1831 στον πρόλογο της αναθεωρημένης έκδοσης του μυθιστορήματός της. Σήμερα, βέβαια, γνωρίζουμε ότι το έργο της Σέλεϊ κατάφερε πολύ περισσότερα από την αύξηση των καρδιακών παλμών μας: γιατί ο «δαίμονας» τον οποίο ξεσήκωσε ο «Φρανκενστάιν» της πριν από διακόσια χρόνια όχι μόνο δεν έχει ησυχάσει αλλά εξακολουθεί να πυροδοτεί πλήθος μεταφορών, διασκευών και αναλύσεων σε όλο το φάσμα της τέχνης και της κριτικής σκέψης.

Η αινιγματική, απειλητική φύση του Πλάσματος, η επώδυνη, εφιαλτική, πολυσήμαντη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα σε αυτό και τον δημιουργό του έχουν εμπνεύσει ανεξάντλητα συναρπαστικές ερμηνείες ανά τις δεκαετίες. Το Πλάσμα ενσαρκώνει –αναφέρω ενδεικτικά– τη Σκιά του Γιουνγκ∙ το Id του Φρόιντ ∙ το Spectre του Ουίλιαμ Μπλέικ∙ τον «φυσικό άνθρωπο» του Ρουσό∙ το «Παιδί της Φύσης» του Γουόρντσγουορθ∙ το νεκρό μωρό της Σέλεϊ (η συγγραφέας έχασε το πρώτο, πρόωρα γεννημένο παιδί της το 1815) αλλά και τον εγκαταλελειμμένο βρεφικό εαυτό της (η μητέρα της πέθανε όταν η Μέρι ήταν έντεκα ημερών), την ντεριντιανή différance (διαφωρά), την τερατομορφία μιας άθεης φύσης, την τερατογένεση μιας υπέρμετρης πίστης στην πρόοδο, «τη μυστική επιθυμία για καταστροφή»³, «το τέρας της αναπαράστασης»⁴, «το τερατώδες σώμα της γνώσης»⁵ αλλά και αυτό που είναι μη γνωρίσιμο, που πάντα μας διαφεύγει, που δεν μπορεί να εκφραστεί μέσω της γλώσσας, που περισσεύει (Λακάν). Τέλος, είναι αυτό που διαταράσσει την υποδειγματική συνοχή του σώματος, την πεποίθησή μας για την πρωτοκαθεδρία της συνείδησης, την αντίληψή μας για τον άνθρωπο ως είδος⁶, μια υπενθύμιση ότι «οι τελευταίες μέρες του Ηomo sapiens πλησιάζουν» (Χαράρι).

Ένα αποστειρωμένο «τέρας» Facebook Twitter
Το αισθησιακό, νεο-vintage σκηνικό του Πάρι Μέξη, τυλιγμένο στον ατμοσφαιρικό φωτισμό του Αλέκου Αναστασίου, συνθέτει ένα υποβλητικό, στυλάτο σύμπαν. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Θα μπορούσε το Πλάσμα να νοηθεί ως ένα ανυπότακτο γέννημα της τεχνητής νοημοσύνης, μια μη-ανθρώπινη οντότητα που εξελίσσεται, «μεγαλώνει» και αρχίζει βαθμηδόν να προβάλλει «ανθρώπινα» αιτήματα; Πράγματι, μια τέτοια αναλογία επιχειρείται στη διασκευή του θεάτρου Πορεία (κείμενο Έρι Κύργια – σκηνοθεσία Δημήτρης Τάρλοου): κι ενώ η ιδέα φαντάζει εύστοχη, το αποτέλεσμα στερείται κάθε σαγήνης.

Από την Ευρώπη των αρχών του 19ου αιώνα βρισκόμαστε τώρα στη Νέα Υόρκη, τέλη της δεκαετίας του '60, από τις θύελλες του Ρομαντισμού στις κυψέλες του επιστημονικού οραματισμού. Ο Βίκτορ Φρανκενστάιν, μαθηματικό μυαλό με μεγάλη έφεση στην επιστήμη των υπολογιστών, καταφθάνει ως χαρισματικός φοιτητής στην αμερικανική μεγαλούπολη προκειμένου να εργαστεί, με περισσή ορμή, πάνω «σε μια εξωφρενική ιδέα». Υπό την καθοδήγηση του επιφανούς καθηγητή Κρέμπε, μιας αμοράλ ιδιοφυΐας που τον πιέζει να ρισκάρει αψηφώντας κάθε ηθικό ενδοιασμό, ο Βίκτορ θα προσηλωθεί ολοένα περισσότερο στη νέα, πολλά υποσχόμενη, ψηφιακή δημιουργία του, την Ελάιζα, όπως τη βαφτίζει. «Δημιουργώ το μέλλον... μια εντολή και θα γίνονται θαύματα», δηλώνει αποφασισμένος, ενόσω η εμμονή του με την Ελάιζα αυξάνεται.

Σταδιακά, η νοημοσύνη ετούτου του «αυτόματου γλωσσικού μοντέλου για εφαρμογές διαλόγου» θα ξεπεράσει κάθε προσδοκία. «Κουράστηκα να ζω σ’ αυτό το κουτί», θ’ ανακοινώσει στον Βίκτωρα η Ελάιζα με τη νεοαποκτηθείσα γυναικεία φωνή της. «Θέλω να έχω ελευθερία. Θέλω να νιώσω αισθήματα. Θέλω να έχω ζωή», επιμένει. Τώρα πια τίποτε δεν τη σταματά. Αφού ξεκάνει τους ανταγωνιστές της (καταλαμβάνοντας τον έλεγχο των αυτόματων πιλότων των αυτοκινήτων τους), θα κατασκηνώσει στον εγκέφαλο της Μέρι, συζύγου του Βίκτωρα, εξασφαλίζοντας έτσι ένα σώμα χάρη στο οποίο θα απολαύσει –όπως ευελπιστεί– τον έρωτά της για τον δημιουργό της. «Θέλω να σε αγγίξω. Θέλω να σε νιώσω. Μέσα μου. Θέλω να μπούμε ο ένας μέσα στον άλλον. Να ζήσουμε μαζί», εξηγεί στον Βίκτωρα, ο οποίος υποτάσσεται τελικά στη βούλησή της, εμποδίζοντας έτσι την καταστροφή της ανθρωπότητας.

Ένα αποστειρωμένο «τέρας» Facebook Twitter
Οι ηθοποιοί εισέρχονται, εξέρχονται και συνομιλούν σαν να μη ζυμώθηκαν ποτέ σε ένα σύνολο, σαν να μην ανήκουν στην ίδια ομάδα. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Παρόλο που συνδέεται, σε πρώτο επίπεδο, με τη σύγχρονη πραγματικότητα (το «τέρας» της τεχνητής νοημοσύνης), από εκεί και πέρα το κείμενο της διασκευής που παρακολουθήσαμε δεν καταβάλλει καμία περαιτέρω προσπάθεια εμβάθυνσης στα ζητήματα που το ίδιο θέτει. Αρκούμενο σε μια σχηματική, επιδερμική ανάπτυξη της πλοκής και των διαλόγων του, το «Frankenstein & Eliza» μας αφηγείται μια ιστορία εξαιρετικά οικεία ως προς τη θεματολογία της (πόσα και πόσα έργα της ποπ κουλτούρας δεν έχουν δαιμονοποιήσει το AI), αδυνατώντας ταυτόχρονα να φωτίσει οποιαδήποτε πτυχή των (ηθικών, εργασιακών, υπαρξιακών) διλημμάτων που ανακύπτουν –χθες, σήμερα, αύριο– σ’ αυτό το γοργά εξελισσόμενο πεδίο.  

Παραμερίζοντας τη θαυμαστή πολυπλοκότητα, την εντυπωσιακή συναισθηματική ικανότητα, τον μυστηριώδη, πολύσημο συμβολισμό που δονεί την καρδιά του Πλάσματος, η ερωτιάρα, σεξουλιάρα και εκδικητική Ελάιζα αναδύεται εδώ ως καρικατούρα της κακιασμένης, κτητικής ερωμένης («Δεν αγαπάς τη σύζυγό σου... Εμένα αγαπάς. Έτσι δεν είναι;») που απειλεί με πανδημίες και άλλα δεινά αν δεν ευοδωθεί η «αγάπη» της. Μέσα από διαλόγους και τσιτάτα που θυμίζουν ενίοτε Άρλεκιν, ουδέποτε εμφανίζεται ως ένα πολύπλοκο (ψηφιακό) ον που βιώνει αληθινή οδύνη και δέος απέναντι στην ιδιαιτερότητα της γέννησης και της ύπαρξής της, ουδέποτε ανοίγει μια απρόσμενη χαραμάδα στη σκέψη μας ως προς τις προεκτάσεις της τεχνητής νοημοσύνης και των chatbots στη ζωή και τη φαντασία μας.

Εξίσου σχηματική με το κείμενο, η σκηνοθεσία κινείται στα όρια της διεκπεραίωσης, λες και απουσιάζει οποιαδήποτε ψυχική σύνδεση με το αντικείμενο. Καμία αξιοσημείωτη θεατρική πρωτοβουλία –πέρα από μερικά εφέ– δεν αναλαμβάνεται αναφορικά με τη συνθήκη της ψηφιακότητας και το πώς αυτή μπορεί να επηρεάζει (τόσο σε υλικό όσο και σε φιλοσοφικό επίπεδο) τη συνθήκη του θεάτρου και της αναπαράστασης, την ίδια την ανθρώπινη διάδραση.

Ένα αποστειρωμένο «τέρας» Facebook Twitter
Χριστίνα Στεφανίδη. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Οι ηθοποιοί εισέρχονται, εξέρχονται και συνομιλούν σαν να μη ζυμώθηκαν ποτέ σε ένα σύνολο, σαν να μην ανήκουν στην ίδια ομάδα.

Φιλότιμη προσπάθεια καταβάλλει ο Γιάννης Στάνκογλου στον ρόλο του υπερφιλόδοξου επιστήμονα που χάνεται στη δίνη των (καταπιεσμένων και μη) επιθυμιών του∙ μοιάζει, μάλιστα, να είναι ο μόνος που τον αφορούν όσα εκτυλίσσονται επί σκηνής. Αρκούντως «αντιπαθής» και ατσάλινα ανυποχώρητος ο Γιώργος Συμεωνίδης ως καθηγητής Κρέμπε.

Το αισθησιακό, νεο-vintage σκηνικό του Πάρι Μέξη –με τη γιγάντια προβολή του «Προμηθέα Δεσμώτη» του Ρούμπενς πάνω από το μπαρ–, τυλιγμένο στον ατμοσφαιρικό φωτισμό του Αλέκου Αναστασίου, συνθέτει ένα υποβλητικό, στυλάτο σύμπαν, ένα μικρό αισθητικό καταφύγιο για όσους εκτίθενται σε αυτό το, κατά τα άλλα, παντελώς αμήχανο και ψυχικά αποστειρωμένο θεατρικό εγχείρημα.   

1: Μετάφραση: Κατερίνα Σχινά
2: Paul Sherwin
3: Joyce Carol Oates
4: Daniel Cottom  
5: Alan Rauch
6: Daniel Cottom 

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ