Ανδρέας Αγγελιδάκης
Ρίζου & 3ης Σεπτεμβρίου, 104 34
Ομορφότερο κτίριο της Αθήνας είναι ο υποσταθμός της ΔΕΗ του Κραντονέλλη στην 3ης Σεπτεμβρίου. Μοιάζει με πειραματικό κτίριο που σχεδιάστηκε από μεταμοντέρνους της Νέας Υόρκης τη δεκαετία του ’80, αλλά είναι κατά πολύ παλαιότερο. Ο Κραντονέλλης έκανε ένα είδος μπρουταλισμού με πειραματικά στοιχεία από τέχνη και σύγχρονη γλυπτική. Δεν ήταν όσο πρωτοπόρος ήταν ο Ζενέτος, αλλά έχει δώσει ένα στίγμα μοντερνισμού που δεν ήταν το συνηθισμένο αντίγραφο μιας ξένης τάσης. Μ’ αρέσει που στέκεται στο γωνιακό του οικόπεδο έτοιμο να σκίσει την 3ης Σεπτεμβρίου στα δύο.
Μέγαρο Βουλής 100 21
![Καλλιστεία κτιρίων](/sites/default/files/styles/main/public/articles/2025-02-10/vouli.jpg?itok=5PkcLYJX)
Ασχημότερο θα έλεγα ότι είναι το κτίριο της Βουλής. Αν και, συμβατικά μιλώντας, είναι απλώς μέτριο. Ήταν ένα στρατιωτικό κτίριο που παρίστανε το παλάτι και τώρα είναι ένα χρηματιστήριο λαμογιάς, ένα υπέρτατο «Ρουσφετείο» που παριστάνει το κοινοβούλιο και το οποίο υποτίθεται πως αντιπροσωπεύει τη δημοκρατία. Σαν να μην έφταναν όλες αυτές οι αποτυχίες, έχει στρογγυλοκάτσει στο καλύτερο σημείο της πόλης χωρίς να έχει τίποτα να πει και τίποτα να δείξει.
Νίκος Καραθάνος
Λόφος Φιλοπάππου, 117 41
![Καλλιστεία κτιρίων](/sites/default/files/styles/main/public/articles/2025-02-10/filopappou.jpg?itok=EtlMaNA6)
Το Αναπαυτήριο του Πικιώνη στον λόφο του Φιλοπάππου είναι για εμένα το ωραιότερο κτίριο στην Αθήνα. Πόσο ελαφριά πατάει στη γη. Με τι σεβασμό ακουμπάει στο χώμα, σαν να ζητάει συγγνώμη που το βαραίνει. Ο Πικιώνης υπολόγιζε τη γη σαν άνθρωπο, ζητούσε άδεια πριν τη σκεπάσει με «χωριάτικα» μαθηματικά. Όλες οι διαστάσεις του είναι σαν να εργάστηκαν γι’ αυτές χίλιες γιαγιάδες, με μια πνευματικότητα αξεπέραστη. Έδινε σημασία στα ανοίγματα και όχι στα χτισμένα, σαν να εργάστηκαν γι’ αυτά χίλιοι παπάδες. Ένα αναπαυτήριο για τη θεά, όταν κατέβαινε κρυφά από τον ναό της να ξεκουραστεί από το πολύ λιβάνι και χρυσάφι, κουρασμένη από τη λατρεία. Εκεί βρισκόταν κι ο Πικιώνης, μαζί της, και μάθαινε πώς να είναι ελληνικός, δηλαδή διαφανής και εφήμερος. Πώς να απολαμβάνει τη ζωή με τα μάτια, με τα χέρια, με ό,τι έχεις και δεν έχεις… Τώρα πια δεν είναι επισκέψιμο, είναι χρόνια παρατημένο, κάτι σκυλιά το φυλάνε και το καταλαβαίνουν. Κι εμείς σταματάμε στο περίπτερο στη γωνία να πάρουμε πανάκριβο νερό και να χαζέψουμε κάτι μαγνητάκια με αρχαίους.
Πλατεία Κοτζιά, 105 52
![Καλλιστεία κτιρίων](/sites/default/files/styles/main/public/articles/2025-02-10/plateia-kotzia.jpg?itok=TZpUYYMS)
Για το πιο άσχημο κτίριο στην Αθήνα, το μυαλό μου πάρταρε σαν λυκάνθρωπος σε πανσέληνο. Σκέφτηκα στην αρχή τη Βουλή, αλλά όχι… Προτιμώ να μιλήσω για το αληθινά άσχημο, την πλατεία Κοτζιά. Ναι, δεν είναι κτίριο, είναι χώρος, δημόσιος. Είναι ένας χώρος άδειος και ακατοίκητος, σαν μια τρύπα στην καρδιά. Τη δεκαετία του ’70 ήταν γεμάτος λουλουδάκια. Τριγύρω του όμορφα αθηναϊκά μέγαρα, κι άνθρωπος πουθενά. Ούτε έντομο δεν τη θέλει. Μια μακέτα άλλης χώρας στη μέση της πόλης μου. Ίσως κάποια μέρα κάποιος φέρει ηχεία τεράστια και βάλει ΛΕΞ στη διαπασών, να εξαγριωθούν τα περιστέρια, να τη φάνε με τα ράμφη τους ολόκληρη, να την ξεπατώσουν. Στο μεταξύ οι Αθηναίοι κρύβονται στα στενά πέρα στην Αιόλου, πίσω από την Αθηνάς, σε κάτι μικροπλατείες όπου σε βλέπω και με βλέπεις. Σ’ αυτή την άσχημη ζωή το μόνο που θέλω είναι να σε ρουφήξω μ’ όλη την ίριδα του ματιού μου. Όλα τα ασχημόμορφα κτίρια έχουν μια ταράτσα, ανεβείτε πάνω, κοιτάξτε τον απέναντι. Να πολεοδομηθεί η ψυχή σου, μη μου αυτοκτονήσεις.
Ζακλίν Λέντζου
Ευγενίδειον Πλανητάριον, Συγγρού 387 175 64
![Καλλιστεία κτιρίων](/sites/default/files/styles/main/public/articles/2025-02-10/eugenideio_0.jpg?itok=c6ihO3RP)
Το πιο «όμορφο» −σε εισαγωγικά λόγω της άκρατης (!) σχετικότητας της λέξης, πόσο μάλλον της έννοιας− για τα δικά μου μάτια (ναι, έχω τρία) είναι ένα κτίριο μαγικό − κυριολεκτικά. Ένα κτίριο σένιο, κυριλέ, που αρπάζουν τα λευκά του όταν έχει ήλιο, κάνοντας τον χειμώνα καλοκαίρι, αρχιτεκτονικά ευγενικό, με καθαρές, ψιλο-’70s ευθείες να εναρμονίζονται με διακριτικές καμπύλες. Τα νέα κομμάτια που προστέθηκαν μετά το ’66 μοιάζουν σαν να ήταν εκεί εξαρχής, αλλά ουδεμία σημασία έχουν όλα αυτά, μια που η ουσιαστική ομορφιά του −χωρίς εισαγωγικά− δεν είναι παρά το εσωτερικό του. Ένα κτίριο περιορισμένο, όπως κάθε τι υλικό, βαρύ και πυκνό, που όπως μέσα του έρχεσαι σε επαφή με το άπειρο, με το παν, με το Σύμπαν. Ένα κτίριο στη Γη, χτισμένο και ριζωμένο στην κακοποιημένη μεγαλούπολη των Αθηνών, που όμως κρατά σταθερά το βλέμμα του, άρα την πρόθεσή του, στον ουρανό. Ένα κτίριο σοβαρό, που είναι παιχνίδι, άρα που θυμίζει τη ζωή, ένα κτίριο που πιστεύει περήφανα στα αστέρια, ένα κτίριο για πρώτα φιλιά, ένα κτίριο για παιδιά, ένα κτίριο για ποιητές, ένα κτίριο σημαντικό, ένα κτίριο που αγαπώ.
Αγία Δύναμη, Μητροπόλεως 17, 105 57
![Καλλιστεία κτιρίων](/sites/default/files/styles/main/public/articles/2025-02-10/agia-dinami.jpg?itok=Qoip_QoN)
Κοιτώντας αυτή την εκκλησία, διερωτάται κανείς, γιατί; Ζήτησε το μικρούλι, ταπεινό εκκλησάκι της Αγίας Δύναμης κάποιου είδους θαλπωρή, κάποια σφιχτή αγκαλιά από το Electra Metropolis; Διότι, αλήθεια, τα πράγματα είναι ασφυκτικά: μεταξύ της μαρμάρινης, φαλλικής κολόνας και της πέτρας δεν υπάρχουν εκατοστά, παρά κάποια χιλιοστά. Τα πράγματα είναι αχρείαστα στενά, άβολα, άσχετα και κατ’ επέκταση αληθινά άσχημα. Ή το Electra Metropolis, βυθισμένο στα χαϊλίκια του και στον μοντερνισμό του, αποφάσισε να συστεγάσει ένα αυθεντικό στοιχείο ελληνικής ορθοδοξίας; To spice things up, που λέει η νεολαία; Τόσο ωραία είσοδο θα είχε, στον φανταστικό μου κόσμο, δίχως την ταλαίπωρη Αγία Δύναμη, γιατί να τη ρημάξει; Ανάλογα με τη γωνία λήψης, αισθάνεσαι ότι είτε με βία το εκκλησάκι ξεφύτρωσε μέσα από τα «γόνιμα» εδάφη του ξενοδοχείου είτε με αντίστοιχη βία, βιαστικά και στο σκοτάδι, φυτέψανε κουτσά-στραβά τα νέα στοιχεία. Από όπου και να το πιάσεις, είναι ζόρικο το θέμα, και στα ζόρια κάνω ευχές: κανείς να μη σας φερθεί όπως στο εκκλησάκι και ποτέ να μην καταλήξετε σε μια τόσο ανοιχτά, κατάφωρα αταίριαστη συνεργασία.
Λένα Κιτσοπούλου
Βασ. Σοφίας 46, 115 28
![Καλλιστεία κτιρίων](/sites/default/files/styles/main/public/articles/2025-02-10/hilton.jpg?itok=_cSZte45)
Ένα αγαπημένο μου κτίριο στην Αθήνα είναι το Χίλτον, μου αρέσει όταν το βλέπω, μου αρέσει που υπάρχει, που είναι ημικυκλικό, που είναι τεράστιο και επιβλητικό αλλά ήρεμο, που είναι κλασικό και μοντέρνο ταυτόχρονα, που έχει αίγλη, αρχοντιά, που η αισθητική του δεν παλιώνει ποτέ. Έχει κάτι καθησυχαστικό και ρομαντικό το Χίλτον, κάτι από Φρανκ Σινάτρα, κάτι από αμερικάνικο κινηματογράφο του ’50 και παράλληλα κάτι αυθεντικά ελληνικό, με την έννοια ότι δεν θέλει να μοιάσει με τίποτε άλλο, δεν έχει ξενομανία, ούτε ξενοφοβία, και χαίρεται πάρα πολύ που ζει στην Αθήνα. Σπάνιος χαρακτήρας το Χίλτον.
Λεωφ. Αθηνών 374, 124 62
![Καλλιστεία κτιρίων](/sites/default/files/styles/main/public/articles/2025-02-10/dafni.jpg?itok=P0_ANGg6)
Το κτίριο που μου είναι απεχθές, που όμως πάντα το κοιτάζω επίμονα όταν περνάω απέξω, είναι το ψυχιατρικό νοσοκομείο στο Δαφνί. Μου φαίνεται πολύ ανατριχιαστικό, πολύ κακό, πολύ άσχημο, όμως αυτό έχει να κάνει και με το ότι είναι «παρατημένο» και κυρίως με το ότι εκεί μέσα ζουν άνθρωποι οι οποίοι περισσότερο απ’ όλους μας χρειάζονται έστω ένα μικρό ίχνος ομορφιάς να βλέπουν με τα μάτια τους. Αυτό το κτίριο εμπεριέχει ολόκληρη την ελληνική κρατική κακία και εκδικητικότητα.
Αριστείδης Αντονάς
Παπαρρηγοπούλου και Παρνασσού 105 61
![Καλλιστεία κτιρίων](/sites/default/files/styles/main/public/articles/2025-02-10/PAPARIGOPOULOU-PARNASOU.jpg?itok=EawtbG9P)
Θαυμάζω κτίρια που υποκλίνονται στην ατμόσφαιρα της πόλης. Κτίρια που δεν αναζητούν να πετύχουν αρχιτεκτονικές πιρουέτες στον ιστό μιας πόλης όπως η Αθήνα. Έτσι, κάθε γωνιά και θαυμασμός. Μερικά κτίρια ξεπερνάνε διακριτικά τη νόρμα της πολυκατοικίας ή του πολυώροφου κτιρίου γραφείων. Στην Αθήνα καλούμαστε να σεβαστούμε ό,τι ήδη αλλάζει. Για μια στιγμή, τώρα που το φως πέφτει υπό συγκεκριμένη γωνία, ένα κτίριο από εκείνα που λίγο πριν ήσαν απλό μέρος μιας εικόνας του δρόμου γίνεται μνημείο για λίγα λεπτά. Τα βεραμάν γραφεία ανάμεσα στην πλατεία Καρύτση και την πλατεία Κλαυθμώνος με κάνουν συχνά να σταματήσω μπροστά τους με θαυμασμό. Στη διασταύρωση Παπαρρηγοπούλου και Παρνασσού δεν συναντάμε ένα συνηθισμένο αθηναϊκό κτίσμα, ούτε βέβαια κάποιο υποτιθέμενο μνημείο.
Πέτρου Κόκκαλη, 115 21
![Καλλιστεία κτιρίων](/sites/default/files/styles/main/public/articles/2025-02-10/PRESVEIA-USA.jpg?itok=aWprsZKM)
Η άσχημη επέκταση της αμερικανικής πρεσβείας με νέο κτίριο προς την οδό Δεινοκράτους είναι το πρώτο έργο που μου έρχεται στο μυαλό ως υλοποιημένος εφιάλτης της πόλης. Τελευταία ανελήφθησαν πέραν αυτής της προσθήκης και επιπλέον εργασίες «εκσυγχρονισμού» του έργου του Γκρόπιους επί της Βασιλίσσης Σοφίας: η παλιά πρεσβεία ήταν φτιαγμένη για να διαφημίσει το ανοικτό κράτος-υπόδειγμα των Ηνωμένων Πολιτειών με ένα κτίριο ανοικτής πρόσβασης. Μαζί με κάμποσες αλλαγές στην επίσημη ρητορική της χώρας εκείνης, γίναμε επίσης μάρτυρες της εντελώς ανήκουστης μεταμόρφωσης της επίσημης αρχιτεκτονικής της, όπως φαίνεται για μια χώρα από την πρεσβεία της. Η πρεσβεία κατάντησε απεχθές φρούριο στη μέση της πόλης. Της άγριας παρέμβασης στο κτίριο του Γκρόπιους προηγήθηκε, λοιπόν, η ανέγερση εκείνου του «πίσω» κτίσματος που λαμβάνει σήμερα από μένα το βραβείο αρχιτεκτονικής αστοχίας της πόλης: είναι η επαρχιακή (υποτιθέμενη) κόπια της παλιάς πρεσβείας, εν είδει αντιγράφου, φτιαγμένη ως νέο τεράστιο «σπίτι του φύλακα» ή εν είδει παράνομου βοηθητικού παράσπιτου δίπλα της.
Δέσποινα Κακουλάκη
Πειραιώς 23, 105 52
![Καλλιστεία κτιρίων](/sites/default/files/styles/main/public/articles/2025-02-10/peiraios-hotel.jpg?itok=urFG0uYf)
Είναι μερικά κτίρια που περνάς κάθε μέρα από μπροστά τους και δεν τα παρατηρείς ποτέ, είναι σαν να μην υπάρχουν. Και είναι κάποια άλλα κτίρια που είσαι καταδικασμένη να τα παρατηρείς συνεχώς. Οδηγώ στην Ομόνοια, στρίβω στη Μενάνδρου, είναι βράδυ και έχω κλειστά τα παράθυρα. Τότε εμφανίζεται ακριβώς μπροστά μου ένα πολύ ψηλό κτίριο, πιο ψηλό από τα διπλανά, από τα παραδιπλανά και τα απέναντι. Μοιάζει μόνο του, σαν να κάθεται μόνο στο οικογενειακό τραπέζι, σαν να μην έχει παρέα το Σαββατοκύριακο. Όσο στρίβω, σκέφτομαι πως ίσως είναι απλώς ένα παιδί που ψήλωσε πολύ γρήγορα στο δημοτικό και δεν ξέρει πώς να βολέψει τα άκρα του. Γελάω. Γκουγκλάρω. Είναι ξενοδοχείο. Στη φαντασία μου, θα μπορούσε να είναι οτιδήποτε άλλο πέρα από ξενοδοχείο. Τότε θα έγραφα: «Δεν είναι ξενοδοχείο, είναι κάτι άλλο». Μικρά μπαλκόνια. Στενές μπαλκονόπορτες. Νέον κόκκινα γράμματα στην είσοδο. Και ακριβώς δίπλα του ένα παλιό νεοκλασικό. Αν και μοιάζει κάπως άχαρο στην όψη, όταν ανάβουν τα φώτα στα δωμάτια κάτι γίνεται, κάτι κουνιέται.
Δοϊράνης 87 Καλλιθέα, 176 72
![Καλλιστεία κτιρίων](/sites/default/files/styles/main/public/articles/2025-02-10/doiranis.jpg?itok=jUQUGWwR)
Είναι από τα πιο άσχημα κτίρια στην Αθήνα. Μπορεί να έχει ιστορίες, να έχει φιλοξενήσει ανθρώπους που υπήρξαν σημαντικοί για κάποιους άλλους, μπορεί να υπάρχουν μέσα πράγματα ωραία, γεμάτα ψυγεία και βιβλία που στέκονται στους τοίχους. Μπορεί και να είναι το μαγικό σπίτι. Αλλά, κακά τα ψέματα, είναι πολύ άσχημο και κακοφτιαγμένο. Είναι λες και το έχουν τοποθετήσει κατά λάθος σε μια γωνία, του έχουν πετάξει μια μπογιά και όλες τις συγγενικές αποχρώσεις της και το έχουν κουκουλώσει με κλειστές τέντες, λες και φοράει ζιβάγκο καλοκαιριάτικα. Είναι εντελώς κιτς. Δεν υπάρχει καμία συνοχή στο χτίσιμό του, είναι λες και ο καθένας που δούλεψε στην οικοδομή έχτισε και ένα σημείο όπως του αρέσει. Το κακό είναι ότι το παρατηρείς ό,τι και να γίνει. Κάνει μπαμ το χρώμα και το μέγεθός του. Θέλει να κάνει αισθητή την παρουσία του, σαν να φωνάζει συνέχεια. Τι να πεις, ίσως αυτά τα πρόχειρα κτίρια να είναι περισσότερα από όσα νομίζουμε στην Αθήνα. Αρκεί να κοιτάς και λίγο πιο ψηλά.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.