Το αριστούργημα του Τόμας Μπέρνχαρντ «Μπετόν» σε μορφή παραληρηματικού μονολόγου

Το αριστούργημα του Τόμας Μπέρνχαρντ «Μπετόν» σε μορφή παραληρηματικού μονολόγου Facebook Twitter
0
Γιατί η επιλογή ενός πεζογραφήματος;

Τα τελευταία χρόνια έχω ασχοληθεί πολύ με την αγγλοσαξονική δραματουργία αλλά νομίζω ότι υπάρχει ένα έλλειμμα θεματολογίας πια που με έχει αφήσει μετέωρο. Αντί λοιπόν να κάνω ένα έργο που δεν νοιώθω να με αφορά ή να διασκευάσω μια κινηματογραφική ταινία, προτίμησα έναν σπουδαίο πεζογράφημα το οποίο είχα για χρόνια στη βιβλιοθήκη μου. Κι αυτό νομίζω ότι είναι το ζητούμενο πια. Υπάρχει ένα τεράστιο λογοτεχνικό υλικό που μένει ανεκμετάλλευτο.

Πρόκειται βέβαια για ένα θηριώδες πεζό, το οποίο έπρεπε να μονταριστεί για να παιχτεί.

Ακριβώς, έτσι ώστε να γίνει ένας μονόλογος μίας ώρας και να μπορεί να επικοινωνήσει με το κοινό. Είναι ένα έργο όμως που έτσι κι αλλιώς έχει τεράστιο ενδιαφέρον. Ο Μπέρνχαρντ είναι γνωστός στην Ελλάδα από το θεατρικό του έργο «Ρίτερ, Ντένε, Φος» που είχε ανεβάσει παλιότερα ο Λευτέρης Βογιατζής. Το «Μπετόν» πιστεύω ότι παρόλο που έχει γραφτεί πριν 25-30 χρόνια παραμένει ιδιαίτερα δυνατό κείμενο.

Ο Μπέρνχαρντ χαρακτηρίζεται από την απόλυτη απαξίωση της κοινωνίας των ανθρώπων.

Η απαξίωση αυτή είναι όντως φανερή μέσα από έναν λόγο απόλυτα μισανθρωπικό αλλά πιστεύω ότι στην πραγματικότητα αυτό πηγάζει από μια υπερβολική ευαισθησία απέναντι στους ανθρώπους. Ο χαρακτήρας που ερμηνεύω, ο Ρούντολφ, άρρωστος από μια σπάνιας μορφή ασθένεια, γίνεται το όχημα του συγγραφέα έτσι ώστε μέσω μονολόγων και παραληρημάτων να καταθέσει τη δική του ερμηνεία των πραγμάτων.

Αυτός είναι και ο στόχος της παράστασης σας;

Ο στόχος μας είναι να ακουστεί ένας λόγος βαθιά υπαρξιακός, βαθιά πολιτικός από έναν πνευματικό άνθρωπο που ποτέ του δεν εντάχθηκε κάπου, αλλά αντιθέτως διατήρησε την ανεξαρτησία του. Αυτός είναι ο βασικός άξονας της παράστασης μας. Γι' αυτό το επιλέξαμε.

Ένας λόγος ακραία πεσιμιστικός παρ' αυτά...

Δεν μπορούμε στις μέρες μας να αφεθούμε σε μια καλπάζουσα αισιοδοξία σαν τίποτα να συμβαίνει. Ο πεσιμισμός εδώ είναι και μια αφορμή για έμπνευση και δημιουργία. Όσον αφορά τον πεσιμισμό γενικότερα, δεν είναι τυχαίο ότι στις μέρες μας ο Αλμπέρ Καμύ τυγχάνει αυτής της τεράστιας αναγνώρισης και δοξολογείται μετά τυμπανοκρουσιών. Μια εξίσου σημαντική περίπτωση είναι και αυτή του Τόμας Μπέρνχαρντ.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ