Τέρενς Μάλικ ο Φαντομάς

Τέρενς Μάλικ ο Φαντομάς Facebook Twitter
2

Κάτω από κανονικές συνθήκες, μια συνέντευξη με τον Κρίστιαν Μπέϊλ και τη Νάταλι Πόρτμαν είναι δώρο, μεγάλο δώρο αν αναλογιστεί κανείς πόσο δύσκολο έχει γίνει για την Ελλάδα να συμμετέχει σε press junkets, ειδικά κατά τη διάρκεια ενός μεγάλου φεστιβάλ, με δεδομένη την αφυδατωμένη αγορά της στο σινεμά και την αυξημένη ζήτηση από τις άλλες, πιο ανθηρές και μεγάλες, χώρες. Η συνάντηση με τους δυο Οσκαρούχους ηθοποιούς πήγε μια χαρά, αλλά η ειρωνεία στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι η εξής: ενώ στη συντριπτική πλειοψηφία των ταινιών, θες να μιλήσεις με έναν γνωστό πρωταγωνιστή, αλλά ο μόνος εύκαιρος είναι ο σκηνοθέτης, που δεν έχει και πολλά να προσθέσει στο έργο του, ακόμη κι αν ξέρει να μιλάει ωραία, στο Knight of Cups, καταλήγεις να εικάζεις με τον Μπέιλ και την Πόρτμαν για το μπορεί να είναι το φιλμ, ή ποιά ενδέχεται να είναι η πρόθεση και ο στόχος του, ενώ στην πραγματικότητα ο μόνος υπεύθυνος να σε διαφωτίσει θα ήταν ο αυτουργός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης, Τέρενς Μάλικ.

 

Ωστόσο, είναι πιο εύκολο να μιλήσεις με την Γκρέτα Γκάρμπο και τον Τσάρλι Τσάπλιν, παρά με τον πιο διαβόητο no show στην ιστορία της προώθησης των ταινιών, έναν αντίστοιχο του Πίντσον και του Σάλιντζερ, τον παραλήπτη, ερήμην, Χρυσού Φοίνικα για το Δέντρο της Ζωής και Χρυσής Άρκτου, εδώ στο Βερολίνο πριν από αρκετά χρόνια, για τη Λεπτή Κόκκινη Γραμμή.

 

Τέρενς Μάλικ ο Φαντομάς Facebook Twitter

 

Φέτος επιστρέφει μετά απο την απογοήτευση του ακυκλοφόρητου στις περισσότερες αίθουσες του κόσμου, To the Wonder, με το Knight of Cups, που αντιστοιχεί με τον Βαλέ Κούπα. Είναι η υπαρξιακή αναζήτηση ενός επιτυχημένου χολιγουντιανού σεναριογράφου, του Κρίστιαν Μπέϊλ, σε μια κρίσιμη καμπή της ζωής του. Ψάχνει τον εαυτό του μέσα στις σκέψεις του, χάνεται στις μνήμες, οδηγείται από τη σχέση με τον πατέρα του και την ανεκπλήρωτη υπόσχεση του νεαρού πρίγκηπα που βρήκε το μαργαριτάρι, όπως του έλεγε στα παιδικά παραμύθια ο πατέρας/ Μπράϊαν Ντένεχι, αλλά ξέχασε ποιος πραγματικά είναι, δέχεται "επισκέψεις", τωρινές και παρελθούσες, από τις γυναίκες που τον σημάδεψαν, την Φρίντα Πίντο, την Κέϊτ Μπλάνσετ και την Νάταλι Πόρτμαν. Είναι το συμπίλημα του Σον Πεν από το Δέντρο της Ζωής και του Μπεν Άφλεκ από το Ως το Θαύμα, σε μια ταινία που όντως συνδυάζει το ερωτικό και το πατρικό στοιχείο, ως ανεπίλυτο μυστήριο, από τις δύο πρόσφατες ταινίες του Μάλικ.

Και, χωρίς να γυρίζει την πλάτη στις στιλιζαρισμένες υπερβολές που μαγεύουν (σε βαθμό νύστας, συγγνώμη κιόλας...), το Knight of Cups είναι η πιο συγκροτημένη, abstract βεβαίως, ταινία του Αμερικανού δημιουργού στο κεφάλαιο που άνοιξε τον 21ο αιώνα, με μια όψιμη παραγωγικότητα στον αντίποδα της 20ετούς σιωπής του ως την Κόκκινη Γραμμή.

Το ενδιαφέρον και φρέσκο εργαλείο προσέγγισης σε τούτο εδώ το φιλμ είναι η σαφέστερη, καθαρή δόμηση, με επικεφαλίδες δανεισμένες από τα χαρτιά ταρό, που συνοδεύονται από μια παραλλαγή μπολερό. Η ταινία, με θέμα έναν εντελώς δυτικό άνθρωπο μέσα σε ένα απολύτως δυτικοπρεπές πλαίσιο, ανάμεσα στο Μπέβερλι Χιλς της επιφανειακής τέχνης του εμπορικού θεάματος, τη Σάντα Μόνικα και τη γυμνή σάρκα του Λας Βέγκας αλλά και τη φτώχεια του κεντρικού Λος Άντζελες, ποτίζεται από έναν ανατολίτικο μύθο, που δεν έχει αρχή και τέλος, αλλά οφείλει να κάνει τον κύκλο του και να συνεχίζει από τη μέση, σα να βρίσκεται σε μυστικιστική εκκρεμότητα. Οι εικόνες εξακολουθούν να τρέχουν από την σταθερή κάμερα του μαέστρου οπερατέρ Εμάνουελ Λουμπέσκι, με έντεχνα κοψίματα της ροής, δηλωτικά των αντιθέσεων στο περιβάλλον και της κατακερματισμένης υπόστασης ενός πρωταγωνιστή σε μετέωρη διασταύρωση.

Τόσες ερωτήσεις που θα μπορούσε να απαντήσει ο Τέρενς Μάλικ.. Ή όχι; Αν πάρουμε ως παράδειγμα τον Ντέϊβιιντ Λιντς, που απαντάει πάνω στα μεταφυσικά, ή σουρεαλιστικά του παιχνίδια με μια αφοπλιστική ερώτηση για να ξεφύγει, φαντάζομαι πως ο ιδανικός τρόπος προσέγγισης στον Μάλικ θα ήταν μια κουβέντα για οτιδήποτε άλλο εκτός από τις ταινίες και τα θέματα που θίγει σε αυτές. Εφόσον και ο ίδιος αποφεύγει να δεσμευτεί, ακριβώς επειδή ακόμη "την ψάχνει", επιλέγει να μην μπει στη διαδικασία, ή μαρτύριο αν θέλετε, να υποβληθεί σε ερωτήσεις που θα τον έφερναν στην δύσκολη θέση όχι μόνο της αμηχανίας, αλλά και της αποκαθήλωσης των αεικίνητων εικόνων του- σαν την περίπτωση ενός γοητευτικού σταρ του βωβού που προδίδεται από τον ερχομό του ήχου και καταρρέει με το που διαβαίνει τον ομιλούντα.

Τέρενς Μάλικ ο Φαντομάς Facebook Twitter

Κανείς δεν γνωρίζει αν ο Μάλικ βρίσκεται καν στο Βερολίνο. Έχει να δηλώσει οτιδήποτε στα media εδώ και 30 και πλέον χρόνια. Οι συνεργάτες του, από τον σχεδιαστή παραγωγής Τζακ Φισκ μέχρι τους ηθοποιούς του, μιλάνε γι'αυτόν, τσοντάροντας σε ένα μυθικό παζλ τον θαυμασμό και τις απορίες τους. Ο Τζαφάρ Παναχί θέλε να επικοινωνήσει αλλά κωλύεται από τη χώρα που τον λογοκρίνει. Ο Μάλικ, με τον τρόπο του, αποτελεί το αμερικανικό αντίθετο του θεοκρατικού περιορισμού της ελευθερίας του λόγου: σε ένα επαγγελματικό περιβάλλον που του παρέχει όλα τα μέσα, με ηθοποιούς που είναι πρόθυμοι να συνεργαστούν μαζί του χωρίς να γνωρίζουν καμία λεπτομέρεια για το ρόλο και την ταινία, ακόμη και αν κοπούν στο τελικό μοντάζ, σε μια κοινότητα που τον σέβεται και τον βοηθά, σε μια χώρα με ανεξιθρησκεία και υγιές σινεμά, αλλά και ενθάρρυνση ενός ατομισμού που ξεπερνάει τα όρια και μας παίρνει τ' αυτιά με το αυτοδοξολόγημα του καθενός, εκείνος ψάχνει το Θεό στους ανθρώπους και την ψυχή του, και με τη δημόσια απουσία του, δηλώνει ταπεινός μπροστά στο ενδεχόμενο να πρέπει να εξηγήσει τις αιτίες και τις προθέσεις πίσω από τους ενδιάμεσους σταθμούς ενός άνισου, ατελούς, συναρπαστικού, κινηματογραφικού ταξιδιού, που δεν έχει ταίρι. 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Oscar Stories: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Pulp Fiction / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Οι οσκαρικές φιλοδοξίες του Netflix για το Emilia Pérez έπεσαν στο κενό, καθώς η πρώτη τρανς υποψήφια στην ιστορία του θεσμού κατηγορείται για πολιτική ανορθογραφία και εξοστρακίζεται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Οθόνες / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Το να είσαι τρανς είναι ζήτημα προσωπικής ταυτότητας, όχι πολιτικών πεποιθήσεων. Και το να προϋποθέτουμε ότι τα τρανς άτομα είναι μονολιθικά στις απόψεις τους ή ανίκανα να έχουν συντηρητικές ή αντιδραστικές απόψεις, είναι απλά παράλογο.
THE LIFO TEAM
Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Νέα στήλη/ Κριτική τηλεόρασης / Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Κριτική της Πόπης Διαμαντάκου για το αστυνομικό θρίλερ του Star, για μια ελληνική παραγωγή που προσπαθεί να ανεβάσει τον πήχη και να συγκριθεί με ξένες παρόμοιες.
ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ
«Θολός βυθός», μια ταινία για τις παιδουπόλεις της Φρειδερίκης

Οθόνες / Οι παιδουπόλεις της Φρειδερίκης γίνονται ταινία

Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Ατζακά, η νέα ταινία της Ελένης Αλεξανδράκη «Θολός Βυθός» είναι μια βουτιά στις ζωές των παιδιών που έγιναν έρμαια της προπαγάνδας και πιόνια σε έναν πόλεμο που δεν καταλάβαιναν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Δέκα ξεχωριστές οικιακές προβολές, από το διαχρονικό μυστήριο του «Ονόματος του Ρόδου» ως τον ξεσηκωτικό χορό του «Αnother Round» κι από τις weird κωμικές αναζητήσεις του «Chevalier» ως το τρυφερό ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Leon of Athens

Μυθολογίες / Ένα Dogville με Vanilla sky: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Leon of Athens

Εκτός από το «Dogville» του Τρίερ, ο τραγουδοποιός θυμάται πού, πότε και με ποιους έχει δει τις αγαπημένες του ταινίες. Θυμάται επίσης ότι, αν και στην αρχή βαρέθηκε τη «Συνεκδοχή» του Κάουφμαν, εκ των υστέρων συνειδητοποίησε πως η ταινία μιλάει για τους αξεδιάλυτους εφιάλτες μας.
Inland Empire, Κάψε το μετάξι

Pulp Fiction / Inland Empire: Μυστηριώδες και σκοτεινό, όσο αξίζει σε έναν Λιντς

Μία ακόμη παραβολή για τον απόηχο του Χόλιγουντ -πιο υποκειμενική και σουρεαλιστική από εκείνη του Mulholland Drive-, το γλυκόπικρο κλείσιμο του ματιού ενός δημιουργού που τα έκανε όλα μόνος του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Δανέζη

Μυθολογίες / «Ήτανε πέναλτι, κύριε Πάνο;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Δανέζη

Από μια εισπρακτική αποτυχία και απαγορευμένη ταινία του 1932, μέχρι την ωμή βία της Pieta (που δεν ξέρει γιατί την έχει δει επανειλημμένα) και την cult σουρεαλιστική ματιά του Τσιώλη, η σκηνοθέτρια μας χαρίζει μια σπάνια σινεφίλ λίστα που συνδυάζει θράσος και ανθρωπισμό.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
125 λεπτά με την Πόπη Διαμαντάκου/ Πόπη Διαμαντάκου: «Δεν με αγγίζουν οι επιθέσεις, δεν κάνω δημόσιες σχέσεις, δεν γλείφω»

Media / «Δεν υπάρχει τηλεκριτική σήμερα, όλα είναι δημόσιες σχέσεις»

Η γνωστή τηλεκριτικός Πόπη Διαμαντάκου μιλά στη LiFO για τη μακρά επαγγελματική της διαδρομή, την τηλεόραση του χθες και του σήμερα και απαντά για πρώτη φορά στα επικριτικά σχόλια που προκαλούν κατά καιρούς τα κείμενα της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Η πιο υπερτιμημενη περιπτωση σκηνοθετη τα τελευταια 40 (τουλαχιστον) χρονια. Καριερα: 2 χρυσες μετριοτητες, μια σκετη μετριοτητα και 2 απαραδεκτες ταινιες και ακομα συζηταμε λες και προκειται για τον Μεσσια του σινεμα