Έλλη Παπαγεωργακοπούλου (1966-2021): «Πάντα εφευρίσκεις κάτι, πάντα μπορείς να κάνεις ένα ωραίο κοστούμι»

H Έλλη Παπαγεωργακοπούλου έχει φτιάξει σκηνικά και κουστούμια για τις πιο γνωστές παραστάσεις και τις ταινίες του Λάνθιμου! Facebook Twitter
Πάντα εφευρίσκεις κάτι, πάντα μπορείς να κάνεις ένα ωραίο κοστούμι. Δεν πιστεύω ότι πρέπει να υπάρχουν λεφτά, σώνει και καλά. Αν και όταν υπάρχουν, είναι μια ευτυχής συγκυρία... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
2

Ξεκίνησε από τη Σχολή Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης, όπου σπούδασε ζωγραφική με δάσκαλό της τον σημαντικό, αν και παραγνωρισμένο, Μίμη Κοντό. Επέστρεψε στην Αθήνα για να γίνει ηθοποιός στη Σχολή του Εθνικού. Ένας από τους συμφοιτητές της ήταν ο Νίκος Καραθάνος, με τον οποίο έμελλε να συνεργαστεί, χρόνια μετά, όχι ως ηθοποιός αλλά συμμετέχοντας στο εξαιρετικό του team ως σκηνογράφος. Βέβαια, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ήταν ο πρώτος σκηνοθέτης με τον οποίο συνεργάστηκε, δημιουργώντας μαζί του μερικές από τις πλέον αξιομνημόνευτες παραστάσεις του Αμόρε (Θέατρο του Νότου). Έκτοτε κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι και η Έλλη Παπαγεωργακοπούλου θεωρείται σήμερα από τις σημαντικότερες Ελληνίδες σκηνογράφους-ενδυματολόγους. Έχει υπογράψει μερικές από τις πιο εμβληματικές συνεργασίες των τελευταίων ετών σε θέατρο και κινηματογράφο, όπως οι ταινίες που έχει γυρίσει ο Γιώργος Λάνθιμος επί ελληνικού εδάφους, τα αιρετικά έργα της Λένας Κιτσοπούλου, οι επιτυχίες του Νίκου Καραθάνου (Οκτώ γυναίκες κατηγορούνται, Σιρανό, η περίφημη Γκόλφω, το υπέροχο Δεκαήμερο) και μόλις πρόσφατα ο αμφιλεγόμενος Βυσσινόκηπος στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, που θεωρήθηκε προσωπικό της επίτευγμα.

Tα κοστούμια τα θεωρούσα κομμάτι του σκηνικού. Ενώ όταν αυτονομήθηκαν στο μυαλό μου, τότε τα αγάπησα κι άρχισα να το γλεντάω. Ίσως να φοβόμουν την άμεση επαφή με τους ανθρώπους.

— Με τι θέατρο μεγάλωσες; Τι ταινίες έβλεπες μικρή;

Μεγάλωσα στο Κολωνάκι, αλλά μετακομίσαμε κάποια στιγμή δίπλα στο θέατρο Ιλίσια κι έβλεπα όλες τις παραστάσεις του θιάσου Γαληνέα-Αλεξανδράκη, κυρίως αστικό θέατρο. Όσον αφορά το σινεμά, μεγάλωσα βλέποντας όλες τις Μελωδίες της Ευτυχίας. Και εννοείται ότι είδα πολύ Αλίκη, την οποία λάτρευα!


— Οπότε δεν μεγάλωσες με το όνειρο να γίνεις σκηνογράφος. Πιθανότερο να ονειρευόσουν να γίνεις ηθοποιός.

Ξεκίνησα με σπουδές ζωγραφικής στην Καλών Τεχνών στη Θεσσαλονίκη και όταν τέλειωσα, επέστρεψα στην Αθήνα και μπήκα στη δραματική σχολή του Εθνικού. Πάντως, όποτε είχαμε εξετάσεις στη σχολή, εγώ σκηνογραφούσα και ενδυματολογούσα τα πάντα. Αλλά επίσημα δεν το είχα σκεφτεί. Ψαχνόμουνα, πότε για ηθοποιός, πότε για εικαστικός.

H Έλλη Παπαγεωργακοπούλου έχει φτιάξει σκηνικά και κουστούμια για τις πιο γνωστές παραστάσεις και τις ταινίες του Λάνθιμου! Facebook Twitter
Βιώνω μεγάλη ταύτιση με το Νίκο Καραθάνο, σαν να είμαστε συγκοινωνούντα δοχεία. Μου δίνει πνευματική τροφή. Φωτογραφία από την παράσταση Γκόλφω.


— Δεν σκάλωνε το μάτι σου στα σκηνικά ή στα κοστούμια όταν έβλεπες παραστάσεις;

Σκάλωνε, αλλά δεν ταυτιζόμουνα, παρόλο που ο Διονύσης Φωτόπουλος, με τον οποίο είχαμε γνωριστεί στη Θεσσαλονίκη, μου το έλεγε: «Εσένα σκηνογράφο σε βλέπω». Στο τέλος, με βούτηξε η δουλειά και πρέπει να σου ομολογήσω ότι αυτή την τέχνη την έμαθα μέσα από τη δουλειά.


— Εννοείς στο Αμόρε, εκεί μέσα έμαθες σκηνογραφία;

Εκεί μέσα, ναι. Με εξαίρεση δύο-τρεις φορές που δούλεψα με τον Χουβαρδά και μερικούς άλλους, δούλευα αποκλειστικά με τον Μοσχόπουλο, που ήταν κι εκείνος που μου ζήτησε να κάνω το πρώτο μου σκηνικό στον Τεχνοχώρο, τη Βενετσιάνα. Με τον Θωμά μεγαλώσαμε μαζί θεατρικά στο Αμόρε, ήταν για μας θέατρο-σχολείο. Επειδή ήταν low budget –κάτι που δεν θα το λέγαμε σήμερα–, ήταν πολύ ωραίο γιατί έβαζες το μυαλό σου να σκεφτεί λύσεις. Φέρναμε πράγματα από τα σπίτια μας, γινόταν της τρελής. Ένιωθες ότι γινόταν κάτι ομαδικό, ήμασταν όλοι νέοι, κεφάτοι, υπήρχε μια δικαιοσύνη...


— Πώς τη θυμάσαι την εποχή εκείνη;

Υπήρχε ομαδικότητα, μια κολεκτίβα, ένιωθα ελεύθερη ως προς το ιδεολογικό κομμάτι. Αισθανόμουν ότι ήμουν στην πρώτη γραμμή και μου άρεσε αυτό, ότι ο κόσμος ανταποκρινόταν, ότι υπήρχε ένα ρεύμα. Θα μου άρεσε να συνεχιζόταν κάποια χρόνια ακόμα. Ήταν θεραπευτικό για μένα, σαν μια οικογένεια θεατρική. Ένιωθα καλά.


— Με ποιον τρόπο υποκατέστησες τα γνωστικά σου σκηνογραφικά «κενά»;

Με φοβερή παρατήρηση, άπειρα βιβλία, πολλή παρέα με τον Διονύση Φωτόπουλο, που είναι μια αδιανόητη μηχανή σκηνογραφίας. Παρατηρώντας τον στην καθημερινότητά του, δεν γινόταν να μην περάσουν πράγματα μέσα σου. Θυμάμαι τον τρόπο που δούλευε τη Σαλώμη του Μαυρίκιου και πώς έπλαθε το κοστούμι της Λυδίας Φωτοπούλου μαζί με τον Γκι Ματίς, που έκανε ειδικές κατασκευές. Έπαιζε ο Καραθάνος και πήγαινα και χάζευα τις πρόβες, έτσι μου περνάγανε υποσυνείδητα πράγματα. Επίσης, δεν είχα πρόβλημα να ρωτάω τους τεχνικούς – ρωτάω ακόμα και τώρα, άμα δεν ξέρω κάτι. Δεν μπορείς να τα ξέρεις όλα. Ας πούμε, ρωτάω τους τεχνικούς διευθυντές και τον κατασκευαστή: «Θέλω να κάνω αυτό, ξέρω ότι είναι τρελό, αλλά εγώ έχω σκεφτεί αυτό τον τρόπο. Γίνεται; Υπάρχει άλλος τρόπος; Ας τον συζητήσουμε». Έβαζα από τότε το μυαλό μου να δουλεύει απενοχοποιημένα, έξω από σκηνογραφικούς κανόνες.

H Έλλη Παπαγεωργακοπούλου έχει φτιάξει σκηνικά και κουστούμια για τις πιο γνωστές παραστάσεις και τις ταινίες του Λάνθιμου! Facebook Twitter
Η Αθήνα με εμπνέει από την ανάποδη. Δεν έχω και άλλη επιλογή, είναι μονόδρομος. Δεν μ' αρέσει αναγκαστικά η οδός Αθηνάς και οι πάροδοί της, όπου τρέχουμε όλοι οι σκηνογράφοι σαν τρελοί, αλλά την έχω αγαπήσει. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


— Το Αμόρε δεν είχε «κανόνες», έτσι κι αλλιώς.

Δεν είχε, και ήταν περιορισμένων δυνατοτήτων κι αυτό ήταν πολύ καλό για να μάθεις. Είχαμε γίνει εφευρέτες.


— Τι επιρροές είχες;

Δεν μπορώ να πω ότι είχα συγκεκριμένες. Μου αρέσει ο Κουντέλκα, μου αρέσει ο Γιόζεφ Μπόιζ, αλλά μπορώ να εκτιμήσω εξίσου έναν μπαρόκ καλλιτέχνη. Με έλκουν διαφορετικά πράγματα. Στο Αμόρε περάσαμε μια μεγάλη περίοδο του λεγόμενου μίνιμαλ. Κάποια στιγμή το ξεπεράσαμε – και καλά κάναμε. Νομίζω ότι με έχει επηρεάσει πάρα πολύ ο θείος μου, ο Σάββας Κονταράτος, αρχιτέκτονας και καθηγητής στην Καλών Τεχνών. Όταν ήμουν μικρή, παρακολουθούσα τη δουλειά του και μιλούσαμε πάρα πολύ για την αρχιτεκτονική. Γι' αυτό έχω μια μανία με τον χώρο.


— Δεν έχεις επηρεαστεί από κάποιον σκηνογράφο;

Όχι, παρόλο που έχω θαυμάσει πολλούς. Έχω γονατίσει μπροστά στον Κολτάι, που τον έχω γνωρίσει κιόλας, έχω γονατίσει μπροστά στον Σβόμποντα, έχω δει πράγματα στην Quadriennale που είπα, «Θεέ μου, τι μαγικά πράγματα είναι αυτά». Θεωρώ ότι ο Στέφανος Λαζαρίδης ήταν ένας αριστουργηματικός σκηνογράφος, και άνθρωπος, και πιστεύω ότι η Ελλάδα έκανε ένα μεγάλο λάθος που του φέρθηκε όπως του φέρθηκε. Πιστεύω ότι έχουμε πάρα πολύ καλούς εικαστικούς και πάρα πολύ καλούς σκηνογράφους. Ταλεντάρες!


— Έχουμε πάρα πολύ θέατρο.

Πολύ καλό θέατρο.

— Οι καλύτερες παραστάσεις σου στο Αμόρε;

Το Closer και το Mainstream, και τα δυο με τον Μοσχόπουλο.

H Έλλη Παπαγεωργακοπούλου έχει φτιάξει σκηνικά και κουστούμια για τις πιο γνωστές παραστάσεις και τις ταινίες του Λάνθιμου! Facebook Twitter
Κυνόδοντας


— Δεν εξόκειλες προς θεάματα εκτός ρεπερτορίου.

Μπουζούκια δεν έχω κάνει. Μέχρι Αρβανιτάκη έφτασα. Αλλά δεν μας πηγαίνουν όλα τα πράγματα. Έκανα ένα βιντεοκλίπ με τον Πλούταρχο και τον Χρήστο Δήμα, και δυσκολεύτηκα. Είναι πράγματα που σου πάνε και άλλα που δεν σου πάνε.


— Τα πρώτα χρόνια η σχέση σου με το κοστούμι επισκιαζόταν από τα σκηνικά.

Στη Διπλή Απιστία του Μαριβώ έκανα τα πρώτα μου πολύ ωραία κοστούμια, που παρέπεμπαν στις δεκαετίες του '50 και του '60. Τα πρώτα μου εποχής ήταν στο ΚΘΒΕ με τον Θωμά για τον Βυσσινόκηπο. Αλλά τότε υπήρχαν λεφτά, ράψαμε για όλες τις πράξεις.

Αν αγαπάς κάτι πολύ και το φροντίσεις, τα καταφέρνεις. Είναι σαν τα λουλούδια. Δεν σου μαθαίνει το βιβλίο της κηπουρικής πώς να τα φροντίζεις, μαθαίνεις άμα πάρεις δυο γλαστρούλες και αρχίσεις να ασχολείσαι. Έτσι είναι και το κοστούμι. Είναι κάτι που φοριέται από τον άνθρωπο, κάτι οργανικό.


 Στο Αμόρε τα κοστούμια σου έμοιαζαν μέρος της σκηνογραφίας, ταμπλό βιβάν.

Άργησα να το αγαπήσω το κοστούμι κι έτσι άρχισε να ζωντανεύει σιγά-σιγά. Τώρα το αγαπώ πολύ. Είναι πάρα πολύ ωραίο αυτό που λες και δεν το είχα συνειδητοποιήσει, πάντα έψαχνα να βρω τι ήταν αυτό που διαφοροποιούσε τα πράγματα. Όντως τα κοστούμια τα θεωρούσα κομμάτι του σκηνικού. Ενώ όταν αυτονομήθηκαν στο μυαλό μου, τότε τα αγάπησα κι άρχισα να το γλεντάω. Ίσως να φοβόμουν την άμεση επαφή με τους ανθρώπους. Νομίζω ότι με αυτό που μου είπες μου ξεκλειδώνεις πράγματα. Θυμάμαι ότι παρατηρούσα την εικόνα και τα έβλεπα όλα μαζί – σκηνικό και κοστούμια ένα πράγμα.


— Τι πρέπει να περιγράφει ένα κοστούμι;

Εξαρτάται πάρα πολύ από τον σκηνοθέτη. Εκτός από το έργο, που είναι ένα βασικό πράγμα, πρέπει να περιγράφει αυτό που θέλει να πει ο σκηνοθέτης. Τι θέλει, ας πούμε, να πει ο Καραθάνος με το έργο, τι ονειρεύεται, ποιος είναι αυτός που θα το φορέσει, πως θα νιώσει το ύφασμα που θα τον αγκαλιάσει, θα τον βοηθήσει στον ρόλο του; Θα βοηθήσει τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη να νιώσει Λιούμπα ή θα την καταστρέψω;

H Έλλη Παπαγεωργακοπούλου έχει φτιάξει σκηνικά και κουστούμια για τις πιο γνωστές παραστάσεις και τις ταινίες του Λάνθιμου! Facebook Twitter
Λυδία Φωτοπούλου και Ακύλας Καραζήσης στο Closer σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου.


— Τι γίνεται όταν δεν υπάρχουν τα οικονομικά μέσα;

Πάντα εφευρίσκεις κάτι, πάντα μπορείς να κάνεις ένα ωραίο κοστούμι. Δεν πιστεύω ότι πρέπει να υπάρχουν λεφτά, σώνει και καλά. Αν και όταν υπάρχουν, είναι μια ευτυχής συγκυρία. Αν αγαπάς κάτι πολύ και το φροντίσεις, τα καταφέρνεις. Είναι σαν τα λουλούδια. Δεν σου μαθαίνει το βιβλίο της κηπουρικής πώς να τα φροντίζεις, μαθαίνεις άμα πάρεις δυο γλαστρούλες και αρχίσεις να ασχολείσαι. Έτσι είναι και το κοστούμι. Είναι κάτι που φοριέται από τον άνθρωπο, κάτι οργανικό.


— Τι κοινό έχουν ο Μοσχόπουλος, ο Λάνθιμος και ο Καραθάνος;

Είναι όλοι τους παιδιά που αρνούνται να μεγαλώσουν, πολύ μορφωμένα. Ξεχωρίζω τον Νίκο γιατί έχει αυτό το πολύ «ζησμένο», τα μονοπάτια μέσα του, ένα πιο φανερό συναίσθημα. Οι άλλοι δύο αγγίζουν τον καλλιτεχνικό αυτισμό. Δυνατές κι εκρηκτικές προσωπικότητες. Και ο Νίκος είναι εκρηκτική προσωπικότητα. Πάρα πολύ δυνατός άνθρωπος, πολύ μεταφυσικός.


— Θεωρώ ότι με τις παραστάσεις του Καραθάνου έχεις αγγίξει ένα καλλιτεχνικό κρεσέντο.

Βιώνω μεγάλη ταύτιση μαζί του, σαν να είμαστε συγκοινωνούντα δοχεία. Μου δίνει πνευματική τροφή.


— Συνεργάζεσαι και με τη Λένα Κιτσοπούλου.

Εκτός από το τελευταίο της, τα έχω κάνει όλα της Λένας. Είναι απόλυτη και οφείλω να το σεβαστώ αυτό. Είναι πολύ ξεκάθαρη σε αυτό που θέλει.


— Ακόμα θυμάμαι τις πολύχρωμες κουβέρτες του Σιρανό στο Εθνικό.

Θέλαμε μέσα σε ένα λεπτό να μετατρέψουμε την άδεια σκηνή σε κήπο. Κι επειδή τον Σιρανό τον είχα κάνει σαν ένα «μετα-τσιγγάνο», τους μοίρασα κουβέρτες με τεράστια λουλούδια, αυτές τις αδιανόητες κουβέρτες της Ευριπίδου. Περνούσα από εκεί μια μέρα και τις είχαν βγάλει όλες έξω στον δρόμο. Είπα, αυτό είναι!

H Έλλη Παπαγεωργακοπούλου έχει φτιάξει σκηνικά και κουστούμια για τις πιο γνωστές παραστάσεις και τις ταινίες του Λάνθιμου! Facebook Twitter
Στο Σιρανό θέλαμε μέσα σε ένα λεπτό να μετατρέψουμε την άδεια σκηνή σε κήπο οπότε τους μοίρασα κουβέρτες με τεράστια λουλούδια...


— Έχεις μια εξήγηση για το σκηνικό του Βυσσινόκηπου;

Έχει αναφορές στα υπόσκαφα της Σαντορίνης. Ταυτόχρονα, ήταν η ποντικότρυπα του Μίκυ – σε μια άλλη διάσταση.


— Εμένα μου θύμισε τη σκοτεινιά των εσωτερικών στους πίνακες του Εντουάρ Βιγιάρ...

Ήταν ένα τοπίο ψυχής για τον Νίκο.

— Έχεις κάνει και έναν Μολιέρο με τον Λευτέρη Βογιατζή. Ο περφεξιονισμός του σε έφτασε στα όριά σου;

Με έφερε σε στιγμιαίες δυσκολίες, που επειδή τις αντιμετώπιζα με χιούμορ, είχαμε πολύ καλή χημεία. Δεν μαλώσαμε, γελάσαμε πολύ, με έφτανε στα όριά μου, αλλά του απαντούσα. Νομίζω ότι αν δεν είχα υπάρξει ηθοποιός –που είναι σαν ομάδα ψυχοθεραπείας–, μπορεί κάποια στιγμή να είχα σαλτάρει. Μου έλεγε, «μπορούμε να ανεβάσουμε ένα χιλιοστό το σκηνικό»; Ή πηγαίναμε στους περουκιέρηδες που μετά με έπαιρναν τηλέφωνο και με παρακαλούσανε να πάω μόνη μου την επόμενη φορά. Από την άλλη, μου άνοιγε βιβλία, μου διάβαζε κείμενα, δεν ήθελα να τελειώσει...


— Σε εμπνέει η Αθήνα;

Με εμπνέει από την ανάποδη. Δεν έχω και άλλη επιλογή, είναι μονόδρομος. Δεν μ' αρέσει αναγκαστικά η οδός Αθηνάς και οι πάροδοί της, όπου τρέχουμε όλοι οι σκηνογράφοι σαν τρελοί, αλλά την έχω αγαπήσει. Προτιμώ, βέβαια, την Κηφισιά, η οποία μου θυμίζει τα μαθητικά μου χρόνια, που πηγαίναμε στον Βάρσο. Μου αρέσει περισσότερο η Αθήνα τη νύχτα, η Σταδίου, η Κολοκοτρώνη, το Σύνταγμα.


— Στην Ελλάδα τι σε συγκινεί;

Η θάλασσα. Το άσπρισμα που κάνουν οι γυναίκες στα νησιά, που ενώ δεν έχουν λεφτά, ασπρίζουν τα σπίτια τους – μια περίεργη αξιοπρέπεια που πάει να ροκανιστεί κι ελπίζω να μη συμβεί. Μου αρέσει που ακόμα υπάρχουν αυτοί που αντιστέκονται. Ας πούμε, εκεί που το Εθνικό πέρασε μια άσχημη περίοδο, τώρα επιστρέφει σε κάτι καλό.


— Ζωγραφίζεις ακόμα;

Όχι.

H Έλλη Παπαγεωργακοπούλου έχει φτιάξει σκηνικά και κουστούμια για τις πιο γνωστές παραστάσεις και τις ταινίες του Λάνθιμου! Facebook Twitter
Το σκηνικό του Βυσσινόκηπου του Καραθάνου έχει αναφορές στα υπόσκαφα της Σαντορίνης. Ταυτόχρονα, ήταν η ποντικότρυπα του Μίκυ – σε μια άλλη διάσταση...
Θέατρο
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

2 σχόλια
η Ελλη ειναι σαν την Ελλαδα:στην πιο αντιξοη κατασταση παρουσιαζεται ο απο μηχανης Θεος της και τη συνδραμει.Απο τους Ολυμπιακους εως σημερα .... τοσο σκαψιμο αδελφουλα ,σε καλο σου...να εισαι παντα 18αρα -εφηβη- στο μυαλο.ΜΠΡΑΒΟ-(εκατσα στην κολωνα του ντε φακτο και ΣΕ ΕΙΔΑ...)