H σπάνια ερμηνευτική ορμή του Άλμπερτ Φίνεϊ

H σπάνια ερμηνευτική ορμή του Άλμπερτ Φίνεϊ Facebook Twitter
Εκτός από σταρ-εκπρόσωπος του Free Cinema κατάφερε να γίνει και από τους πιο γνωστούς ηθοποιούς της εποχής του. © Fox Photos/Hulton Archive/Getty Images
0

O Άλμπερτ Φίνεϊ που πέθανε σήμερα στα 82 μετά από μάχη με τον καρκίνο ήταν ένας από τους κορυφαίους ηθοποιούς της γενιάς του και από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους του νέου κύματος της δεκαετίας του '60.

Γεννημένος στο Σάλφορντ το 1936, γιος ενός πράκτορα στοιχημάτων και μέλους της επονομαζόμενης «χαμηλής μεσαίας τάξης», σπούδασε στη Royal Academy of Dramatic Arts με συμμαθητές τον Πίτερ Ο' Τουλ και τον Άλαν Μπέιτς και είχε ήδη πετυχημένη θητεία ως σαιξπηρικός ηθοποιός πριν ξεκινήσει την καριέρα του στο σινεμά.

Η πρώτη ταινία που έπαιξε ήταν το «Entertainer» σε σκηνοθεσία του Tony Richardson, με τον οποίο είχαν ήδη συνεργαστεί στο θέατρο.

Με το «Σάββατο βράδυ, Κυριακή πρωί», ένα από τα εμβληματικά φιλμ της «άγριας» περιόδου του αγγλικού σινεμά των '60s, που σκηνοθέτησε ο Karel Reisz, έγινε πολύ δημοφιλής και έξω από τη Βρετανία και ο ρόλος του ταραχοποιού εργάτη εργοστασίου Arthur Seaton με την «ωμή σεξουαλικότητα και το μείγμα επαναστατικότητας και εγωπάθειας» τον ακολούθησε για πολλά χρόνια.

Ο Άλμπερτ Φίνεϊ παρόλο που δεν ήταν ποτέ έξω από τα εμπορικά κυκλώματα και οι ταινίες του ήταν για μεγάλο κοινό, αρνήθηκε το βραβείο του τάγματος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας το 1980 και τη βράβευσή του ως ιππότη το 2000.

Εκτός από σταρ-εκπρόσωπος του Free Cinema κατάφερε να γίνει και από τους πιο γνωστούς ηθοποιούς της εποχής και το 1963, πρωταγωνιστώντας στο «Tom Jones» –πάλι σε συνεργασία με τον Tony Richardson–, έφτασε μέχρι τα Όσκαρ ως υποψήφιος για τον πρώτο αντρικό ρόλο, αλλά έχασε από τον Σίντνεϊ Πουατιέ (του «Lillies in The Field»).

Η πορεία του Άλμπερτ Φίνεϊ στο σινεμά ήταν εντυπωσιακή, το ίδιο και στο θέατρο και στην τηλεόραση. Έπαιξε πρωταγωνιστικούς ρόλους δίπλα στην Audrey Hepburn, στο «Two for the Road» και στο «Night Must Fall» του Karel Reisz, ενώ το 1968 έγινε και σκηνοθέτης κυκλοφορώντας το «Charlie Bubbles». Ο πολύ προσωπικός ρόλος του πετυχημένου συγγραφέα που επέστρεψε στην πόλη που γεννήθηκε –βασισμένος στο σενάριο της Sheelagh Delaney– ήταν και η μοναδική του απόπειρα στην σκηνοθεσία.

Ο Φίνεϊ έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο και στην παραγωγή ταινιών της αγγλικής σκηνής εκείνης της περιόδου γιατί στήριξε με όποιον τρόπο μπορούσε (και οικονομικό) ταινίες όπως το «If...» του Lindsay Anderson και το «O Lucky Man» που ακολούθησε, καθώς και το κινηματογραφικό ντεμπούτο του Μάικ Λι, το «Bleak Moments».

H σπάνια ερμηνευτική ορμή του Άλμπερτ Φίνεϊ Facebook Twitter
© National Portrait Gallery

Τα επόμενα χρόνια ως καθιερωμένος σταρ εμφανίστηκε σε πολλές mainstream ταινίες αλλά και καλλιτεχνικές παραγωγές, όπως το μιούζικαλ «Σκρουτζ» και το χαμηλού προϋπολογισμού διαμαντάκι του Stephen Frears, το «Gumshoe», την πρώτη ταινία του, αλλά και στην κλασική ταινία μυστηρίου «Έκλημα στο Όριαν Εξπρές» από το βιβλίο της Αγκάθα Κρίστι, όπου έπαιζε τον Ηρακλή Πουατιέ.

Τη δεκαετία του '80 πέρασε μια περίοδο μακριά από τους εμπορικούς ρόλους που τον καθιέρωσαν και έγινε πολύ πιο επιλεκτικός, κάνοντας σπουδαίες εμφανίσεις όπως στο «Shoot the Moon» του Άλαν Πάρκερ δίπλα στην Diane Keeton, ενώ έπαιξε τον ηλικιωμένο «Sir» στο «The Dresser» που σκηνοθέτησε ο Peter Yates, φτάνοντας ξανά μέχρι τα Όσκαρ.

Η τελευταία υποψηφιότητά του για πρώτο αντρικό ρόλο στα Όσκαρ ήταν ως αλκοολικός πρώην διπλωμάτης στο «Under the Volcano», ενώ κέρδισε και άλλη μία υποψηφιότητα σε δεύτερο ρόλο το 2001 για την «Erin Brockovich» του Στίβεν Σόντερμπεργκ.

H σπάνια ερμηνευτική ορμή του Άλμπερτ Φίνεϊ Facebook Twitter
Στο «Skyfall» είχε τον τελευταίο του βασικό ρόλο

Οι πιο πρόσφατοι ρόλοι του στο «Πέρασμα του Μίλερ» των αδελφών Κοέν, στο «Traffic» του Σόντερμεπργκ, στη «Νεκρή Νύφη» του Τιμ Μπάρτον (όπου μόνο ακουγόταν) και στο «Big Fish» συντήρησαν το ενδιαφέρον των σκηνοθετών του Χόλιγουντ για τον ηθοποιό που το πέρασμα του χρόνου του έδωσε ακόμα μεγαλύτερο status. Στη τηλεόραση έπαιξε επίσης πολλούς και σημαντικούς ρόλους.

Ο τελευταίος βασικός ρόλος του ήταν στο «Skyfall», την ταινία της σειράς του Τζέιμς Μποντ, το 2011.

Ο Άλμπερτ Φίνεϊ παρόλο που δεν ήταν ποτέ έξω από τα εμπορικά κυκλώματα και οι ταινίες του ήταν για μεγάλο κοινό, αρνήθηκε το βραβείο του τάγματος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας το 1980 και τη βράβευσή του ως ιππότη το 2000. Το 2011 αποκάλυψε ότι πάσχει από καρκίνο στο νεφρό.

Είχε παντρευτεί τρεις φορές, με την ηθοποιό Jane Weanham το 1957, με την Ανούκ Εμέ το 1970 και την Pene Delmage το 2006. Είχε έναν γιο από τον πρώτο γάμο του.

Απώλειες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Γιάννης Μπουτάρης: Ο άνθρωπος που στην εποχή του φύσηξε φρέσκος αέρας στη Θεσσαλονίκη

Απώλειες / Γιάννης Μπουτάρης (1942-2024): Ο άνθρωπος που στην εποχή του φύσηξε φρέσκος αέρας στη Θεσσαλονίκη

Τολμηρός, αιρετικός, ανήσυχος και αυθεντικός, ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης που έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών, έζησε μια μυθιστορηματική ζωή
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Απώλειες / Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Αστεία και ανθρώπινη, η αξιαγάπητη, υπερταλαντούχα Τέρι Γκαρ, που απολαύσαμε στο «Young Frankenstein» και το «Τούτσι» και αγαπήσαμε από τις εμφανίσεις της στο βραδινό talk show του Ντέιβιντ Λέτερμαν, ήταν μια από τις πιο λαμπερές σουμπρέτες του αμερικανικού σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Paul Morrissey (1938-2024)

Απώλειες / Ο Paul Morrissey (1938-2024) έδωσε φωνή στα «ανθρώπινα σκουπίδια»

Ο εμβληματικός σκηνοθέτης της cult τριλογίας «Flesh» - «Trash» - «Heat» ταυτίστηκε με τον Άντι Γουόρχολ και το νεοϋορκέζικο αβανγκάρντ των ’60s, ως ο πιο ανεξάρτητος από τους ανεξάρτητους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βάσω Παπανδρέου (1944-2024): Η γυναίκα που θα γινόταν πρωθυπουργός

Απώλειες / Βάσω Παπανδρέου (1944-2024): Η γυναίκα που θα γινόταν πρωθυπουργός

Το ΠΑΣΟΚ πενθεί τη Βάσω Παπανδρέου, τη μεγάλη κυρία της ελληνικής σοσιαλδημοκρατίας, μια σημαντική πολιτική προσωπικότητα η οποία, τα τελευταία χρόνια, πριν η δημόσια φωνή της σιγήσει, μίλησε με τόλμη για όλα, αλλά ο θόρυβος της εποχής την είχε σκεπάσει.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
MAGGIE SMITH

Απώλειες / Μάγκι Σμιθ (1934-2024): Μια ηθοποιός καθηλωτική στη διακριτική της διαδρομή

Οι κυρίες τη θαύμασαν στο «Downton Abbey», τα παιδιά τη λάτρεψαν στον Χάρι Πότερ, το θέατρο και το σινεμά έχασαν τη βασίλισσα της ένρινης ειρωνείας και έναν εθνικό θησαυρό της Αγγλίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Παπαδημητρίου: Ο συνθέτης των επιτυχιών, που πέθανε προχθές

Απώλειες / Αλέξης Παπαδημητρίου (1944-2024): Ο συνθέτης επιτυχιών που τραγούδησαν όλοι οι Έλληνες

Τραγούδια του συνθέτη και τραγουδοποιού Αλέξη Παπαδημητρίου, που πέθανε προχθές σε ηλικία 80 ετών, είχαν ερμηνεύσει οι Μαρινέλλα, Πάριος, Καλογιάννης, Κανελλίδου κ.ά., όπως και όλη η ελληνική ποπ του ’80 και του ’90.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Στις 6 Σεπτεμβρίου του 2007 σιγεί για πάντα η πιο υπέροχη φωνή που πέρασε από τα λυρικά θέατρα τον 20ό αιώνα και έμεινε στην ιστορία με το όνομα Λουτσιάνο Παβαρότι
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Γεννήθηκε και Πέθανε Σαν Σήμερα / Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Η ομορφιά, η σκανδαλώδης -για την εποχή της- σχέση με τον Ροσελίνι, ο ορμητικός χαρακτήρας της κορυφαίας Σουηδέζας σταρ μέσα από ένα ντοκιμαντέρ.
THE LIFO TEAM