Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Η μετριότητα δεν παρήγαγε ποτέ κανέναν μύθο»

Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Η μετριότητα δεν παρήγαγε ποτέ κανέναν μύθο» Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
1

Η ατμόσφαιρα είναι ηδονιστική, η καλοπέραση ζητούμενο, η ηθική χαμένη, ο έρωτας φθαρμένος και αναχρονιστικός, οι αντιδικίες συχνές, ο πρωταγωνιστής ένας αθεράπευτα ειλικρινής τύπος που απεχθάνεται την υποκρισία και ποθεί μια γυναίκα βουτηγμένη σε ό,τι στηλιτεύει. Το όνομά του είναι Αλσέστ κι ο Μολιέρος, για να τον περιγράψει, επινόησε τη λέξη «Μισάνθρωπος».

Ο Γιάννης Χουβαρδάς αφήνει τον χαρακτηριστικό διδακτισμό του Γάλλου δραματουργού και μετατρέπει μια κωμωδία ηθών σε πάρτι, ζητώντας από τον Μιχαήλ Μαρμαρινό να ερμηνεύσει αυτό τον αθεράπευτα ειλικρινή και έντιμο ήρωα που, σε ένα περιβάλλον σήψης, παλεύει να κατακτήσει μια γυναίκα με όπλο του την ηθική.


O Μιχαήλ Μαρμαρινός ξέρει από υπερβάσεις κι έχει παλιούς λογαριασμούς με τον συγγραφέα. «Από την ανάγκη του να διατυπώσει κάτι σημαντικό, ο Μολιέρος εγκαθίδρυσε έναν όρο. Πρέπει να έχεις πολύ βαθιά πληγή για να συνθέσεις γλώσσα. Είναι τεράστια η δύναμη ενός κειμένου όταν καταφέρνει να καθιερώσει ένα επίθετο» λέει.

Προσπαθώ να προσφέρομαι εξ ολοκλήρου στον σκηνοθέτη μου, αφετέρου ξέρω τι μπορεί να σημαίνει η βλακεία του ηθοποιού όταν παρεμβαίνει σκηνοθετικά. Εμένα δεν μου χρειάζεται να τα ξέρω όλα. Ίσα-ίσα που έχω ανάγκη τα κενά, τις ρωγμές, για να υπάρξω, διότι με τρέφει ο πόθος να τα ανακαλύψω. 

Άλλωστε, είναι κι ο ίδιος ένας ολόκληρος θεατρικός κόσμος: βρίσκει πάντα την πιο ιδιοσυγκρασιακή ανάγνωση, φιλοσοφεί και φλέγεται με την ίδια συχνότητα, παθιάζεται και κρατά αποστάσεις, μελετά και διδάσκει, καταφέρνει να διαχειρίζεται την τόλμη που του περισσεύει, αναζητά απαντήσεις στην ποίηση και δεν γοητεύτηκε ποτέ από τα πυροτεχνήματα, ούτε καν από τη γλυκιά, εφήμερη επιβεβαίωση μέσω social media.

«Οι άνθρωποι αγωνίζονται να ανακτήσουν τη χαμένη τους αυτοπεποίθηση στην ηλεκτρονική αποδοχή και καταλήγουν να χάνουν κάθε ίχνος αυτοσεβασμού».

Αριστούχος βιολόγος που έβαλε σε δεύτερη μοίρα το πτυχίο, καθώς «η επιστήμη έχει κάτι το βραδυφλεγές σε σχέση με την ανυπομονησία μου για την παραγωγή μορφών», σκηνοθέτης που καθόρισε το μεταμοντέρνο θέατρο, ανήσυχος ερευνητής-δημιουργός παραστάσεων που δεν θα ξεχάσουμε ποτέ, καλλιτέχνης που ζει την καθημερινότητά του σαν να είναι κομμάτι από το θεατρικό του σύμπαν κι αντιμετωπίζει την κοινωνία ως προέκταση της θεατρικής σκηνής.

Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Η μετριότητα δεν παρήγαγε ποτέ κανέναν μύθο» Facebook Twitter
Όταν πρόκειται να ερμηνεύσω ένα ρόλο, προτιμώ να μη διαβάζω εξαντλητικά, όπως όταν σκηνοθετώ, διότι αυτό το ψάξιμο ίσως με οδηγήσει σε δρόμους που αποκλίνουν από τις ιδέες του σκηνοθέτη. Αυτό που έχει σημασία είναι να κινηθώ στη σφαίρα του άλλου. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Στο σπίτι του υπάρχει πάντα μια βαλίτσα σε ετοιμότητα, στις σελίδες του διαβατηρίου του στριμώχνονται απερίγραπτες διαδρομές στις θεατρικές σκηνές του κόσμου, από τις τσέπες του βγαίνουν διάφορα απίθανα μπλοκάκια στα οποία διαρκώς σημειώνει, αλλά τα επόμενα πλάνα του δεν χωρούν σε κανένα από αυτά.

Ονειρεύεται ήδη την επιστροφή στην έδρα του, στο θέατρο Θησείο, με ένα ολοκαίνουριο έργο, κεφάλαια του οποίου συνθέτει καθημερινά. Επίσης, παλεύει με μια ολοκαίνουρια μουσική παράσταση που ετοιμάζεται για την Μπιενάλε του Μονάχου (κάνει πρεμιέρα 15 Μαΐου και αποτελεί ευρεία συνεργασία της Γερμανικής Όπερας του Βερολίνου, της Στέγης κ.ά.) και βασίζεται στα Project Files του Γιάννη Χρήστου.

Πάνε 23 χρόνια από την πρώτη του καλλιτεχνική συνεύρεση με τον Γιάννη Χουβαρδά, στην Ελένη του Ευριπίδη, πέντε χρόνια από την τελευταία φορά που τον σκηνοθέτησε κάποιος και δύο από τη στιγμή που πρωτοκουβέντιασε για τον Μισάνθρωπο.

Σήμερα, το σκηνικό της Εύας Μανιδάκη στήνεται στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και μπουκάλια αλκοόλ σκορπίζονται παντού. Η έμμετρη, εμπνευσμένη μετάφραση της Χρύσα Προκοπάκη είναι στα χέρια του all star θιάσου, η μουσική του Κορνήλιου Σελαμσή παίζει δυνατά, οι οθόνες ρυθμίζονται, οι κάμερες ζουμάρουν στα πρόσωπα. Όλοι μετρούν αντίστροφα για την πρεμιέρα.

— Είναι πάρτι ή επί σκηνής διαμαρτυρία αυτό που έχει στήσει ο Γιάννης Χουβαρδάς;

Υπάρχει ένα διαρκές πάρτι της καλής κοινωνίας. Και μάλιστα αυτοί που γλεντούν είναι οι περισσότεροι «άνεργοι», που δεν έχουν τι άλλο να κάνουν, πράγμα πολύ οικείο σε όλους μας.

— Θα δούμε και γνώριμα πρόσωπα;

Δεν είναι στις προθέσεις μου να ψάχνω στη δραματουργία τις αντιστοιχίες με το σήμερα, διότι μου φαίνεται πολύ '70s και χονδροειδές. Άλλωστε, ο καθένας βρίσκει τις αναλογίες του, αλλά με πιο κομψούς, και δηλητηριώδεις, τρόπους.

Το να προσπαθείς να μεταφέρεις κάτι με το ζόρι στο σήμερα υποτιμά τη νοημοσύνη του κόσμου. Δεν δουλεύει έτσι η δραματουργία. Μου φαντάζει παλαιοκομμουνιστικό θέατρο της σκοπιμότητας. Δεν είναι κριτήριο αξίας για μια παράσταση να τρίβει στα μούτρα του αλλού τις σημερινές «αναλογίες»... Αν υπάρχει ένα «τώρα» που μας πληγώνει, αυτό θα περάσει στο κοινό.

— Σας αρέσει που παίρνει άλλος την ευθύνη όταν δεν σκηνοθετείτε;

Μου λείπει, όταν περνά καιρός και δεν υποδύομαι ρόλους. Ή, πιο σωστά, δεν προσπαθώ να εκπροσωπήσω κάποιον. Είναι μια εσωτερική γυμναστική, πολύτιμη για τις προσωπικές μου διαδρομές, από την οποία δεν θέλω να απέχω.

Μου δίνει την υποχρεωτική καταρράκωση και ταπεινότητα που πρέπει να έχεις απέναντι στο βλέμμα ενός αλλού για σένα. Είναι κάπως σαν ένα προκρούστειο κρεβάτι για τον εγωισμό και τη φιλαυτία. Ψαλιδίζεται ο εγωισμός σου σε ξένα χέρια.

— Αντέχετε να μην παρεμβαίνετε σκηνοθετικά;

Φυσικά. Κλείνω εντελώς τα σκηνοθετικά μου αντανακλαστικά. Αφενός προσπαθώ να προσφέρομαι εξ ολοκλήρου στον σκηνοθέτη μου, αφετέρου ξέρω τι μπορεί να σημαίνει η βλακεία του ηθοποιού όταν παρεμβαίνει σκηνοθετικά.

Εμένα δεν μου χρειάζεται να τα ξέρω όλα. Ίσα-ίσα που έχω ανάγκη τα κενά, τις ρωγμές, για να υπάρξω, διότι με τρέφει ο πόθος να τα ανακαλύψω.

Επίσης, όταν πρόκειται να ερμηνεύσω ένα ρόλο, προτιμώ να μη διαβάζω εξαντλητικά, όπως όταν σκηνοθετώ, διότι αυτό το ψάξιμο ίσως με οδηγήσει σε δρόμους που αποκλίνουν από τις ιδέες του σκηνοθέτη.

Αυτό που έχει σημασία είναι να κινηθώ στη σφαίρα του άλλου. Έτσι, και αυτήν τη φορά προσπάθησα να παραμείνω άξεστα «αμόρφωτος».

Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Η μετριότητα δεν παρήγαγε ποτέ κανέναν μύθο» Facebook Twitter
Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στο ρόλο του Αλσέστ. Φωτο: Alex Kat

— Όταν σκηνοθετείτε, όμως, μάλλον δεν δέχεστε παρεμβάσεις από τους ηθοποιούς...

Γενικά, είμαι πολύ δημοκρατικός πριν φτάσουμε σε αυτό ακριβώς που θέλω! Ναι, αφήνω πολλά καθοδηγούμενα περιθώρια, αλλά αυτό που πρέπει να γίνει, θα γίνει.

Η σκηνοθεσία είναι μουσική. Στη γέννηση και στην καταγωγή της οφείλει να υπάρχει τεράστια ελευθερία. Στην τελική εκτέλεση, όμως, απαιτείται ακρίβεια, δεν μπορεί να παίζει ο καθένας ό,τι θέλει.

Δεν καταλαβαίνω τι σημαίνει παράξενος ή απαιτητικός σκηνοθέτης. Δεν αποδέχομαι έναν σκηνοθέτη που ΔΕΝ είναι απαιτητικός.

Έχω δει σε πρόβα του Μπομπ Γουίλσον με την Ιζαμπέλ Ιπέρ να κάνει επί τέσσερις ώρες βηματάκια μπρος - πίσω για να συντονιστεί ένα φως! Εννοείται πως εκείνη δεν διαμαρτυρήθηκε στιγμή, είναι μεγάλη ηθοποιός.

— Στο θέατρο σας έχουν χαρακτηρίσει ποτέ «μισάνθρωπο»;

Μισάνθρωπο ίσως όχι, αλλά μια απόκλιση από τη μέση, κοινή γραμμή μού την έχουν χρεώσει. Τώρα που το λες, δεν ξέρω ποιο υπήρξε το έναυσμα του Γιάννη (σ.σ. Χουβαρδά) για να μου δώσει το ρόλο του Αλσέστ.

Δεν νομίζω ότι ζήλεψε το ταλέντο μου και ότι χωρίς εμένα δεν θα μπορούσε να ανέβει ο Μισάνθρωπος... (γέλια)

— Ο Μολιέρος επινόησε τη λέξη με πολλή αγάπη για τον ήρωά του. Σήμερα ο μισάνθρωπος μόνο αρνητική έννοια έχει.

Ευκαιρία να ξανακερδίσουμε την αυθεντική έννοια του όρου. Στις μέρες μας η εμμονή με την ηθική μοιάζει γραφική.

Παρ' όλα αυτά, πιστεύω ότι κάπου αποτιμάται η εντιμότητα, η προσπάθεια για καθαρότητα, η συνέπεια! Και αυτό είναι ελπιδοφόρο για την Ιστορία και την τρέχουσα συνείδηση.

Νομίζω ότι οι άνθρωποι που με κάποιον τρόπο κράτησαν μια στάση με αρχές απέναντι στην Ιστορία (φοβάμαι να χρησιμοποιήσω τον όρο ηθική), έστω και ετεροχρονισμένα, εκτιμώνται, ακόμα κι αν στην εποχή τους λοιδορήθηκαν.

— Ναι, αλλά αυτό αφορά μόνο την υστεροφημία κάποιου.

Προφανώς, γιατί το παρόν οφείλει να είναι πάντοτε πιο βασανιστικό. Πώς μπορεί να ζει καλά ένα πρόσωπο που διεκδικεί την ηθική σε ένα περιβάλλον κραιπάλης; Που επιμένει να λέει: «Θέλω να είμαστε ειλικρινείς. Με όρκο τιμής δεμένοι, λέξη να μην προφέρουμε που απ' την καρδιά δεν βγαίνει».

Είναι ένας ακραίος, περιθωριακός κι εγωιστής ρομαντικός που πιστεύει ότι «η φλόγα που έχει στην καρδιά θα λευκάνει την ψυχή» της γυναίκας που αγαπά.

Με συγκινεί που παλεύει να σώσει μια ψυχή απολεσθείσα. Από την άλλη, είναι αισιόδοξο για το μέλλον αυτού του κόσμου το γεγονός ότι οι θηλυκές υπάρξεις στο κείμενο τον θαυμάζουν για την ευθύτητά του. Είναι παρήγορο να θεωρούνται ελκυστικοί οι έντιμοι.

Οι άνθρωποι με αυτά τα μοιραία, δονκιχωτικά χαρακτηριστικά κινούν καμιά φορά την Ιστορία. Μπορεί να το κάνουν με τραγικό τρόπο, αλλά έτσι προχωράει η ζωή.

Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Η μετριότητα δεν παρήγαγε ποτέ κανέναν μύθο» Facebook Twitter
Δεν καταλαβαίνω τι σημαίνει παράξενος ή απαιτητικός σκηνοθέτης. Δεν αποδέχομαι έναν σκηνοθέτη που ΔΕΝ είναι απαιτητικός. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Με έναν δεν άλλαξε ποτέ ο κόσμος.

Πράγματι, αλλά ως γνήσια τραγικό πρόσωπο, εκείνος δεν γνωρίζει το μάταιο του πράγματος. Άνθρωποι σαν τον Αλσέστ «προέβλεψαν» με την κριτική τους ματιά και την ανεξάρτητη στάση τους απέναντι στην εξουσία τη Γαλλική Επανάσταση και την γκιλοτίνα.

Το θλιβερό στις μέρες μας είναι ότι, σε αντίθεση με εκείνη την εποχή ‒που διεφθαρμένοι υπήρξαν οι άνθρωποι της εξουσίας και πέριξ αυτής‒, η διάβρωση μοιάζει να έχει διαποτίσει όλη την κοινωνική διαστρωμάτωση.

Θέλω, όμως, να πιστεύω ότι υπάρχουν ψήγματα Αλσέστ που αναζητούν τρόπο να βγουν στην επιφάνεια. Όπως ήταν εξαίρεση και μειοψηφία οι Beatles όταν εμφανίστηκαν στη συντηρητική κοινωνία της Βρετανίας τη δεκαετία του '60, έτσι και σήμερα κάπου ελλοχεύουν όλοι αυτοί. Και μαζί τους η ελπίδα μας.

Το μέγα ζητούμενο είναι να γίνουν τραγούδι γιατί η μουσική μεταδίδεται πιο γρήγορα και με το τραγούδι δεν μπορείς να τα βάλεις.

Τόσο ο έρωτας όσο και οι απώλειές του έπαιξαν αδιαμφισβήτητα σημαντικότατο ρόλο. Έχω κάνει τρομερές ξεφτίλες για τον έρωτα και ποτέ δεν μετάνιωσα. Τις θεωρούσα αδιαίρετο κομμάτι της κατάπτωσης. Είναι ένας τεκτονικός σεισμός που δεν ξέρω πόσο με άλλαξε εν τέλει.

— Σας αρέσει η απολυτότητά του;

Αλίμονο αν δεν υπάρχει το απόλυτο, έστω και ως πόθος στη ζωή. Η ηθική, η ζωή, η φιλία, η ειλικρίνεια, είναι ωραίο να είναι απόλυτες. Επίσης, δεν υπάρχει τέχνη έξω από απόλυτους όρους. Και ο έρωτας: ή είναι απόλυτος ή δεν είναι τίποτα. Για μένα η υψηλή θερμοκρασία είναι προαπαιτούμενο.

— Δεν βγαίνει η ζωή με τόσο υψηλές θερμοκρασίες.

Ναι, αλλά, από την άλλη, να έχει καταρριφθεί ο έρωτας ως ιδέα, πιθανότητα και απόλυτη εμπειρία είναι αίσχος. Έτσι όπως πάμε θα ξεχάσουμε πώς ήταν κάποτε η υπέρτατη ταραχή που σε ανεβοκατεβάζει στα ουράνια, που σε χτυπάει σαν ηλεκτρόνιο και σταματά τον χρόνο. Ζούμε σε μια εποχή παραπλανητικής ευκολίας στις σχέσεις.

Η ευκολία είναι εχθρός της ευτυχίας, διότι απεμπολεί το αίσθημα της αξίας. Σήμερα εμπλεκόμαστε εύκολα και λίγο. Και καθώς ο βαθμός ηδονής είναι ευθέως ανάλογος του βαθμού εμπλοκής δεν ευχαριστιόμαστε, διότι δεν καιγόμαστε. Η μετριότητα δεν παρήγαγε ποτέ κανένα μύθο.

— Τότε, γιατί η κοινωνία οδηγείται συνεχώς στα άκρα;

Η απελπισία της μη επικοινωνίας είναι σοβαρό κριτήριο για την άναρχη βιαιότητα. Τα υπόλοιπα είναι αρκετά κομπλικέ και δεν χωρούν σε μια συνέντευξη.

Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Η μετριότητα δεν παρήγαγε ποτέ κανέναν μύθο» Facebook Twitter
Στις μέρες μας η εμμονή με την ηθική μοιάζει γραφική. Παρ' όλα αυτά, πιστεύω ότι κάπου αποτιμάται η εντιμότητα, η προσπάθεια για καθαρότητα, η συνέπεια! Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Απ' όλα τα σαθρά χαρακτηριστικά που ο Αλσέστ αποδίδει στον περίγυρό του, ποιο θεωρείτε ότι μας αφορά περισσότερο;

Αυτή η μαγική, συγκλονιστική λέξη που λέγεται «αξιοπρέπεια». Δυστυχώς, μπήκε στις προεκλογικές δεσμεύσεις πολιτικών και κακοποιήθηκε. Και η ευγένεια, που, όπως λέει ο Ελύτης, «φτάνει πιο γρήγορα».

Θα ήμασταν αλλού ως χώρα αν δεν τη θεωρούσαμε συνώνυμο της ανοησίας. Έχουμε αποδώσει ενοχή σε όλα τα θετικά μας χαρακτηριστικά. Κι όμως, η ευγένεια σου επιτρέπει να αντιληφθείς περισσότερες πτυχές στη ζωή.

Θα σας δώσω ένα παράδειγμα: στη Θεσσαλονίκη, στο πανεπιστήμιο (σ.σ. διδάσκει στο Αριστοτέλειο), με συναντούν φοιτητές στη σκάλα και δεν με χαιρετούν. Αυτό σηματοδοτεί δύο πράγματα: από τη μια μπορεί να ντρέπονται, που το θεωρώ κοινωνικό ρήγμα και πρόβλημα, από την άλλη, όμως, υπάρχει μια μεγάλη μερίδα που αισθάνεται πως δεν οφείλει «καλημέρα» σε κανέναν.

Ο γνωστός «εκτσογλανισμός» ανθρώπων που, μέσα από ένα ολέθριο, αφηρημένο ιδεολόγημα θεωρούν δικαίωμά τους τα πάντα, με πρώτη την αγένεια. Στα πανεπιστήμια αυτή η παθογένεια αντανακλάται σε όλο της το μεγαλείο και η αριστερά εδώ, ως αφηρημένη επιθετικότητα, έχει, δυστυχώς, σοβαρή ευθύνη.

— Ποιος πολιτικός σάς θυμίζει τον Αλσέστ;

Έχουμε Αλσέστ στις μέρες μας; Άμα είναι, να τρέξω να τον ψηφίσω από τώρα.

— Ως καλλιτέχνη, σας αρέσει ο τρόπος με τον οποίο συνδιαλέγονται οι συνάδελφοί σας με την πολιτική;

Όχι βέβαια. Είναι πολλές φορές κατάπτυστη και χωρίς όριο. Μου θυμίζει πως κάποιες μορφές τέχνης είναι τόσο ζητιάνες, που καταρρακώνουν και απαξιώνουν την προσωπικότητα των καλλιτεχνών.

Ηθοποιός είσαι όταν χτυπάει το τηλέφωνό σου. Όταν δεν χτυπάει όμως; Αμολιούνται όλοι στα Facebook, Instagram και σε αυτό το σαθρό για τη στήριξη της προσωπικότητας περιβάλλον της πολιτικής.

Αναζητούν συχνά την προβολή, κάνοντας τούμπες, επιδίδονται σε αισχρές μεταμορφώσεις, γλειψίματα... Με άλλα λόγια, οδηγούνται από την αρχή σε έναν διάλογο που δεν είναι ισότιμος.

Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Η μετριότητα δεν παρήγαγε ποτέ κανέναν μύθο» Facebook Twitter
Αλίμονο αν δεν υπάρχει το απόλυτο, έστω και ως πόθος στη ζωή. Η ηθική, η ζωή, η φιλία, η ειλικρίνεια, είναι ωραίο να είναι απόλυτες. Επίσης, δεν υπάρχει τέχνη έξω από απόλυτους όρους. Και ο έρωτας: ή είναι απόλυτος ή δεν είναι τίποτα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Υπήρξε η τέχνη ευεργετική για τη ζωή σας;

Υπήρξε όχι μόνο καταφύγιο αλλά και χώρος όπου μετασχημάτιζα και μετέτρεπα σε αφήγημα τις πληγές και τους πόνους μου. Ο τρόπος που μετατρέπουμε τη ζωή σε αφήγημα είναι η τέχνη. Αυτή πολλαπλασιάζει την αξία της ζωής, την κάνει «ευ ζην».

— Κι ο έρωτας;

Τόσο ο έρωτας όσο και οι απώλειές του έπαιξαν αδιαμφισβήτητα σημαντικότατο ρόλο. Έχω κάνει τρομερές ξεφτίλες για τον έρωτα και ποτέ δεν μετάνιωσα. Τις θεωρούσα αδιαίρετο κομμάτι της κατάπτωσης. Είναι ένας τεκτονικός σεισμός που δεν ξέρω πόσο με άλλαξε εν τέλει.

— Αν δεν μπορεί ο έρωτας να σε αλλάξει, τότε τι μπορεί;

O θάνατος, ένας αδήριτος πόνος, μια σπαρακτική απώλεια. Αυτά τα δύο ταρακουνούν το είναι μας.

— Θα μου πείτε τι είναι το τατουάζ σας με τα πουλιά;

Είναι το σώμα μου ως τοπίο για να πετάνε 74 γλάροι. Ξεκινά από τον αχίλλειο τένοντα και φτάνει ως τον λαιμό. Πουλιά και θάλασσα που λατρεύω.

— Στο Θησείο γιατί θέλετε να επιστρέψετε;

Γιατί μου λείπουν οι συνθήκες που μου παρέχει αυτός ο μοναδικός χώρος. Γιατί ένα κομμάτι της ψυχής μου γαλουχήθηκε εκεί, ανήκει εκεί και μόνο εκεί μπορεί να ανθήσει. Θέλω τη φάτνη μου για να δουλέψω ιδανικά.

— Τι θα ανεβάσετε εκεί τον χειμώνα;

Ο τίτλος εργασίας του έργου που φτιάχνω είναι Μεταπολίτευση. Το θέατρο, κάποιες στιγμές, είναι αναγκαίο να γίνεται το χρονικό μιας εποχής.

Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Η μετριότητα δεν παρήγαγε ποτέ κανέναν μύθο» Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Χρήστος Λούλης, Λαέρτης Μαλκότσης και Μιχαήλ Μαρμαρινός στον Μισάνθρωπο του Γιάννη Χουβαρδά. Φωτο: Alex Kat

Ιnfo:

Μολιέρος - Ο Μισάνθρωπος

Μετάφραση: Χρύσα Προκοπάκη

Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς

Πρωταγωνιστούν: Μιχαήλ Μαρμαρινός, Χρήστος Λούλης, Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Γιάννης Βογιατζής, Έμιλυ Κολιανδρή κ.ά.

Εθνικό Θέατρο – Κεντρική Σκηνή

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24, Ομόνοια, 210-5288170, 210-3305074

10/3-26/5

Θέατρο
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Χάρης Φραγκούλης: «Ο Δον Ζουάν δεν παραχώρησε τίποτα, γι' αυτό έγινε σκόνη»

Θέατρο / Χάρης Φραγκούλης: «Ο Δον Ζουάν δεν παραχώρησε τίποτα, γι' αυτό έγινε σκόνη»

O ταλαντούχος ηθοποιός, που δίνει μια αξιοσημείωτη ερμηνεία στον «Δον Ζουαν» του Μιχαήλ Μαρμαρινού, μιλά στη LIFO γι' αυτό τον ατίθασο χαρακτήρα, τον έρωτα, την υποκρισία και τη σημασία του να έχεις δικό σου ρυθμό στη ζωή
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ