«Ναμπούκο» με τον Δημήτρη Πλατανιά: Πρόβες όπερας σαν κατασκοπικό θρίλερ

«Ναμπούκο» με τον Δημήτρη Πλατανιά: Πρόβες όπερας σαν κατασκοπικό θρίλερ Facebook Twitter
Ο Ναμπούκο του Σερεμπρένικοφ είναι ένας σύγχρονος, πανίσχυρος ηγέτης που κρατά την τύχη του πλανήτη στα χέρια του. Φωτο: Brinkhoff Moegenburg
0

Ο σπουδαίος Κίριλ Σερεμπρένικοφ που η ρωσική κυβέρνηση κρατά σε κατ' οίκον περιορισμό στη Μόσχα σκηνοθέτησε μόλις τον Δημήτρη Πλατανιά στον «Ναμπούκο». Ποτέ άλλοτε πρόβες όπερας δεν θύμιζαν τόσο κατασκοπικό θρίλερ.

Κατασκοπικά σενάρια, USB sticks με υλικό που πηγαινοέρχονταν από χέρι σε χέρι και από χώρα σε χώρα, σκηνοθετικές οδηγίες μέσω οθόνης, πρόβες σε συνθήκες πρωτόγνωρες, καταστάσεις απίθανες, τραγουδιστές που συνεννοούνταν μέσω δικηγόρων, πανό που υψώνονται την ημέρα της πρεμιέρα και απαιτούν την απελευθέρωση κρατουμένων!

Όσο και να έχει εξελιχθεί ο τρόπος ανεβάσματος μιας όπερας, δεν είναι πολύ σύνηθες να δουλεύει κανείς σε περιβάλλον που παραπέμπει σε ταινία Τζέιμς Μποντ. Ο Δημήτρης Πλατανιάς είχε και αυτή την εμπειρία.

«Δεν τον ενδιέφερε να κάνει έναν ακόμα κλασικό "Ναμπούκο", να μιλήσει για πολιτικές που δεν μας είναι οικείες, αλλά να δείξει μέσα από ένα έργο αιώνων τη σημερινή, ωμή πραγματικότητα. Περισσότερο από ανέβασμα όπερας, αυτός ο Ναμπούκο μοιάζει με ντοκιμαντέρ των ημερών μας ντυμένο με τις μουσικές του Βέρντι. Δεν ήθελε απλώς να διηγηθεί, ήθελε ίσως να προκαλέσει και περισσότερο να αφυπνίσει»

Ο κορυφαίος Έλληνας βαρύτονος βρίσκεται εδώ και μερικές εβδομάδες στη Γερμανία, καθώς τραγουδά τον πρωταγωνιστικό ρόλο στον «Ναμπούκο» του Βέρντι που σκηνοθετεί στην Κρατική Οπερα του Αμβούργου ο κορυφαίος Ρώσος σκηνοθέτης Κίριλ Σερεμπρένικοφ.

Ναι, ο 50χρονος δημιουργός, πρόσωπο μισητό για τον Βλαντίμιρ Πούτιν και τη ρωσική κυβέρνηση, ο οποίος ζει εδώ και πολλούς μήνες σε κατ' οίκον περιορισμό, σκηνοθέτησε τη νέα παραγωγή του γερμανικού λυρικού κολοσσού από απόσταση χιλιάδων χιλιομέτρων.

Η πρεμιέρα δόθηκε την Κυριακή και στο φινάλε, εν μέσω αποθέωσης, ένα πανό που έγραφε «Free Serebrennikov» ανέμιζε στο Αμβούργο κι έστελνε ένα ακόμα ηχηρό μήνυμα στη Μόσχα.

Σε μια προετοιμασία που θύμιζε αγώνα σκάκι μεταξύ του έγκλειστου σκηνοθέτη και της ρωσικής κυβέρνησης, ο Σερεμπρένικοφ πήρε με μερικές απίθανες κινήσεις την παρτίδα.

Χωρίς τηλέφωνο ή πρόσβαση στο Διαδίκτυο από τον Οκτώβριο του 2017 ‒του επιτρέπεται μόνο η απλή χρήση υπολογιστή‒, ο σκηνοθέτης έγραψε αρχικά όλες του τις οδηγίες για τον «Ναμπούκο» σε ένα USB, το οποίο, με τη βοήθεια του δικηγόρου και της ομάδας συνεργατών του, έφτασε στο Αμβούργο.

 O έγκλειστος σκηνοθέτης μέσω Skype κατα τη διάρκεια των προβών

Στην πρώτη συνάντηση των συντελεστών ο βοηθός σκηνοθέτη παρουσίασε το περιεχόμενο του USB προκειμένου να έχουν όλοι σαφή εικόνα των σκηνοθετικών προθέσεων. Κατόπιν, και σε καθημερινή βάση, μια κάμερα κατέγραφε την πορεία των προβών.

Στο τέλος κάθε μέρας οι άνθρωποι της παραγωγής έστελναν το υλικό στον δικηγόρο του Σερεμπρένικοφ κι εκείνος του το παρέδιδε στο διαμέρισμά του στη Μόσχα.

Ο σκηνοθέτης, αφού παρακολουθούσε την πρόβα, κινηματογραφούσε τις παρατηρήσεις και τις αλλαγές που ήθελε να κάνει, επέστρεφε το στικάκι στον δικηγόρο του κι εκείνος το ξανάστελνε στο Αμβούργο!

Παρ' ότι αυτές οι αδιανόητες διαδρομές διήρκεσαν περίπου δύο μήνες (με τον ίδιο τρόπο, λίγους μήνες πριν, είχε σκηνοθετήσει από απόσταση το «Έτσι κάνουν όλες» για την Όπερα της Ζυρίχης), οι προθέσεις του σκηνοθέτη υπήρξαν σαφείς από την πρώτη στιγμή: ο Κίριλ Σερεμπρένικοφ ήθελε να φτιάξει μια σύγχρονη, δυνατή παράσταση, με την οποία θα ξεχνούσαμε όσα ξέραμε για την περίφημη όπερα.

«Δεν τον ενδιέφερε να κάνει έναν ακόμα κλασικό "Ναμπούκο", να μιλήσει για πολιτικές που δεν μας είναι οικείες, αλλά να δείξει μέσα από ένα έργο αιώνων τη σημερινή, ωμή πραγματικότητα. Περισσότερο από ανέβασμα όπερας, αυτός ο Ναμπούκο μοιάζει με ντοκιμαντέρ των ημερών μας ντυμένο με τις μουσικές του Βέρντι. Δεν ήθελε απλώς να διηγηθεί, ήθελε ίσως να προκαλέσει και περισσότερο να αφυπνίσει» μας λέει ο ξεχωριστός Δημήτρης Πλατανιάς.

«Ο δικός του Ναμπούκο είναι ένας σύγχρονος, πανίσχυρος ηγέτης που κρατά την τύχη του πλανήτη στα χέρια του. Θα μπορούσε, για παράδειγμα, να είναι ο Τραμπ ή κάποιος άλλος, πάντως όχι ένας Ευρωπαίος πολιτικός, καθώς οι χαρακτήρες δεν έχουν τόσο συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και ξεκάθαρες αναφορές».

«Ναμπούκο» με τον Δημήτρη Πλατανιά: Πρόβες όπερας σαν κατασκοπικό θρίλερ Facebook Twitter
Το διάσημο χορωδιακό των Εβραίων σκλάβων, το «Va, pensiero» («Πέτα, σκέψη»), το τραγούδησε συγκινητικά η χορωδία του θεάτρου μαζί με αληθινούς πρόσφυγες που από καιρό είχαν επιλεγεί για τη συγκεκριμένη σκηνή.

Αντιθέτως, εξαιρετικά οικείος για το ευρωπαϊκό κοινό είναι ο τρόπος με τον οποίο ο Σερεμπρένικοφ έθιξε το μεταναστευτικό ζήτημα στον «Ναμπούκο». Για παράδειγμα, το διάσημο χορωδιακό των Εβραίων σκλάβων, το «Va, pensiero» («Πέτα, σκέψη»), που έχει προσδώσει μυθικές διαστάσεις στην τρίτη πράξη της όπερας, το τραγούδησε συγκινητικά η χορωδία του θεάτρου μαζί με αληθινούς πρόσφυγες που από καιρό είχαν επιλεγεί για τη συγκεκριμένη σκηνή.

«Πράγματι, ήταν μια συγκλονιστική στιγμή, όχι μόνο γιατί τα αληθινά πρόσωπα εξυπηρέτησαν την αφήγηση αλλά γιατί έγιναν ένα με τη βασική ιδέα της παράστασης» λέει ο Δ. Πλατανιάς.

Στο Αμβούργο, πάντως, έχει ταξιδέψει ήδη και ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Γιώργος Κουμεντάκης, οπότε, ποιος ξέρει, ίσως στο μέλλον το στικάκι του Σερεμπρένικοφ να κάνει και τη διαδρομή Αθήνα-Μόσχα...

Ο Κίριλ Σερεμπρένικοφ δεν είναι ένας τυχαίος σκηνοθέτης αλλά ένας διεθνής, ιδιοσυγκρασιακός δημιουργός που ζει για να μετουσιώνει σε τέχνη ό,τι ερεθίζει τις ευαισθησίες του.

Έχει φτιάξει υπέροχες ταινίες, όπως η «Προδοσία» (Φεστιβάλ Βενετίας 2012), ο «Πιστός» ή το έξοχο, μελαγχολικό, πολιτικό και τρομερά υπαινικτικό για την κατάσταση στην πατρίδα του «Καλοκαίρι», και συνηθίζει να απουσιάζει από τις πρεμιέρες των δημιουργιών του.

«Ναμπούκο» με τον Δημήτρη Πλατανιά: Πρόβες όπερας σαν κατασκοπικό θρίλερ Facebook Twitter
Ο Κίριλ Σερεμπρένικοφ δεν είναι ένας τυχαίος σκηνοθέτης αλλά ένας διεθνής, ιδιοσυγκρασιακός δημιουργός που ζει για να μετουσιώνει σε τέχνη ό,τι ερεθίζει τις ευαισθησίες του.

Στο Φεστιβάλ των Καννών οι ταινίες του προβάλλονται χωρίς αυτόν, κορυφαίοι καλλιτέχνες περιφέρονται στην Ευρώπη φορώντας κονκάρδες με τη φωτογραφία του, πανό υψώνονται με κάθε ευκαιρία, απαιτώντας την απελευθέρωσή του, υπογραφές κορυφαίων προσωπικοτήτων (από την Κέιτ Μπλάνσετ μέχρι τον Ολιβιέ Πι και τον Τόμας Οστερμάγερ) συγκεντρώνονται μήπως και πιεστεί η κυβέρνηση της Ρωσίας.

Πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του ανήσυχου και πρωτοποριακού θεατρικού οργανισμού Gogol Center της Μόσχας, ο 50χρονος Κίριλ Σερεμπρένικοφ μίλησε πολύ και με πολύ μεγάλη τόλμη για θέματα που δοκιμάζουν τον συντηρητισμό των Ρώσων, έβγαλε γλώσσα και κατήγγειλε επανειλημμένα την πολιτική Πούτιν, εξέφρασε με κάθε ευκαιρία την υποστήριξή του στην LGBT κοινότητα και σε όσους φιμώνονται από τις κυβερνητικές τακτικές, επέκρινε την προσάρτηση της Κριμαίας στη Ρωσία, προκάλεσε σάλο και λογοκρίθηκε για μια παράσταση-αφιέρωμα στον Ρούντολφ Νουρέγιεφ επειδή έθιγε την ομοφυλοφιλία του και πλήρωσε τον πανκ λυρισμό του πολύ ακριβά.

Οι συνήγοροί του υποστηρίζουν πως, καθώς δεν υπήρχε τρόπος να φιμωθεί, τιμωρήθηκε για οικονομική απάτη. Η ρωσική κυβέρνηση, από την άλλη, τον κατηγορεί για διαφθορά και κατάχρηση κρατικών κονδυλίων ύψους 1,2 εκατομμυρίων δολαρίων μεταξύ 2011 και 2014, τον κρατά εδώ και μήνες σε κατ' οίκον περιορισμό και τον σέρνει σε ατελείωτες δίκες.

Τι κάνει εκείνος; Εμφανίζεται στις δικαστικές αίθουσες φορώντας μπλουζάκια με προκλητικές ερωτήσεις του Νικολάι Γκόγκολ, με λέξεις που παραπέμπουν στις «Mικρές Τραγωδίες» του Πούσκιν ή στον «Φάουστ», με στίχους της Αχμάτοβα, και τους ψιθυρίζει φράσεις από το «Va, pensiero» που λένε πως κανείς δεν μπορεί να αιχμαλωτίσει τη σκέψη.

Πόσο μάλλον τη θέληση και την τέχνη...

«Ναμπούκο» με τον Δημήτρη Πλατανιά: Πρόβες όπερας σαν κατασκοπικό θρίλερ Facebook Twitter
Η πρεμιέρα δόθηκε την Κυριακή και στο φινάλε, εν μέσω αποθέωσης, ένα πανό που έγραφε «Free Serebrennikov» ανέμιζε στο Αμβούργο κι έστελνε ένα ακόμα ηχηρό μήνυμα στη Μόσχα.
«Ναμπούκο» με τον Δημήτρη Πλατανιά: Πρόβες όπερας σαν κατασκοπικό θρίλερ Facebook Twitter
Περισσότερο από ανέβασμα όπερας, αυτός ο Ναμπούκο μοιάζει με ντοκιμαντέρ των ημερών μας ντυμένο με τις μουσικές του Βέρντι. Φωτο: Brinkhoff Moegenburg
«Ναμπούκο» με τον Δημήτρη Πλατανιά: Πρόβες όπερας σαν κατασκοπικό θρίλερ Facebook Twitter
Ο κορυφαίος Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς τραγουδά τον πρωταγωνιστικό ρόλο στον «Ναμπούκο». Φωτο: Brinkhoff Moegenburg
Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρομέο Καστελούτσι: «Όπου παρεμβάλλεται το κράτος, δεν υπάρχει χώρος για τον έρωτα. Ο έρωτας είναι εναντίον του κράτους και το κράτος εναντίον του έρωτα».

Θέατρο / Ρομέο Καστελούτσι: «Πάντα κάποιος πολεμά τον έρωτα. Και οι εραστές είναι πάντα τα θύματα»

Ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης, λίγο πριν επιστρέψει στην Αθήνα και στη Στέγη για να παρουσιάσει τη «Βερενίκη» του, μας μίλησε για τον έρωτα, τη γλώσσα και τη μοναξιά, την πολιτική και την ανυπέρβλητη Ιζαμπέλ Ιπέρ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ