Από τη Ρωσία με αγάπη: Ο Ίγκορ Στραβίνσκι στην Εθνική Λυρική Σκηνή

Από τη Ρωσία με αγάπη: Ο Ίγκορ Στραβίνσκι στην Εθνική Λυρική Σκηνή Facebook Twitter
Οι «Γάμοι» του Κωνσταντίνου Ρήγου είναι αστείοι, σύγχρονοι ακόμα, δεν έχουν ίχνος σκόνης από το πέρασμα του χρόνου. Φωτο: Κωνσταντίνος Ρήγος
0

Οι «Γάμοι» για τέσσερα πιάνα, κρουστά, μονωδούς και χορωδία. Η «Ιεροτελεστία της άνοιξης» με δύο πιάνα και το «Τραγούδι του αηδονιού» με ένα πιάνο. Τρία διαφορετικά έργα, τρεις ξεχωριστοί χορογράφοι, ένας μέγας συνθέτης που επηρέασε τη μουσική πρωτοπορία των πρώτων δεκαετιών του προηγούμενου αιώνα.

Το μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζει από το Σάββατο και για έξι παραστάσεις ένα τρίπτυχο με τίτλο «Από τη Ρωσία με αγάπη» αφιερωμένο στον Ίγκορ Στραβίνσκι, τον συνθέτη που συνέβαλε αποφασιστικά στις μουσικές εξελίξεις του 20ού αιώνα.

Δύο μήνες τώρα οι χορευτές του μπαλέτου στροβιλίζονται στις μουσικές της «Ιεροτελεστίας της άνοιξης» που χορογράφησε ο Δάφνις Κόκκινος, στο «Τραγούδι του αηδονιού» που ετοίμασε ο Μάρκο Γκέκε και στους «Γάμους» του Κωνσταντίνου Ρήγου.

Είναι φανερό πως οι τρεις ξεχωριστές χορογραφίες, μαγικές –για διαφορετικούς λόγους η καθεμιά– διαφέρουν από οτιδήποτε έχει παρουσιάσει το τελευταίο διάστημα το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.


Η αυλαία θα σηκωθεί πρώτα για τον Δάφνι Κόκκινο που αναμετριέται με ένα κομμάτι που έχει ποτίσει το χορευτικό του DNA. Ο μοναδικός Έλληνας χορευτής στο Χοροθέατρο του Βούπερταλ της Πίνα Μπάους, βοηθός της θρυλικής χορογράφου από το 2002 μέχρι τον θάνατό της το 2009, χορευτής και υπεύθυνος προβών του χοροθεάτρου ακόμα και σήμερα ξέρει πως από το παρελθόν του δεν μπορεί να ξεφύγει.

«Το να χορογραφήσω την «Ιεροτελεστία της άνοιξης» είναι για μένα μια μεγάλη πρόκληση. Είναι η πρώτη παράσταση που είδα από το χοροθέατρο του Βούπερταλ της Πίνα Μπάους, όταν ακόμα ήμουν σπουδαστής στην Κρατική Σχολή Χορού.

Είναι το κομμάτι που εδώ και 28 χρόνια χορεύω με την ομάδα της Πίνα. Είναι μια μεγάλη πρόκληση να σκεφτώ και να αισθανθώ το κομμάτι τελείως διαφορετικά απ' ό,τι μέχρι τώρα».

Από τη Ρωσία με αγάπη: Ο Ίγκορ Στραβίνσκι στην Εθνική Λυρική Σκηνή Facebook Twitter
Ιεροτελεστία της άνοιξης. Φωτο: Ανδρέας Σιμόπουλος

Οι καρέκλες τοποθετημένες σε σειρά ή σε κύκλο, το σκηνικό έτοιμο για την ιεροτελεστία. Τα μαλλιά λυμένα, τα νεγκλιζέ ολόλευκα, η κίνηση φίνα, οι άνδρες μισόγυμνοι, ο μινιμαλισμός παραπέμπει σε εικόνες που έχουμε συνδέσει με την χορευτική θεότητα Πίνα Μπάους.

Οι φωτισμοί στοχεύουν στη σκηνή με τρόπο που το φως και το σκοτάδι να βαδίζουν χέρι χέρι. Σε μια άκρη, μια στοίβα παπούτσια πεταμένα, η σκηνή γεμάτη ζευγάρια ανθρώπων.

«Με βασάνιζε πάντα η σκέψη του Πλάτωνα, για τον άνθρωπο που στην αρχή ήταν "ολόκληρος", αρσενικό και θηλυκό μαζί. Με κεφάλια που κοιτούσαν σε διαφορετικές κατευθύνσεις. Ένα ζευγάρι από μόνος του. Και μετά τη διχοτόμησή του κυριαρχεί το πάθος για επανένωση και ένα κοίταγμα στα μάτια πρόσωπο με πρόσωπο επιτέλους» λέει ο Δάφνις Κόκκινος για τη χορογραφία του.

«Αυτά τα ζευγάρια υπάρχουν στην "Ιεροτελεστία" μου. Ο ανεμοδαρμένος άνθρωπος, μια γκρίζα διάθεση, ένα γοερό κλάμα. Μια θυσία, που για να έχει λόγο ύπαρξης απαιτεί θύματα. Μια ανάγκη σκληρή αλλά αναπόφευκτη».

Να, σαν αυτή την αποφασισμένη θυσία στην οποία οδηγείται στο φινάλε το μαυροντυμένο ζευγάρι, όσο οι υπόλοιποι χορευτές γυρνούν την πλάτη στο κοινό και τη σκηνή, μάρτυρες και αρνητές μαζί του αναπόφευκτου.

***

Από τη Ρωσία με αγάπη: Ο Ίγκορ Στραβίνσκι στην Εθνική Λυρική Σκηνή Facebook Twitter
Το Τραγούδι του αηδονιού. Φωτο: Ανδρέας Σιμόπουλος

Κι αν στην «Ιεροτελεστία της άνοιξης» η ατμόσφαιρα γίνεται απόκοσμη, στο «Τραγούδι του αηδονιού» η έξοχη χορογραφία του Μάρκο Γκέκε μεταμορφώνει μέσα σε λίγα λεπτά το μπαλέτο σε μια σύγχρονη, δυναμική ομάδα.

Τρίβεις τα μάτια σου, θυμάσαι ότι δεν είναι το Netherlands Dance Theatre στην αίθουσα, καταλαβαίνεις αμέσως γιατί ο Γερμανός χορογράφος είναι από τους πλέον περιζήτητους χορογράφους αυτήν τη στιγμή στην Ευρώπη, θαμπώνεσαι από τη μεταδοτική ένταση μιας χορογραφίας που ο ίδιος περιγράφει με τρεις λέξεις: «Τραγούδι, Έρως, Θάνατος».


Οι κινήσεις κοφτές, καθαρές, σπασμωδικές, τα χέρια κινούνται με συγκλονιστικό τρόπο καθώς ένα ολοκαίνουριο σύμπαν κινήσεων αναπτύσσεται γύρω από το κεφάλι και τον κορμό, τα βήματα παραπέμπουν σε ένα πουλί φυλακισμένο που φτερουγίζει, σπαρταράει, συσπάται και τινάζεται.

Σε μια άδεια σκηνή, χορευτές με γκρι παντελόνια –άλλοτε σαν παράξενα πτηνά κι άλλοτε σαν αλλόκοτα πλάσματα– δημιουργούν σχηματισμούς, αγκαλιάζονται, μεταδίδουν μια ενέργεια μοναδική.


«Συχνά με ρωτούν αν οι χορογραφίες μου έχουν σχέση με ζώα. Δεν έχω ποτέ συνειδητά ενσωματώσει ή δώσει μορφή στις χορογραφίες μου με βάση αυτό το στοιχείο, αλλά σίγουρα είναι συγγενικές προς αυτό οι κινήσεις των χεριών, η γρηγοράδα, οι περιστροφές» λέει ο πολυβραβευμένος Μάρκο Γκέκε που από τη σεζόν 2019/20 αναλαμβάνει τη διεύθυνση του Μπαλέτου του Ανόβερου.

«Όταν μιλάμε για πουλιά, ή πιο συγκεκριμένα για το αηδόνι, θα περιέγραφα τις κινήσεις τους ως απρόβλεπτες. Εάν πάρετε ένα αναστατωμένο πουλί στο χέρι σας, θα αισθανθείτε το τρέμουλο, την επιθυμία του να δραπετεύσει, την αδυναμία του αλλά και το πόσο ελαφρύ είναι. Είναι μια εντυπωσιακή ευθραυστότητα, σε συνδυασμό με μια δύναμη που επιτρέπει ακόμη και το όνειρό μας να πετάμε.

Τα συστατικά αυτού του κομματιού είναι στην προκειμένη περίπτωση: ένα τραγούδι, ένα πουλί, πολλά πουλιά, η νύχτα των έργων μου, η νύχτα του θεάτρου, η ευθραυστότητα, η ανάδυση, η απόδραση, η φύση που ζει και πεθαίνει, η σύλληψη της ομορφιάς. Ίσως αυτό το κομμάτι να βρίσκεται στον αέρα! Επειδή το κομμάτι είναι σαν μια ανάσα...».

***

Από τη Ρωσία με αγάπη: Ο Ίγκορ Στραβίνσκι στην Εθνική Λυρική Σκηνή Facebook Twitter
Οι Γάμοι. Φωτο: Κωνσταντίνος Ρήγος

 

Φινάλε σε αυτό το τρίπτυχο θα βάλει μια χορογραφία που μας έπεισε πριν από πολλά χρόνια πως εκεί, στις αρχές της δεκαετίας του '90, η άνοιξη του ελληνικού χορού είχε –αν μη τι άλλο– βρει τους εκφραστές της.

Και ναι, ο Κωνσταντίνος Ρήγος ήταν ένας από αυτούς. Το πρώτο έργο με το οποίο καταπιάστηκε ο χορογράφος μόλις τελείωσε τη σχολή έχει μουσική παράξενη, κινήσεις ρομποτικές, μετέωρες, ατμόσφαιρα παραδοσιακή και μια χορογραφία που δεν θέλει να παλιώσει με τίποτα.

Οι «Γάμοι» του (τους χορογράφησε το 1993 για το Χοροθέατρο ΟΚΤΑΝΑ) είναι αστείοι, σύγχρονοι ακόμα, δεν έχουν ίχνος σκόνης από το πέρασμα του χρόνου.

Ενώπιον του κοινού και σε μια σκηνή γεμάτη άδεια πλαστικά μπουκάλια (το σκηνικό και τα κοστούμια υπογράφει ο Διονύσης Φωτόπουλος) εξελίσσεται ένα πρωτότυπο, άγριο και σαρκαστικό παιχνίδι προετοιμασίας του γάμου.

Η κινησιολογία παίζει ένα παιχνίδι ισχύος με την παρτιτούρα του Στραβίνσκι και επιχειρεί να εικονοποιήσει τα συναισθήματα της ανησυχίας, του φόβου, του πανικού.

«Μια ζαριά είναι οι σχέσεις και κάπως έτσι το παρουσιάζω: το ζευγάρι οδηγείται σε κάτι ερήμην του. Τα πάντα συμβαίνουν γιατί τους ωθεί εκεί η μουσική και η ζωή.

Το αγαπησιάρικο λεξιλόγιο, το πάθος, την αίσθηση της οικειότητας δεν θα τα συναντήσεις στην παράστασή μας. Δεν παντρεύονται ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα, ούτε ο Ερωτόκριτος με την Αρετούσα αλλά δύο νέα παιδιά που απλώς πρόκειται να συνδεθούν μέσω μιας τελετής», εξηγεί ο Κωνσταντίνος Ρήγος.

«Δεν ξέρουμε ούτε αν θέλουν, ούτε αν δυσφορούν. Είναι απλώς η περιγραφή ενός παραδοσιακού γάμου. Από την πρώτη στιγμή έτσι διάβασα αυτό το έργο και ποτέ μέσα στα χρόνια δεν άλλαξε μέσα μου.

Είναι τόσο αυστηρή και οργανωμένη η μουσική που θεωρώ ότι αν αρχίσεις να το αλλάζεις καλύτερα να ασχοληθείς με κάτι άλλο. Ακόμα και η Πίνα Μπάους όταν έκανε την "Ιεροτελεστία της άνοιξης" έφτιαξε το πιο οργανωμένο της έργο. Ο Στραβίνσκι κρατά τα όρια στα έργα του. Αν τον διαβάσεις άναρχα δεν θα σε αφήσει να αναπνεύσεις».

Είναι φανερό πως οι τρεις ξεχωριστές χορογραφίες, μαγικές –για διαφορετικούς λόγους η καθεμιά– διαφέρουν από οτιδήποτε έχει παρουσιάσει το τελευταίο διάστημα το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Είναι ξεβόλεμα και πρόκληση μαζί. Αλλά είναι και μια ακόμα μεγάλη ευκαιρία. Και μάλιστα αυτήν τη φορά τριπλή....

 

Info

Από τη Ρωσία με αγάπη

Τρίπτυχο χορού Στραβίνσκι

06, 07, 10, 13, 19, 21 Απρ 2019

Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Ώρα έναρξης: 20.00 (Κυριακές: 18.30)

 

Η Ιεροτελεστία της άνοιξης

Χορογραφία: Δάφνις Κόκκινος

Σκηνικά: Δάφνις Κόκκινος, Αΐντα Βαϊνιέρι

Κοστούμια: Δώρα Στυλίδου

Φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας

Πιάνο: Στέφανος Νάσος, Απόστολος Παληός

Το Τραγούδι του αηδονιού

Χορογραφία - Σκηνικά: Μάρκο Γκέκε

Κοστούμια: Μιχαέλα Σπρίνγκερ

Φωτισμοί: Ούντο Χάμπερλαντ

Πιάνο: Γιώργος Κωνσταντίνου

Οι Γάμοι

Χορογραφία: Κωνσταντίνος Ρήγος

Μουσική διεύθυνση: Νίκος Βασιλείου

Σκηνικά – Κοστούμια: Διονύσης Φωτόπουλος

Φωτισμοί: Χρήστος Τζιόγκας

Σολίστ: Μίνα Πολυχρόνου, Μαργαρίτα Συγγενιώτου, Φίλιππος Μοδινός, Πέτρος Μαγουλάς

Πιάνο: Γιώργος Κωνσταντίνου, Στέφανος Νάσος, Απόστολος Παληός, Σοφία Ταμβακοπούλου

Συμμετέχει η Χορωδία της ΕΡΤ

Με τους Α' Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de Ballet της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ