Λαυρέντης Μαχαιρίτσας: Μια μεγάλη απώλεια για το ελληνικό τραγούδι

Λαυρέντης Μαχαιρίτσας: μια μεγάλη απώλεια για το ελληνικό τραγούδι Facebook Twitter
Ο ξαφνικός χαμός του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα αποτελεί πλήγμα για το ελληνικό τραγούδι.
1

Υπήρξε μια γενιά τραγουδοποιών, εκεί στα μέσα του '80, που έκανε επανάσταση στο ελληνικό τραγούδι. Ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας ανήκε σ' εκείνη τη γενιά – ήταν επίλεκτο στέλεχός της.

Ο κόσμος, ο πολύς κόσμος, μέχρι τότε άκουγε βασικά λαϊκά ή ελαφρά, για να το πούμε κάπως χοντρά, άκουγε δηλαδή Ρίτα Σακελλαρίου ή Γιάννη Πάριο, και επίσης όσους κινούνταν στις παρυφές των δύο, ήταν δηλαδή κάπως λιγότερο λαϊκοί και όχι τόσο ελαφροί, σαν τον Γιώργο Νταλάρα και τη Χαρούλα Αλεξίου. Και είναι τότε ακριβώς (1984), όταν επιχειρείται για πρώτη φορά το πιο μεγάλο σμίξιμο. Όταν ο Γιώργος Νταλάρας τραγουδά τη «Σκόνη» και τις «Αρκούδες», συνεργαζόμενος με τους Τερμίτες, το συγκρότημα του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα.

Ο Μαχαιρίτσας, που διαθέτει πάντα μια πολύ ωραία, ειδική ροκ φωνή, κι έχει την άνεση να γράφει μόνος του τραγούδια, ξεκινά προσωπική καριέρα και κάπως έτσι στην αρχή των nineties γίνεται το μεγάλο μπαμ με το «Διδυμότειχο Βlues».

Σε τι συνίστατο εκείνο το σμίξιμο; Μα, στην επικοινωνία του «έντεχνου λαϊκού» με το ροκ. Το καθημερινό τραγούδι εξηλεκτρίζεται μαζικά. Το ροκ κάπου χάνει το νόημά του (αν και δεν είναι εύκολο να πεις ποιο ακριβώς ήταν το νόημα του ροκ), βρίσκει όμως την ίδια ώρα ένα ακροατήριο, που ναι μεν υπήρχε (το είχε διαμορφώσει ο Διονύσης Σαββόπουλος π.χ.), αλλά ήταν κάπως συγκεκριμένο και περιορισμένο.

Με τον Μαχαιρίτσα (Τερμίτες) και με όλους τους υπόλοιπους (Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Κατσιμιχαίοι, Διονύσης Τσακνής, Φατμέ-Νίκος Πορτοκάλογλου κ.ά.) η βεντάλια ανοίγει. Ο ηλεκτρισμός περνάει σε πρώτο πλάνο, ο στίχος εκσυγχρονίζεται, γίνεται πιο άμεσος, οι τραγουδιστές κρατούν ό,τι μπορούν από την κλασική ροκ μυθολογία (και στο επίπεδο της «εικόνας») και ο κόσμος αρχίζει να παραληρεί σιγά-σιγά με το «Πόσο σε θέλω» (1988) [Τερμίτες] και με το «Διδυμότειχο Blues» (1991) [Μαχαιρίτσας-Νταλάρας].

 

Διδυμότειχο Blues - Μαχαιρίτσας, Νταλάρας

Αλλά ας τα πάρουμε λίγο από την αρχή.

Ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας μεγαλώνει στη δεκαετία του '70. Μεγαλώνει με «έντεχνα» και αντάρτικα, όπως και με ροκ. Το ροκ υπερισχύει όμως. Παρότι το ροκ, το 1979, ήταν μια τελειωμένη υπόθεση, εντούτοις ο απόηχός του στην Ελλάδα της εποχής ήταν μεγάλος. Τα περιοδικά κυκλοφορούσαν με εξώφυλλα Jimi Hendrix και Janis Joplin, τραγουδοποιούς και τραγουδιστές που είχαν πεθάνει 10 χρόνια πριν δηλαδή, ενώ οι Doors, οι Deep Purple και οι Pink Floyd έδιναν κι έπαιρναν στα ακούσματα αυτής της κάπως μετέωρης γενιάς. Που φώναζε στα πρώτα χρόνια της Μεταπολίτευσης «έξω οι Αμερικάνοι», αλλά ταυτόχρονα φορούσε τζιν, έπινε κοκακόλα και άκουγε αμερικάνικη μουσική.

Επηρεασμένοι από το progressive rock ο Μαχαιρίτσας με μερικούς ακόμη φτιάχνουν τους PLJ (1979), κυκλοφορώντας ένα δισκάκι με τέσσερα τραγούδια ("Gaspar"), που πήγε άπατο. Δεν το άκουσε κανένας. Παρά ταύτα το συγκρότημα δεν διαλύθηκε, καθότι στο πίσω μέρος του μυαλού του είχε πάντα τη «διεθνή καριέρα» (έναν από τους μεγαλύτερους ανασταλτικούς παράγοντες στην ανάπτυξη του πιο σύγχρονου ελληνικού τραγουδιού). Ήθελαν όλοι να γίνουν Νάνα Μούσχουρη, Βίκυ Λέανδρος, Ντέμης Ρούσσος, Βαγγέλης Παπαθανασίου... αναλόγως ο καθένας από πού ερχόταν. Οι PLJ, πιο συγκεκριμένα, ήθελαν να γίνουν Aphrodite's Child, αγνοώντας πως η εποχή που είχαν μεγαλουργήσει οι τελευταίοι είχε περάσει ανεπιστρεπτί.

Λαυρέντης Μαχαιρίτσας: μια μεγάλη απώλεια για το ελληνικό τραγούδι Facebook Twitter
O Λαυρέντης Μαχαιρίτσας την εποχή που ήταν στους Τερμίτες.

Δεν το βάζουν κάτω όμως. Φθάνουν μέχρι τη Γαλλία για να προωθήσουν τον «Αρμαγεδώνα» τους, αλλά τρώνε πόρτα. Κανείς δεν ενδιαφερόταν διεθνώς, για ήχους δέκα χρόνια παλιούς, που δεν ακούγονταν πλέον πουθενά. Με τα χίλια ζόρια το "Armageddon" θα κυκλοφορήσει τελικά το 1982 στην Ελλάδα, δεν θα το ακούσει κανένας, ενώ θα πάρει και τις χειρότερες κριτικές από τον μουσικό Τύπο (που αντιδρά κομπλεξικά, γιατί το άλμπουμ κατά βάση δεν είναι κακό, απλά είναι εκτός εποχής). Μια δεκαετία και βάλε αργότερα θα το ανακαλύψουν κάποιοι περιθωριακοί Γερμανοί, αναδεικνύοντάς το κατόπιν εορτής, σ' ένα από τα top LP του ευρωπαϊκού progressive. Μια μικρή δικαίωση; Πείτε το κι έτσι.

Ο Μαχαιρίτσας και οι PLJ αντιλαμβάνονται ότι το πράγμα δεν οδηγείται πουθενά και αποφασίζουν να κάνουν τη στροφή. Να χρησιμοποιήσουν ελληνικά λόγια στα τραγούδια τους και δειλά-δειλά να αλλάξουν το όνομά τους. Κι έτσι, το 1983 κυκλοφορούν ως PLJ το άλμπουμ «Τερμίτες». Ένα χρόνο αργότερα (1984), το Τερμίτες, ως όνομα πια, φιγουράρει στο επόμενο LP τους, την «Αμαρτωλή Μαρία». Εκεί ο Νταλάρας, που βλέπει μπροστά και πιάνει το «προς τα πού κυλάει το πράγμα», θα πει τη «Σκόνη» και οι ίδιοι οι Τερμίτες, ο Μαχαιρίτσας, το «Μηχανικά» (ένα από τα ωραιότερα τραγούδια τους).

Το πράγμα δένει και προχωράει, αλλά όχι με κάποια τρομερή επιτυχία. Παρά ταύτα, το 1988 οι Τερμίτες θα βγάλουν τον καλύτερο δίσκο τους, το «Περιμένοντας τη Βροχή», μέσα από τον οποίο θα ξεπηδήσει σταδιακά η μεγαλύτερη επιτυχία τους, το «Πόσο σε θέλω». Το τραγούδι έκανε τεράστιο γκελ στον κόσμο, αφήνοντας στη σκιά άλλα πολύ καλύτερα κομμάτια (από το ίδιο άλμπουμ), όπως το «Όταν τρελάθηκε ο Ούγκο Βολφ».

 

Όταν τρελάθηκε ο Ούγκο Βολφ - Τερμίτες

Οι μπάντες διαλύονται. Οι τραγουδοποιοί έχουν περάσει πια τα 30 και το να παίζεις μ' ένα σταθερό γκρουπ και μετά τα 30 σου δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα. Κάπου τότε διαλύθηκαν οι Φατμέ και κάπου τότε διαλύονται και οι Τερμίτες (Αντώνης Μιτζέλος, Δημήτρης Βασαλάκης, Παύλος Κικριλής, Φίλιππος Σπυρόπουλος, κάποιοι από τους υπόλοιπους).

Ο Μαχαιρίτσας, που διαθέτει πάντα μια πολύ ωραία, ειδική ροκ φωνή, κι έχει την άνεση να γράφει μόνος του τραγούδια (μουσικές βασικά), ξεκινά προσωπική καριέρα και κάπως έτσι στην αρχή των nineties (1991) γίνεται το μεγάλο μπαμ με το «Διδυμότειχο Βlues».

Βασικά είναι το δεύτερο προσωπικό LP του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα κι εκείνο που εκτοξεύει μεμιάς τη φήμη του, αφού οι στίχοι του Γιάννη (Μπαχ) Σπυρόπουλου (που αφορούσαν τη στρατιωτική θητεία του Μαχαιρίτσα) πιάνουν όλο τον κόσμο. Κυρίως, όμως, τον αντρικό πληθυσμό, αφού κάθε Έλληνας, ως πρώην φαντάρος, αναγνωρίζει στα λόγια («το '76 έκλεισα τα μάτια / κάπνισα μια γόπα σβήστηκα απ' το χάρτη / κόλαση του Δάντη») τον ίδιο του τον εαυτό. Κι όταν κάποιος τραγουδά για τον εαυτό σου, όταν τραγουδά για σένα, η ταύτιση είναι απόλυτη. Το τραγούδι είσαι εσύ.

Οι επιτυχίες θα έρθουν μετά κολλητά. Ο Μαχαιρίτσας είναι από τους μεγάλους ήρωες, φίρμες, πείτε το όπως θέλετε, του νέου ηλεκτρικού τραγουδιού, γεμίζει κλαμπ, θέατρα, γήπεδα κ.λπ., γράφει και λέει, ασταμάτητα, τραγούδια με άγκιστρο στον κόσμο, και ο κόσμος τού το αναγνωρίζει.

Λαυρέντης Μαχαιρίτσας: μια μεγάλη απώλεια για το ελληνικό τραγούδι Facebook Twitter
Ο Μαχαιρίτσας εκφραζόταν πάντα με τον δικό του τρόπο, μιλώντας απλά και βιωματικά, δίχως να συντάσσεται με την «κοινή γραμμή» και με το αυτονόητο.

«Ρίξε κόκκινο στη νύχτα», «Να δεις τι σου 'χω για μετά» (με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου), κάνει τον δίσκο με τον για χρόνια συνοδοιπόρο του Διονύση Τσακνή «Η Νύχτα θα το Πει» (1994), που περιλαμβάνει ζωντανές ηχογραφήσεις από τον Λυκαβηττό και το Μετρό, λέει το «Ένας Τούρκος στο Παρίσι» (1996), το «Και τι ζητάω» (1999) και το «Έλα ψυχούλα μου» (2001), διασκευάζει το «Il sultano di Babilonia e la prostitute» (2001) του Angelo Branduardi, συμμετέχει στο σάουντρακ της ταινίας «Εφάπαξ» (2001) του Νίκου Ζαπατίνα και βασικά συνεργάζεται με τους πάντες.

Με τη Μαρία Φαραντούρη στο άλμπουμ «Οι Άγγελοι Ζουν Ακόμη στη Μεσόγειο» (2012), με τον Διονύση Σαββόπουλο (στο «Και τι ζητάω» ως γνωστόν), με την Ελευθερία Αρβανιτάκη στο «Μικρασιάτικο» και στο άλμπουμ της «Όλα στο φως» (2004), φυσικά με τους Γιώργο Νταλάρα, Δήμητρα Γαλάνη, Χαρούλα Αλεξίου, Κατσιμιχαίους, την παρέα Σάκη Μπουλά-Γιάννη Ζουγανέλη, τον Δημήτρη Μητροπάνο στο «Εντελβάις» (1999), ενώ δεν πρέπει να ξεχάσουμε και τη συνεργασία του, από την εποχή των Τερμιτών, με τη Φλέρυ Νταντωνάκη (στο «Τραγούδι της νύχτας» το 1986).

Προσωπικούς δίσκους εξακολουθεί να βγάζει, παράλληλα με τα live, τα οποία δεν σταματάει ποτέ. Μέσα στα χρόνια της «κρίσης» ο Μαχαιρίτσας θα δώσει καλά άλμπουμ, όπως «Η Ενοχή των Αμνών» (2010), «Οι Άγγελοι Ζουν Ακόμη στη Μεσόγειο» (2012) και «Μια Τρύπα στο Νερό... Κύριε Μάνο» (2014), δείχνοντας αστείρευτη τραγουδοποιητική έμπνευση. Ο άνθρωπος είπε... την άμμο της θάλασσας.

Ο ξαφνικός χαμός του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα αποτελεί πλήγμα για το ελληνικό τραγούδι. Η γενιά του (και ο κόσμος που τον αγάπησε) χάνει έναν άξιο εκπρόσωπό της, έναν τραγουδοποιό που έγραψε και γνώρισε μεγάλες επιτυχίες, διατηρώντας πάντα ένα προφίλ λιτό και καθαρό, όχι μόνο πάνω στη σκηνή, αλλά και κάτω απ' αυτή – αφού ο Μαχαιρίτσας εκφραζόταν πάντα με τον δικό του τρόπο, μιλώντας απλά και βιωματικά, δίχως να συντάσσεται με την «κοινή γραμμή» και με το αυτονόητο.

Προσωπικά, θα θυμάμαι πάντα τη συγκίνησή του, όταν άκουγε το τραγούδι του Τάκη Μουσαφίρη «σε μια στοίβα καλαμιές αποκοιμήθηκα, κι έβλεπα από την αρχή πως ξαναγεννήθηκα»...

Α dream within a dream... Λαυρέντη.

 

Πόσο σε θέλω - Λαυρέντης Μαχαιρίτσας

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 9.9.2019

Μουσική
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Όχι ρε φίλε...Όχι»: Το «αντίο» στον Λαυρέντη Μαχαιρίτσα από τους Διονύση Τσακνή, Γιάννη Κότσιρα και καλλιτέχνες που συνεργάστηκαν μαζί του

Culture / «Όχι ρε φίλε...Όχι»: Το «αντίο» στον Λαυρέντη Μαχαιρίτσα από τους Διονύση Τσακνή, Γιάννη Κότσιρα και καλλιτέχνες που συνεργάστηκαν μαζί του

Μηνύματα θλίψης για την απώλεια του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα από μουσικούς, πολιτικούς, καλλιτέχνες και φίλους του αγαπημένου τραγουδοποιού
Λαυρέντης Μαχαιρίτσας: Η ανακοίνωση της οικογένειας για τον θάνατο του αγαπημένου καλλιτέχνη

Ελλάδα / Λαυρέντης Μαχαιρίτσας: Η ανακοίνωση της οικογένειας για τον θάνατο του αγαπημένου καλλιτέχνη

«Η οικογένεια του λατρεμένου και χιλιοτραγουδισμένου Λαυρεντη Μαχαιριτσα ανακοινώνει με οδύνη την απώλειά του. Οι εκδηλώσεις αγάπης και συμπαράστασης μας συγκινούν» αναφέρει ανάρτηση στη σελίδα του καλλιτέχνη

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά την δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ