Δυναμικός χειμώνας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Δυναμικός χειμώνας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Facebook Twitter
Ο Θεόδωρος Κουρεντζής με την Ορχήστρα και τη Χορωδία musicAeterna παρουσιάζει το «Tristia» του Γάλλου συνθέτη Φιλίπ Ερσάν. Φωτο: Nikita Chuntomov
0

Τα κορυφαία ονόματα του κλασικού ρεπερτορίου παραμένουν το γερό του χαρτί. Πρώτος και καλύτερος ο εκρηκτικός Θεόδωρος Κουρεντζής. Το πάγιο αίτημα για περισσότερες από μία συναυλίες επιτέλους εισακούστηκε κι έτσι φέτος καταφθάνει με την Ορχήστρα και τη Χορωδία musicAeterna, παρουσιάζοντας δύο μεγαλεπήβολα έργα: το Κοντσέρτο για χορωδία του Σνίτκε και το «Tristia» του Γάλλου συνθέτη Φιλίπ Ερσάν, βασισμένο σε ποίηση φυλακισμένων (11-12/11).


Η Συμφωνική της (άλλοτε) ΕΣΣΔ αποτέλεσε, από την ίδρυσή της, το 1936, τον «απόλυτο θεματοφύλακα» του ρωσικού συμφωνικού ήχου. Η Κρατική Ακαδημαϊκή Ορχήστρα της Ρωσίας επιστρέφει στην Αθήνα μετά από πολλά χρόνια, υπό την μπαγκέτα του διακεκριμένου αρχιμουσικού Ντανιέλ Ράισκιν, για να ερμηνεύσει δύο αριστουργήματα του Τσαϊκόφσκι: την Πέμπτη Συμφωνία με το θυελλώδες φινάλε και το Κοντσέρτο για βιολί με σολίστ τον εξέχοντα Σάσα Ροζντεστβένσκι (25/11).


Πέρυσι μας χάρισε τρεις ανεπανάληπτες μουσικές εμπειρίες, φέτος η Ελίζαμπετ Λεόνσκαγια έρχεται για να ολοκληρώσει το καλειδοσκόπιο με τις σονάτες του Φραντς Σούμπερτ (πρώτη βραδιά 14/12).


Δυόμισι αιώνες συμπληρώνονται φέτος από τη γέννηση του μέγα Μπετόβεν (1770-1827) και το Μέγαρο συμμετέχει στην παγκόσμια γιορτή. Ο σπουδαίος πιανίστας, παιδαγωγός και διεθνώς αναγνωρισμένος μπετοβενιστής Μαρτίνος Τιρίμος παρουσιάζει τέσσερα ρεσιτάλ-αφιερώματα, με γνωστά αλλά και άγνωστα έργα του μεγαλοφυούς κλασικού. Ο κύκλος ανοίγει στις 5/12.

Χορός

Δυναμικός χειμώνας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Facebook Twitter
Ο Μεγάλος Δαμαστής του Δημήτρη Παπαϊωάννου για δύο μοναδικές παραστάσεις. Φωτο: Julian Mommert

Μετά το Sadler's Wells του Λονδίνου και την Επίδαυρο, το The Thread, σε χορογραφία Ράσελ Μάλιφαντ, με την πρωτότυπη μουσική του Βαγγέλη Παπαθανασίου, τους φωτισμούς του Mάικλ Χαλς και τα κοστούμια της Μαίρης Κατράντζου, κάνει στάση στο Μέγαρο (20-24/11 & 3, 4/12).


Μια παράσταση μεγάλης εικαστικής και καλλιτεχνικής δύναμης, με αναφορές στην ελληνική μυθολογία, σε πίνακες των Κουρμπέ και Ρέμπραντ ή σε ταινίες του Κιούμπρικ. Χιούμορ, μελαγχολική διάθεση, ταξίδι με τις αισθήσεις, ιστορίες από τον βηματισμό του ανθρώπου πάνω στη Γη. Ως μάστορας της ψευδαίσθησης, ο κορυφαίος Έλληνας χορογράφος Δημήτρης Παπαϊωάννου καταπιάνεται με θεμελιώδη ερωτήματα της ύπαρξης –το πεπρωμένο, ο θάνατος– και ζωγραφίζει στον Μεγάλο Δαμαστή κινούμενες εικόνες που ξεπερνούν την πραγματικότητα (29, 30/11).


Τέλος, ο Μαγικός Αυλός του Μότσαρτ, σε μια ονειρική χορογραφία από τον Μορίς Μπεζάρ, παρουσιάζεται από τους έξοχους χορευτές του Béjart Ballet Lausanne μεταξύ 20 και 30 Δεκεμβρίου.

Μεταδόσεις

Δυναμικός χειμώνας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Facebook Twitter
Μια φαντασμαγορική παραγωγή με διθυραμβικές κριτικές από τα βρετανικά μέσα υπογράφει ο Νίκολας Χάιτνερ σκηνοθετώντας το σαιξπηρικό Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας. Φωτο: Manuel Harlan

Σημαντική ενότητα στο πρόγραμμα και η σειρά δορυφορικών προβολών του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας (National Theatre Live) που δέκα χρόνια τώρα μας φέρνει τετ-α-τετ με κορυφαίες βρετανικές παραγωγές. Συγκεκριμένα:


Μια φαντασμαγορική παραγωγή με διθυραμβικές κριτικές από τα βρετανικά μέσα υπογράφει ο Νίκολας Χάιτνερ σκηνοθετώντας το σαιξπηρικό Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας. Στον ρόλο της Τιτάνιας η Γκουέντολιν Κρίστι (υποψήφια για Emmy – «Game of Thrones»). Όμπερον ο Όλιβερ Κρις, Πουκ ο Ντέιβιντ Μουρστ (29/10).


Χάνσαρντ: Η επίσημη έκδοση των πρακτικών του βρετανικού κοινοβουλίου έχει τίτλο το νέο θεατρικό του Σάιμον Γουντς, αυτό το πνευματώδες όσο και συγκλονιστικό πορτρέτο της κυβερνώσας τάξης του Ηνωμένου Βασιλείου. Κλασική περίπτωση κειμένου, όπου ένα συνηθισμένο συζυγικό καβγαδάκι εξελίσσεται σε αιμοσταγές επεισόδιο με πρωταγωνιστές τους βραβευμένους Λίντζι Ντάνκαν και Άλεξ Τζένινγκς (7/11).


Η χρονιά κλείνει με το Present Laughter του Νόελ Κάουαρντ (5/12). Έργο γραμμένο το 1939 με βασικό ήρωα έναν αστέρα του θεάτρου ο οποίος μετά από μια αλυσίδα τραγελαφικών γεγονότων βγαίνει εκτός ελέγχου.


Eντυπωσιακή αρχή για τις επιτυχημένες δορυφορικές μεταδόσεις παραστάσεων χορού από το ιστορικό Θέατρο Μπολσόι, καθώς στις 27 Οκτωβρίου συνδεόμαστε με Μόσχα για να παρακολουθήσουμε ένα κομψοτέχνημα του διεθνούς ρεπερτορίου που συνδυάζει δράση και ρομαντισμό: Ραϊμόντα του Αλεξάντρ Γκλαζούνοφ, διασκευασμένη από τον θρύλο των Μπολσόι Γιούρι Γκριγκορόβιτς. Αρκετά αργότερα (1/12) προβάλλεται σε ζωντανή μετάδοση ο Κουρσάρος, σε χορογραφία Αλεξέι Ρατμάνσκι.


Σε ό,τι αφορά τις μεταδόσεις από τον ναό της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης, ξεκινάμε με την απαράμιλλη ιστορία έρωτα και πάθους της Μανόν του Μασνέ σε σκηνοθεσία Λοράν Πελί (26/10). Την όμορφη χωριατοπούλα που καταφθάνει στην πόλη και γίνεται αντικείμενο πόθου των ανδρών ερμηνεύει η κορυφαία Λιζέτ Οροπέσα (που ακούσαμε το καλοκαίρι στο Ηρώδειο).


Στις 16 Νοεμβρίου θα δούμε τη Μαντάμα Μπατερφλάι του Πουτσίνι στη φημισμένη σκηνοθεσία του Άντονι Μινγκέλα. Κι αν δεν είχαν πάρει διαστάσεις θύελλας οι κατηγορίες για τον θρυλικό Πλάσιντο Ντομίνγκο, θα τον ακούγαμε και στον ρόλο του Αμερικανού διπλωμάτη Σάρπλες.


Η περίφημη Ακενατόν, η τελευταία όπερα της τριλογίας του σπουδαίου Αμερικανού μινιμαλιστή Φίλιπ Γκλας (μετά τον Αϊνστάιν και τον Γκάντι), ανεβαίνει σε μια νέα παραγωγή της ΜΕΤ. Στον ρόλο της βασίλισσας Νεφερτίτης ντεμπουτάρει η ανερχόμενη Αμερικανίδα μετζοσοπράνο Τζ'νέι Μπρίτζες (30/11).

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Michael Hulls: Ο πολυβραβευμένος light designer που φώτισε το «Νήμα»

Θέατρο / Michael Hulls: Ο πολυβραβευμένος light designer που φώτισε το «Νήμα»

Ο Μάικλ Χαλς, μόνιμος συνεργάτης του Ράσελ Μάλιφαντ υπογράφει μαζί του το «Thread» (Το Νήμα) που είδαμε στην Επίδαυρο σε μουσική Βαγγέλη Παπαθανασίου, βασισμένο σε παραλλαγές ελληνικών παραδοσιακών χορών, και θα επαναληφθεί στο Μέγαρο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ