Ελληνική πεζογραφία και ποίηση στη σκηνή: 4 παραστάσεις που αξίζει να δεις.

Ελληνική πεζογραφία και ποίηση στη σκηνή: 4 παραστάσεις που αξίζει να δεις. Facebook Twitter
Η κωμωδία Του Κουτρούλη ο γάμος του Αλέξανδρου Ρίζου Ραγκαβή είναι η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της Σμαράγδας Καρύδη, η οποία συμπρωταγωνιστεί με τον Νίκο Κουρή.
0

Παρά τις αντιρρήσεις ή τους ενδοιασμούς από πολλούς, που προβληματίζονται αν και κατά πόσο μπορεί ένα μυθιστόρημα ή ένα ποίημα να αποτελέσει το υλικό ενός θεατρικού έργου, τόσο οι σκηνοθέτες με τις επιλογές τους όσο και οι θεατές με την προτίμηση που δείχνουν στο είδος επιβεβαιώνουν το μεγάλο ενδιαφέρον που υπάρχει γι' αυτά τα κείμενα και δικαιολογούν το πέρασμά τους στη σκηνή, όπου οι Έλληνες ηθοποιοί αναλαμβάνουν να ζωντανέψουν μυθιστορηματικούς ήρωες.


Μιλώντας για μυθιστορηματικούς ρόλους, ελάχιστοι μπορούν να φτάσουν τον θρύλο που λέγεται Γιούγκερμαν. Ο Φινλανδός αριστοκράτης και κεντρικός ήρωας ενός από τα πλέον γνωστά βιβλία του Καραγάτση πήρε σάρκα και οστά μέσα από την ερμηνεία του Γιάννη Στάνκογλου στην παράσταση που σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Τάρλοου πέρσι με μεγάλη επιτυχία στο θέατρο Πορεία και φέτος επιστρέφει στον ίδιο χώρο.

Το μυθιστόρημα, που δημοσιεύτηκε σε συνέχειες στην «Καθημερινή» την περίοδο 1931-1932 προτού κυκλοφορήσει κανονικά ως βιβλίο από τις εκδόσεις Εστία, καταπιάνεται με τον παράνομο έρωτα ενός έφεδρου ανθυπολοχαγού που επιστρέφει στη Μυτιλήνη μετά τη Μικρασιατική Εκστρατεία με τη νεαρή χήρα του αδελφικού του φίλου.


Για πρώτη φορά μεταφέρεται στη σκηνή το αριστούργημα του Στράτη Μυριβήλη Η δασκάλα με τα χρυσά μάτια. Τη διασκευή αλλά και τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Πέτρος Ζούλιας, ενώ τη δασκάλα Σαπφώ Βρανά υποδύεται η Λένα Παπαληγούρα. Το μυθιστόρημα, που δημοσιεύτηκε σε συνέχειες στην «Καθημερινή» την περίοδο 1931-1932 προτού κυκλοφορήσει κανονικά ως βιβλίο από τις εκδόσεις Εστία, καταπιάνεται με τον παράνομο έρωτα ενός έφεδρου ανθυπολοχαγού που επιστρέφει στη Μυτιλήνη μετά τη Μικρασιατική Εκστρατεία με τη νεαρή χήρα του αδελφικού του φίλου. Διαποτισμένο από τις πικρές μνήμες των χαρακωμάτων και της χρεοκοπίας της Μεγάλης Ιδέας, το μυθιστόρημα αναζητά λύση και διέξοδο για τους νέους ανθρώπους του Μεσοπολέμου που ατενίζουν το μέλλον, το δικό τους και της πατρίδας τους, με αβεβαιότητα και αγωνία. Στο θέατρο Βέμπο.

Ελληνική πεζογραφία και ποίηση στη σκηνή: 4 παραστάσεις που αξίζει να δεις. Facebook Twitter
Ελάχιστοι μυθιστορηματικοί ρόλοι μπορούν να φτάσουν τον θρύλο που λέγεται Γιούγκερμαν. Φωτο: Βάσια Αναγνωστοπούλου


Η κωμωδία Του Κουτρούλη ο γάμος του Αλέξανδρου Ρίζου Ραγκαβή είναι η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα της Σμαράγδας Καρύδη, η οποία συμπρωταγωνιστεί με τον Νίκο Κουρή και μια ομάδα καταξιωμένων αλλά και νεότερων ηθοποιών και μουσικών που παίζουν, χορεύουν, τραγουδάνε και ερμηνεύουν τα τραγούδια της παράστασης σε μουσική του Μίνωα Μάτσα. Στο θέατρο Βασιλάκου.


Το ποίημα «Αίας» του Γιάννη Ρίτσου γράφτηκε όσο ο μεγάλος Έλληνας ποιητής ήταν εξόριστος στη Λέρο και στη Σάμο και φέρει όχι μόνο την ιστορία του μυθικού ήρωα αλλά και τις μνήμες και τη σκοτεινή εμπειρία του ποιητή από την ελληνική ιστορία. Τον μονόλογο σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί ο Γιάννης Τράντας. Στο θέατρο Αλκμήνη.

Ελληνική πεζογραφία και ποίηση στη σκηνή: 4 παραστάσεις που αξίζει να δεις. Facebook Twitter
Για πρώτη φορά μεταφέρεται στη σκηνή το αριστούργημα του Στράτη Μυριβήλη Η δασκάλα με τα χρυσά μάτια. Φωτο: Μαριλένα Αναστασιάδου

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LifO.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δυναμικός χειμώνας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Θέατρο / Δυναμικός χειμώνας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Σταρ της κλασικής μουσικής, καλλιτέχνες ταυτισμένοι από χρόνια με τον οργανισμό, αμέτρητες συμπαραγωγές, θεατρικές προκλήσεις από Έλληνες και ξένους σκηνοθέτες. Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών επανακάμπτει σταθερά τα τελευταία χρόνια και η φετινή σεζόν δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι δυο Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ

Όπερα / Οι δυο βραβευμένες Ιφιγένειες του Ντμίτρι Τσερνιακόφ ανεβαίνουν σε περίοδο πολέμου

Λίγο πριν σηκωθεί η αυλαία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τις δύο εμβληματικές όπερες του Γκλουκ, ο σημαντικός Ρώσος σκηνοθέτης εξηγεί τις σύγχρονες παραμέτρους της θυσίας της αρχαίας τραγικής ηρωίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ