Όταν ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συνάντησε την οικογένεια Κιούμπρικ

Όταν ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συνάντησε την οικογένεια Κιούμπρικ Facebook Twitter
Στα γυρίσματα της ταινίας Κουρδιστό Πορτοκάλι / TASCHEN / SK Film Archives LLC / TM & © Warner Bros. Entertainment Inc.
0

Κάθε ρεπόρτερ έχει ένα απωθημένο, μια συνέντευξη που δεν πήρε ποτέ, αλλά πάντα ονειρευόταν. Οι δημοσιογράφοι του πολιτικού ρεπορτάζ ήθελαν τον Καραμανλή (τον θείο φυσικά), αλλά εκείνος ποτέ δεν τους έκανε τη χάρη. Οι Αμερικανοί θα τρελαίνονταν να ξεσκίσουν τον Ρίτσαρντ Νίξον, αλλά τους πρόλαβε ο Ντέιβιντ Φροστ κι έγινε Sir. Μικρός αναρωτιόμουν πώς θα ήταν ο Τσάρλι Τσάπλιν από κοντά και τελικά έφτασα μέχρι την κατοικία του στο Vevey της Ελβετίας, συναντώντας τη στρατιά των παιδιών και των εγγονιών του και, κυρίως, κοιτώντας τα βουνά και τη λίμνη απ’ το αγαπημένο του σημείο, στην άκρη ενός ησυχαστηρίου, το τελικό λιμάνι ενός τόσο ανήσυχου ανθρώπου.

Το πραγματικό μου απωθημένο, ωστόσο, ήταν ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ, ο θεός των σκηνοθετών («un demiurge parmi les hommes», όπως είχε γράψει ο πολύς Ζαν-Μισέλ Φροντόν στη νεκρολογία της «Monde»), ο εμμονικός τεχνίτης, ο θρυλικός ερημίτης, ο αυστηρός αρχιτέκτονας της ανθρώπινης σχισμής, ο ιδιοφυής μονόλιθος στα δικά μου μάτια. Δεν μίλαγε ποτέ, αν και θυμάμαι την έκπληξή μου όταν, φοιτητής ακόμη στο Παρίσι, είχε πέσει στα χέρια μου ένα τεύχος του περιοδικού «Premiere» με αποκλειστική συνέντευξή του στη Μισέλ Αλμπερστάτ, τη μοναδική σε όλα τα διεθνή media, όπως η ίδια διατυμπάνιζε (κι έλεγε αλήθεια), με αφορμή το Full metal jacket. 

 

Το ταξίδι με τον Κιούμπρικ δεν σταματά εδώ. Ένας ανεκτίμητος, τεράστιος τόμος απ' την Taschen κυκλοφορεί ήδη και μια έκθεση με υλικά, σημειώσεις κι ενθυμήματα (περίπου σαν κι αυτή που είχαμε δει πρόπερσι στο Gropius Bau στο Βερολίνο) περιοδεύει σε όλον τον κόσμο. Ξέχασα να ρωτήσω την κυρία Κιούμπρικ τι σήμαινε ακριβώς η αγαπημένη μου σκηνή, το δωμάτιο όπου ο αστροναύτης συναντά την ετοιμοθάνατη εκδοχή του, λίγο πριν ξαναγεννηθεί, στο 2001. Στοιχηματίζω πως και να ήξερε δεν θα μου έδινε απάντηση.

 

Τα χρόνια πέρασαν, ταινίες ανήγγελλε και ταινίες του δεν βλέπαμε, ώσπου έφτασε η ώρα του Μάτια ερμητικά κλειστά, μια ώρα που έμοιαζε με χρόνια, γιατί χρόνια χρειάστηκαν να φτάσει στο σημείο να δώσει ημερομηνία εξόδου στις αίθουσες από τη στιγμή που έγραψε το σενάριο - η περιπέτεια έχει καταγραφεί λεπτομερώς απ’ τον συνεργάτη του Φρεντερίκ Ραφαέλ. Κι ένα ανοιξιάτικο πρωί, το 1999, μου τηλεφωνούν απ’ τη Village (ήξεραν τη λόξα μου) για να μου πουν πως πέθανε ο Κιούμπρικ, ξαφνικά.

Ήταν, όπως λέμε επί ματαίω, σαν να έχασα έναν δικό μου άνθρωπο αλλά και μια ευκαιρία να τον δω από μακριά έστω, σε κάποιο φεστιβάλ, αν αποφάσιζε να υποβάλει την ταινία του, και να τον ακούσω να μιλάει ή να υπομειδιά τευτονικά και συγκαταβατικά, ακούγοντας τους Κρουζ και Κίντμαν ν’ αναλύουν πώς έχασαν την μπάλα αλλά και τον γάμο τους, υποδυόμενοι ένα ζευγάρι σε κρίση. Ήταν τόση η αδημονία μου να δω το φιλμ όσο γρηγορότερα γινόταν, που δέχθηκα να πάω στο Λος Άντζελες για να κάνω συνέντευξη με τον Άνταμ Σάντλερ για μια ταινία που ποσώς μ’ ενδιέφερε, την εβδομάδα της κυκλοφορίας του Μάτια ερμητικά κλειστά στις αμερικανικές αίθουσες.

Νοίκιασα ένα αυτοκίνητο και με τις βαλίτσες στο πορτ-μπαγκάζ και τη δυσάρεστη ζαλάδα απ’ το jet lag έκοψα τρία εισιτήρια σ’ ένα σινεμά για να το δω ισάριθμες φορές συνεχόμενα, αρνούμενος να υποκύψω στη νύστα. Είναι και η μόνη ταινία που έχω δει ποτέ στην Αμερική (σε πολιτισμένη γειτονιά), στην οποία ο κόσμος γέλαγε από αμηχανία και οργή, εγκαταλείποντας την αίθουσα σ’ ένδειξη διαμαρτυρίας. Εκείνοι πήγαν να δουν τον Κρουζ και την Κίντμαν κι αισθάνθηκαν εξαπατημένοι, ενώ εγώ είδα Κιούμπρικ κι εκστασιάστηκα. Δώδεκα χρόνια αργότερα, ο θαυμασμός μου για την ταινία δεν έχει κοπάσει, όσο κι αν κάποιοι υποστηρίζουν πως είναι έργο μινόρε ή πως δεν πρόλαβε καν να τη μοντάρει.

Τον Μάιο που μας πέρασε μου ζήτησαν να συναντήσω την Κριστιάνε Κιούμπρικ, τη χήρα του σκηνοθέτη, τον Γιαν Χάρλαν, τον αδελφό της και παραγωγό των περισσότερων ταινιών του, και τον Μάλκολμ ΜακΝτόουελ, με αφορμή τα 40 χρόνια από την πρώτη προβολή του φιλμ Κουρδιστό Πορτοκάλι στις Κάννες. Ο Βρετανός ηθοποιός, αφού με συνεχάρη για τις επιδόσεις του Κυργιάκου στο αγγλικό πρωτάθλημα και με συλληπήθηκε με ειλικρίνεια για την οικονομική κατάντια μας, επιβεβαίωσε πως τα γυρίσματα της ταινίας δεν ήταν ακριβώς σαδιστικά αλλά δύσκολα σε αφόρητο βαθμό, αφού έπρεπε να βουτήξει το κεφάλι του σ’ έναν κουβά με νερό που περιείχε λίπος και χημικά που το έκαναν βρόμικο και θολό, χώρια οι σταγόνες που του έριχναν στα τεντωμένα με αυτοσχέδια μανταλάκια μάτια του. Πόσες λήψεις, ρωτάω. «Αρκετές», μου απάντησε χαμογελώντας ο ΜακΝτόουελ, εννοώντας πως ο χρόνος απαλύνει τον πόνο, ειδικά όταν ταυτόχρονα δικαιώνει τις προθέσεις ενός τελειομανούς σκηνοθέτη. Αυτή, όμως, που μ’ ενδιέφερε ήταν η χήρα.

Πώς είναι, πώς κρατιέται, τι έχει να πει για έναν άντρα σιωπηλό και μυστηριώδη, έναν άνθρωπο που έγινε ακόμη και θέμα ταινίας, το Color me Kubrick με τον Τζον Μάλκοβιτς, που αφορούσε την αληθινή ιστορία ενός καλλιτεχνίζοντος, ανισόρροπου απατεώνα που πόζαρε ως Κιούμπρικ για να κοροϊδεύει την κοινωνία - αφού κανείς δεν είχε δει τον αυθεντικό, επόμενο ήταν να βρεθεί κάποιος τρελός για να τον υποκαταστήσει. Πρώην καλλονή, ζωγράφος που μάλιστα φιλοτέχνησε με έργα της το σπίτι του ζεύγους στο Μάτια ερμητικά κλειστά αλλά και την οικία του βιασμού στο Κουρδιστό Πορτοκάλι, η γερμανικής καταγωγής Κριστιάνε γνωρίστηκε με τον Στάνλεϊ στα γυρίσματα των Σταυρών στο μέτωπο, όπου εκείνη υποδυ- όταν την τραγουδίστρια, παντρεύτηκαν έναν χρόνο μετά κι έζησαν μαζί αδιάλειπτα μέχρι τον θάνατό του. Τώρα είναι μια αξιοσέβαστη κυρία κοντά στα 80, με λεπτούς τρόπους, τα φυσικά της μαλλιά πιασμένα σε κότσο και δι- ακριτικό μακιγιάζ, αργή ομιλία, αλλά με μια σπίθα στο βλέμμα όποτε αναφερόταν στοάνδρα της ζωής της.

«Ο Στάνλεϊ ήταν ένας ήσυχος άνθρωπος, πολύ γλυκός με τις κόρες του και με μένα, που δούλευε συνέχεια στο σπίτι, έγραφε ασταμάτητα για τα σχέδιά του, διορθώνοντας κι επεμβαίνοντας στα σενάρια, ή κρατώντας σημειώσεις σε βιβλία που διάβαζε», μου επισήμανε. Το δικό του μεγάλο απωθημένο ήταν ο μεγαλεπήβολος Ναπολέων, που κάποτε συζήταγε σοβαρά με τον Τζακ Νίκολσον - όταν είχα ρωτήσει τον Νίκολσον το 1997, μετά από τις φήμες που ήθελαν τον Τομ Κρουζ παγιδευμένο σε ατελείωτες πρόβες κι αλλαγές με τον τυραννικά απαιτητικό Κιούμπρικ, τι θα ρωτούσε τον συνάδελφό του αν τον συναντούσε, εκείνος απάντησε «How’s Stanley?», κάνοντας την γκριμάτσα του Τζακ Τόρανς απ’ τη Λάμψη.

Δίπλα στην Κριστιάνε καθόταν ο αδελφός Χάρλαν, και κοιτώντας τον δεν μπορούσα να μη θυμηθώ πως ο θείος του ήταν ένας φημισμένος Γερμανός σκηνοθέτης ταινιών ναζιστικής προπαγάνδας κι αντισημιτικού περιεχομένου που κατάφερε ν’ αθωωθεί απ’ τις κατηγορίες μετά τον πόλεμο. Μάλιστα, ο Κιούμπρικ σχεδίαζε να κάνει μια βιογραφία για τον αμφιλεγόμενο Φάιτ Χάρλαν, αλλά την εγκατέλειψε σε αρχικό στάδιο. Αναφερόμενος στο ακανθώδες θέμα της βίας που οδήγησε τις βρετανικές αρχές σε χρόνια απαγόρευση του φιλμ Κουρδιστό Πορτοκάλι, ο Γιαν Χάρλαν είπε πως ο Κιούμπρικ είχε διαισθανθεί την αναταραχή στη νεολαία της εποχής, εξερευνώντας την αναίτια αυξανόμενη επιθετικότητα στο πλαίσιο μιας κοινωνικής παθογένειας. Στο τέλος της σύντομης συνάντησης, η Κιούμπρικ με ρώτησε πόσα χρόνια έχω να δω την ταινία.

Μια δεκαετία, της απάντησα. « Ήρθε η ώρα να τη δείτε αποκατεστημένη», με χαιρέτισε, και μία βοηθός μού έδωσε μια κόπια Βlu-ray. Το ταξίδι με τον Κιούμπρικ δεν σταματά εδώ. Ένας ανεκτίμητος, τεράστιος τόμος απ’ την Taschen κυκλοφορεί ήδη και μια έκθεση με υλικά, σημειώσεις κι ενθυμήματα (περίπου σαν κι αυτή που είχαμε δει πρόπερσι στο Gropius Bau στο Βερολίνο) περιοδεύει σε όλον τον κόσμο. Ξέχασα να ρωτήσω την κυρία Κιούμπρικ τι σήμαινε ακριβώς η αγαπημένη μου σκηνή, το δωμάτιο όπου ο αστροναύτης συναντά την ετοιμοθάνατη εκδοχή του, λίγο πριν ξαναγεννηθεί, στο 2001. Στοιχηματίζω πως και να ήξερε δεν θα μου έδινε απάντηση.

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ