Χρυσές Σφαίρες 2019: Θα είναι φέτος η χρονιά του Γιώργου Λάνθιμου;

Χρυσές Σφαίρες 2019: Θα είναι φέτος η χρονιά του Γιώργου Λάνθιμου; Facebook Twitter
H Έμα Στόουν στην «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου
0

Η πικρή είδηση για την Ελλάδα είναι ότι ο Γιώργος Λάνθιμος δεν είναι υποψήφιος στην κατηγορία Σκηνοθεσίας για τις Χρυσές Σφαίρες που θα απονεμηθούν από την Ένωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου στις 6 Ιανουαρίου του 2019. Ωστόσο, η υπέροχη ταινία του, η «Ευνοούμενη» (The Favourite) που παίζεται ήδη στις ΗΠΑ και τα πηγαίνει περίφημα εισπρακτικά (στην Ελλάδα θα προβληθεί τον Φεβρουάριο), τα κατάφερε μια χαρά, αποσπώντας 5 συνολικά υποψηφιότητες, στις κατηγορίες της Ταινίας, του Σεναρίου, του Α' Γυναικείου Ρόλου για την Ολίβια Κόλμαν και Β' Γυναικείου Ρόλου για τις Ρέιτσελ Βάις και Έμα Στόουν.

Πιο ψηλά, με 6 υποψηφιότητες, προηγείται το «Vice», η σατιρική dramedy του Άνταμ Μακέι, με θέμα τον αντιπρόεδρο των ΗΠΑ επί Μπους του νεότερου, τον Ντικ Τσέινι: για Ταινία, Σκηνοθεσία, Σενάριο, τον Κρίστιαν Μπέιλ στον Α' ρόλο και τους Έιμι Άνταμς και Σαμ Ρόκγουελ στους δεύτερους.

Το «Green Book» του Πίτερ Φαρέλι (του γνωστού διδύμου των κωμωδιών) έχει επίσης 5 υποψηφιότητες, ανάμεσα στις οποίες για το δίδυμο των πρωταγωνιστών, Βίγκο Μόρτενσεν και Μαχέρσαλα Άλι, όσες και το «A Star is Born», με διπλή για τον Μπράντλεϊ Κούπερ, ως σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή, μαζί βέβαια με τη Lady Gaga.

Σε πρώτη ανάγνωση, ο Κούπερ «έφαγε» τη θέση του Λάνθιμου, αλλά, λοξοκοιτώντας πρόωρα προς τα Όσκαρ, μπορεί ο Σπάικ Λι να είναι εκείνος που εξασφάλισε μια θέση στην πεντάδα των Golden Globes, όπως και της Καλύτερης Ταινίας, χωρίς να είναι σίγουρο πως θα αρέσει και στην Ακαδημία.

Σε πρώτη ανάγνωση, ο Κούπερ «έφαγε» τη θέση του Λάνθιμου, αλλά, λοξοκοιτώντας πρόωρα προς τα Όσκαρ, μπορεί ο Σπάικ Λι να είναι εκείνος που εξασφάλισε μια θέση στην πεντάδα των Golden Globes, όπως και της Καλύτερης Ταινίας, χωρίς να είναι σίγουρο πως θα αρέσει και στην Ακαδημία. Και μπορεί το «BlacKkKlansman» να χωράει στη δεκάδα των Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, αλλά στη σταθερή πεντάδα των σκηνοθετών, το στιλ του «The Favourite» είναι πιο πιθανό να ταιριάζει περισσότερο στα Όσκαρ.


Η συζήτηση που προκαλούν φέτος οι Χρυσές Σφαίρες είναι, και πάλι, ο πάγιος διαχωρισμός στις κατηγορίες της ταινίας και των πρώτων ρόλων σε δράμα και κωμωδία/μιούζικαλ. Από την υποψηφιότητα του ανεκδιήγητου «Τουρίστα» και τη βράβευση του «Martian» του Ρίντλεϊ Σκοτ ως κωμωδίας (ή μιούζικαλ, είναι στην κρίση του καθενός...), που στηλίτευσε σκωπτικά ακόμη και ο Βρετανός σκηνοθέτης της ταινίας από το βήμα του νικητή, η επιλογή για το πόσο κωμικές είναι μερικές εξόχως δραματικές ταινίες με ένα-δυο αστειάκια, προκαλεί αντιδράσεις και θυμηδία. Η αλήθεια είναι πως τα στούντιο είναι εκείνα που καλούνται να πάρουν την απόφαση και να υποβάλουν τις ταινίες τους, τηρώντας μίνιμουμ standards γύρω από το ύφος τους, καμιά φορά χωρίς να ρωτήσουν τους δημιουργικούς συντελεστές τους.

Χρυσές Σφαίρες 2019: Θα είναι φέτος η χρονιά του Γιώργου Λάνθιμου; Facebook Twitter
Οι Βίγκο Μόρτενσεν και Μαχέρσαλα Άλι στο «Green Book»

Έτσι λοιπόν, φέτος, δυο ταινίες με πάρα πολλή μουσική στο DNA τους, το «A Star is Born» και το «Bohemian Rhapsody», υποβλήθηκαν ως δράματα από τη Warner και τη Fox αντίστοιχα, και κατάφεραν να πάρουν θέση στην πεντάδα, απέναντι από ένα κλασικό δράμα, το «If Beale Street Could Talk» του Μπάρι Τζένκινς (που έχει υποψηφιότητες επίσης στο Σενάριο και στον Β' Ρόλο για τη Ρετζίνα Κινγκ), μια υπερπεριπέτεια με εκπληκτικές κριτικές, τον «Μαύρο Πάνθηρα», καθώς και το «BlacKkKlansman», που αν μη τι άλλο, το χιούμορ του το είχε.

Αντίστοιχα, στην πεντάδα της κωμωδίας/μιούζικαλ, το «Vice» γίνεται το φαβορί, απέναντι στην πολυαναμενόμενη επιστροφή της «Mary Poppins», την ταινία του Λάνθιμου, που τη λες και μαύρη κωμωδία, αλλά δεν ξεχνάς την τραγική της πλευρά, το «Green Book» και... το «Crazy Rich Asians», το εισπρακτικό και διαπολιτιστικό φαινόμενο στην Αμερική, που δεν έχουμε δει, αλλά θα φανταζόμασταν άνετα στην κατηγορία της αντίπερα όχθης.

Η διαίσθηση μου λέει πως τα φαβορί στις δυο κατηγορίες είναι το «A Star is Born» και το «Vice», ταινίες που απουσίαζαν παντελώς από τις επιλογές των κριτικών της Νέας Υόρκης. Κι ενώ θα ήταν ώριμο να περιμένουμε τι έχουν να πουν και οι συνάδελφοί τους από το Λος Άντζελες, οι οποίοι μαντεύουν σωστότερα τα γούστα της δυτικής ακτής, λόγω γειτνίασης της νοοτροπίας, το πρώτο γενικό συμπέρασμα είναι ένας μεγάλος διαχωρισμός ως προς το καλλιτεχνικό και το πιο εμπορικό.

Χρυσές Σφαίρες 2019: Θα είναι φέτος η χρονιά του Γιώργου Λάνθιμου; Facebook Twitter
Η Έμιλι Μπλαντ είναι η νέα «Μέρι Πόπινς»

Στον κοινό παρονομαστή βρίσκεται το «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν, που έφυγε με τα βραβεία της καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας από το New York Film Critics Circle. Ενώ απέσπασε υποψηφιότητες για τη Σκηνοθεσία και το Σενάριο, αλλά και ως ξενόγλωσσο φιλμ στις Χρυσές Σφαίρες, απουσιάζει από την κορυφαία κατηγορία (Δράμα, ελπίζω) λόγω των εσωτερικών κανονισμών της Ένωσης, που προβλέπουν ρητά πως αν μια ταινία είναι μη αγγλόφωνη, δεν μπορεί να συναγωνιστεί ως Καλύτερη Ταινία.

Αυτό δεν συμβαίνει με τα Όσκαρ, όπου, μέχρι τώρα, 10 μη αγγλόφωνες ταινίες, από το «Ζ» και το «Φάνι και Αλέξανδρος», ως το «Amour» και τον «Ταχυδρόμο», έχουν «τρυπώσει» στην πεντάδα, αλλά καμία δεν έχει φύγει από την τελετή της Ακαδημίας με τη μεγάλη τιμή.

Συνεπώς, το «Roma» δεν επηρεάζεται από το τεχνητό σνομπάρισμα των Globes και διατηρεί ακέραιες τις φιλοδοξίες του για πρωτιά στα Όσκαρ, σε περίπτωση που το ρεύμα προς το «A Star is Born», το «Vice» και την «Ευνοούμενη» (αυτά δίνουν μπροστά τα προγνωστικά του γραφείου στοιχημάτων Gold Derby, μέχρι στιγμής) εμφανίσουν κάμψη. Ο Κουαρόν προβάλλει ως φαβορί για τη Σκηνοθεσία, σταθερά.

Στους ηθοποιούς, περιμένουμε μάχες, γιατί το τοπίο είναι κάπως θολό, σε σύγκριση με τον Γκάρι Όλντμαν και τη Φράνσις ΜακΝτόρμαντ που φάνηκε από νωρίς πως ξεχώριζαν, πέρυσι τέτοια εποχή. Στην κατηγορία του δράματος, οι δυο τραγουδιστές στις ταινίες τους, ο Κούπερ και ο Ρέμι Μάλεκ, ως Φρέντι Μέρκιουρι, είναι οι αντίπαλοι, με τον Γουίλεμ Νταφόου ως Βαν Γκογκ πριμοδοτημένο από το Φεστιβάλ Βενετίας, αλλά κάπως αβοήθητο στη μοναδική υποψηφιότητα της ταινίας, τον Λούκας Χέτζις με μια από τις δύο ταινίες στις οποίες ξεχώρισε φέτος, το «Boy Erased», και τον γιο του Ντένζελ, τον Τζον Ντέιβιντ Γουόσινγκτον, να τους παρακολουθούν.

Χρυσές Σφαίρες 2019: Θα είναι φέτος η χρονιά του Γιώργου Λάνθιμου; Facebook Twitter
Ο Μπράντλεϊ Κούπερ και η Lady Gaga στο «A Star is Born»

Σε μια πεντάδα με ηχηρά ονόματα στην αντίστοιχη κατηγορία των γυναικών (Κίντμαν, Κλόουζ, Μελίσα Μακάρθι και Ρόζαμουντ Πάικ), η Lady Gaga φαίνεται να είναι το ακλόνητο φαβορί – το τέλειο βάφτισμα του πυρός από μια φιλική προς αυτήν Ένωση όπως οι Χρυσές Σφαίρες, για μια entertainment που βλέπει σοβαρά την υποκριτική.

Στους πρώτους ρόλους της «κωμωδίας», η Έμιλι Μπλαντ φαντάζει ως λογική επιλογή, με δεδομένο πως το αρχικό buzz για τη «Μέρι Πόπινς» είναι εξαιρετικό. Όμως, πώς μπορεί να αντιπαρέλθει την Ολίβια Κόλμαν, που ως Βασίλισσα Άννα στα χέρια του Γιώργου Λάνθιμου, ενδεχομένως να έδωσε την ερμηνεία της χρονιάς; Δίπλα τους, η αποκάλυψη της φετινής χρονιάς, η νεαρή Έζι Φίσερ από το «Eighth Grade» του Μπο Ντάρναμ, που δεν συγκίνησε αρκετά για να πλασαριστεί σε άλλες κατηγορίες. Μεγάλη έκπληξη, η απουσία της Ρετζίνα Χολ, που οι κριτικοί της Νέας Υόρκης επέλεξαν φέτος για τον δυναμικό της ρόλο στο «Support the Girls» (ένας πόντος μείον για το #metoo).

Στους δεύτερους ρόλους, ο Μαχέρσαλα Άλι θα διεκδικήσει τη Σφαίρα από τον Τιμοτέ Σαλαμέ, στο «Beautiful Boy», ενώ υπάρχει και ο Ρίτσαρντ Γκραντ με βραβείο από τη Νέα Υόρκη, και στις γυναίκες, όπου απουσιάζει η Τζούλια Ρόμπερτς για το «Ben is Back», τα πάντα είναι ανοιχτά: η Έιμι Άνταμς στο «Vice», διεκδικεί το πρώτο της βραβείο μετά από πολλές υποψηφιότητες και τη γενική παραδοχή πως πρόκειται για μια από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της γενιάς της (είναι υποψήφια και στο τηλεοπτικό «Sharp Objects»), οι Στόουν και Βάις περιμένουν την ανατροπή, η Ρετζίνα Κινγκ έχει κι αυτή βραβείο από τους κριτικούς της Νέας Υόρκης, ενώ η Κλερ Φόι είναι η μοναδική εκπρόσωπος του «First Man», που περίσσεψε από τις μεγάλες κατηγορίες, εκτός από τη μουσική του Τζάστιν Χέρβιτς.

Ένα από τα μεγαλύτερα φαβορί της βραδιάς είναι το κομμάτι «Shallow», η μεγάλη επιτυχία που αποτελεί το βασικό anthem στο «A Star is Born», ενώ εντύπωση μου προκαλεί πως κανένα από τα καινούρια τραγούδια που γράφτηκαν για τη «Μέρι Πόπινς» δεν βρήκε θέση στην πεντάδα – η μουσική του Μαρκ Σάιμαν, αντιθέτως, είναι υποψήφια, όπως και εκείνες του «Μαύρου Πάνθηρα», του «Isle of Dogs» (Ντεσπλά είναι αυτός...) και του «A Quiet Place», όχι όμως, δυστυχώς, και του «Σουσπίρια».

Δείτε αναλυτικά όλες τις υποψηφιότητες >>>

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σάρωσε ο Λάνθιμος - Δέκα βραβεία για το «The Favourite» στα British Independent Film Awards

Culture / Σάρωσε ο Λάνθιμος - Δέκα βραβεία για το «The Favourite» στα British Independent Film Awards

Tα διεθνή μίντια κάνουν λόγο για ρεκόρ συγκέντρωσης βραβείων στην ιστορία του θεσμού και υποκλίνονται στην τεράστια επιτυχία της ταινίας που κάθε μέρα επιβεβαιώνει πως είναι το απόλυτο οσκαρικό φαβορί.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Οθόνες / Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Ξεκίνησε ως εφηβικό είδωλο στα ’80s, πρωταγωνίστησε σε δύο εμβληματικές ταινίες του Κόπολα και έχτισε την καριέρα του επιλέγοντας ταινίες με γνώμονα τα ενδιαφέροντά του. Στα 60 του έχει συνδεθεί με μερικές από τις πιο αγαπημένες καλτ ταινίες διεθνώς, δηλώνει ζωγράφος και διατηρεί σημαντική συλλογή τέχνης. Έρχεται στη Θεσσαλονίκη για να παραλάβει έναν τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οθόνες / Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οι κατηγορίες εναντίον του Φράνκο για σεξουαλική κακοποίηση έβαλαν στον γύψο όχι μόνο την καριέρα του στο Χόλιγουντ αλλά και τη στενή φιλία του με τον επί εικοσαετίας κολλητό και συνεργάτη του.
THE LIFO TEAM