Η πικρή είδηση για την Ελλάδα είναι ότι ο Γιώργος Λάνθιμος δεν είναι υποψήφιος στην κατηγορία Σκηνοθεσίας για τις Χρυσές Σφαίρες που θα απονεμηθούν από την Ένωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου στις 6 Ιανουαρίου του 2019. Ωστόσο, η υπέροχη ταινία του, η «Ευνοούμενη» (The Favourite) που παίζεται ήδη στις ΗΠΑ και τα πηγαίνει περίφημα εισπρακτικά (στην Ελλάδα θα προβληθεί τον Φεβρουάριο), τα κατάφερε μια χαρά, αποσπώντας 5 συνολικά υποψηφιότητες, στις κατηγορίες της Ταινίας, του Σεναρίου, του Α' Γυναικείου Ρόλου για την Ολίβια Κόλμαν και Β' Γυναικείου Ρόλου για τις Ρέιτσελ Βάις και Έμα Στόουν.
Πιο ψηλά, με 6 υποψηφιότητες, προηγείται το «Vice», η σατιρική dramedy του Άνταμ Μακέι, με θέμα τον αντιπρόεδρο των ΗΠΑ επί Μπους του νεότερου, τον Ντικ Τσέινι: για Ταινία, Σκηνοθεσία, Σενάριο, τον Κρίστιαν Μπέιλ στον Α' ρόλο και τους Έιμι Άνταμς και Σαμ Ρόκγουελ στους δεύτερους.
Το «Green Book» του Πίτερ Φαρέλι (του γνωστού διδύμου των κωμωδιών) έχει επίσης 5 υποψηφιότητες, ανάμεσα στις οποίες για το δίδυμο των πρωταγωνιστών, Βίγκο Μόρτενσεν και Μαχέρσαλα Άλι, όσες και το «A Star is Born», με διπλή για τον Μπράντλεϊ Κούπερ, ως σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή, μαζί βέβαια με τη Lady Gaga.
Σε πρώτη ανάγνωση, ο Κούπερ «έφαγε» τη θέση του Λάνθιμου, αλλά, λοξοκοιτώντας πρόωρα προς τα Όσκαρ, μπορεί ο Σπάικ Λι να είναι εκείνος που εξασφάλισε μια θέση στην πεντάδα των Golden Globes, όπως και της Καλύτερης Ταινίας, χωρίς να είναι σίγουρο πως θα αρέσει και στην Ακαδημία.
Σε πρώτη ανάγνωση, ο Κούπερ «έφαγε» τη θέση του Λάνθιμου, αλλά, λοξοκοιτώντας πρόωρα προς τα Όσκαρ, μπορεί ο Σπάικ Λι να είναι εκείνος που εξασφάλισε μια θέση στην πεντάδα των Golden Globes, όπως και της Καλύτερης Ταινίας, χωρίς να είναι σίγουρο πως θα αρέσει και στην Ακαδημία. Και μπορεί το «BlacKkKlansman» να χωράει στη δεκάδα των Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, αλλά στη σταθερή πεντάδα των σκηνοθετών, το στιλ του «The Favourite» είναι πιο πιθανό να ταιριάζει περισσότερο στα Όσκαρ.
Η συζήτηση που προκαλούν φέτος οι Χρυσές Σφαίρες είναι, και πάλι, ο πάγιος διαχωρισμός στις κατηγορίες της ταινίας και των πρώτων ρόλων σε δράμα και κωμωδία/μιούζικαλ. Από την υποψηφιότητα του ανεκδιήγητου «Τουρίστα» και τη βράβευση του «Martian» του Ρίντλεϊ Σκοτ ως κωμωδίας (ή μιούζικαλ, είναι στην κρίση του καθενός...), που στηλίτευσε σκωπτικά ακόμη και ο Βρετανός σκηνοθέτης της ταινίας από το βήμα του νικητή, η επιλογή για το πόσο κωμικές είναι μερικές εξόχως δραματικές ταινίες με ένα-δυο αστειάκια, προκαλεί αντιδράσεις και θυμηδία. Η αλήθεια είναι πως τα στούντιο είναι εκείνα που καλούνται να πάρουν την απόφαση και να υποβάλουν τις ταινίες τους, τηρώντας μίνιμουμ standards γύρω από το ύφος τους, καμιά φορά χωρίς να ρωτήσουν τους δημιουργικούς συντελεστές τους.
Έτσι λοιπόν, φέτος, δυο ταινίες με πάρα πολλή μουσική στο DNA τους, το «A Star is Born» και το «Bohemian Rhapsody», υποβλήθηκαν ως δράματα από τη Warner και τη Fox αντίστοιχα, και κατάφεραν να πάρουν θέση στην πεντάδα, απέναντι από ένα κλασικό δράμα, το «If Beale Street Could Talk» του Μπάρι Τζένκινς (που έχει υποψηφιότητες επίσης στο Σενάριο και στον Β' Ρόλο για τη Ρετζίνα Κινγκ), μια υπερπεριπέτεια με εκπληκτικές κριτικές, τον «Μαύρο Πάνθηρα», καθώς και το «BlacKkKlansman», που αν μη τι άλλο, το χιούμορ του το είχε.
Αντίστοιχα, στην πεντάδα της κωμωδίας/μιούζικαλ, το «Vice» γίνεται το φαβορί, απέναντι στην πολυαναμενόμενη επιστροφή της «Mary Poppins», την ταινία του Λάνθιμου, που τη λες και μαύρη κωμωδία, αλλά δεν ξεχνάς την τραγική της πλευρά, το «Green Book» και... το «Crazy Rich Asians», το εισπρακτικό και διαπολιτιστικό φαινόμενο στην Αμερική, που δεν έχουμε δει, αλλά θα φανταζόμασταν άνετα στην κατηγορία της αντίπερα όχθης.
Η διαίσθηση μου λέει πως τα φαβορί στις δυο κατηγορίες είναι το «A Star is Born» και το «Vice», ταινίες που απουσίαζαν παντελώς από τις επιλογές των κριτικών της Νέας Υόρκης. Κι ενώ θα ήταν ώριμο να περιμένουμε τι έχουν να πουν και οι συνάδελφοί τους από το Λος Άντζελες, οι οποίοι μαντεύουν σωστότερα τα γούστα της δυτικής ακτής, λόγω γειτνίασης της νοοτροπίας, το πρώτο γενικό συμπέρασμα είναι ένας μεγάλος διαχωρισμός ως προς το καλλιτεχνικό και το πιο εμπορικό.
Στον κοινό παρονομαστή βρίσκεται το «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν, που έφυγε με τα βραβεία της καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας από το New York Film Critics Circle. Ενώ απέσπασε υποψηφιότητες για τη Σκηνοθεσία και το Σενάριο, αλλά και ως ξενόγλωσσο φιλμ στις Χρυσές Σφαίρες, απουσιάζει από την κορυφαία κατηγορία (Δράμα, ελπίζω) λόγω των εσωτερικών κανονισμών της Ένωσης, που προβλέπουν ρητά πως αν μια ταινία είναι μη αγγλόφωνη, δεν μπορεί να συναγωνιστεί ως Καλύτερη Ταινία.
Αυτό δεν συμβαίνει με τα Όσκαρ, όπου, μέχρι τώρα, 10 μη αγγλόφωνες ταινίες, από το «Ζ» και το «Φάνι και Αλέξανδρος», ως το «Amour» και τον «Ταχυδρόμο», έχουν «τρυπώσει» στην πεντάδα, αλλά καμία δεν έχει φύγει από την τελετή της Ακαδημίας με τη μεγάλη τιμή.
Συνεπώς, το «Roma» δεν επηρεάζεται από το τεχνητό σνομπάρισμα των Globes και διατηρεί ακέραιες τις φιλοδοξίες του για πρωτιά στα Όσκαρ, σε περίπτωση που το ρεύμα προς το «A Star is Born», το «Vice» και την «Ευνοούμενη» (αυτά δίνουν μπροστά τα προγνωστικά του γραφείου στοιχημάτων Gold Derby, μέχρι στιγμής) εμφανίσουν κάμψη. Ο Κουαρόν προβάλλει ως φαβορί για τη Σκηνοθεσία, σταθερά.
Στους ηθοποιούς, περιμένουμε μάχες, γιατί το τοπίο είναι κάπως θολό, σε σύγκριση με τον Γκάρι Όλντμαν και τη Φράνσις ΜακΝτόρμαντ που φάνηκε από νωρίς πως ξεχώριζαν, πέρυσι τέτοια εποχή. Στην κατηγορία του δράματος, οι δυο τραγουδιστές στις ταινίες τους, ο Κούπερ και ο Ρέμι Μάλεκ, ως Φρέντι Μέρκιουρι, είναι οι αντίπαλοι, με τον Γουίλεμ Νταφόου ως Βαν Γκογκ πριμοδοτημένο από το Φεστιβάλ Βενετίας, αλλά κάπως αβοήθητο στη μοναδική υποψηφιότητα της ταινίας, τον Λούκας Χέτζις με μια από τις δύο ταινίες στις οποίες ξεχώρισε φέτος, το «Boy Erased», και τον γιο του Ντένζελ, τον Τζον Ντέιβιντ Γουόσινγκτον, να τους παρακολουθούν.
Σε μια πεντάδα με ηχηρά ονόματα στην αντίστοιχη κατηγορία των γυναικών (Κίντμαν, Κλόουζ, Μελίσα Μακάρθι και Ρόζαμουντ Πάικ), η Lady Gaga φαίνεται να είναι το ακλόνητο φαβορί – το τέλειο βάφτισμα του πυρός από μια φιλική προς αυτήν Ένωση όπως οι Χρυσές Σφαίρες, για μια entertainment που βλέπει σοβαρά την υποκριτική.
Στους πρώτους ρόλους της «κωμωδίας», η Έμιλι Μπλαντ φαντάζει ως λογική επιλογή, με δεδομένο πως το αρχικό buzz για τη «Μέρι Πόπινς» είναι εξαιρετικό. Όμως, πώς μπορεί να αντιπαρέλθει την Ολίβια Κόλμαν, που ως Βασίλισσα Άννα στα χέρια του Γιώργου Λάνθιμου, ενδεχομένως να έδωσε την ερμηνεία της χρονιάς; Δίπλα τους, η αποκάλυψη της φετινής χρονιάς, η νεαρή Έζι Φίσερ από το «Eighth Grade» του Μπο Ντάρναμ, που δεν συγκίνησε αρκετά για να πλασαριστεί σε άλλες κατηγορίες. Μεγάλη έκπληξη, η απουσία της Ρετζίνα Χολ, που οι κριτικοί της Νέας Υόρκης επέλεξαν φέτος για τον δυναμικό της ρόλο στο «Support the Girls» (ένας πόντος μείον για το #metoo).
Στους δεύτερους ρόλους, ο Μαχέρσαλα Άλι θα διεκδικήσει τη Σφαίρα από τον Τιμοτέ Σαλαμέ, στο «Beautiful Boy», ενώ υπάρχει και ο Ρίτσαρντ Γκραντ με βραβείο από τη Νέα Υόρκη, και στις γυναίκες, όπου απουσιάζει η Τζούλια Ρόμπερτς για το «Ben is Back», τα πάντα είναι ανοιχτά: η Έιμι Άνταμς στο «Vice», διεκδικεί το πρώτο της βραβείο μετά από πολλές υποψηφιότητες και τη γενική παραδοχή πως πρόκειται για μια από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της γενιάς της (είναι υποψήφια και στο τηλεοπτικό «Sharp Objects»), οι Στόουν και Βάις περιμένουν την ανατροπή, η Ρετζίνα Κινγκ έχει κι αυτή βραβείο από τους κριτικούς της Νέας Υόρκης, ενώ η Κλερ Φόι είναι η μοναδική εκπρόσωπος του «First Man», που περίσσεψε από τις μεγάλες κατηγορίες, εκτός από τη μουσική του Τζάστιν Χέρβιτς.
Ένα από τα μεγαλύτερα φαβορί της βραδιάς είναι το κομμάτι «Shallow», η μεγάλη επιτυχία που αποτελεί το βασικό anthem στο «A Star is Born», ενώ εντύπωση μου προκαλεί πως κανένα από τα καινούρια τραγούδια που γράφτηκαν για τη «Μέρι Πόπινς» δεν βρήκε θέση στην πεντάδα – η μουσική του Μαρκ Σάιμαν, αντιθέτως, είναι υποψήφια, όπως και εκείνες του «Μαύρου Πάνθηρα», του «Isle of Dogs» (Ντεσπλά είναι αυτός...) και του «A Quiet Place», όχι όμως, δυστυχώς, και του «Σουσπίρια».
Δείτε αναλυτικά όλες τις υποψηφιότητες >>>
σχόλια