Αλέκος Παπαδάτος

Αλέκος Παπαδάτος Facebook Twitter
0
  • Δυστυχώς, δεν μεγάλωσα σε χωριό. Ο πατέρας μου ήταν αξιωματικός του στρατού και είχαμε γυρίσει τη Βόρειο Ελλάδα, από την Αλεξανδρούπολη ως τη Φλώρινα. Ένας κήπος, όμως, με γάτες και χελώνες, στη μονοκατοικία όπου έζησα ως τα επτά, στο Ντεπώ της Θεσσαλονίκης, θα μου θυμίζει πάντα ότι πέρασα τα παιδικά μου χρόνια μακριά από την Αθήνα, μες στα χώματα, με πολύ ποδήλατο, δυο βήματα από την παραλία. Πιάναμε με τους φίλους μου κάτι δηλητηριασμένα σπαράκια –όλοι οι υπόνομοι της πόλης στα Μπλόκια κατέληγαν– και μερικοί, για να κάνουν τους σπουδαίους, τα ψήνανε μετά στην αλάνα και τα τρώγανε! Όλοι στην παρέα ήμασταν Άρης κι εγώ καμάρωνα παίζοντας μπάλα με τον γιο του Χρηστίδη, του τερματοφύλακα. Τότε πήγα για πρώτη φορά στο γήπεδο, στον αγώνα Άρης-Κάλιαρα. Δεν ξαναπήγα ποτέ.
  • Χάρη σ' έναν θειό μου είχα την τύχη να περάσω τα χρόνια του Γυμνασίου, τα μισά από τα οποία μέσα στη χούντα, στο Κολέγιο Ανατόλια. Δεν είχε παιδιά ο άνθρωπος, ήταν ανύπαντρος, και καθώς αγαπούσε πολύ κι εμένα και την αδελφή μου, πλήρωνε εκείνος τα δίδακτρα. Το Κολέγιο αποδείχτηκε καλή εμπειρία και όχι μόνο για τ' αγγλικά. Ένας φιλόλογος μάς διάβαζε στη ζούλα τα Παραμύθια πίσω από τα κάγκελα του Τσιφόρου και ο κ. Βασίλειος Αδάμ –μαθηματικός αυτός– μας πρωτομίλησε για τον Έριχ Φρομ, γεγονός εξωφρενικό για την εποχή. Ο τελευταίος ζει ακόμα, είμαστε και φίλοι στο facebook. Toυ είχα αναφέρει την ιδέα για το Logicomix και είχε δείξει να του αρέσει. Μόλις το τέλειωσα, του το πήγα στη Θεσσαλονίκη, αλλά δεν είχα feedback... Θυμάμαι κι άλλον έναν μαθηματικό, τον κύριο Ναούμ, Θεός σχωρέσ' τον, που κάθε λίγο και λιγάκι μου έσκιζε το τετράδιο. Ήταν γεμάτο σκίτσα, γι' αυτό.

Ένιωθα την ανάγκη να κάνω κάτι που ν' αξίζει τον κόπο, να δουλέψω ένα κόμικ από το Α ως το Ω με ένα-δυο συνεργάτες, όχι με τριάντα, κι έψαχνα κάτι ωραίο και δυνατό.

  • Οι γονείς μου δεν ήταν θρησκευόμενοι, μάλλον κακές σχέσεις είχαν με την Εκκλησία, πράγμα περίεργο, όπως κατάλαβα αργότερα, για μια μικροαστική οικογένεια σαν τη δική μας. Ο πατέρας μου, ως Κερκυραίος, αποστρεφόταν οτιδήποτε ανατολίτικο. Πρέπει να έκανε μεγάλη υπομονή όταν, φοιτητής, κόλλησα με τη Ρεμπέτικη Κομπανία κι άρχισα να μαθαίνω μπουζούκι. Του άρεσε πολύ να διαβάζει. Οι συνθήκες τον οδήγησαν στη Σχολή Ευελπίδων – στην Κατοχή σπούδαζε βιολογία. Δεν ήταν βαρεμένος με το στρατιωτιλίκι, κάθε άλλο, κι έφερε βαρέως το ότι οι αιτήσεις του να γραφτεί στη Νομική απορρίπτονταν. Σ' αυτόν χρωστάω τη γνωριμία μου με τον Μπέρτραντ Ράσελ, όχι στον Δοξιάδη. Όσο υπηρετούσε με δυσμενή μετάθεση στο Διδυμότειχο διάβαζε την Ιστορία της Δυτικής Φιλοσοφίας και το κουφό είναι πως τη μέρα ακριβώς που την τέλειωσε, πληροφορήθηκε την είδηση του θανάτου του Ράσελ, ενώ άκουγε κρυφά ΒΒC. Εγώ δεν είχα συνδέσει τον Ράσελ με τα μαθηματικά. Νόμιζα πως είναι ένας ακαδημαϊκός, ένας φιλόσοφος που οι άνθρωποι της χούντας σίγουρα θ' αντιπαθούσαν, επειδή κι εκείνος ήταν εναντίον κάθε δικτατορίας.
Αλέκος Παπαδάτος Facebook Twitter
Δεν το ήθελε κανείς το Logicomix, ούτε στην Ευρώπη ούτε στην Αμερική. Οι εμπορικοί εκδότες το έβρισκαν πολύ διανοουμενίστικο, οι ακαδημαϊκοί όχι και τόσο διασκεδαστικό. Μέχρι που εμφανίστηκε ο Bloomsbury που το πίστεψε και το αγκάλιασε, ανοίγοντάς μας πόρτες κι αλλού... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
 
  • Μικρός διάβαζα πολλά κόμικς, αδιακρίτως ποιότητας. Έτρεχα στο περίπτερο ν' αγοράσω «Τιραμόλα», «Μπλέικ», «Μικρό Ήρωα», «Μικρό Σερίφη», ενώ, όποτε με πήγαιναν στα μεγάλου μήκους της Ντίσνεϊ, έμενα με το στόμα ανοιχτό. Τα κινούμενα σχέδια μού φαίνονταν πιο πραγματικά από το κανονικό σινεμά. Τρελαινόμουν με τα φιλμάκια του Τεξ Έιβερι, δημιουργού του Ντρούπι, διάσημου για τους φρενήρεις ρυθμούς του – κάτι σαν τον Μπάστερ Κίτον των καρτούν. Παρόλο που δεν ήμουν καλός μαθητής, από τα 14, κατά παράκληση του μπαμπά, διάβαζα πολλή λογοτεχνία και προσπαθούσα να βρω ποια σχέση θα μπορούσε να έχει μαζί της η αφηγηματική δυνατότητα του σκίτσου. Αυτά τη δεκαετία του '70, πριν εμφανιστούν τα graphic novels δηλαδή.
  • Ήθελα να δώσω στην Καλών Τεχνών, αλλά το... πολίτ μπιρό δεν συμφωνούσε. Έπειτα σκέφτηκα την Αρχιτεκτονική, αλλά ούτε κι αυτό έγινε αποδεκτό. Τελικά, ήδη μπλεγμένος στον Ρήγα Φεραίο, θεώρησα καλό να σπουδάσω Οικονομικά, ώστε να μάθω όλο τον μαρξισμό σε βάθος, να προχωρήσω ως μαρξιστής στην επανάσταση κ.λπ., κ.λπ. Σχεδόν αμέσως κατάλαβα πως οι σπουδές στο Οικονομικό της Νομικής δεν θα έχουν καμιά σχέση με την μαρξιστική οικονομία. Τις ολοκλήρωσα βέβαια –έπρεπε να πάρω το «χαρτί»–, αλλά κλέβοντας, με σκονάκια κρυμμένα σε Αssos κασετίνα. Παράλληλα, συνέχιζα να σκιτσάρω ανοησίες και ν' αντιγράφω κόμικς που μου άρεσαν για να μαθαίνω και γύρω στα 22 άρχισα να εξερευνώ την ιδέα να σπουδάσω animation στο εξωτερικό. Το σπρώξιμο μού το έδωσε ο Στράτος Στασινός – μακαρίτης πια κι αυτός. Είχε μόλις γυρίσει το «Του Κολυμπητή» και είχα πάει στο Ντορέ να τον βρω για να τον συμβουλευτώ. Η μοναδική επαγγελματική σχολή στην Ευρώπη, τότε, βρισκόταν στη Γαλλία κι εγώ δεν ήξερα λέξη γαλλικά. Έμαθα, λοιπόν, τσάτρα-πάτρα κάτι λίγα, αλλά στις εξετάσεις με κόψανε. Στο μεταξύ, είχα γραφτεί σ' ένα μεταπτυχιακό στη Σορβόννη –στη φιλοσοφία, όχι στα οικονομικά– μόνο και μόνο για να κρατήσω την αναβολή. Κι εκεί που είχα μείνει ξεκρέμαστος με το animation, βρέθηκα διπλά κερδισμένος. Ένας φίλος του Στασινού, καθηγητής στη σχολή που με είχε απορρίψει, με πήρε μαθητευόμενο στο εργαστήριό του και άρχισε να μου πασάρει σταδιακά όλο το πρόγραμμα σπουδών, με αντάλλαγμα να δουλεύω βοηθός του σε τηλεοπτικές παραγωγές!
  • Σ' αυτήν τη φάση, έμεινα στη Γαλλία για τρία χρόνια, ολοκληρώνοντας και το μεταπτυχιακό – οι παραδόσεις ήταν επικεντρωμένες στη Σχολή της Φρανκφούρτης και είχαν τρομακτικό ενδιαφέρον. Με το που ξεμπερδεύω με τον στρατό, επιστρέφω για να συναντήσω τον δάσκαλό μου, κι εκείνος με ξαφνιάζει και πάλι, προτείνοντάς μου να δουλέψω κοντά του ως animator, υπερπηδώντας ουσιαστικά την ιεραρχία. Είχα ήδη γυρίσει το Τζιτζίκι και το μυρμήγκι, ένα τρίλεπτο φιλμάκι γυρισμένο σε 35 mm κι αυτό πρέπει να μέτρησε πολύ. Σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει εδώ, στη Γαλλία, σε κάθε τομέα του οπτικοακουστικού, επικρατεί μια κουλτούρα απόλυτου καταμερισμού της εργασίας και το να γυρίσεις μόνος σου μια μικρού μήκους θεωρείται σαν να έχεις ανεβεί το Έβερεστ! Έτσι, λοιπόν, αντί να περιμένω τουλάχιστον μια πενταετία, γίνομαι κατευθείαν animator και δουλεύω για μια τηλεοπτική παιδική σειρά που παίχτηκε παντού –και στην ΕΡΤ– το «Βabar», βασικός παραγωγός της οποίας ήταν το Canal+. Τότε γνώρισα και την Ανί ντι Ντονά, τη γυναίκα μου, που στις αρχές του '90 με ακολoυθεί στην Ελλάδα για να στήσουμε ένα στούντιο κινουμένων σχεδίων. Ούτε που φανταζόμασταν τι θ' αντιμετωπίζαμε.
Αλέκος Παπαδάτος Facebook Twitter
Το σκίτσο, όπως και ο λόγος, δεν είναι παρά ένα όχημα. Με το σκίτσο πρέπει κανείς ν' ασχολείται όσο χρειάζεται για να αποδοθεί καλά μια αφήγηση. Από κει κρίνεται και η καλλιτεχνική αξία του... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
 
  • Τα επόμενα χρόνια, μέσα από μικρά καρτούν που κάναμε για ευρωπαϊκές συμπαραγωγές, εκπαιδεύσαμε δεκάδες γραφίστες που είχαν αποφοιτήσει από τα ΤΕΙ ή τη Βακαλό. Στην πορεία, βλέποντας πως δεν μπορούμε ν' απορροφήσουμε όλες τις δουλειές που μας έστελναν απ' έξω, αγκαζάραμε δυο στούντιο, στη Σόφια και στην Κωνσταντινούπολη, προωθώντας εκεί κάποια κομμάτια της παραγωγής. Το πράγμα μεγεθύνθηκε σε τέτοιο σημείο, που τελικά έσκασε. Ήμασταν νέοι και καινούργιοι, δεν είχαμε καμιά βοήθεια –οι εισφορές μας στο κράτος ήταν πολύ μεγαλύτερες απ' όσα κερδίζαμε– κι επιπλέον ήταν η περίοδος που ανθούσαν και εδώ οι κομπιουτεράδες, ενώ εμείς είχαμε απλώς μολύβι και χαρτί. Αποφασίσαμε να παίξουμε σόλο, δουλεύοντας εκ περιτροπής με τους παλιούς μαθητές μας στη διαφήμιση, και η αλήθεια είναι πως με ανακούφιση επέστρεψα στο σκίτσο, απ' το οποίο, όσο λειτουργούσε το στούντιο, είχα αναγκαστικά απομακρυνθεί. Ένιωθα την ανάγκη να κάνω κάτι που ν' αξίζει τον κόπο, να δουλέψω ένα κόμικ από το Α ως το Ω με ένα-δυο συνεργάτες, όχι με τριάντα, κι έψαχνα κάτι ωραίο και δυνατό. Πάνω κει ήρθε ο Απόστολος Δοξιάδης.

Το κάνω και για το χαρτζιλίκι και για την ψυχή μου. Το μπουζούκι είναι η ψυχοθεραπεία μου. Ευτυχώς που υπάρχει κι αυτό για αποσυμπίεση.

  • Η ιστορία του Logicomix μου φάνηκε εξαρχής άξια να ειπωθεί. Ο Απόστολος, όπως κι εμείς, ήξερε από σινεμά, οπότε βρήκαμε γρήγορα μια κοινή γλώσσα. Παρατήσαμε ό,τι κάναμε και από το 2003 ως το 2008 δεν ασχοληθήκαμε με τίποτε άλλο. Ήταν σαν να δουλεύουμε μ' έναν εκδότη, εισπράττοντας προκαταβολές έναντι μελλοντικών δικαιωμάτων. Στην αρχή, πάντως, φάγαμε την απόρριψη της αρκούδας! Δεν το ήθελε κανείς το Logicomix, ούτε στην Ευρώπη ούτε στην Αμερική. Οι εμπορικοί εκδότες το έβρισκαν πολύ διανοουμενίστικο, οι ακαδημαϊκοί όχι και τόσο διασκεδαστικό. Μέχρι που εμφανίστηκε ο Bloomsbury που το πίστεψε και το αγκάλιασε, ανοίγοντάς μας πόρτες κι αλλού. Ναι, μιλάμε για τεράστια επιτυχία –σήμερα κυκλοφορεί σε 25 γλώσσες–, αλλά τέτοιου είδους παραγωγές δεν βγάζουν ποτέ τόσα χρήματα όσα φαίνεται. Κανείς σκιτσογράφος στον κόσμο δεν έγινε εκατομμυριούχος με τα σκίτσα του.
  • Το Δημοκρατία είναι πολύ μικρότερης έκτασης. Πριν ακόμα τελειώσουμε το Logicomix, έψαχνα για μια ιστορία που θα ενδιέφερε και θα ενέπνεε κι άλλους εκτός από μένα. Και στο μέλλον, αν υπάρξει άλλο κόμικ, με την ίδια λογική θα γίνει, παρόλο που επιχειρηματικά δεν είναι ό,τι σοφότερο. Πώς φτάσαμε στον Χρυσό Αιώνα; Να τι εξηγείται εδώ: η ιστορία της θεμελίωσης της δημοκρατίας στην αρχαία Ελλάδα, που ουσιαστικά μάς είναι άγνωστη, χάρη στη συνάντηση δυό συνιστωσών. Από τη μία, έχουμε την πολιτική ωρίμανση μιας κοινωνίας που υπέφερε από τυραννικά καθεστώτα κι αναζητούσε την αλλαγή χωρίς να ξέρει πώς και με ποιον, και από την άλλη, την παρουσία ενός ανθρώπου από την κοινωνική ελίτ, του Κλεισθένη, που συλλαμβάνει την ανάγκη του καιρού του και τη μεταφράζει σε κάτι υλοποιήσιμο. Χάρη στις δικές του μεταρρυθμίσεις, τον 6ο αι. π.Χ, δόθηκε η δυνατότητα να εκπροσωπούνται στον δήμο και άνθρωποι που δεν έχουν αριστοκρατική καταγωγή. Γι' αυτό κέρδισαν έπειτα οι Αθηναίοι τη Μάχη του Μαραθώνα, παρόλο που ο στρατός τους ήταν πολύ μικρότερος. Επειδή πολεμούσαν για τις οικογένειες και τους θεσμούς τους, ενώ οι Πέρσες πολεμούσαν επειδή είχαν από πάνω τους τον βούρδουλα.
  • Το σκίτσο, όπως και ο λόγος, δεν είναι παρά ένα όχημα. Με το σκίτσο πρέπει κανείς ν' ασχολείται όσο χρειάζεται για να αποδοθεί καλά μια αφήγηση. Από κει κρίνεται και η καλλιτεχνική αξία του. Ως προς τους χαρακτήρες, λειτουργώ σαν διευθυντής κάστινγκ. Όταν η ιστορία απαιτεί έναν αξύριστο χοντρό, θα βάλω έναν αξύριστο χοντρό. Το πώς θα τον σχεδιάσω δεν στηρίζεται σε συγκεκριμένη συνταγή – δοκιμάζω εκατό και κρατάω έναν. Η αισθητική μου είναι επηρεασμένη από το animation. Αναπαριστώ τις μορφές με βάση το περίγραμμά τους, όπως η βελγική σχολή, και προσπαθώ να μην επαναλαμβάνω το ίδιο ακριβώς γραφιστικό στυλ από πρότζεκτ σε πρότζεκτ.
  • Ζούμε σπαρτιάτικα και έξω από την Αθήνα. Επιστρέφοντας από τη Γαλλία πιάσαμε σπίτι στα Εξάρχεια, αλλά το 2006, επειδή είχαμε μικρά παιδιά, φύγαμε από το κέντρο – στην Παιανία αρχικά, στα Γλυκά Νερά σήμερα. Όσο ήμουν στη Γαλλία είχα σταματήσει το μπουζούκι, αλλά στις αρχές της δεκαετίας του 2000 το ξανάπιασα. Μαζί με μερικούς φίλους αποφασίσαμε να μελετάμε και να παίζουμε ρεμπέτικα και σιγά-σιγά φτάσαμε να γίνουμε συγκρότημα, οι Τζάμπα Μάγκες, όπως μας βάφτισαν. Περάσαμε ένα διάστημα γυρίζοντας αριστερά-δεξιά σε ταβέρνες και τα τελευταία χρόνια παίζουμε δυο φορές τον μήνα στο ουζερί Καπνικαρέα, σε ένα πολύ στενό δρομάκι κάθετο στην Ερμού. Το κάνω και για το χαρτζιλίκι και για την ψυχή μου. Το μπουζούκι είναι η ψυχοθεραπεία μου. Ευτυχώς που υπάρχει κι αυτό για αποσυμπίεση.


To graphic novel Democracy των Αλέκου Παπαδάτου, Abraham Kawa και Aνί ντι Ντoνά κυκλοφορεί το φθινόπωρο στα αγγλικά από τις εκδόσεις Bloomsbury και στα ελληνικά από τις εκδόσεις Ίκαρος.

 

Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO τον Μάιο του 2015

Οι Αθηναίοι
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ