Γουέιν Κρέιμερ: Καμιά φορά είναι καλύτερο να αργοσβήσεις παρά να καείς

Γουέιν Κρέιμερ: Καμιά φορά είναι καλύτερο να αργοσβήσεις παρά να καείς Facebook Twitter
Ο Γουέιν Κρέιμερ επί σκηνής το 1969 με τους MC5.
0

Ο ΓΟΥΕΙΝ ΚΡΕΪΜΕΡ ΠΟΥ ΠΕΘΑΝΕ προχθές στα 75 του μπορεί να μην ήταν ακριβώς διάσημος ως ροκ σταρ, ήταν όμως μυθικός, όπως και το συγκρότημά του, οι MC5 από το μαρτυρικό Ντιτρόιτ, που έδρασαν στο καυτό μεταίχμιο μεταξύ ‘60s και ‘70s και κάηκαν μαζί με τις ψευδαισθήσεις και τις ουτοπίες της ριζοσπαστικής αντικουλτούρας, με μόνη την προτροπή του πιο διάσημου κομματιού τους (Kick Out The Jams motherfuckers!) να απηχεί έντονα στις δεκαετίες που ακολούθησαν, παρασύροντας εκατομμύρια νεανικές ψυχές που διψούσαν και διψούν για λίγη ή πολλή εξέγερση. Έστω και μέσω της ντοπαμίνης που διαρκεί όσο ένα σύντομο αλλά διηνεκώς εκρηκτικό ροκ κομμάτι.

Και ο ίδιος ήταν, μέχρι προχθές, ένας μυθικός επιζών που τα είχε δει όλα στη ζωή του και είχε γλιτώσει από του Χάρου τα δόντια ουκ ολίγες φορές, πριν καν πατήσει τα τριάντα, σε σημείο που η διαδρομή του, μέχρι να ξαναπιάσει από την αρχή το νήμα στη μέση ηλικία, μοιάζει περισσότερο με ευφάνταστη μυθοπλασία, με παραβολή ή με θρίλερ – πολιτικό αρχικά και αστυνομικό στη συνέχεια.

Στα 17 του ήδη είχε αλλάξει επίσημα το επίθετό του σε Κρέιμερ, επειδή έμοιαζε σαρκαστικά με όνομα αμερικανικού καταναλωτικού προϊόντος μαζικής παραγωγής αλλά και για να εκδικηθεί τον πατέρα του που τους είχε εγκαταλείψει όταν ο ίδιος ήταν μικρός.

«Ήμασταν κατά του κατεστημένου με κάθε έννοια. Μετά από λίγο όμως άρχισε να γίνεται σαφές ότι όταν ασπάζεσαι τη βία χρησιμοποιώντας το σύμβολο του όπλου, οι αρχές θα χρησιμοποιήσουν ό,τι έχουν εναντίον σου. Και φυσικά έχουν πολύ περισσότερα όπλα από σένα».

Οι πολύνεκρες ταραχές που σημάδεψαν το Ντιτρόιτ αλλά και τη χώρα ολόκληρη το καλοκαίρι του 1967 ήταν το στοιχείο που, όπως θα έλεγε αργότερα στη βιογραφία του, «άνοιξε την πόρτα σε κάποια από τα πιο ριζοσπαστικά και αντικοινωνικά μου ένστικτα».

Το όπλο του ήταν η κιθάρα αλλά η συνάντηση του γκρουπ με τον ποιητή, συγγραφέα και μαοϊκό αγκιτάτορα Τζον Σινκλέρ, που θα γινόταν μάνατζερ και μέντορας τους, ήταν εκείνη που τους έδωσε έντονο ιδεολογικό στίγμα, καθιερώνοντάς τους ως το επίσημο συγκρότημα του Κόμματος των Λευκών Πανθήρων που είχε ιδρύσει ο Σινκλέρ, τοποθετώντας τον εικοσάχρονο Γουέιν Κρέιμερ στο πόστο του «Υπουργού Πολιτισμού».  

Γουέιν Κρέιμερ: Καμιά φορά είναι καλύτερο να αργοσβήσεις παρά να καείς Facebook Twitter
Κόμμα των Λευκών Πανθήρων: Από αριστερά, Λόρενς «Παν» Πλάμοντον («Υπουργός Άμυνας»), Τζον Σινκλέρ («Υπουργός Πληροφοριών») και Γουέιν Κρέιμερ («Υπουργός Πολιτισμού»).

Όπως ήταν όμως αναμενόμενο, το φλερτ της οργάνωσης και της μπάντας με την επανάσταση και τον ένοπλο αγώνα προκάλεσε την έντονη προσοχή των αρχών, και σε συνδυασμό με άλλους διαβρωτικούς παράγοντες, όπως το ακόμα πιο έντονο φλερτ των μελών των MC5 με όλο και πιο πολλά και όλο πιο σκληρά ναρκωτικά, οδήγησαν στη ρήξη με τον Σινκλέρ και σταδιακά στη διάλυσή τους.

Συν τοις άλλοις, ο Τζον Σινκλέρ καταδικάστηκε το 1968 σε δεκαετή κάθειρξη επειδή βρέθηκαν στην κατοχή του δύο (2!) τσιγαριλίκια. Τελικά αποφυλακίστηκε τα Χριστούγεννα του 1971, το συγκρότημα όμως ήδη βρισκόταν στα τελευταία του. «Ήθελαν να γίνουν μεγαλύτεροι από τους Beatles», θα μονολογούσε αργότερα ο Σινκλέρ, ο οποίος είναι 82 και ζει μόνιμα εδώ και δύο δεκαετίες στο Άμστερνταμ, «εγώ όμως ήθελα να γίνουν μεγαλύτεροι από τον Μάο».

Μετά τη διάλυση του γκρουπ, ο Γουέιν Κρέιμερ, που ήταν ήδη πρεζάκι, ξέπεσε στη ζωή του μικροκακοποιού με φαντασιώσεις γκάγκστερ, που θα τον οδηγούσε με μαθηματική ακρίβεια είτε στο χώμα είτε στη φυλακή. Τελικά κατέληξε στη δεύτερη, εκτίοντας τρία χρόνια για εμπορία ναρκωτικών.

Η δεκαετία του ’80 τον βρήκε να κάνει δουλειές του ποδαριού για τα προς το ζην, σταδιακά όμως επέστρεψε στη μουσική και δοκίμασε με επιτυχία τόσο τη νηφαλιότητα όσο και την οικογενειακή ζωή, με αποτέλεσμα να επανέλθει στο προσκήνιο ως δημιουργός, παραγωγός αλλά και συνθέτης σάουντρακ σε ταινίες και σειρές.

Πριν από πέντε χρόνια κυκλοφόρησε και η γλαφυρή αυτοβιογραφία του με τον χαρακτηριστικό τίτλο The Hard Stuff: Dope, Crime, the MC5 and My Life of Impossibilities, όπου έγραφε για τα χρόνια της φωτιάς: «Υπό μια έννοια, όλο αυτό ήταν κάτι σαν agitprop θέατρο. Το τελευταίο πράγμα που ήμασταν ήταν μια σοβαρή, επαναστατική πολιτική οργάνωση. Αλλά οι προθέσεις μας ήταν ειλικρινείς. Ήμασταν κατά του κατεστημένου με κάθε έννοια. Μετά από λίγο όμως άρχισε να γίνεται σαφές ότι όταν ασπάζεσαι τη βία χρησιμοποιώντας το σύμβολο του όπλου, οι αρχές θα χρησιμοποιήσουν ό,τι έχουν εναντίον σου. Και φυσικά έχουν πολύ περισσότερα όπλα από σένα».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ