«Τη λεν’ τρελή του φεγγαριού»

Την λεν’ τρελή του φεγγαριού Facebook Twitter
Tο «μικρό γενναίο φαλακρό κορίτσι».
0

Όσοι περάσαμε τα ένδοξα, άγουρα –και ανέμελα λίγο-πολύ– νιάτα μας στα ‘90s φανταζόμαστε εκ των υστέρων εκείνη την εποχή ως μια όαση «εναλλακτικότητας» (βολεμένης και εκ του ασφαλούς) και ξεχνάμε ότι έδιναν κι έπαιρναν ο κωλοπαιδισμός, η καφρίλα, ο σεξισμός, ο μισογυνισμός και όλο το κακό συναπάντημα. Χωρίς να συναντήσουν καμιά σχεδόν αντίσταση.

Τουλάχιστον σήμερα τηρούνται κάποια προσχήματα παρά τον οχετό μίσους που διαχέεται ανεξέλεγκτος στις αρτηρίες του διαδικτύου. 

Θυμάμαι καλά τις αντιδράσεις σχεδόν όλων μας (όλων!) κι εδώ και παντού πριν από τριάντα και κάτι χρόνια, όταν έγινε γνωστό ότι η Σινέντ Ο' Κόνορ είχε σκίσει την φωτογραφία του τότε Πάπα (Ιωάννη Παύλου Β’) ζωντανά στην αμερικανική τηλεόραση. Επιδειξιομανής που διψά για δημοσιότητα και μουρλοκακομοίρα ήταν οι ηπιότεροι χαρακτηρισμοί που κυκλοφορούσαν. Κάθε «σατιρική» εκπομπή –ακόμα και οι πιο προχωρημένες ή μάλλον ειδικά αυτές– εξέλαβε τότε ως ιερό καθήκον της να την ξεσκίζει μέρα νύχτα.

Θυμάμαι λίγες μέρες αργότερα τον Τζο Πέσι –στις μεγάλες του πιένες τότε μετά τα «Καλά Παιδιά» του Σκορσέζε– σε μια εμφάνισή του στην τηλεόραση να υπονοεί με απειλητικό ύφος (σα να ήταν θρησκόληπτος μαφιόζος και όχι ηθοποιός) τι θα της έκανε, αν την έπιανε στα χέρια του. 

Θυμάμαι καλά τις αντιδράσεις σχεδόν όλων μας (όλων!) κι εδώ και παντού πριν από τριάντα και κάτι χρόνια, όταν έγινε γνωστό ότι η Σινέντ Ο' Κόνορ είχε σκίσει την φωτογραφία του τότε Πάπα (Ιωάννη Παύλου Β’) ζωντανά στην αμερικανική τηλεόραση. Επιδειξιομανής που διψά για δημοσιότητα και μουρλοκακομοίρα ήταν οι ηπιότεροι χαρακτηρισμοί που κυκλοφορούσαν.

Τόσο μυαλό επικρατούσε τότε, μια δεκαετία περίπου πριν βγουν στη φόρα όλα τα βδελυρά άπλυτα της Καθολικής Εκκλησίας και του Βατικανού που η Σινέντ Ο' Κόνορ με τόση γενναιότητα είχε επιχειρήσει να μας επισημάνει με τον πιο άμεσο τρόπο για να δεχτεί την χλεύη και την κατακραυγή.

Δύο εβδομάδες μετά το περιστατικό γιουχαϊστηκε αγρίως και δεν της επιτράπηκε να τραγουδήσει κατά την εμφάνισή της στη μεγάλη εορταστική συναυλία για τα 30 χρόνια του Μπομπ Ντίλαν στο προσκήνιο. Ο μόνος που πραγματικά της στάθηκε ήταν ο μέγας Κρις Κριστόφερσον, ο οποίος έτρεξε κοντά της στη σκηνή και την ενθάρρυνε να συνεχίσει. 

Δεκαεπτά χρόνια αργότερα και ενώ εκείνη είχε περάσει ήδη από σαράντα κύματα, θα κυκλοφορούσε ο δίσκος του με τίτλο Closer to the Bone στον οποίο υπάρχει και το τραγούδι “Sister Sinead”, που μοιάζει να κουβαλά τις ενοχές όλων μας που είχαμε φανεί τόσο μικρόψυχοι απέναντι σ’ εκείνο το «μικρό γενναίο φαλακρό κορίτσι». 

Αυτό το τραγούδι είναι για την αδερφή μου Sinead
Σχετικά με τον φριχτό χαμό που έκανε τότε
Όταν τους είπε την αλήθεια όσο πιο σκληρά μπορούσε
Αλλά το μήνυμά της παρεξηγήθηκε βαθιά

Υπάρχουν άνθρωποι που φυλάνε χρυσό
Και άνθρωποι που σώζουν ψυχές
Κι ο κόσμος αντέδρασε σε όλη τη γη
Καταδικάζοντας το μικρό γενναίο φαλακρό κορίτσι 

Και ίσως να είναι τρελή και ίσως να μην είναι
Το ίδιο κι ο Πικάσο όμως το ίδιο και οι άγιοι
Ποτέ δεν της άρεσαν τα δεσμά κι οι αλυσίδες
Είναι πολύ μεγάλη για να σπάσει και πολύ νέα για να ημερωθεί

Πας γυρεύοντας όταν εκτίθεσαι
Και γίνεσαι στόχος σαν ακίνητη σιλουέτα
Κάποια κεριά τρεμοσβήνουν και κάποια κεριά ξεθωριάζουν
Και κάποια καίνε αληθινά όπως η αδελφή μου Sinead

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Sinead O’ Connor: Μήπως ήρθε η ώρα της δικαίωσης για όλους τους διασυρμούς που υπέστη;

Οπτική Γωνία / Sinéad O’ Connor: Μήπως ήρθε η ώρα της δικαίωσης για όλους τους διασυρμούς που υπέστη;

Γιατί πραγματικά τερματίστηκε άδοξα η καριέρα της ταλαντούχας γυναίκας που όλοι, εδώ και χρόνια, αρέσκονται να ξεπετάνε ως περίπτωση με τον χαρακτηρισμό «τρελή»; Τις απαντήσεις τις έχει η ίδια και πιο ψύχραιμη και διαυγής από ποτέ γράφει για το κατάδικο της πάθημα στην αποικία της show business.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Daily / Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Η εκδοχή του ντοκιμαντέρ για τον Brian Eno που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας ήταν μοναδική και αποκλειστική για τη συγκεκριμένη προβολή, αυτό που μένει όμως σε κάθε περίπτωση είναι η μαγνητικά χαρισματική και πάντα προσηνής προσωπικότητά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ