Αυτά που ξέρουμε για τον Λουίτζι Μαντζιόνε μοιάζουν ανησυχητικά κοινότοπα

Αυτά που ξέρουμε για τον Λουίτζι Μαντζιόνε μοιάζουν ανησυχητικά κοινότοπα Facebook Twitter
Κάθε κομμάτι του Μαντζιόνε, κάθε νέο ίχνος του ιστορικού του στο διαδίκτυο έχει ήδη αναλυθεί από εκατομμύρια ανθρώπους.
0

ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ μια εβδομάδα, ένας 26χρονος μηχανικός λογισμικού είναι ο κεντρικός χαρακτήρας της Αμερικής. Για ορισμένους, ο φόνος που κατηγορείται ότι διέπραξε θεωρήθηκε τεκμήριο μιας διχασμένης χώρας που έχει εμμονή με την αιματοχυσία. Για άλλους, ο Λουίτζι Μαντζιόνε αποτελεί μια έκφραση του βάθους της δίκαιης οργής που υπάρχει στην αμερικανική ζωή αυτή τη στιγμή, ένα σύμβολο δικαιολογημένης βίας.

Ο Μαντζιόνε έγινε λαϊκός ήρωας πριν ακόμη συλληφθεί. Δοξάστηκε, συκοφαντήθηκε, έγινε αντικείμενο ερωτικών fan fiction, μνημονεύτηκε σε μορφή τατουάζ, memes και σουβενίρ. Κάθε κομμάτι του Μαντζιόνε, κάθε νέο ίχνος του ιστορικού του στο διαδίκτυο έχει ήδη αναλυθεί από εκατομμύρια ανθρώπους.

Το διαδίκτυο απεχθάνεται το κενό και τις παύσεις και σε κάποιο βαθμό αυτό το επίπεδο εξονυχιστικού ελέγχου συμβαίνει στους περισσότερους μαζικούς εκτελεστές ή στους δράστες πολιτικής βίας. Το πιο αξιοσημείωτο όμως σ’ αυτή την υπόθεση είναι το πόσο φορτισμένη, ακόμη και απελπισμένη, υπήρξε η ψηφιακή έρευνα. Είναι ανθρώπινο να θέλει κανείς τακτοποιημένες εξηγήσεις και ταιριαστές αφηγήσεις. Στην περίπτωση του Μαντζιόνε όμως, φαίνεται ότι οι άνθρωποι αναζητούν κάτι περισσότερο.

Καθώς το κοινό μελετούσε το ψηφιακό αποτύπωμα του Μαντζιόνε, το πραγματικό διακύβευμα της υπόθεσης ήρθε στο προσκήνιο. Το ενδιαφέρον μετατοπίστηκε από τα πραγματικά γεγονότα στην ανακάλυψη κάποιου μεγαλύτερου νοήματος.

Μια κοινή αντίληψη για το διαδίκτυο είναι ότι πρόκειται για ένα εργαλείο πληροφόρησης. Παρακολουθώντας όμως αυτό που συμβαίνει την τελευταία εβδομάδα, καταλήγει κανείς στο συμπέρασμα ότι το διαδίκτυο είναι μια μηχανή πολύ πιο κατάλληλη στο να παράγει ιστορίες παρά στο να βγάζει νόημα. Σύμφωνα με όσα ξέρουμε, υπέφερε από εξουθενωτικούς πόνους στην πλάτη και περνούσε αρκετό χρόνο σε φόρουμ του Reddit, αλλά όπως έγραψε ο John Herrman στο New York αυτή την εβδομάδα, το διαδίκτυο «ήταν το μέρος όπου ο Μαντζιόνε φαινόταν λίγο-πολύ καλά».

Καθώς το κοινό μελετούσε το ψηφιακό αποτύπωμα του Μαντζιόνε, το πραγματικό διακύβευμα της υπόθεσης ήρθε στο προσκήνιο. Το ενδιαφέρον μετατοπίστηκε από τα πραγματικά γεγονότα στην ανακάλυψη κάποιου μεγαλύτερου νοήματος. Καθώς οι λεπτομέρειες της ζωής του Μαντζιόνε ξεθάβονταν η μία μετά την άλλη, οι άνθρωποι πάσχιζαν σε πραγματικό χρόνο να ταξινομήσουν το προφίλ του δράστη, τοποθετώντας το σε ένα οικείο πλαίσιο. Θα περιμέναμε ίσως να μας δείξουν τα στοιχεία που είχαμε στη διάθεσή μας το είδος της αποξένωσης που έχουμε συνηθίσει να περιμένουμε από βίαιους άνδρες. Θα ήταν καθησυχαστικό, ή τουλάχιστον θα έβγαζε νόημα, να βλέπαμε μια πορεία σταθερής ριζοσπαστικοποίησης στις αναρτήσεις του, που τον έστρεψε προς τον εξτρεμισμό.

Υπάρχουν πολλά που δεν ξέρουμε, αλλά πολλά από αυτά που ξέρουμε είναι εντελώς κοινότοπα – πράγμα που είναι, από μόνο του, ανησυχητικό. Εκτός από τους πόνους στην πλάτη, φαίνεται ότι υπέφερε κι από που αποκαλείται «εγκεφαλική ομίχλη» [brain fog] και ότι πάλευε να βρει ανακούφιση και ικανοποιητικές διαγνώσεις. Αυτό μπορεί να ήταν από μόνο του ένας παράγοντας ριζοσπαστικοποίησης, ή το εναρκτήριο περιστατικό σε μια σειρά γεγονότων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στη δολοφονία του CEO της United Healthcare. Ακόμα δεν ξέρουμε.

Η άγνοιά μας δεν κάνει το γεγονός λιγότερο αποκαλυπτικό, καταλυτικό ή τρομακτικό. Και δεν σταματά τις εικασίες, την αναζήτηση στοιχείων και νοήματος.

Όπως παρατήρησε ο δημοσιογράφος Ian Bogost σε μια ανάρτηση στο Bluesky αυτή την εβδομάδα, η μάζα των αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και τα σχετικά άρθρα έμοιαζαν συχνά κενά.

Η αναζήτησή μας για ένα κίνητρο ή για την εξαγωγή κάποιου νοήματος δεν οδηγούσε πουθενά. Και όμως εξακολουθούμε να την επιδιώκουμε. «Φτάσαμε στο τέλος του διαδικτύου ως πληροφοριακού συστήματος», έγραφε επίσης στην ανάρτησή του ο Bogost.

Για πολλούς ο πυροβολισμός έμοιαζε σημαντικός με έναν τρόπο που παρόμοιες πράξεις βίας γενικά δεν είναι. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο κόσμος άρχισε να αποκαλεί την πράξη του «εκτέλεση», προτού καν διαπιστωθεί οτιδήποτε που να μοιάζει με κίνητρο. Η παρόρμηση είναι κατανοητή: Ισχυροί και πλούσιοι άνδρες δεν δολοφονούνται κάθε μέρα στο κέντρο του Μανχάταν.

Πολλοί παρατηρητές έσπευσαν να «διαβάσουν» το περιστατικό ως ένα καμπανάκι για περαιτέρω βία κατά των πλουσίων και ισχυρών ή ως ένα γεγονός που θα μπορούσε να αφυπνίσει τους ανθρώπους για το μέγεθος και την έκταση μιας λαϊκίστικης οργής που επικρατεί στη χώρα απέναντι σε διαλυμένους γραφειοκρατικούς θεσμούς όπως το σύστημα υγειονομικής περίθαλψης.

Ωστόσο, η πιο δυσάρεστη ίσως έκβαση για τα εκατομμύρια που παρακολουθούν την υπόθεση είναι η αποτυχία της μηχανής του νοήματος να προσφέρει κάποια επίλυση. Ο Μαντζιόνε μπορεί να μην είναι ένας λαϊκός ήρωας –είτε ως τραμπικός είτε ως μαρξιστής– αλλά απλώς ένας νεαρός άνδρας εργαζόμενος στη βιομηχανία της τεχνολογίας, με αρκετά κοινότοπες απόψεις στο πλαίσιο της σύγχρονης διαδικτυακής υποκουλτούρας.

Μπορεί να μη ριζοσπαστικοποιήθηκε από ένα βιβλίο ή ένα βιντεοπαιχνίδι ή ακόμη και από μια διαμάχη με την ασφαλιστική του εταιρεία. Αν ο Μαντζιόνε δεν μπορεί να διεκδικηθεί από μια ιδεολογία, ή αν αποκαλυφθεί ότι ήταν ένα καλά προσαρμοσμένο παιδί που έπαθε κάποια βαθιά ψυχική διαταραχή, αυτό μπορεί τελικά να είναι πιο ανησυχητικό από το να είναι ένας «πράκτορας σκοτεινών κύκλων» ή ένας περιθωριακός εξτρεμιστής.

Όταν συνελήφθη ο Μαντζιόνε, είχε μαζί του ένα σημείωμα ή ένα είδος μανιφέστου, μικρότερου από 300 λέξεις. Στην αρχή του, αναφέρει το εξής: «Αυτό [που έκανα] ήταν αρκετά τετριμμένο». Η φράση δείχνει ψυχρότητα, αποστασιοποίηση και μας στοιχειώνει. Θα μπορούσε να είναι απλώς το συνηθισμένο καύχημα ενός οπλοφόρου. Αναδεικνύει όμως επίσης μια πιθανότητα που είναι πολύ πιο δύσκολο να τη δεχτεί κανείς (και να την αφομοιώσει το διαδίκτυο): ότι αυτό που μοιάζει μ’ ένα κρίσιμο και καθοριστικό για την εποχή μας γεγονός, μπορεί τελικά να είναι κάτι «τετριμμένο» ως προς τη βιαιότητά του, ως προς την αδυναμία του να επιφέρει αλλαγές και ως προς το πόσο γρήγορα όλοι μας μπορούμε να συνεχίσουμε σαν να μη συνέβη ποτέ.

Με στοιχεία από The Atlantic

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ