Το εθνικό μας καβούκι

Το καβούκι Facebook Twitter
Το καβούκι είναι μια αποκοπή και η τάση να παρουσιάζεται η ελληνική ζωή σαν ένα οικόπεδο έξω από τη μοίρα και τις αναταράξεις του υπόλοιπου πλανήτη.
0

ΤΑ ΕΘΝΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ συστήματα και η εσωτερική τους ζωή έχουν τους δικούς τους καημούς. Οι λαοί έχουν κατά νου τις οικείες παραστάσεις, όχι τα «τεκταινόμενα στον κόσμο». Οι ελίτ φυσικά έχουν, υποτίθεται, άποψη και για τη μεγάλη εικόνα, τα ευρωπαϊκά και τα παγκόσμια, αν και μπορούμε να αμφιβάλουμε.

Ας πούμε όμως πως η περίφημη παγκοσμιοποίηση των ψυχών έχει αποτύχει οικτρά, παρά το ότι εκατομμύρια άνθρωποι βλέπουν καθημερινά στο κινητό τους σκηνές από όλες τις γωνιές του πλανήτη. Η πολιτική συνείδηση, όσο απομένει, παραμένει εθνική-τοπική. Γι’ αυτό και ο εκλογικός ανταγωνισμός ασχολείται λογικά για τα πράγματα της ελληνικής ζωής.

Υπάρχει φυσικά η θεματική «εξωτερική πολιτική» και κυρίως τα ελληνοτουρκικά – όμως κι αυτά είναι ιστορίες που απασχολούν κυρίως ως καύσιμη εσωτερική ύλη, αφορμή δηλαδή για ανταλλαγή πυρών και παραγωγή συναισθημάτων ωφέλιμων στην κομματική διαμάχη. 

Το ερώτημα είναι μέχρι πότε αυτή η ανακύκλωση θα μας γλιτώνει από το αναγκαίο και δύσκολο έργο να επινοήσουμε εκ νέου ένα πιο πλατύ βλέμμα στα πολιτικά και πολιτισμικά όρια των καιρών.

Τώρα όμως αυτή η παντοδυναμία της εθνικής εσωστρέφειας έναντι των «ξένων» προβλημάτων γεννάει στρεβλώσεις και τέρατα. Το εθνικό κουκούλι γίνεται ένας κρυψώνας που μάς αποσπά από προβληματισμούς και σημαντικά ζητήματα. Αν αυτά δεν σκεπάζονται τελείως κάτω από την τύρφη της καθημερινής κομματικής διαμάχης, παρουσιάζονται σαν λοιπά θέματα ή εξωτικά καρυκεύματα. Μόνο αν μετρούν άμεσα στην ακρίβεια της βενζίνης μετρούν.

Κακά τα ψέματα, δεν υπάρχει άξια λόγου δημόσια συζήτηση για τα στρατηγικά διλήμματα ούτε για το μεγάλο συμβάν του καιρού μας (τον καταστροφικό πόλεμο της Ρωσίας με θύμα την Ουκρανία και τις δραματικές του συνέπειες). Η επείγουσα αντιμετώπιση της κλιματικής καταστροφής απασχολεί μόνο μικρές οικολογικές δυνάμεις και αβαθώς τα κόμματα της αριστεράς και της κεντροαριστεράς.

Θέματα που τρομάζουν πλέον και εμπειρογνώμονες και ανθρώπους των αγορών, όπως η ξέφρενα ανεξέλεγκτη δυναμική της Τεχνητής Νοημοσύνης (καταλυτική για τις θέσεις εργασίας, τον ανθρώπινο έλεγχο, τις μορφές κυριαρχίας) ούτε καν αγγίζονται. Το πολύ-πολύ να διαβάσει κανείς φραστικά σχήματα του τύπου «εκσυγχρονισμός ή συντήρηση», λες και βρισκόμαστε στην Ελλάδα του 1995 και όχι το 2023, όπου παντού στον κόσμο πλέον συζητούν σοβαρά αλλαγές στα κριτήρια για την πρόοδο και την ανθρώπινη ευημερία.

Το καβούκι είναι μια αποκοπή και η τάση να παρουσιάζεται η ελληνική ζωή σαν ένα οικόπεδο έξω από τη μοίρα και τις αναταράξεις του υπόλοιπου πλανήτη. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; Νομίζω για έναν βασικό λόγο: έχει διαμορφωθεί η πεποίθηση ότι τα εκτός καβουκιού θέματα δεν είναι εμπορικά ή, όπως λέγεται, «με αυτά ψήφους δεν βλέπεις».

Ας πούμε επειδή στη βόρεια Ελλάδα υπάρχει ένα αξιοσημείωτο κομμάτι του πληθυσμού που για διαφόρους λόγους έχει δεσμούς ή συμπάθεια με τη Ρωσία, ο/η υποψήφιος /-α ο οποίος θα μιλήσει ανοιχτά για τις εγκληματικές ευθύνες του Πούτιν και του εκεί συστήματος εξουσίας για τη φρίκη που συντελείται εδώ και καιρό, φοβάται πως θα έχει απώλειες ή δυσαρέσκεια στο κοινό.

Πέραν του ότι τα κόμματα δεν έχουν ενδιαφερθεί να ασκήσουν κάποια ηθική-πολιτική παιδαγωγική, να ενθαρρύνουν δηλαδή  μια πλούσια δημοκρατική συνείδηση (πέρα από τα θέματα ατομικού και οικογενειακού οφέλους των ψηφοφόρων), οι φόβοι, οι σιωπές, οι βολικές διευθετήσεις υποκαθιστούν την παρρησία.

Το αποτέλεσμα είναι ότι οι μεγάλες κρίσεις που καταφτάνουν θα μας βρουν και πάλι απροετοίμαστους, με κάποιους να φαντασιώνονται τη νέα κανονικότητα και τους άλλους να την αμφισβητούν.

Όταν όμως θα ολοκληρωθεί ο εκλογικός κύκλος, θα ήταν καλό να ξαναθυμηθούμε ότι είμαστε μέρος των παγκόσμιων κρίσεων και των ευρωπαϊκών κινδύνων. Η Ελλάδα δεν είναι μια αυτάρκης νησίδα όπου ες αεί θα καλλιεργούνται λεξιλόγια και χειρονομίες του 1975 ή έστω του 1997. Δεν μπορεί να είναι πάρκο ανακύκλωσης των παπανδρεϊσμών, των καραμανλισμών ή των σημιτισμών του παρελθόντος. Χρειάζεται μια νέα θεσμική και κοινωνική δημιουργία.

Το ερώτημα είναι μέχρι πότε αυτή η ανακύκλωση θα μας γλιτώνει από το αναγκαίο και δύσκολο έργο να επινοήσουμε εκ νέου ένα πιο πλατύ βλέμμα στα πολιτικά και πολιτισμικά όρια των καιρών. Μέχρι να δούμε αριστερούς που θα λένε στον κόσμο τους στις συγκεντρώσεις ότι ο πουτινισμός είναι ένας ωμός ιμπεριαλισμός και κεντροδεξιούς και συντηρητικούς που θα αναγνωρίσουν πως ο μεγαλο-εταιρικός καπιταλισμός φέρνει μαζί του πολλές και σοβαρές απειλές.

Μόνο έτσι θα μπορούμε να αισθανθούμε πως έχουμε βγει κάπως από το καβούκι μας και πως ανοιγόμαστε, ο καθένας μέσα από την παράδοσή του, στην αλήθεια αυτής της επώδυνης εποχής.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Ρεπορτάζ / Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Νέοι αυτοκινητόδρομοι, νέες γραμμές μετρό, νοσοκομεία, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια. Στις μακέτες όλα φαίνονται φανταστικά. Πότε όμως στ' αλήθεια παραδίδονται, πόσο κοντά στις μακέτες θα είναι η πραγματικότητα; Και ποια οφέλη μπορεί να προσφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η οικονομία από νέο κραχ;

Οπτική Γωνία / Έρχεται νέο παγκόσμιο κραχ;

Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές απειλές και ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης. Πόσο θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τη νέα εποχή Τραμπ; Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, Κώστας Μήλας, μιλά στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ