Χάρη στο Bluesky, επέστρεψαν στη μόδα τα echo chambers των social media

Χάρη στο Bluesky, επέστρεψαν στη μόδα τα echo chambers των social media Facebook Twitter
Εξαιτίας της κατεύθυνσης που έχουν πάρει τόσο ο ιστότοπος που τώρα ονομάζεται X όσο και ο ιδιοκτήτης του, συντελείται μεγάλη «έξοδος» από την πλατφόρμα. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΔΥΟ ΧΡΟΝΙΑ κάποιος έγραφε: «Αυτήν τη στιγμή υπάρχει μεγάλος κίνδυνος τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να διασπαστούν σε ακροδεξιά και ακροαριστερά echo chambers, προκαλώντας περισσότερο μίσος και διχάζοντας την κοινωνία μας». Αν και ίσως αποτελεί έκπληξη, ο άνθρωπος αυτός ήταν ο Elon Musk, ο οποίος έγραψε αυτή τη φράση όταν τον Οκτώβριο του 2022 αγόρασε το Twitter, τονίζοντας την ανάγκη η ανθρωπότητα να έχει μια «κοινή ψηφιακή πλατεία» που θα είναι «ζεστή και φιλόξενη για όλους».

Και όμως... Εξαιτίας της κατεύθυνσης που έχουν πάρει τόσο ο ιστότοπος που τώρα ονομάζεται X όσο και ο ιδιοκτήτης του, συντελείται μεγάλη «έξοδος» από την πλατφόρμα. Αυτή η έξοδος είναι ιδιαίτερα εμφανής στη Βρετανία, ιδίως από τότε που ο Musk άρχισε, κατά τη διάρκεια των ταραχών που ξέσπασαν το καλοκαίρι, να δημοσιεύει φράσεις όπως «ο εμφύλιος πόλεμος είναι αναπόφευκτος». Πολλοί έχουν εγκαταλείψει εντελώς την πλατφόρμα, ενώ άλλοι απλώς βρίσκονται σε αναμονή.  

Το ότι υπάρχει ένας νέος χώρος για να συγκεντρώνονται αυτοί οι άνθρωποι είναι καλό, αλλά το πρόβλημα είναι ότι, όσο καλοί και μη συνωμοσιολόγοι και όχι φανερά ρατσιστές κι αν είναι, τείνουν να συσπειρώνονται γύρω από αρκετά παρόμοιες απόψεις, πράγμα που δημιουργεί ένα μάλλον θορυβώδες echo chamber.

Η δραστηριότητα του Χ έχει μειωθεί αισθητά. Τα στοιχεία της Similarweb δείχνουν ότι οι ενεργοί καθημερινοί χρήστες στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν μειωθεί, από 8 εκατ. που ήταν πριν από έναν χρόνο, σε μόλις 5,6 εκατ., με το ένα τρίτο και πλέον της πτώσης αυτής να έχει συμβεί μετά τις καλοκαιρινές ταραχές.

Το ίδιο συμβαίνει και αλλού, και όχι μόνο σε μέρη όπου η πλατφόρμα έχει απαγορευτεί, όπως η Βραζιλία. Την ίδια περίοδο 16 μηνών, οι ενεργοί χρήστες του X στις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά περίπου το ένα πέμπτο. Καθώς οι απογοητευμένοι χρήστες του Χ γίνονται πρώην χρήστες του Χ, βρίσκουν τον δρόμο τους προς εναλλακτικούς ιστότοπους. Αφού το Mastodon αποδείχθηκε για πολλούς απωθητικά τεχνολογικό, υπάρχουν είτε η εφαρμογή Threads της Meta, είτε το Bluesky, η πλατφόρμα που βοήθησε να ξεκινήσει ο ιδρυτής του Twitter, Jack Dorsey.

Αλλά ενώ η πρώτη κερδίζει σε απόλυτους αριθμούς –περίπου 1,4 εκατ. καθημερινοί ενεργοί χρήστες του Threads στο Ηνωμένο Βασίλειο, σε σύγκριση με μόλις 100.000 για το Bluesky–, η δεύτερη ανεβαίνει ταχύτερα τις τελευταίες έξι εβδομάδες και μοιάζει να εδραιώνεται ως η κορυφαία επιλογή για όσους ενδιαφέρονται για την πολιτική, τους ανθρώπους των media και τους ακαδημαϊκούς.

Το ότι υπάρχει ένας νέος χώρος για να συγκεντρώνονται αυτοί οι άνθρωποι είναι καλό, αλλά το πρόβλημα είναι ότι, όσο καλοί και μη συνωμοσιολόγοι και όχι φανερά ρατσιστές κι αν είναι, τείνουν να συσπειρώνονται γύρω από αρκετά παρόμοιες απόψεις, πράγμα που δημιουργεί ένα μάλλον θορυβώδες echo chamber (θάλαμος αντήχησης, δηλαδή ένας χώρος απ' τον οποίο ουσιαστικά οι αντίθετες απόψεις είναι αποκλεισμένες). Ένα ακόμη πιο θεμελιώδες πρόβλημα είναι ότι κανείς στο Bluesky δεν φαίνεται να νοιάζεται πραγματικά για το γεγονός ότι βρίσκεται σε ένα echo chamber.

Μία χρήστρια λέει χαρακτηριστικά: «Ναι, πράγματι, αλλά το ότι είναι echo chamber αρέσει στον κόσμο, είναι υπέροχο». Πολλοί ενθουσιάζονται με το γεγονός ότι το Bluesky μοιάζει πάρα πολύ με το «παλιό Twitter», πράγμα που είναι από μόνο του ενδεικτικό: τις παλιές μέρες του Twitter, οι προοδευτικοί χρήστες ήταν πολύ περισσότεροι από τους συντηρητικούς. Ωστόσο αυτό το ποσοστό έχει μειωθεί δραματικά από τότε που το ανέλαβε ο Musk.

Σύμφωνα με τον οργανισμό British Election Study, που διεξάγει εκλογικές μελέτες στη Βρετανία από το 1964, κατά την προεκλογική περίοδο τόσο του 2015 όσο και του 2019, περίπου το 30% των πιο προοδευτικών Βρετανών έκαναν αναρτήσεις που σχετίζονταν με την πολιτική στo Twitter.

Φέτος, ενώ οι πιο συντηρητικοί Βρετανοί ήταν το ίδιο πιθανό να δημοσιεύσουν κάτι όσο και πριν, το ποσοστό των προοδευτικών που δημοσίευαν στο X είχε μειωθεί στο μισό, στο 15% – πιθανώς το ποσοστό αυτό να έχει μειωθεί έκτοτε ακόμα περισσότερο, δεδομένου ότι η έρευνα προηγήθηκε των ταραχών.

Από πολλές απόψεις, όλα αυτά είναι, ας πούμε, αποδεκτά. Πολλοί από εμάς χρησιμοποιούμε πλατφόρμες που βασίζονται στο βίντεο, όπως το Instagram και το TikTok, για ψυχαγωγία – γιατί να μην είναι και τα social media που βασίζονται στο κείμενο ένα μέρος για ψυχαγωγία και filter-bubbling (περιεχόμενο φιλτραρισμένο από τον αλγόριθμο ειδικά για μας, με βάση προηγούμενα κλικ που έχουμε κάνει); Γιατί να μην υπάρχει ένα μέρος στο διαδίκτυο όπου να μπορούμε να μπούμε και να κάνουμε μια ωραία, πολιτισμένη συζήτηση με κάποιον που μοιράζεται την κοσμοθεωρία μας χωρίς τον κίνδυνο να συναντήσουμε χυδαίο ρατσιστικό περιεχόμενο;

Τελικά, το ζήτημα καταλήγει στο αν πιστεύουμε ή όχι ότι η «ψηφιακή πλατεία» για την οποία μίλησε ο Musk όταν αγόρασε το Twitter μπορεί να υπάρξει πραγματικά και, αν μπορεί, αν είναι ωφέλιμη για οποιονδήποτε. Η «ψηφιακή πλατεία» ωστόσο είναι μάλλον μια αντίφαση – το διαδίκτυο δεν πρόκειται ποτέ να επιτρέψει το είδος της στήριξης και της κατανόησης που προκύπτει από την επαφή με ένα πραγματικό πρόσωπο, όσο ωμή και ατελής κι αν είναι η ανθρώπινη συμπεριφορά.

Αλλά παρόλο που θα είναι πάντα πολύ πιο ακατάστατος και πιο τρελός από ό,τι θέλουμε, ένας τέτοιος χώρος είναι προτιμότερος από μια σειρά απομονωμένων echo chambers. Η ειρωνεία είναι ότι ο άνθρωπος που προειδοποιούσε για τον «μεγάλο κίνδυνο» του διχασμού είναι και ο πλέον υπεύθυνος για αυτόν.

Μετάφραση από τους Financial Times: Χρήστος Παρίδης
Επιμέλεια: Μυρτώ Αθανασοπούλου

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ