Η φθορά των συμβόλων και η αλήθεια της Πρωτομαγιάς

Η φθορά των συμβόλων και η αλήθεια της Πρωτομαγιάς Facebook Twitter
Η πρώτη μέρα του Μαΐου δεν έχει ένα σταθερό και ακίνητο στο χρόνο νόημα. Ερμηνεύεται κάθε φορά με νέο τρόπο από τις διαφορετικές συγκυρίες.
0



ΜΕ ΤΟΥΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΥΣ
και τις επετείους συμβαίνει συχνά το προβλέψιμο: με τα χρόνια φθείρονται από τη χρήση, τη ρητορική που τις συνοδεύει, τις εθιμοτυπίες που προέρχονται από ένα βαθύ παρελθόν. Να, για παράδειγμα η Πρωτομαγιά ως «παγκόσμια ημέρα των εργατών». Μεγάλος αριθμός πολιτών δεν μπόρεσε ποτέ να την δει αλλιώς παρά ως μια ευκαιρία για εκδρομική εξόρμηση, το πρώτο παγωμένο μπάνιο, την ταβέρνα «πάνω στο κύμα». Υπήρχε βέβαια στο κέντρο των πόλεων η γνωστή και αναμενόμενη συγκέντρωση και πορεία. Κάποιες φορές είχε επιτυχία, τις περισσότερες φορές έδινε την εικόνα μιας άτονης παρέλασης συνδικαλιστικών παραγόντων και στελεχών από αριστερές οργανώσεις. Σε άλλες χώρες η μέρα έχει καταγραφεί ως μια μέρα μαζικών συγκρούσεων, στην Τουρκία, στη Γερμανία, στην Νότιο Κορέα και σε χώρες της Λατινικής Αμερικής. Παρόλα αυτά, ως κοινωνικός συμβολισμός, η Πρωτομαγιά δεν μπόρεσε να ξεφύγει από τη φιλολογική και εικονογραφική σκουριά ή από τον λυρισμό των αναμνηστικών.

Προφανώς στην πρακτική ζωή και στις καθημερινές σχέσεις είναι αλλιώς τα πράγματα: οι νόμοι δεν περνούν αυτόματα ή εύκολα στις κοινωνικές σχέσεις, οι θεσμοί δεν εισακούονται από μικρά ή μεγάλα αφεντικά, οι κανόνες απέχουν από την πραγματικότητα.

Και όμως δεν θα έπρεπε να ταυτίζαμε τη μέρα με τις αναπόφευκτες φθορές που έχει υποστεί στο πέρασμα του χρόνου. Οι ιδέες υποφέρουν συχνά από γελοία πρόσωπα ή κάποιες χειρονομίες γραφικότητας όμως δεν σπεύδουμε να τις «πετάξουμε» σαν να μην έχουν πια λόγο ύπαρξης. Η εμπειρία της εργασίας παραμένει κεντρικός αρμός του πολιτισμού μας και κάτι καθόλου αναχρονιστικό. Οι μεγάλες ανισότητες – σε παγκόσμιο επίπεδο και στο εσωτερικό των χωρών – συνδυάζονται με τεχνολογικές αλλαγές που περιορίζουν το ρόλο του ανθρώπινου παράγοντα στην παραγωγή, από την αυτοματοποίηση και τις άλλες εξελίξεις. Στην πολιτική θεωρία συζητούμε για τις νέες μορφές αυθαίρετης κυριαρχίας που περνούν από τα πρόσωπα στους αλγόριθμους και στα bots.

Μετά την πανδημία όλες σχεδόν οι χώρες της Δύσης παρατηρούν κύματα ανθρώπων, νεότερων και μεγαλύτερων, να αναρωτιούνται για το νόημα μιας ψυχοφθόρας δουλειάς με μισθούς ανεπαρκέστατους για το επίπεδο της ακρίβειας. Τα παράπονα, η δυσφορία, οι μορφές «ήπιας» κατάθλιψης έχουν πολλαπλασιαστεί και οι περισσότερες κυβερνήσεις δεν μπορούν να ανταποκριθούν και συχνά δεν καταλαβαίνουν καν τι συμβαίνει. Οι συντηρητικοί φωνάζουν για «κακομαθημένους που δεν θέλουν να δουλέψουν» ενώ μια αρχαϊκή Αριστερά πάει να χωρέσει όλες αυτές τις ευαισθησίες στα δικά της σχήματα του 1930 ή της δεκαετίας του ΄70. 

Παντού όμως έχει ανοίξει η συζήτηση για το τι σημαίνει ικανοποίηση από την εργασία, αυτοπραγμάτωση ή κακοποιητική σχέση αλλά και για όρια μιας φτηνής και εξευτελιστικής δουλειάς. Και οι νέες εμπειρίες στις πλατφόρμες, στην «απομακρυσμένη» απασχόληση, σε αφανείς και μη δηλωμένες υπηρεσίες γεννούν νέα υπαρξιακά και κοινωνικά τραύματα που δεν μπορεί να περιμένουν τους αργούς ρυθμούς της πολιτικής. 

Με άλλα λόγια, η πρώτη μέρα του Μαΐου δεν έχει ένα σταθερό και ακίνητο στο χρόνο νόημα. Ερμηνεύεται κάθε φορά με νέο τρόπο από τις διαφορετικές συγκυρίες. Η ουσία της είναι πάντα διπλή, υλική και συμβολική, δεν αφορά δηλαδή απλώς το μισθό αλλά και την κοινωνική ελευθερία, την δυνατότητα των ανθρώπων που εργάζονται να μην κυριαρχούνται αυθαίρετα και αναξιοπρεπώς από άλλους.

Αυτό πια το έχουν αντιληφθεί πολλοί, ανεξάρτητα από το τι απαντήσεις που σπεύδουν να δώσουν. Σήμερα, ακόμα και η φιλελεύθερη δεξιά μιλά για το μισθό ή καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας. Προφανώς στην πρακτική ζωή και στις καθημερινές σχέσεις είναι αλλιώς τα πράγματα: οι νόμοι δεν περνούν αυτόματα ή εύκολα στις κοινωνικές σχέσεις, οι θεσμοί δεν εισακούονται από μικρά ή μεγάλα αφεντικά, οι κανόνες απέχουν από την πραγματικότητα. Παραμένει όμως γεγονός πως έχει λήξει η εποχή της περιφρόνησης. Το ιστορικό κλίμα της εποχής είναι υπέρ των προστατευτικών ρυθμίσεων, αν και ασκούνται τεράστιες πιέσεις στο όνομα μιας φανταστικής «ευέλικτης ελευθερίας».

Η φθορά και η κακή χρήση συμβόλων και συμβολισμών δεν εμποδίζει έτσι την επανεκτίμηση της σημασίας που έχει η εργασία για το πολίτευμα και τον πολιτισμό μας. Ούτε η αναξιοπιστία και διαφθορά κάποιων συνδικαλιστών, ούτε οι επαναστατικές selfies κάποιων άλλων δεν πρέπει να γίνονται δικαιολογίες για κακόψυχους σνομπισμούς.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το τέλος ταφής και το χάος της ανακύκλωσης

Ρεπορτάζ / Το τέλος ταφής απορριμμάτων και το χάος της ανακύκλωσης

Την κορυφή του παγόβουνου της αδιέξοδης διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική  φαίνεται να αποτελεί το τέλος ταφής απορριμμάτων, τα χρήματα, δηλαδή, που είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν οι δήμοι για τις ποσότητες των σκουπιδιών που κατευθύνουν στην ταφή και δεν ανακυκλώνουν.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

Οπτική Γωνία / Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

«Ο σύγχρονος “φιλικός στον χρήστη φασισμός” δεν έχει την απροκάλυπτη βαρβαρότητα του φασισμού του 20ού αιώνα, έχει όμως στη ρίζα του την ίδια επιλεκτική άρνηση των ατομικών ελευθεριών, των δημοκρατικών δικαιωμάτων και των κοινωνικών κατακτήσεων προς όφελος των προνομιούχων και των ισχυρών. Όποιος νοιάζεται πραγματικά για το μέλλον της δημοκρατίας δεν γίνεται να αγνοήσει την τρομακτική αυτή πραγματικότητα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
φειδίας

Ρεπορτάζ / Φειδίας: Ο Κύπριος YouTuber που το διασκεδάζει στην Ευρωβουλή με τη στήριξη του Μασκ

Ο 24χρονος Φειδίας Παναγιώτου έχει πει πως ήθελε μια δουλειά όπου θα μπορούσε να διασκεδάζει και να πληρώνεται. Τελικά, εκλέχθηκε ως ανεξάρτητος στην Ευρωβουλή, ξεπερνώντας ιστορικά κόμματα, και περηφανεύεται ότι έχει «το respect του πιο ισχυρού ανθρώπου στον κόσμο».
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Lifo Videos / H νέα εποχή Τραμπ και η ακροδεξιά των νοικοκυραίων

Απειλείται η δημοκρατία από την ολιγαρχία των πλουσίων; Θα έχει συνέχεια η εκεχειρία στη Γάζα; Γιατί η ακροδεξιά μετατοπίζεται από το περιθώριο στο κέντρο της πολιτικής ζωής; Και πού βρίσκεται η αριστερά σήμερα; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον συγγραφέα και δημοσιογράφο της «Καθημερινής», Πέτρο Παπακωνσταντίνου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ και το fact-checking

Οπτική Γωνία / Πώς ο Ζούκερμπεργκ υποτάχθηκε στις διαθέσεις των Τραμπ και Μασκ

Μετά το Χ του Μασκ, μερικές ακόμα μεγάλες πλατφόρμες υιοθετούν το ανεξέλεγκτο μοντέλο της χωρίς έλεγχο διακίνησης εκατομμυρίων πληροφοριών που επηρεάζουν και καθοδηγούν πολιτικές και κοινωνικές στάσεις. Παράλληλα, δεν θα επιβάλλουν όρια στη συμπεριφορά, ακόμα κι αν προσβάλλει ή ταπεινώνει κάποιους. Πλέον η ρητορική μίσους θα επιτρέπεται.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Οπτική Γωνία / Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Τι άφησε πίσω της η «πρώτη φορά αριστερά»; Σχολιάζει ο καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών και διευθυντής του Εργαστηρίου Πολιτικής και Θεσμικής Θεωρίας και Ιστορίας των Ιδεών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστείδης Χατζής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις.

Οπτική Γωνία / Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις

Μια νέα ιμπεριαλιστική και αποικιακή φαντασία διασχίζει τον καπιταλισμό της τεχνητής νοημοσύνης και τον συνενώνει με τα σχέδια για αναδιάταξη ισχύος των παγκόσμιων και περιφερειακών παικτών.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Οπτική Γωνία / Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Άραγε, πώς θα αιτιολογήσουν τη θετική τους ψήφο βουλευτές της ΝΔ που τάχθηκαν απέναντι στην Κατερίνα Σακελλαροπούλου εξαιτίας της στάσης της υπέρ του νόμου για τα ομόφυλα ζευγάρια; 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κρήτη: Oι πυροβολημένες κάμερες κυκλοφορίας και τα θανατηφόρα τροχαία

Ρεπορτάζ / «Στην Κρήτη πάνω από το 15% των οδηγών δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις»

Οι θλιβερές ιδιαιτερότητες της Κρήτης και το μπαλάκι των ευθυνών για μία σύλληψη που δεν έγινε στην ώρα της και στοίχισε τη ζωή στον Παναγιώτη Καρατζή: Ο άδικος θάνατος του 22χρονου στα Χανιά βγάζει για άλλη μία φορά στο φως όλα τα στραβά που συνδέονται με την οδική ασφάλεια και τα τροχαία ατυχήματα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ