MasterChef: Η ιστορία του Αιμίλιου ως στοίχημα για την τρανς ορατότητα στην ελληνική τηλεόραση

aimilios.gif
0

ΧΡΕΙΑΣΤΗΚΑΝ ΠΕΡΙΠΟΥ 25 ΧΡΟΝΙΑ ελληνικού τηλεοπτικού αέρα για ένα αλογόκριτο, unapologetic φιλί ανάμεσα σε δύο άντρες – ναι, αντιδράσεις υπήρξαν, αλλά τουλάχιστον φτάσαμε στο σημείο οι θεσμοί και οι ανεξάρτητες αρχές να μη δημιουργούν πρόβλημα με λογοκρισία και αντικοινωνικούς περιορισμούς, αφού ποτέ δεν είχαν να προτείνουν μια λύση.

Και φτάνουμε στο παράξενο σήμερα μας. Στην πρώτη ιστορία τρανς άντρα (έχει προηγηθεί η περίπτωση της Καίτης Γκραμμά λίγα χρόνια πριν) που ταξιδεύει μέσα από ένα mainstream τηλεοπτικό πρόγραμμα (όχι από εναλλακτικό δίαυλο, π.χ. μία κινηματογραφική ταινία, μία τηλεοπτική σειρά ή ακόμα πιο περίκλειστα μία ημερίδα ή ένα συνέδριο) για να μιλήσει για την τρανς ορατότητα, χωρίς ιδανικές συνθήκες και χωρίς αστερόσκονη.

Γράφτηκαν πολλά για τη συμμετοχή του Αιμίλιου στο MasterChef, τα περισσότερα φορτισμένα από το βάρος της ιστορίας και της αφήγησής του, γράφτηκαν και μερικοί οχετοί σχολίων – στη συνηθισμένη ρητορική της ματσίλας που στραγγαλίζει τις ζωές ανθρώπων όπως ο Αιμίλιος και τις ωθεί δολοφονικά στο περιθώριο και την απόγνωση.

Υπήρξαν και υπονοούμενα για την εκμετάλλευση αυτής της ιστορίας προς χάριν τηλεθέασης.

Πρώτα ο Αιμίλιος και σε κάπως αχαρτογράφητα νερά για mainstream τηλεόραση το κανάλι στη συνέχεια, μόλις έβαλαν ένα πολύ παράξενο στοίχημα: να μιλήσουν για κάτι που τρέμουν οι γονείς, για κάτι που εξοργίζει ένα άναρθρο και τρανσφοβικό κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, για κάτι που παραξενεύει τους κάπως ανίδεους πλην καλοπροαίρετους τηλεθεατές και σίγουρα για κάτι που έχει απόλυτη ανάγκη μία μειονότητα συμπολιτών μας.

Κι όμως: Είναι η πρώτη φορά που για όποιον λόγο κι αν επιλέχθηκε να ριχτεί φως σ’ αυτή την ιστορία, υπάρχει περισσότερο από ποτέ ανάγκη να ακουστεί. Κυρίως για να γίνει κατανοητή και η οικονομική και η ψυχολογική και η σωματική περιπέτεια ενός ανθρώπου που προσπαθεί να αποδεσμευτεί από ένα σώμα που τον «αφανίζει». Για να γίνει σαφές το πλέγμα των γραφειοκρατικών εμποδίων, πέρα από τα οικονομικά. Για να γίνει αντιληπτή η ανάγκη της τρανς ορατότητας για την οποία συζητάμε όσο πιο συχνά μπορούμε, αλλά δεν είναι από τα αυτονόητα των καιρών μας.

Κακά τα ψέματα, παρά τη μεγάλη και θερμή αρθρογραφία, παρά τις εξειδικευμένες δημοσιεύσεις, παρά τις απανωτές καταγγελίες για περιστατικά bullying, ωμής τρανσφοβίας και χλεύης, ακόμα και σήμερα ένα μεγάλο μέρος των ανθρώπων του Τύπου και ένα ακόμα μεγαλύτερο της κοινωνίας αγνοεί όχι απλώς τα αιτήματα των τρανς ατόμων, αλλά ακόμα και την ύπαρξή τους. Κι ακόμα κι όταν δεν την αγνοεί, απλώς φροντίζει με κάθε τρόπο να την υποβαθμίζει, να την περιθωριοποιεί, κάποτε και να την τσιρκοποιεί, επιδιώκοντας τον αφανισμό της, κάποτε μεταφορικά και κάποτε απολύτως κυριολεκτικά.

Θα μπορούσε ο παίκτης του διαγωνισμού μαγειρικής να μείνει στο έτσι κι αλλιώς συγκινητικό περιτύλιγμα της ιστορίας του και να μη δηλώσει εξαρχής την επιθυμία του, να κερδίσει το έπαθλο για να ολοκληρώσει τη διαδικασία φυλομετάβασης. Τα όσα χώρεσαν σε λιγότερο από 10 λεπτά αφήγησης (το bullying, το να τον αποκαλούν με το «νεκρό» του όνομα ακόμα και μέλη της οικογένειάς του, η απόφασή του να απομακρυνθεί από τη μαγειρική εξαιτίας όλων των παραπάνω) θα ήταν αρκετά. Το μήνυμά του θα είχε φτάσει σε σημεία που ποτέ δεν θα φανταζόταν ότι θα μπορούσε να ακουστεί κρυστάλλινα, ξεκάθαρα, φωναχτά.

Όμως, εδώ δεν υπάρχει ακόμα ένα δακρύβρεχτο trans story, αλλά η επισήμανση μίας αδυναμίας του συστήματος (και του υγειονομικού) να κατανοήσει την αγωνία αυτών των ανθρώπων –αγωνία πραγματική, απτή, σωματική και ψυχική και όχι καφενειακό αστείο– να απαλλαγούν από την τραγωδία της ζωής σε λάθος σώμα.

[Είναι επώδυνα γνωστό ότι στην Ελλάδα, αντίθετα με τα όσα ισχύουν σε άλλες χώρες, τα ασφαλιστικά ταμεία δεν καλύπτουν τις διαδικασίες επαναπροσδιορισμού φύλου, κάνοντας τη φυλομετάβαση ακόμα πιο δύσκολη απ’ ό,τι σαν συνθήκη είναι για το άτομο που αποφάσισε να αγωνιστεί για το δικαίωμά του στη ζωή στο σωστό σώμα].

Οπότε, πολύ αποφασισμένα, πρώτα ο Αιμίλιος και σε κάπως αχαρτογράφητα νερά για mainstream τηλεόραση το κανάλι στη συνέχεια, μόλις έβαλαν ένα πολύ παράξενο στοίχημα: να μιλήσουν για κάτι που τρέμουν οι γονείς, για κάτι που εξοργίζει ένα άναρθρο και τρανσφοβικό κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, για κάτι που παραξενεύει τους κάπως ανίδεους πλην καλοπροαίρετους τηλεθεατές και σίγουρα για κάτι που έχει απόλυτη ανάγκη μία μειονότητα συμπολιτών μας που δεν φαίνονται και δεν υπάρχουν στον δημόσιο διάλογο σχεδόν πουθενά, παρά μόνο κατόπιν πρόσκλησης ή εχθρικής και κακόβουλης πρόκλησης.

Αυτό (και η εξέλιξή του κυρίως) θα έχει τεράστιο ενδιαφέρον και για το πώς θα καλυφθεί και κυρίως για το θάρρος που μοιράζει τόσο στα τρανς άτομα όσο και στις οικογένειές τους που μέχρι σήμερα ζουν και πορεύονται με την ευθύνη της εκπαίδευσης του περίγυρού της ριγμένη αποκλειστικά στις πλάτες τους και με το βάρος της περιθωριοποίησης σε κάθε τους βήμα.

Η αρχή για να συζητάμε για τέτοια θέματα και από τέτοιους διαύλους μόλις έγινε. Το πώς και το αν θα συντηρηθεί –και με τι όρους– ένας τέτοιος διάλογος θα το δούμε το επόμενο διάστημα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

GNTM: Μήπως παίζουμε με κάτι τόσο σημαντικό όσο η τρανς ορατότητα; - ampa

Οπτική Γωνία / GNTM: Μήπως παίζουμε με κάτι τόσο σημαντικό όσο η τρανς ορατότητα;

Δεν είναι μόνο το πώς χειρίστηκαν την Έβελυν, είναι μία συνολική εικόνα κακομεταχείρισης προς την τρανς κοινότητα και οπισθοδρόμησης στην ανοιχτή συζήτηση για την ορατότητα των τρανς ατόμων
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Καίτη Γκραμμά: «Νιώθω, είμαι και φαίνομαι Θεσσαλονικιά. Κυρίως φαίνομαι!»

Η Θεσσαλονικιά / Καίτη Γκραμμά: «Νιώθω, είμαι και φαίνομαι Θεσσαλονικιά. Κυρίως φαίνομαι!»

Από την παιδική και εφηβική της ηλικία στη Θεσσαλονίκη μέχρι τη Νομική και τα catwalks κορυφαίων σχεδιαστών, το επιτυχημένο μοντέλο μοιράζεται με τη LiFO τους μεγαλύτερους σταθμούς της συναρπαστικής ζωής της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τρανς ορατότητα: Το επόμενο μεγάλο στοίχημα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας και της ελληνικής κοινωνίας

Ρεπορτάζ / Τρανς ορατότητα: Το επόμενο μεγάλο στοίχημα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας και της ελληνικής κοινωνίας

Τριάμισι χρόνια μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για τη νομική αναγνώριση ταυτότητας φύλου (ΝΑΤΦ) από τη Βουλή, κομβικό γεγονός για την τρανς ορατότητα στην Ελλάδα, είναι πολλά ακόμα αυτά που πρέπει να κατακτηθούν για μία από τις πιο «αθέατες» κοινωνικές ομάδες. Η LiFO μιλά με τρανς άτομα που προσπαθούν να βιοποριστούν, να ξεπεράσουν ανισότητες και προκαταλήψεις και να διεκδικήσουν απρόσκοπτα το δικό τους μερίδιο στην ευτυχία.
ΤΩΝ ΘΟΔΩΡΗ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ & ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑ
«Λόλα Καραμπόλα»

Βιβλίο / «Λόλα Καραμπόλα»: Το queer λογοτεχνικό διαμάντι της Ερωφίλης Κόκκαλη

Η νεοεμφανιζόμενη συγγραφέας μας μιλά για το πρώτο της μυθιστόρημα, για τη ΛΟΑΤΚΙ+ και την τρανς συνθήκη, για επιθυμίες κι έρωτες, για τα διδάγματα του παρελθόντος και τις προκλήσεις του μέλλοντος.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Katherine Reilly

Lgbtqi+ / Μία ώρα «μάθημα» με την τρανς εκπαιδευτικό Katherine Reilly

Η Ελληνοαμερικανίδα τρανς εκπαιδευτικός και συγγραφέας, που έκανε πρόσφατα το τηλεοπτικό της coming out, μιλά για την εμπειρία της αυτή, για τη ζωή, τη δουλειά, τις επιθυμίες, τα όνειρα, τα πιστεύω της αλλά και για τον καθημερινό αγώνα ανθρώπων σαν αυτή για αξιοπρέπεια, ισότητα και ορατότητα
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μαριλού Φραγκιαδάκη: Η συναρπαστική ζωή της τρανς επιχειρηματία που δημιούργησε τις «Κούκλες»

Τελικά, καλά τα κατάφερες / Μαριλού Φραγκιαδάκη: Η συναρπαστική ζωή της τρανς επιχειρηματία που δημιούργησε τις «Κούκλες»

Η Μαριλού Φραγκιαδάκη αφηγείται την πορεία της ζωής της στον Φώτη Σεργουλόπουλο: Από τo Ηράκλειο της Κρήτης και τα Μάταλα στην πλατεία Βικτωρίας και στα Εξάρχεια και από κει στο Βερολίνο και στα drag shows της δεκαετίας του ’70.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μιχάλης Τσιντσίνης: «Σοβαρή ενημέρωση δεν σημαίνει και ξενέρωτη» Ή «Δεν λείπει η άποψη αλλά η έρευνα και η νηφάλια σκέψη»

Συνέντευξη / Μιχάλης Τσιντσίνης: «Σοβαρή ενημέρωση δεν σημαίνει και ξενέρωτη»

Ο διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης της «Καθημερινής» δίνει την πρώτη του συνέντευξη και μιλά για το μέλλον των εντύπων, την ποιοτική δημοσιογραφία, τα social media αλλά και την κριτική που έχει δεχθεί κατά καιρούς το μέσο στο οποίο εργάζεται. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήθελε και τι πέτυχε με τον ανασχηματισμό ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Βασιλική Σιούτη / Τι ήθελε και τι πέτυχε με τον ανασχηματισμό ο Κυριάκος Μητσοτάκης

Το Μέγαρο Μαξίμου πόνταρε στο επικοινωνιακό φρεσκάρισμα της κυβέρνησης, αλλά, αντί γι’ αυτό, βρέθηκε να αντιμετωπίζει νέες κρίσεις που προέκυψαν από τον ανασχηματισμό.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ναυάγιο Sea Diamond: Νέα δικαστική συνέχεια από τον δήμο Θήρας

Ρεπορτάζ / Ναυάγιο Sea Diamond: Ξανά στις δικαστικές αίθουσες

Δεκαοκτώ ολόκληρα χρόνια από τη δραματική βύθιση του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond στην καλντέρα της Σαντορίνης, η υπόθεση εξακολουθεί να εξετάζεται. Την Πέμπτη, στο Αστικό Εφετείο Πειραιά, θα υπάρξει νέα συνέχεια.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Λυκούργος Πορφύρης: «Αν το βασικό σου κριτήριο στα σεξουαλικά σου θέλω είναι η ομορφιά, νομίζω ότι μάλλον κάνεις πολύ βαρετό σεξ»

Κοκέτα / Λυκούργος Πορφύρης: «Η ταμπέλα του όμορφου υπάρχει ως φετίχ για τον αλφισμό»

Ο Λυκούργος είναι καλλιτέχνης και queer ακτιβιστής γύρω από την αναπηρία που ζει μεταξύ Όσλο και Αθήνας, βασικά, είναι ένας πολύ ωραίος τύπος και μας τα είπε όλα έτσι ακριβώς όπως τα σκέφτεται. 
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
tsafos

Βασιλική Σιούτη / Η αντιπολίτευση ζητά κι άλλη αποπομπή μετά τον Δοξιάδη

Το θέμα του Αρίστου Δοξιάδη μοιάζει να κλείνει με την παραίτησή του, η αντιπολίτευση όμως τώρα ζητά την αποπομπή και του υφυπουργού Ενέργειας, Νίκου Τσάφου, στην οποία θα επιμείνει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η Χρυσαλένια- Ηλιοστάλαχτη θα πάει εκδρομή

Οπτική Γωνία / Γιατί όλο και περισσότεροι γονείς κάνουν τα πάντα για να στείλουν το παιδί τους σε ένα ιδιωτικό σχολείο

Τι μεσολάβησε και αυτήν τη στιγμή, παρά την οικονομική στενότητα, τα ιδιωτικά σχολεία (που κοστίζουν μαζί με τα μεταφορικά από 6.000 έως 16.000 ευρώ τον χρόνο) έχουν λίστα αναμονής;
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΡΙΒΟΛΗ
Η Ζωή που τα λέει έξω από τα δόντια…

Οπτική Γωνία / Η Ζωή που «τα λέει έξω από τα δόντια»

Η Κωνσταντοπούλου είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας συνολικής πολιτικής παρακμής που δεν συναντάται μόνο στη χώρα μας, για την οποία ευθύνη έχουν όσοι την ανέδειξαν ως πολιτική περσόνα και τώρα βλέπουν την πλάτη της στις δημοσκοπήσεις…
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ