O αργός θάνατος του ΣΥΡΙΖΑ

O αργός θάνατος του ΣΥΡΙΖΑ Facebook Twitter
Ο ΣΥΡΙΖΑ ουσιαστικά έχει πεθάνει πολιτικά, σίγουρα με τη μορφή και τα χαρακτηριστικά που είχε την περίοδο κατά την οποία εκατομμύρια επένδυαν επάνω του. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΕΔΩ ΚΑΙ ΕΝΑΝ ΧΡΟΝΟ έχουμε γίνει θεατές μιας αργής, σχεδόν βασανιστικής για όσους επένδυσαν σε αυτό, αποσύνθεσης ενός κόμματος που βρέθηκε στην εξουσία σε μία από τις πιο κρίσιμες περιόδους της νεότερης ιστορίας της χώρας. Σχεδόν καθημερινά επιφανή στελέχη του, που λίγα μόλις χρόνια πριν είχαν νευραλγικές θέσεις εξουσίας και από αυτές επηρέαζαν τις ζωές μας, αποδεικνύονται πολύ κατώτερα των περιστάσεων, έχουν πάψει πια να μιλάνε πολιτικά και με επιχειρήματα και έχουν επιδοθεί σε έναν σκληρό μεταξύ τους προσωπικό ανταγωνισμό προκειμένου να καταφέρουν την εξόντωση του αντιπάλου με επίδικο κάποιες θέσεις εξουσίας.

Ο οποίος αντίπαλος, μάλιστα, δεν βρίσκεται εκτός αλλά εντός των τειχών, είτε επειδή τον άφησαν να μπει και κάποιοι τον καλοδέχτηκαν είτε επειδή βρίσκεται εκεί για χρόνια και θεωρεί εαυτόν έναν από τους ιδιοκτήτες του κόμματος. Ο ευτελισμός του κόμματος, προτελευταία πράξη του οποίου ήταν οι εκλογές για ανάδειξη συνέδρων, ολοκληρώνεται με την εκλογή αρχηγού.

Ο ΣΥΡΙΖΑ ουσιαστικά έχει πεθάνει πολιτικά, σίγουρα με τη μορφή και τα χαρακτηριστικά που είχε την περίοδο κατά την οποία εκατομμύρια επένδυαν επάνω του, ελπίζοντας όχι απλά σε ανανέωσης της πολιτικής αλλά και στη δικαίωση της προσπάθειας εξάλειψης ή μείωσης, έστω, των μεγάλων κοινωνικών ανισοτήτων που διευρύνονται συνεχώς. Το λεγόμενο «αριστερό πρόσημο» αποτέλεσε το εύκολο διαβατήριο για την επίτευξη του στόχου αναρρίχησης στην εξουσία.

Υπάρχουν πολλοί τώρα που εύλογα αναρωτιούνται πού θα πάνε όσοι πίστεψαν σε αυτά που υποσχέθηκε ο ΣΥΡΙΖΑ και αισθάνονται προδομένοι.

Άνοιξε εύκολα πόρτες και δημιουργούσε προσδοκίες σε μια δύσκολη εποχή κατά την οποία η πολιτική είχε απαξιωθεί σε μεγάλο βαθμό και το πολιτικό προσωπικό καριέρας είχε βρεθεί με την πλάτη στον τοίχο γιατί η διαχείριση που είχε ακολουθήσει για δεκαετίες είχε οδηγήσει στην απόλυτη κοινωνική και οικονομική χρεωκοπία. Οι συνθήκες έμοιαζαν ιδανικές. Αλλά αυτοί που έσπευσαν να διαχειριστούν ελπίδες και προσδοκίες ήταν τραγικά ανεπαρκείς. Πέταξαν μια μοναδική ευκαιρία, από αυτές που σπάνια παρουσιάζονται στην πολιτική ζωή και ακόμα πιο σπάνια επαναλαμβάνονται.

Είτε κάποιος αποτιμήσει θετικά είτε αρνητικά τον χρόνο κατά τον οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ πρωταγωνίστησε στην πολιτική ζωή, σίγουρα η σχετικά σύντομη ιστορία του ως κόμματος εξουσίας θα αποτελέσει στο άμεσο μέλλον αντικείμενο μελέτης στα αμφιθέατρα, case study που ακούγεται και λέγεται συχνά. Από τη μελέτη αυτή δεν θα αναδεικνύονται μόνο οι παθογένειες της αριστεράς ή έστω κάποιων που χρησιμοποίησαν αριστερό πρόσημο αλλά και ενός μεγάλου μέρους του ίδιου του πολιτικού συστήματος το οποίο εμφανίζει έντονα στοιχεία μιας παρατεταμένης παρακμής.

Αν υπάρχει ωραίος, με την έννοια της αξιοπρέπειας, πολιτικός θάνατος ενός κόμματος, αυτός είναι ο ξαφνικός. Τον εφάρμοσαν στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ όταν με την έλευση του Στέφανου Κασσελάκη έφυγαν για να δημιουργήσουν τη Νέα Αριστερά. Γι’ αυτούς ο ΣΥΡΙΖΑ είχε πεθάνει και οι εξελίξεις που ακολούθησαν στην Κουμουνδούρου τούς δικαίωσαν. Ανεξάρτητα από το αν βρουν τον δρόμο τους πολιτικά και επιβιώσουν ή όχι, όταν είδαν ότι το κόμμα τους άρχισε να μεταλλάσσεται σε ένα απροσδιόριστο πολιτικό συνονθύλευμα με αλλοπρόσαλλο πολιτικό λόγο και αβέβαιο προσδιορισμό, που συχνά παρέπεμπε στον Τραμπ, έφυγαν και έσωσαν τουλάχιστον την πολιτική τους αξιοπρέπεια.

Όσοι παρέμειναν στην Κουμουνδούρου, για περίπου έναν χρόνο παρακολουθούσαν τον Κασσελάκη να δίνει σαφή δείγματα πολιτικής ανεπάρκειας και να μεταλλάσσει το κόμμα τους σε κάτι που παρέπεμπε σε προϊόν μεταπολιτικής, και τον στήριζαν· κάποιοι το έκαναν έστω με τη σιωπή τους. Ποτέ δεν αναρωτήθηκαν για το προφανές: γιατί βρήκε έδαφος και ζωτικό χώρο ένας πολιτικά τυχάρπαστος και κέρδισε την ηγεσία του κόμματος που έλεγε πως ήταν αριστερό, ποιοι ήταν αυτοί που τον εξέλεξαν και πώς διαμόρφωσαν πολιτικά κριτήρια που τους οδήγησαν να επιλέξουν έναν άγνωστο για αρχηγό τους;

Υπάρχουν πολλοί τώρα που εύλογα αναρωτιούνται πού θα πάνε όσοι πίστεψαν σε αυτά που υποσχέθηκε ο ΣΥΡΙΖΑ και αισθάνονται προδομένοι. Η απάντηση έχει δοθεί εν μέρει από τα εκλογικά αποτελέσματα των τελευταίων αναμετρήσεων: είτε πήγαν μαζικά σπίτι τους απογοητευμένοι είτε έφτασαν ένα πρωτοφανές για τη χώρα ποσοστό που αγγίζει το 20% και προσδιορίζεται πολιτικά κομμάτι στα δεξιά της δεξιάς. Αυτό το τελευταίο, που μοιάζει παράδοξο, παραπέμπει σε ένα φαινόμενο που παρατηρήθηκε στη Γαλλία αρκετά χρόνια πριν.

Εκατομμύρια άνθρωποι από τον κόσμο της εργασίας, ένα είδος προλεταριάτου της εποχής, μετακινήθηκαν από το άλλοτε πανίσχυρο Κομμουνιστικό Κόμμα της χώρας (και εν μέρει από το σοσιαλιστικό) προς το κόμμα του Λεπέν, αργότερα της Λεπέν. Ωστόσο αυτό είναι μια άλλη μεγάλη ιστορία που συνδέεται και με τη λαϊκιστική προσέγγιση των μεγάλων θεμάτων της εποχής, με την αποϊδεολογικοποίηση των ιδεολογιών κ.ά.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ