Όλ@ ή τίποτα: Η γλώσσα κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει 

Όλ@ ή τίποτα: Η γλώσσα κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει  Facebook Twitter
Ευρηματικό και χαριτωμένο το «όλ@» και βολική η αοριστία του, προφανώς όμως είναι εντελώς άχρηστο στον προφορικό λόγο, καθώς δεν προφέρεται.
0

ΝΑ ΤΟΝΙΣΟΥΜΕ ΕΥΘΥΣ ΕΞΑΡΧΗΣ (και για άλλη μία φορά) προς αποφυγή παρεξηγήσεων ότι είναι δίκαιη και αναγκαία, και πολύ έχει αργήσει, η διαμόρφωση της γλώσσας στο πρότυπο ενός μη σεξιστικού, συμπεριληπτικού λόγου ενάντια στα έμφυλα στερεότυπα και στα πανίσχυρα ακόμη σεξιστικά αντανακλαστικά της ελληνικής κοινωνίας.

Ο γλωσσικός σεξισμός αναπαράγεται διαρκώς μέσα από τη γενικευτική και παντοδύναμη χρήση του αρσενικού γένους σε μια γλώσσα και σε μια κουλτούρα που η λέξη «πολίτης» δεν έχει ακόμα επίσημα καθιερωμένο θηλυκό γένος. Ναι μεν ο «άνθρωπος» περιλαμβάνει και τη γυναίκα, με τα χίλια ζόρια όμως. Ναι μεν τα ελληνικά, με τα γραμματικά τους γένη, δεν είναι αγγλικά, θα μπορούσαμε πάντως να προσπαθήσουμε περισσότερο. Η γλώσσα κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει. Η γλώσσα μπορεί να πληγώσει με τον πιο σωματικό τρόπο.

Έχουμε συνηθίσει (έχουμε μάθει) να βρίσκουμε απολύτως φυσιολογικές στο άκουσμα ιδιότητες όπως αυτές της «μαγείρισσας», της «χορεύτριας», της «πωλήτριας», της «εργάτριας», ακόμα και της «αστυνομικίνας», αλλά κλοτσάει στ’ αυτιά (και στις προκαταλήψεις) μας η «σκηνοθέτρια», η «πρυτάνισσα», η «προεδρίνα» ή η «βουλεύτρια», παρότι η τελευταία τείνει να κατοχυρωθεί μια χαρά, ακόμα κι αν ο αυτόματος διορθωτής εξακολουθεί να την κοκκινίζει, την ώρα που αποδέχεται το «βουλευτίνα» που τόσες φορές έχει χρησιμοποιηθεί υποτιμητικά, όπως οι περισσότερες επαγγελματικές ιδιότητες που λήγουν σε «-ινα». 

Ο γλωσσικός σεξισμός αναπαράγεται διαρκώς μέσα από τη γενικευτική και παντοδύναμη χρήση του αρσενικού γένους σε μια γλώσσα και σε μια κουλτούρα που η λέξη «πολίτης» δεν έχει ακόμα επίσημα καθιερωμένο θηλυκό γένος. Ναι μεν ο «άνθρωπος» περιλαμβάνει και τη γυναίκα, με τα χίλια ζόρια όμως.

Το ουδέτερο όμως, που βλέπουμε να χρησιμοποιείται όλο και πιο συχνά («όλα ενωμένα», «όλα μας μαζί σου» ή «όλα τα εργαζόμενα στον πολιτισμό» όπως είδα σε σχέση με την γενική απεργία) υποδηλώνοντας έναν γλωσσικό ακτιβισμό και μια ριζοσπαστική αντίδραση στην παραδοσιακή ετεροκανονική διάκριση «αρσενικό-θηλυκό», εξακολουθεί να μου φαίνεται βαθιά προβληματικό και σόλοικο.

Με κλοτσάει επειδή είμαι «μπούμερ»; Πιθανόν. Μου φέρνει όμως στο μυαλό προσβλητικές συνυποδηλώσεις και μου προκαλεί συνειρμούς νηπιοποίησης ή νοητικής υστέρησης – σαν να μην πρόκειται για έμψυχα όντα.

Επίσης το ουδέτερο δεν μπορεί να είναι συμπεριληπτικό όλων των φύλων και γενών και προσανατολισμών στη σύγχρονη (ή αρχέγονη) ποικιλότητά τους.

Πιο επιτυχής, σε ένα ανεπίσημο επίπεδο τουλάχιστον, μου φαίνεται η «κουλή» χρήση της άφυλης κατάληξης @ («όλ@») που έχει την αφετηρία της στη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα και απαντάται κυρίως στην ψηφιακή επικοινωνία αλλά όχι μόνο πλέον (αν μη τι άλλο, το σύμβολο που λέγαμε «παπάκι» είχε μια ενδιαφέρουσα κατάληξη). Ευρηματικό και χαριτωμένο το «όλ@» και βολική η αοριστία του, προφανώς όμως είναι εντελώς άχρηστο στον προφορικό λόγο, καθώς δεν προφέρεται.

Ίσως στο μέλλον να προφέρεται με κάποιον τρόπο, ίσως και να μη χρειάζεται αφού θα επικοινωνούμε αποκλειστικά με emoji και με ψηφιακά ιδεογράμματα. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΖΩΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ