ΠΕΡΣΙ ΤΟΝ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ είχε λάβει τιμητική πολιτογράφηση ο Βρετανός ιστορικός Μαρκ Μαζάουερ. Πριν λίγες μέρες έδωσε τον όρκο του έλληνα πολίτη, παρουσία του πρωθυπουργού, σε μια ειδική τελετή που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου, ο βραβευμένος με Grammy εθνομουσικολόγος Κρίστοφερ Κινγκ, στον οποίο δόθηκε τιμητικά η ελληνική ιθαγένεια για την σημαντική δουλειά του στο δημοτικό τραγούδι της Ηπείρου.
Για την περίπτωση του Τούρκου επιχειρηματία του ψευδοκράτους Γιασαμ Αγιαβέφε, όμως, μετά τις αποκαλύψεις που έγιναν, μάλλον δεν προετοιμάζεται κάποια πανηγυρική τελετή, ενώ ένα από τα ερωτήματα, που εκ των πραγματων τίθεται τώρα, είναι αν θα γίνει τελικά η ορκωμοσία του. Θα μπορούσε ωστόσο να προβλέψει κανείς με σχετική ασφάλεια ότι ο γραμματέας Ιθαγένειας, Αθανάσιος Μπαλέρμπας, δύσκολα θα οδηγούσε στο Μαξίμου, όπως τον Κίνγκ, τον πρώην ιδιοκτήτη καζίνο στα κατεχόμενα, που αποκαλούν βαρόνο του στοιχήματος και είναι καταδικασμένος στην Τουρκία για απάτη και παράνομο τζόγο.
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, που φέρεται να προώθησε την πολιτογράφηση του Αγιαβέφε (την οποία υπέγραψε ως αρμόδιος υπουργός ο Μάκης Βορίδης) υποστηρίζει ότι ο συγκεκριμένος Τούρκος “έχει κάνει και συνεχίζει επενδύσεις εκατομμυρίων” και “βάσει της έκθεσης της ΕΥΠ που είναι απόρρητη” αλλά αυτός επικαλείται, οι κατηγορίες “και όλα τα εναντίον του δημοσιεύματα είναι προϊόν προπαγάνδας του Ερντογάν”. Ο λόγος που αναφέρεται άλλωστε και στο ΦΕΚ, για να δικαιολογήσει την τιμητική πολιτογράφηση του η κυβέρνηση, είναι ότι με τις δωρεές του συνέβαλε στο να μην καταρρεύσει το Εθνικό Σύστημα Υγείας και με τις επενδύσεις του στηρίζει την ελληνική οικονομία.
Σε ερώτηση μας πάντως προς έναν από τους πιο δραστήριους δημοτικούς συμβούλους του Πειραιά, όπου σύμφωνα με τον αμφιλεγόμενο Τούρκο επιχειρηματία έχουν γίνει οι περισσότερες δωρεές, μας απάντησε ότι δεν γνωρίζει τίποτα για αυτές, ούτε για το φιλανθρωπικό έργο του Αγιαβέφε.
Σε ερώτηση μας πάντως προς έναν από τους πιο δραστήριους δημοτικούς συμβούλους του Πειραιά, όπου σύμφωνα με τον αμφιλεγόμενο Τούρκο επιχειρηματία έχουν γίνει οι περισσότερες δωρεές, μας απάντησε ότι δεν γνωρίζει τίποτα για αυτές, ούτε για το φιλανθρωπικό έργο του Αγιαβέφε.
Οι αντιφάσεις και οι ανακρίβειες των υπουργών
Μετά και την ανακοίνωση που εξέδωσε η Μητρόπολη εχθές, αποκαλύπτεται ότι οι υπουργοί Άδωνις Γεωργιάδης και Μάκης Βορίδης έχουν πέσει σε πολλές αντιφάσεις και έχουν ισχυριστεί ανακρίβειες.
Αρχικά ο Άδωνις Γεωργιάδης, μετά τα δημοσιεύματα του Ιnside story και της LifΟ, ισχυρίστηκε ότι ο Αγιαβεφε δεν είχε κανένα ένταλμα σύλληψης και ότι όσες κατηγορίες διατυπώνονται για αυτόν είναι από δημοσιεύματα-προϊόντα της προπαγάνδας του Ερντογάν.
Ομως η ίδια η (πολύ θετική για αυτόν) απόφαση του Αρείου Πάγου αναφέρει ότι και ένταλμα σύλληψης υπήρχε σε βάρος του και έχει καταδικαστεί: “...Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στο αίτημα έκδοσης, ο ως άνω εκζητούμενος διώκεται με το από 13.07.2018 ένταλμα σύλληψης της Γενικής Εισαγγελίας Istanbul της Τουρκίας, καθόσον με την υπ' αριθ.2017/83 από 07.03.2017 απόφαση του Ε' Κακουργιοδικείου Istanbul Τουρκίας, η οποία κατέστη τελεσίδικη στις 29.09.2017, αποφασίστηκε η τιμωρία του εκζητούμενου σε ποινή φυλάκισης τριών (3) ετών και τεσσάρων (4) μηνών για το αδίκημα της "σύστασης οργάνωσης για τη διάπραξη εγκλήματος"...”.
Ο Μάκης Βορίδης στην ανακοίνωση του επικαλέστηκε την απόφαση 1568/2019 του Αρείου Πάγου που αποφάσισε τη µη έκδοση του κ. Γιασάµ Αγιαβέφε στην Τουρκία “κατ’ εκτέλεση διεθνούς εντάλµατος σύλληψης” µε το σκεπτικό πως “αποδείχθηκε ότι ο εκζητούµενος είναι χριστιανός στο θρήσκευµα” και “µέλος οµάδας αντιφρονούντων προς το πολιτικό καθεστώς της Τουρκίας”. Από την ανακοίνωση όμως που εξέδωσε εχθές ο Μητροπολίτης Πειραιώς, προκύπτει ξεκάθαρα ότι όταν έβγαλε την απόφαση ο ΑΠ (και πολύ περισσότερο όταν ήταν στην Τουρκία) ο Αγιαβέφε δεν είχε βαπτιστεί χριστιανός. (Επίσης κανείς δεν γνωρίζει με τι στοιχεία τεκμηρίωσαν ότι ήταν μέλος κάποιας ομάδας αντιφρονούντων που διώκεται, καθώς δεν φαίνεται να ανήκει σε καμία από τις γνωστές, όπως των Κούρδων, των Γκιουλενιστών κ.ά.).
Ας δούμε όμως τι έρχεται να αποκαλύψει με την χθεσινή ανακοίνωσή του ο Μητροπολίτης Πειραιώς:
α) Ο Αγιαβέφε τον ἐπισκέφθηκε, μετά ἀπό μεσολάβηση τοῦ Δημοτικοῦ Συμβούλου Πειραιά και Προέδρου τοῦ Ὀργανισμοῦ Πολιτισμοῦ, Ἀθλητισμοῦ καί Νεολαίας (Ο.Π.Α.Ν.) Ἰωσήφ Βουράκη, προκειμένου νά ἐκφράσει τήν ἔντονη ἐπιθυμία του νά βαπτισθεῖ χριστιανός ὀρθόδοξος.
β) η επίσκεψη αυτή έγινε μετά την απόφαση του ΑΠ το 2019, αφού όπως αναφέρει η ανακοίνωση “ο Σεβασμιώτατος ἐζήτησε στοιχεῖα γιά τήν νομιμότητα τῆς παρουσίας τοῦ κου Ἀγιαβέφε στην χώρα και τοῦ προσεκομίσθη ἡ ὑπ’Ἀριθμ 1568 τοῦ 2019 ἀπόφαση τοῦ 5ου Ποινικοῦ Τμήματος τοῦ Ἀρείου Πάγου, μέ τήν ὁποία γνωμοδοτήθηκε ὅτι δέν πρέπει νά ἐκδοθεῖ στίς ἀρχές τῆς Τουρκίας ὁ συγκεκριμένος καί ὅτι πρέπει νά παραμείνει στήν χώρα μέ τό καθεστώς τοῦ πολιτικοῦ πρόσφυγα”. Αρα ο ΑΠ δέχθηκε ότι ο Αγιαβέφε διωκόταν από την Τουρκία επειδή ήταν Χριστιανός, χωρίς αυτός να έχει βαπτιστεί χριστιανός ακόμα. Συγκεκριμένα η ανακοίνωση της Μητρόπολης αναφέρει ότι ο Αγιαβέφε βαπτίστηκε στις 23/5/2020 στον ναό των Ἁγίων Ἀναργύρων Καραβά κι έλαβε τό χριστιανικό ὄνομα Λεωνίδας (κι έναν χρόνο μετά τέλεσε και χριστιανικό γάμο με την Σέρβα σύζυγό του Ιουλία και τρεις μήνες μετά βάφτισε και τα δύο παιδιά του).
γ) Το πιο σημαντικό από όλα όμως είναι ότι υπάρχει μεγάλη διαφορά σε αυτά που ισχυρίζεται ο Μάκης Βορίδης στην απάντηση του και σε αυτά που λέει ο Μητροπολίτης Πειραιώς. Ο υπουργός Εσωτερικών ισχυρίζεται ότι για την πολιτογράφηση του Τούρκου καταζητούμενου υπήρξε αίτηση από τον Μητροπολίτη Πειραιώς, Σεραφείμ, ενώ ο ίδιος αναφέρει ότι με μεσολαβητή έναν δημοτικό σύμβουλο πήγε εκεί για να βαπτιστεί και στην συνέχεια του χορηγήθηκε απλώς μία βεβαίωση της εισδοχής του στην Ορθόδοξη Εκκλησία “και τῆς φιλανθρωπικῆς δράσεώς του, πού περιορίζετο σέ παροχή τροφίμων καί φαρμάκων σέ ἀστέγους καί ἐμπεριστάτους”. Καμία άλλη σχέση δεν αναγνωρίζει η Μητρόπολη Πειραιά, ούτε επιβεβαιώνει δωρεές ενός εκατομμυρίου ευρώ ή 300.000 που αναφέρει το υπουργείο Εσωτερικών, θολώνοντας τα νερά. Αλλά κυρίως πουθενά δεν επιβεβαιώνει ότι ο Μητροπολίτης ζήτησε την πολιτογράφησή του.
Στην απάντηση του προς το insidestory, ο υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης, αφού εξήγησε ότι για να πολιτογραφηθεί Έλληνας ένας αλλοδαπός, πρέπει να προσφέρει στην Ελλάδα εξαιρετικές υπηρεσίες ή η πολιτογράφηση του να εξυπηρετεί εξαιρετικό συµφέρον της χώρας¨, ισχυρίστηκε ότι υπήρξε εισήγηση από τον Άδωνι Γεωργιάδη και αίτηση από τον Μητροπολίτη Πειραιώς, Σεραφείμ. “Για την πολιτογράφηση του κ. Αγιαβέφε υπήρξε εισήγηση από τον Υπουργό Ανάπτυξης κ. Γεωργιάδη, µε την εκτίµηση ότι αυτή θα συµβάλλει σηµαντικά στην οικονοµική ανάπτυξη της χώρας µας δια της διενέργειας επενδύσεων που θα πραγµατοποιήσει ο συγκεκριµένος” και “αίτηση από τον Μητροπολίτη Πειραιώς Σεραφείµ, ο οποίος µνηµονεύει δωρεές που έχει ήδη πραγµατοποιήσει ο πολιτογραφούµενος προς την Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς και φιλανθρωπικά ιδρύµατά της”.
Τα περί λίστας Forbes που αναφέρει ο κ. Βορίδης δεν είναι κάποιο σοβαρό επιχείρημα, καθώς δεν υπάρχει καμία αναφορά ότι ο Αγιαβέφε είναι από τους προβεβλημένους ισχυρούς του χρήματος, όπως το υπαινίσσεται και ο Άδωνις Γεωργιάδης που φέρεται να είναι αυτός που επεισε τον υπουργό Εσωτερικών για να τον προτείνει, ισχυρίζεται ότι δεν τον έχει συναντήσει ποτέ!
Η αντιπολίτευση ζητά απαντήσεις
Σημαντικά ερωτήματα για την υπόθεση πολιτογράφησης του Αγιαβέφε έθεσε εχθές προς την κυβέρνηση και η αντιπολίτευση. Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής και αντιπρόεδρος της Βουλής, Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος, μίλησε για «σκανδαλώδη αδιαφάνεια στην υπόθεση της τιμητικής πολιτογράφησης του Γιασάρ Αγιαβέφε» και κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή ζητώντας από τους αρμόδιους υπουργούς, Μάκη Βορίδη και Νότη Μηταράκη, αναλυτικές εξηγήσεις.
“Την 16η Ιουνίου 2022 δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως απόφαση τιμητικής πολιτογράφησης του Τούρκου πολίτη Γιασάφ Αγιαβέφε. Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης πολιτογράφησης, ο τιμώμενος με την ιδιότητα του Έλληνα πολίτη, με μια δωρεά του, έσωσε το εθνικό σύστημα υγείας από κατάρρευση κατά την έναρξη της πανδημίας του κορωνοϊού. Ο κ. Γιασάμ Αγιαβέφε ήταν σχεδόν άγνωστος στη χώρα μας και για αυτό υπήρξαν θετικά σχόλια για την συνεισφορά του στο σύστημα υγείας εν μέσω περιόδου κρίσης, εξαιτίας προπαγανδιστικών σχολίων που είχαν αυτό τον στόχο” αναφέρει ο Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος. .”Σύμφωνα όμως με ρεπορτάζ που δημοσιεύτηκαν τις προηγούμενες ημέρες, τα οποία διαφώτισαν το θέμα, είναι ιδιαίτερα γνωστός στην Τουρκία αλλά και στην κατεχόμενη Κύπρο, ενώ έχει καταγγελθεί για διάφορες παράνομες δραστηριότητες. Είναι πολίτης πολλών κρατών ενώ οι πληροφορίες αναφέρουν πως απέκτησε ακόμη και την ιθαγένεια του ψευδοκράτους της κατεχόμενης Κύπρου. Η κατοχή πολλών ιθαγενειών, αν ισχύει, αποτελεί αυτοτελώς λόγο ανάκλησης του καθεστώτος διεθνούς προστασίας που του αναγνωρίστηκε. Η θεσμική μνήμη της σύγχρονης ελληνικής δημοκρατίας υπαγορεύει πως η Ελλάδα τιμά με την, κατ’ εξαίρεση, απονομή της ελληνικής ιθαγένειας, εξαιρετικές περιπτώσεις, ανθρώπους κοινής αποδοχής που η προσφορά τους δεν αποτιμάται σε χρήμα. Η περίπτωση του Γιασάμ Αγιαβέφε είναι καταφανώς προβληματική. Αφήνει διάχυτη υποψία πως πρόκειται για κάποιου είδους κυνική συναλλαγή σαν η χώρα να απέκτησε σύστημα απονομής χρυσών διαβατηρίων (golden passports) σε «επενδυτές» αμφιβόλου προέλευσης”.
Οι εύλογοι προβληματισμοί
Επειδή λοιπόν, σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντινόπουλο, η τιμητική απονομή της ελληνικής ιθαγένειας γίνεται στο όνομα του ελληνικού λαού και δεν είναι μια τυπική διοικητική κυβερνητική πράξη, επειδή δημοσιεύονται αποφάσεις τιμητικής πολιτογράφησης με ισχνή αιτιολόγηση, χωρίς δημοσιότητα και λογοδοσία, επειδή οι αποκαλύψεις για τον κ. Γιασάμ Αγιαβέφε δημιουργούν εύλογο προβληματισμό στους δημοκρατικούς πολίτες και η διαδικασία της πολιτογράφησης δεν ολοκληρώνεται με τη δημοσίευση της σχετικής απόφασης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως αλλά με τελετή ορκωμοσίας που είναι άγνωστο αν έχει διοργανωθεί, ερωτώνται οι δύο υπουργοί:
1. Έχει αξιολογηθεί από την υπηρεσία ασύλου η κατοχή πολλών ιθαγενειών κατά την εξέταση του αιτήματος του για άσυλο ή ο αιτών απέκρυψε τις σχετικές πληροφορίες; Τι προτίθεται να πράξει το αρμόδιο υπουργείο για να ελέγξει την ακεραιότητα της απόφασης χορήγησης ασύλου; Θα προβεί σε ανάκληση της εφόσον διαπιστωθούν προβλήματα;
2. Ποιοι είχαν την πρωτοβουλία για την εκκίνηση της διαδικασίας της τιμητικής πολιτογράφησης του κ. Αγιαβέφε ;
3. Ήταν σε γνώση του Υπουργείου Εσωτερικών και αξιολογήθηκαν οι πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες ημέρες; Αποτελεί η όχι η επιχειρηματική δραστηριοποίηση στα κατεχόμενα και η κατοχή της «ιθαγένειας» του ψευδοκράτους κώλυμα για την τιμητική πολιτογράφηση από την Ελληνική Πολιτεία;
4. Έχει προγραμματιστεί ή έχει ολοκληρωθεί η τελετή ορκωμοσίας του κ. Αγιαβέφε ώστε να περαιωθεί η διαδικασία πολιτογράφησης;
5. Εφόσον δεν έχει ολοκληρωθεί, προτίθεται το υπουργείο να αναστείλει την διεξαγωγή της ορκωμοσίας μέχρι να διαλευκανθούν τα σκοτεινά σημεία της υπόθεσης;
6. Εφόσον έχει λάβει χώρα η ορκωμοσία, τι προτίθεται να πράξει το Υπουργείο ώστε να ελεγχθεί η νομιμότητα – σκοπιμότητα της τιμητικής πολιτογράφησης;
7. Γιατί οι αποφάσεις τιμητικής πολιτογράφησης δεν αναρτώνται στη Διαύγεια όπως όλες οι άλλες αποφάσεις κτήσης ελληνικής ιθαγένειας από αλλογενείς;
8. Τι προτίθεται να πράξει η κυβέρνηση ώστε να ενισχυθεί η διαφάνεια και λογοδοσία στα θέματα τιμητικής πολιτογράφησης;
9. Η διερεύνηση κάτω από τα νέα δεδομένα θα επεκταθεί και στις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες ήταν επακόλουθο της χορήγησης της ιθαγένειας;
Επίκαιρη ερώτηση προς τον Μάκη Βορίδη και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων προς τους αρμόδιους υπουργούς για την υπόθεση της τιμητικής πολιτογράφησης του Γιασάμ Αγιαβέφε κατέθεσε και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Ζαχαριάδης. “Ο κ. Γιασάμ Αγιαβέφε φέρεται να έχει αναπτύξει έντονη δραστηριότητα στο «ψευδοκράτος» της κατεχόμενης Κύπρου και να είχε λάβει την «ιθαγένεια» από αυτό. Προσπερνώντας όλα τα υπόλοιπα, που καθιστούν τουλάχιστον αμφιλεγόμενη την περίπτωσή του, αυτό και μόνο το γεγονός από μόνο του, αν ισχύει, είναι απολύτως ασύμβατο με την απόδοση τιμητικής διάκρισης από το ελληνικό κράτος” αναφέρει ο Κώστας Ζαχαριάδης και ρωτά τον αρμόδιο υπουργό Εσωτερικών:
α) Για ποιο λόγο το ελληνικό κράτος παρέχει τιμητική πολιτογράφηση και αποδέχεται δωρεές από πρόσωπα που συνδέονται με τον έναν ή τον άλλον τρόπο με το ψευδοκράτος της κατεχόμενης Κύπρου; β) Ποια κριτήρια υπερτέρησαν στην κρίση του ερωτώμενου υπουργού για τη χορήγηση της συστατικής επιστολής και τη διαδικασία τιμητικής πολιτογράφησης, και κατά πόσο θεωρείται σημαντική η σύνδεση του εν λόγω προσώπου με το ψευδοκράτος σε σχέση με το συμφέρον της χώρας, γ) Αν υπήρξε έγγραφη ενημέρωση από τον υπουργό Υγείας για τη «συμβολή» του ανωτέρω στην αντιμετώπιση της κρίσης του κορονοϊού ή αν όσα αναγράφονται στο σχετικό ΦΕΚ αποτελούν προσωπικές του εκτιμήσεις του Υπουργού Εσωτερικών. δ) Ποια ακριβώς είναι η σχέση του εν λόγω προσώπου με τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων και μέσω ποιων επικοινωνιών συμφωνήθηκε η παροχή της συστατικής επιστολής».
Ο κ. Ζαχαριάδης ζητά από την κυβέρνηση: την συστατική επιστολή του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Την τυχόν έγγραφη ενημέρωση του Υπουργού Υγείας προς τον Υπουργό Εσωτερικών στην οποία αναφέρεται ότι ο εν λόγω κύριος συνέβαλε στην αποτροπή κατάρρευσης του Εθνικού Συστήματος Υγείας, την επιστολή του Μητροπολίτη Πειραιώς, τα κατά νόμο διοικητικά έγγραφα αποδοχής των δωρεών (αποφάσεις, αλληλογραφία κ.λπ.) σε όλα τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου στα οποία φέρεται να προσέφερε τις δωρεές καθώς και κάθε σχετικό παραστατικό, τις επικοινωνίες του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων με το εν λόγω πρόσωπο με τις οποίες συμφωνήθηκε η χορήγηση της συστατικής επιστολής, την εσωτερική αλληλογραφία που οδήγησε στην ανάκληση της αποδοχής δωρεάς του συγκεκριμένου προς την Ελληνική Αστυνομία.
Ορκωμοσία
Ενδιαφέρον έχει πάντως να δούμε τις επόμενες μέρες τι θα απαντήσει ο υπουργός και αν θα γίνει η ορκωμοσία. Η ελληνική ιθαγένεια αποκτάται με την ορκωμοσία εκείνου που την έλαβε και σύμφωνα με τον νόμο, αυτή πρέπει να γίνει μέσα σε ένα χρόνο από τη δημοσίευση της απόφασης πολιτογράφησης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Αν ο όρκος δεν δοθεί μέσα στην προθεσμία αυτή, η απόφαση πολιτογράφησης ανακαλείται.
Ο όρκος που θα δώσει ο Αγιαβέφε (αν δεν ανακληθεί η υπηκοότητα του) λέει: «Ορκίζομαι να φυλάττω πίστη στην Πατρίδα, υπακοή στο Σύνταγμα και τους νόμους του κράτους και να εκπληρώνω ευσυνείδητα τα καθήκοντά μου ως Έλληνας πολίτης».
Ο υπουργός Εσωτερικών “Έχει, πράγματι, ευρεία διακριτική ευχέρεια να πολιτογραφεί τιμητικά όποιον επιθυμεί εφόσον το αιτιολογεί” αναφέρει ο νομικός Βασίλης Χρονόπουλος ο οποίος ανέδειξε πρωτος την υπόθεση αυτή. “Τα όρια της διακριτικής ευχέρειας της διοίκησης είναι ένα, μάλλον δύσκολο, νομικό ζήτημα αλλά με κανέναν τρόπο αυτή η διακριτική ευχέρεια δεν μπορεί να είναι απόλυτη και να καλύπτεται πίσω από μια αιτιολόγηση που μπορεί να είναι προσχηματική. Σε κάθε απόφαση της διοίκησης εφαρμόζονται οι γενικές αρχές του δικαίου και, προφανώς, το Συνταγμα της χώρας. Πέρα όμως από τη νομική - διοικητική διάσταση του ζητήματος, που είναι πολύ σημαντική ώστε να ελέγχεται η εξουσία που «πηγάζει από το λαό» υπάρχει και η πολιτική”.
Ο Βασίλης Χρονόπουλος όμως θίγει άλλη μία διάσταση της υπόθεσης του Γιασάμ Αγιαβέφε “αυτή της χορήγησης ασύλου”. Ο Αγιαβέφε κατά την υποβολή του αιτήματος του, σύμφωνα με ξένα δημοσιεύματα, φέρεται να ήταν πολίτης της Τουρκίας, της Δομινικανής Δημοκρατίας και της Σερβίας. “Προφανώς υποστήριξε πως διώκεται από την Τουρκική κυβέρνηση για τους λόγους που προβλέπονται από το διεθνές και ενωσιακό δίκαιο για τους πρόσφυγες. Ανεξάρτητα με το βάσιμο των ισχυρισμών του, αν ισχύει πως είναι πολίτης και των κρατών που αναφέρονται στα δημοσιεύματα, θα έπρεπε να αποδειχθεί πως οι λόγοι δίωξης ισχύουν και στη Σερβία και στη Δομινικανή Δημοκρατία. Προκύπτει αβίαστα το ερώτημα, αν η υπηρεσία ασύλου γνώριζε για την ύπαρξη των άλλων ιθαγενειών”. Ο ίδιος θεωρεί πως δεν τις γνώριζε “γιατί, σε αντίθετη περίπτωση, δεν θα είχε δώσει άσυλο”.
“Σε κάθε περίπτωση, η υπηρεσία ασύλου έχει υποχρέωση να ερευνήσει το ζήτημα που προκύπτει από τα δημοσιεύματα και, εφόσον διαπιστωθεί πως ο κ. Αγιαβέφε είναι πράγματι πολίτης και άλλων κρατών, να προβεί σε ανάκληση της απόφασης χορήγησης ασύλου.Έτσι γίνεται σε κράτη δικαίου ακόμη κι αν έχει δώσει «συστατική» επιστολή ο ίδιος ο θεός”.
Τα ζητήματα που προκύπτουν από την τιμητική πολιτογράφηση του Τούρκου επιχειρηματία στα κατεχόμενα (από όπου είχε λάβει και την ψευδοιθαγένεια για ένα διαστημα πριν του την αφαιρέσουν) είναι πολλά και οι υπουργοί όχι μόνο δεν δίνουν πειστικές απαντήσεις, αλλά πέφτουν σε αντιφάσεις και αποδεικνύεται ότι αρκετα από αυτά που είπαν είναι -τουλάχιστον- ανακρίβειες. Κι ακόμα δεν έχει απαντηθεί ούτε το πιο βασικό: από την στιγμή που καλώς ή κακώς, πήρε άσυλο και μπορούσε να μείνει νόμιμα στην Ελλάδα, για ποιον λόγο έπρεπε να πάρει και την τιμητική πολιτογράφηση ένας άνθρωπος που υπήρξε έποικος στα κατεχόμενα και εμπλέκεται σε τόσα πολλά;
***
Το ΦΕΚ με την τιμητική πολιτογράφηση του Αγιαβέφε