Η «Υπνοβάτις»: μια όπερα με ψήγματα ψυχαναλυτικών προσεγγίσεων και μελωδίες ανείπωτης ευαισθησίας

Η «Υπνοβάτις»: μια όπερα με ψήγματα ψυχαναλυτικών προσεγγίσεων και μελωδίες ανείπωτης ευαισθησίας Facebook Twitter
Φωτο: Α. Σιμόπουλος
0

Μια ταπεινή, χαριτωμένη χωριατοπούλα, η Αμίνα, που τραγουδά καταπληκτικά και εργάζεται σε ένα απομακρυσμένο πανδοχείο, ετοιμάζεται να παντρευτεί έναν πλούσιο άνδρα από την πόλη. Έχει, όμως, ένα μυστικό, στο οποίο «βουτά» τα βράδια: υπνοβατεί και αφήνει περιθώρια στην κλειστή κοινωνία να δυσφημεί την ηθική της.


Μια ιστορία που διερευνά τα όρια ανάμεσα στην πραγματικότητα και τον φανταστικό κόσμο, μια ηρωίδα που μάχεται το ασυνείδητο και την απελπισία των αποκαλύψεων, ένα λιμπρέτο με ψήγματα ψυχαναλυτικών προσεγγίσεων στη δομή των χαρακτήρων και μελωδίες ανείπωτης ευαισθησίας και εκφραστικής λιτότητας που αποδίδουν εξίσου την αγνότητα της «Υπνοβάτιδας» και τον βουκολικό χαρακτήρα της τοποθεσίας. Και όλα αυτά με φόντο ένα χιονισμένο τοπίο, πέραν του πραγματικού, όπου ο χρόνος κρατά τους δικούς του ρυθμούς.

Η υπνοβασία είναι για την πρωταγωνίστρια ένας ονειρικός κόσμος στον οποίο παραδίδεται ασυνείδητα, ένα ολοδικό της σύμπαν όπου μπορεί να εκφράσει την εσωτερική δυσφορία και το αδιέξοδό της. Εκεί όπου απελευθερώνεται. Σχεδόν πενήντα χρόνια μετά την τελευταία φορά που η Αμίνα «υπνοβάτησε» στην Εθνική Λυρική Σκηνή, το έργο κάνει την Παρασκευή πρεμιέρα στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος.

Τα χρόνια που γράφτηκε η «Υπνοβάτις», πολύ συχνά το άσπιλο κι αμόλυντο λευκό περιβάλλον των Άλπεων ‒ή των βουνών εν γένει‒ λειτουργούσε ως μεταφορά για την παρθενία της γυναίκας.

• Η παράσταση με την οποία ανοίγει η σεζόν 2019/20 στην ΕΛΣ είναι μια παραγωγή υψηλής αισθητικής σε μουσική διεύθυνση Φιλίπ Ογκέν (μέχρι πρότινος μουσικού διευθυντή της Κρατικής Όπερας της Ουάσινγκτον) και σκηνοθεσία Μάρκο Αρτούρο Μαρέλι. Πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα ανάγνωση του έργου του Μπελίνι και μια ιστορική συμπαραγωγή της Κρατικής Όπερας της Βιέννης και της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου. Πριν προσγειωθεί στην Αθήνα, παρουσιάστηκε στη Βιέννη, στο Λονδίνο, στο Παρίσι και στη Βαρκελώνη. Στον ρόλο της Αμίνα θα κάνουν το ντεμπούτο τους οι διακεκριμένες υψίφωνοι της ΕΛΣ Χριστίνα Πουλίτση και Βασιλική Καραγιάννη, ενώ σε αυτόν του Ελβίνο οι τενόροι Γιάννης Χριστόπουλος και Βασίλης Καβάγιας.

Η «Υπνοβάτις»: μια όπερα με ψήγματα ψυχαναλυτικών προσεγγίσεων και μελωδίες ανείπωτης ευαισθησίας Facebook Twitter
Τόσο αυτή η όπερα όσο και η «Νόρμα» γράφτηκαν για τη φωνή μίας από τις διασημότερες τραγουδίστριες της εποχής του, της Τζουντίτα Πάστα.

• Στην «Υπνοβάτιδα» ο Μπελίνι συνέθεσε μουσική μοναδικής ποίησης, και μάλιστα σε μια περίοδο τραγική για τον ίδιο (ήταν άρρωστος και αυτοεξόριστος στη λίμνη Κόμο). Τόσο αυτή η όπερα όσο και η «Νόρμα» γράφτηκαν για τη φωνή μίας από τις διασημότερες τραγουδίστριες της εποχής του, της Τζουντίτα Πάστα. Είναι ένα μελόδραμα σε δύο πράξεις που ολοκληρώθηκε τέσσερα χρόνια πριν από τον θάνατό του συνθέτη από δυσεντερία, στα 34. Το έργο είναι βασισμένο στο ποιητικό κείμενο του Φελίτσε Ρομάνι και εμπνευσμένο από το μπαλέτο «Η υπνοβάτις ή η άφιξη ενός νέου άρχοντα». Η υπόθεση της όπερας διαδραματίζεται στις ελβετικές Άλπεις και αφορά τον έρωτα ανάμεσα στη χωριατοπούλα Αμίνα και τον αγαπημένο της Ελβίνο. Ο γάμος τους κινδυνεύει να ακυρωθεί την τελευταία στιγμή: η Αμίνα υπνοβατεί και έρχεται σε δύσκολη θέση, φέρνοντας συγχρόνως τους γεμάτους προκαταλήψεις συντοπίτες της σε αμηχανία. Στο τέλος, το μυστήριο της υπνοβασίας λύνεται, δίνονται οι απαραίτητες εξηγήσεις και η υπόθεση έχει αίσιο τέλος.

• Πρόκειται για την όγδοη όπερα του Μπελίνι και αυτήν στην οποία αποκρυσταλλώθηκε οριστικά το ώριμο ύφος του. Μιλάμε για την αποθέωση της τρυφερής, ονειρικής, ειλικρινούς μελωδίας και δεξιοτεχνικής γραφής, απαλλαγμένης από τον ηδονισμό ενός Ροσίνι. Το έργο παραμένει μια ειδυλλιακή εικόνα αθωότητας και ευαισθησίας, μοναδική στην ιστορία του λυρικού θεάτρου. Ο Εκτόρ Μπερλιόζ, που δεν χάριζε εύκολα φιλοφρονήσεις σε συναδέλφους του, επέμενε πως «ο Μπελίνι γνώριζε πώς να είναι αληθινός και θεατρικός, τη στιγμή που στην πλειονότητά τους οι συμπατριώτες του ήταν λαμπεροί, αλλά ψεύτικοι». Στην Κατάνια, στον καθεδρικό ναό της πόλης, στον τάφο του Μπελίνι είναι χαραγμένη η αρχική φράση από την άρια της σκηνής της υπνοβασίας: «Αh! Νon credea mirarti / Sì presto estinto, o fiore»: «Α, δεν πίστευα ότι θα σ' έβλεπα να σβήνεις τόσο γρήγορα, ω άνθος».

• H «Υπνοβάτις» ανέβηκε για πρώτη φορά στο θέατρο Κάρκανο στο Μιλάνο στις 6 Μαρτίου 1831 με πρωταγωνιστές την υψίφωνο Τζουντίτα Πάστα και τον τενόρο Τζοβάνι Μπατίστα Ρουμπίνι. Στην Αθήνα, η όπερα περιλήφθηκε στην πρώτη καλλιτεχνική περίοδο του Θεάτρoυ Αθηνών εννέα χρόνια μετά κι έτσι την είδαμε τον Ιούνιο του 1840, με τη Ρίτα Μπάσο και τον Πιέτρο ντε Τσουκάτο ως Ελβίνο. Από την ΕΛΣ η «Υπνοβάτις» ανέβηκε για πρώτη φορά στο Θέατρο Ολύμπια στις 27 Μαρτίου 1970 με πρωταγωνιστές τη Βάσω Παπαντωνίου και τον Ούγκο Μπενέλι. Τον ρόλο του κόμη Ροντόλφο ερμήνευσε ο Νίκος Ζαχαρίου, η σκηνοθεσία ήταν του Τζουζέπε ντε Τομάζι και η μουσική διεύθυνση του Βύρωνα Κολάση.

Η «Υπνοβάτις»: μια όπερα με ψήγματα ψυχαναλυτικών προσεγγίσεων και μελωδίες ανείπωτης ευαισθησίας Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από το πρώτο ανέβασμα της όπερας του Μπελίνι «Η υπνοβάτις», στο Θέατρο Ολύμπια, τον Μάρτιο του 1970, σε σκηνοθεσία Τζουζέπε ντε Τομάζι. Πρωταγωνιστούν η υψίφωνος Βάσω Παπαντωνίου (Αμίνα) και ο Ιταλός τενόρος Ούγκο Μπενέλλι (Ελβίνο).

• Οι εκστατικές μελωδίες ανείπωτης ευαισθησίας και εκφραστικής λιτότητας αποδίδουν εξίσου την αγνότητα της κεντρικής ηρωίδας και τον χαρακτήρα του φυσικού τοπίου στο οποίο διαδραματίζεται η ιστορία. Τα χρόνια που γράφτηκε η «Υπνοβάτις», πολύ συχνά το άσπιλο κι αμόλυντο λευκό περιβάλλον των Άλπεων ‒ή των βουνών εν γένει‒ λειτουργούσε ως μεταφορά για την παρθενία της γυναίκας. Στις μέρες μας φαντάζει αρκετά αφελές και δύσκολα στις δυτικές κοινωνίες βρίσκει πια κανείς σύγχρονες αντιστοιχίες, ωστόσο, τότε, τα ψηλά, απάτητα βουνά παρουσιάζονταν ως «συνώνυμο» της ηθικής μιας γυναίκας.

• Δεν είναι, λοιπόν, παράξενο που ο διακεκριμένος σκηνοθέτης της όπερας Μάρκο Αρτούρο Μαρέλι εμπνεύστηκε τη σκηνοθεσία που θα δούμε στη Λυρική από το μνημειώδες αριστούργημα του Τόμας Μαν «Το μαγικό βουνό». Όλα κινούνται σε έναν κόσμο όπου ο χρόνος μοιάζει να έχει παγώσει, σε ένα περιβάλλον ερμητικά κλειστό. Επιλέγει, δε, να μεταφέρει τη δράση του έργου σε ένα πανδοχείο ή σανατόριο των ελβετικών Άλπεων.


«Στα τραγικά έργα του ιταλικού μελοδράματος του 19ου αιώνα περιλαμβάνονται συχνά σκηνές παραφροσύνης. Οι ηρωίδες περιθωριοποιούνται λόγω των κοινωνικών περιορισμών, εγκλωβίζονται σε αδιέξοδες συγκρούσεις και καταλήγουν στον παραλογισμό. Όμως, από την πρώτη κιόλας ματιά η υπνοβάτις Αμίνα δεν φαίνεται να είναι μία από αυτές... Ο τόπος της πλοκής, οι ελβετικές Άλπεις, διατηρήθηκε, όμως η ιστορία εκτυλίσσεται σε ένα είδος ξενοδοχείου ή, καλύτερα, σε ένα σανατόριο. Ένας τόπος όπως ακριβώς περιγράφεται στο "Μαγικό Bουνό". Εκεί, η έννοια του χρόνου είναι διαφορετική, "το παρόν επεκτείνεται". Αυτό αισθάνομαι κι εγώ όταν ακούω την ουράνια μουσική του Μπελίνι».

Η «Υπνοβάτις»: μια όπερα με ψήγματα ψυχαναλυτικών προσεγγίσεων και μελωδίες ανείπωτης ευαισθησίας Facebook Twitter
Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης της όπερας Μάρκο Αρτούρο Μαρέλι εμπνεύστηκε τη σκηνοθεσία που θα δούμε στη Λυρική από το μνημειώδες αριστούργημα του Τόμας Μαν «Το μαγικό βουνό».

• Όπως οι «σκηνές τρέλας», έτσι και οι «σκηνές υπνοβασίας» έδιναν την ευκαιρία στους συνθέτες της εποχής να διερευνήσουν τα όρια ανάμεσα στην πραγματικότητα και τον φανταστικό κόσμο. Στους εκάστοτε χαρακτήρες των έργων παρέχεται μια πειστική πρόφαση προκειμένου να περάσουν από τη μία κατάσταση στην άλλη. Στην περίπτωση της «Υπνοβάτιδας», η επιστροφή της πρωταγωνίστριας στην πραγματικότητα επέτρεψε στους Ρομάνι και Μπελίνι να δώσουν στην όπερά τους το happy end που επιθυμούσαν. Από την άλλη, πολλοί διακρίνουν στο εν λόγω έργο πρώιμες ψυχαναλυτικές αναζητήσεις. Η υπνοβασία, για παράδειγμα, είναι ένας τρόπος να εξηγήσει κανείς τα μυστήρια της ψυχής. Επίσης, ο Ελβίνο, που μόλις έχει χάσει τη μητέρα του, δίνει την εντύπωση πως «ζητά» από την Αμίνα να ενσαρκώσει αυτόν τον ρόλο. Είναι τυχαίο το ότι η νέα κοπέλα σταδιακά χάνει όλα της τα προσωπικά χαρακτηριστικά και υποκαθιστά τη σχέση με την απούσα πια πολυαγαπημένη και αξιοσέβαστη μητέρα του;

• Η Αμίνα εξακολουθεί να είναι μία από τις πλέον συγκινητικές ηρωίδες της ιταλικής όπερας του 19ου αιώνα, καθώς ζει μόνιμα με τον φόβο μήπως αποκαλυφθεί η «αρρώστια» της. Ο τρόπος που βλέπει τον κόσμο είναι ειλικρινής, ανυπόκριτος, σχεδόν παιδικός. Και η ευτυχία που την περιμένει της φαίνεται ανέφικτη, εύθραυστη. Αναζητώντας στοιχεία για το ψυχογράφημά της, δεν μπορεί να παραβλέψει κανείς την πληροφορία ότι είναι ορφανή. «Τα ορφανά συχνά υποφέρουν από συμπλέγματα κατωτερότητας και αισθάνονται μοναξιά. Η Μέριλιν Μονρόε είπε κάποτε για τον εαυτό της: "Πάντα είχα την αίσθηση ότι ήμουν ένα τίποτα. Ο μοναδικός τρόπος να είμαι κάτι ήταν να γίνομαι κάποια άλλη. Ίσως γι' αυτό να ήθελα να γίνω ηθοποιός" και μετά από μια επιτυχία της: "Είχα την αίσθηση του ανήκειν. Για πρώτη φορά στη ζωή μου αισθάνθηκα ότι οι άνθρωποι που με παρακολουθούσαν με αποδέχονταν και με αγαπούσαν. Αυτό αποζητούσα πάντα"» γράφει στο πρόγραμμα της Λυρικής.

Η «Υπνοβάτις»: μια όπερα με ψήγματα ψυχαναλυτικών προσεγγίσεων και μελωδίες ανείπωτης ευαισθησίας Facebook Twitter
Η αναβίωσή της «Υπνοβάτιδας» με την Κάλλας στη Σκάλα του Μιλάνου σε σκηνοθεσία Λουκίνο Βισκόντι υπήρξε αποκαλυπτική (1955).

Η Μαρία Κάλλας, σοπράνο που ήξερε να αποθεώνει και να ταυτίζεται με τις ηρωίδες του Μπελίνι (βλέπε «Νόρμα»), υπήρξε μια ιδανική «Υπνοβάτιδα» τον 20ό αιώνα. Μετά από μια μακρά περίοδο κατά την οποία ερμηνευτές και λυρικά θέατρα είχαν λησμονήσει τη συγκεκριμένη όπερα, η αναβίωσή της με την Κάλλας στη Σκάλα του Μιλάνου σε σκηνοθεσία Λουκίνο Βισκόντι υπήρξε αποκαλυπτική (1955). Η κορυφαία σοπράνο έδωσε περιεχόμενο και βάθος σε μια μουσική έκφραση η οποία, μετά τα μέσα του 19ου αιώνα, είχε πέσει σε δυσμένεια λόγω της μεταβολής του γούστου του κοινού. Βλέπετε, τα έργα του ρομαντικού μπελκάντο είχαν καταλήξει όχημα επίδειξης για φιλόδοξες πριμαντόνες της βικτοριανής εποχής, οι οποίες έβλεπαν στη συγκεκριμένη μουσική μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για επίδειξη φωνητικών ακροβασιών.


Μάλιστα, στο βιβλιαράκι της ηχογράφησης της όπερας από την Κάλλας (ΕΜΙ) ο John Steane αναφέρει πως ήταν έκπληξη για την ντίβα ο συγκεκριμένος ρόλος, αφού μια χωριατοπούλα δεν ταίριαζε ούτε με το μεγαλείο της ούτε με τη σοφιστικέ κομψότητά της. Κι όμως, με την Κάλλας οι μελωδίες της Αμίνα απέκτησαν και πάλι ειλικρινή έκφραση, ενώ, μέσα από την ευγένεια του τραγουδιού, αναδείχτηκε το εύθραυστο και η αθωότητα του χαρακτήρα. Ο δε Βισκόντι, ντύνοντας την πρωταγωνίστριά του αλλά και τις χορωδούς που την πλαισίωναν με λευκά φορέματα μπαλέτου, ξαναέδωσε στο θέαμα την ονειρική ατμόσφαιρα των καταβολών του.

Η «Υπνοβάτις»: μια όπερα με ψήγματα ψυχαναλυτικών προσεγγίσεων και μελωδίες ανείπωτης ευαισθησίας Facebook Twitter
Η «Υπνοβάτις» ήταν και παραμένει η μόνη όπερα που σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Παπαϊωάννου.

• Σε μια αμερικανική κωμόπολη, με χρώματα και ύφος αρχών '80s, σε ένα ιδιαίτερο σκηνικό γεμάτο γκαζόν (Λίλη Πεζανού) και με αποχρώσεις του ροζ να κυριαρχούν, τοποθέτησε πριν από 20 περίπου χρόνια τη δική του «Υπνοβάτιδα» ο Δημήτρης Παπαϊωάννου. Ναι, το έργο του Μπελίνι ήταν η πρώτη όπερα που σκηνοθέτησε ο διεθνής Έλληνας χορογράφος, γεμίζοντας το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με εικόνες πρωτοποριακές για τα οπερατικά δεδομένα της εποχής αλλά και απαράμιλλης ομορφιάς (κλασικός Παπαϊωάννου).


«Ήμουν ενθουσιασμένος που θα είχα τη δυνατότητα να σκηνοθετήσω μια ολόκληρη όπερα του αγαπημένου μου Μπελίνι, του οποίου τις άριες είχα χρησιμοποιήσει ήδη στη "Μήδεια" (1993). Νομίζω ότι ο παραλληλισμός με αμερικανική σαπουνόπερα της δεκαετίας του '80 ήταν ο πλέον κατάλληλος και συναισθηματικά αποτελεσματικός για την όπερα αυτή. Ξαφνικά, όλο το ειδύλλιο (καθώς και ο παράλογος φόβος των κατοίκων του χωριού για το φάντασμα) έμοιαζε ξανά πιστευτό στο πλαίσιο αυτό. Θα έπρεπε να ήμουν περισσότερο τολμηρός, αλλά και ο τρόπος που λειτουργεί το κατεστημένο της όπερας θα έπρεπε, φυσικά, να είναι διαφορετικός – έπρεπε να είχαμε περισσότερο χρόνο να δουλέψουμε και να κάνουμε πρόβες. Ήμουν ενθουσιασμένος που γνώρισα τη σοπράνο Έλενα Κελεσίδη, την ερωτεύτηκα (στην άλλη διανομή τραγουδούσε η Κορεάτισσα Σούμι Τζο έλεγε τότε.


Σ' εμάς, πάλι, αν κάτι παραμένει απωθημένο από εκείνη την παράσταση είναι που πιστέψαμε πως ο Παπαϊωάννου, μετά την «Υπνοβάτιδα», θα υπέκυπτε ξανά, και σύντομα, στη γοητεία της όπερας. Διαψευστήκαμε. Ήταν και παραμένει η μόνη όπερα που σκηνοθέτησε.

 

Aκούστε την Κάλλας να ερμηνεύει «Αh! Νon credea mirarti» από την «Υπνοβάτιδα»

* Ευχαριστούμε τον Νίκο Α. Δοντά, διδάκτορα Μουσικολογίας και υπεύθυνο του τομέα Δραματολογίας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, για τις πληροφορίες.

 

Info

Βιντσέντζο Μπελίνι - Η Υπνοβάτις

11, 13, 16, 18, 20, 25, 27, 29 Οκτωβρίου 2019

Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Ώρα έναρξης: 20.00 (Κυριακές: 18.30)

Μουσική διεύθυνση: Φιλίπ Ογκέν

Σκηνοθεσία, σκηνικά, φωτισμοί: Μάρκο Αρτούρο Μαρέλι

Κοστούμια: Ντάγκμαρ Νίφιντ

Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος

Κόμης Ροντόλφο: Τάσος Αποστόλου (11, 16, 20, 25, 27/10), Χριστόφορος Σταμπόγλης (13, 18, 29/10)

Τερέζα: Άννα Αγάθωνος (11, 16, 20, 25, 27/10), Έλενα Μαραγκού (13, 18, 29/10)

Αμίνα: Χριστίνα Πουλίτση (11, 16, 20, 25, 27/10), Βασιλική Καραγιάννη (13, 18, 29/10)

Ελβίνο: Γιάννης Χριστόπουλος (11, 16, 20, 25, 27/10), Βασίλης Καβάγιας (13, 18, 29/10)

Λίζα: Μαριλένα Στριφτόμπολα (11, 16, 20, 25, 27/10), Μαρία Παλάσκα (13, 18, 29/10)

Αλέσιο: Γιώργος Ματθαιακάκης (11, 16, 20, 25, 27/10), Γιώργος Παπαδημητρίου (13, 18, 29/10)

Συμβολαιογράφος: Θανάσης Ευαγγέλου (11, 16, 20, 25, 27/10), Φίλιππος Δελλατόλας (13, 18, 29/10)

Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ

Τιμές εισιτηρίων: 15, 20, 35, 40, 50, 55, 60, 90 ευρώ, Φοιτητικό, παιδικό: 15 ευρώ, Περιορισμένης ορατότητας: 10 ευρώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Powder her face»: Αποκλειστικό τρέιλερ για την όπερα με την «πιο άσεμνη άρια» που έρχεται στη Λυρική

Όπερα / «Powder her face»: Αποκλειστικό τρέιλερ για την όπερα με την «πιο άσεμνη άρια» που έρχεται στη Λυρική

Η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζει τη σύγχρονη όπερα του πολυβραβευμένου Βρετανού συνθέτη Τόμας Άντες, που βασίζεται στη σκανδαλώδη ζωή της «βρόμικης δούκισσας» Μάργκαρετ Κάμπελ
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ