Πριν από μια δεκαετία περίπου, γνώρισα το έργο της Penny (Πηνελόπης) Siopis μέσα από το πληθωρικό σάιτ της νοτιοαφρικανικής γκαλερί που την εκπροσωπούσε και την εκπροσωπεί ακόμα. Η Stevenson Gallery στο Κέιπτ Τάουν είχε συγκεντρώσει μία θαυμαστή πλειάδα από νοτιοαφρικανούς καλλιτέχνες. Εκτός από τη συγκλονιστική Penny Siopis, είχα παρουσιάσει στο Magic Circus (την πρώτη εκδοχή του Αλμανάκ που την κατάπιε η καταβόθρα του διαδικτύου), μερικούς από αυτούς που αγάπησα ιδιαίτερα: τους Conrad Botes, Anton Kannemeyer, Pieter Hugo, Deborah Poynton, Wim Botha... Απίθανη σύμπτωση - και ένα σοκ για μένα- να συναντάς τώρα την ίδια την Penny Siopis στις αίθουσες της εντυπωσιακής αναδρομικής της έκθεσης που ετοίμασε το ΕΜΣΤ.
PENNY SIOPIS. FOR DEAR LIFE. ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΗ ΚΙ ΑΝ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΥΒΕΡΝΟΥΣΑΝ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ; Μέρος 3 17.05-10.11.2024 - ΕΜΣΤ - Εκθεσιακός χώρος -1
Το ΕΜΣΤ παρουσιάζει [στο πλαίσιο του κύκλου εκθέσεων: Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο; -μέρος 3] την πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Ευρώπη της σημαντικής Νοτιοαφρικανής καλλιτέχνιδας Penny Siopis, που γεννήθηκε το 1953 στην πόλη του Βράιμπεργκ από Έλληνες γονείς. Η Siopis έγινε γνωστή ήδη από τις δεκαετίες του ’80 και του ’90 χάρη στην ιστορικά και πολιτισμικά φορτισμένη ζωγραφική της, που ασκούσε κριτική στην αποικιοκρατία, το απαρτχάιντ, τον ρατσισμό και τον σεξισμό. Στην καλλιτεχνική της πορεία πειραματίστηκε με πληθώρα μέσων, δημιουργώντας ένα πολυδιάστατο έργο που την έχει καταστήσει μία από τις πλέον σημαντικές καλλιτεχνικές φωνές της γενιάς της τόσο εντός όσο και εκτός της αφρικανικής ηπείρου, με ιδιαίτερη επιρροή στην νεότερη γενιά καλλιτεχνών, σημείο αναφοράς για τη σύγχρονη αντιαποικιακή και φεμινιστική τέχνη. H αναδρομική έκθεση ForDearLife την πρώτη συνολική παρουσίασή τoυ έργου της Siopis, εκτός Nότιας Αφρικής, με κορυφαία έργα από όλες περιόδους και τις ενότητες της καλλιτέχνιδας από την αρχή της πορείας της μέχρι σήμερα.
Η Penny Siopis έχει δουλέψει με μια ευρεία γκάμα υλικών: λαδομπογιές, μελάνια, κόλλα, αποκόμματα εφημερίδων, καθημερινά αντικείμενα, αλλά και φιλμ 8 και 16 χιλιοστών. Τα έργα της είναι υποδειγματικά για την πλήρη ισορροπία μεταξύ περιεχομένου και φόρμας, καθώς η υλικότητα και η διαδικασία της δημιουργίας τους είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με το περιεχόμενο, το νόημα την ιδέα. Εδώ και πενήντα χρόνια, διερευνά την πολιτική του σώματος, το τραύμα, καθώς και τη θλίψη και την ντροπή που ενυπάρχουν μέσα σε προσωπικές και συλλογικές ιστορίες στην πατρίδα της, την πολύπαθη Νότια Αφρική. Κεντρικά θέματα στο έργο της είναι η επίμονη όσο και εύθραυστη υπόσταση της μνήμης, η αλήθεια, η απόδοση ευθυνών, τα δικαιώματα των γυναικών και των περιθωριοποιημένων ατόμων, η ευαλωτότητα και οι περίπλοκοι δεσμοί που συνδέουν το ιδιωτικό και το δημόσιο. Κοινωνική συνείδηση, ηθική και πολιτική στάση, καλλιτεχνική φαντασία και δεξιοτεχνία συνυπάρχουν σ’ ένα σώμα δουλειάς πλούσιο σε οπτικά και εννοιολογικά ερεθίσματα. [...]