TO BLOG ΤΟΥ ΣΠΥΡΟΥ ΣΤΑΒΕΡΗ
Facebook Twitter

Soutine

Soutine

 

Soutine Facebook Twitter
Chaïm Soutine, La femme accoudée (Gerda Groth). ca 1937. Private Collection. "Μετά από μια δεκαετία σχετικής επιτυχίας, η περιπλάνηση του Soutine στο Παρίσι σταδιακά σταμάτησε και το 1937 απέκτησε μόνιμο ατελιέ στη Villa Seurat 18, η οποία αποτελούσε μέρος μιας καλλιτεχνικής κοινότητας στο 14ο arrondissement. Ένας άλλος κάτοικος της Villa Seurat ήταν ο συγγραφέας Henry Miller, ο οποίος έγραψε για τον γείτονά του: "Και υπήρχε ο Soutine που ζούσε ακριβώς κάτω από μένα στη Villa Seurat. Τότε οι μποέμικες μέρες του είχαν τελειώσει". Αυτός ο πιο κατασταλαγμένος τρόπος ζωής θα μπορούσε να αποδοθεί στη σχέση του Soutine με μια νεαρή Εβραία ονόματι Gerda Groth. Η Gerda, την οποία αποκαλούσε Mlle Garde, καθώς τον φρόντιζε πολύ, μετακόμισε στη Villa Seurat το 1937, και ήταν η πρώτη γυναίκα που έζησε με τον καλλιτέχνη. Του παρείχε έναν πιο σταθερό τρόπο ζωής και προσφερόταν ως ένα άμεσα διαθέσιμο μοντέλο για πίνακες όπως το παρόν έργο." (Dickinson Gallery, London)


Ένας άντρας πεσμένος, κουλουριασμένος, μπροστά μου, ένα μέτρο από το πεζοδρόμιο. 'Αντρας, φυσικά άντρας, η πλάτη ενός άντρα. Τυλιγμένος, βαλσαμωμένος μέσα σε κόκκινα κουρέλια, διάβολος, μπουφόνος, αλήτης, ποιος ξέρει. 'Ερχομαι από τo Antony, τη νότια συνοικία. 'Αγνωστη σε μένα, έχει έναν φουτουριστικό αέρα ακατανόητο αλλά και γοητευτικό. Στο σωστό χωροταξικό σημείο, φωτισμένη μόνο από μέσα, μία γυάλινη σφαίρα-UFO, με πολυάσχολους ανθρώπους μινιατούρες να ανεβοκατεβαίνουν τις ηλεκτρικές σκάλες. Στο κέντρο ακριβώς του θόλου, ένα κορίτσι εκστατικό, αμέτοχο, κι όμως προσηλωμένο στο πηγαινέλα, γοργόνα σε κλαμπ, σε βιβλιοθήκη, σε εταιρεία χάι-τεκ, απροσδιόριστο. Είχε κατοχυρώσει τη μοναδική πολυθρόνα. Στάθηκα απ' έξω να την χαζεύω, σαφώς μαγνητισμένος. 'Ενας κινητός προβολέας άγγιζε με συστολή κάθε δέκα δευτερόλεπτα το πρόσωπό της, μισοφέγγαρο χλωμό όπως το έβλεπες από το πλάι. Περίμενα. Και περίμενα κι άλλο. 'Ωσπου επιτέλους οι σκιές συνδυάστηκαν με μία ανεπαίσθητη αλλαγή της στάσης της για να σχηματίσουν το ενδιαφέρον προφίλ. Δεν αιφνιδιάστηκα, τράβηξα τη φωτογραφία και απομακρύνθηκα γρήγορα σαν κλέφτης. Και τώρα πλησιάζω τον άνθρωπο που μοιάζει αναίσθητος με ευνόητες, ανάλογες διαθέσεις. Αλλά η κρεμασμένη τσάντα μου παραείναι ελαφριά, τη νιώθω ξαφνικά εντελώς άδεια. Κανονικός παραλογισμός, αν και συνήθης. Μπα, η μηχανή, ανεξήγητο πως, βρίσκεται ακόμη μέσα. Φτιάχνω γρήγορα και στο περίπου ένα κάδρο. Ντρέπομαι όχι επειδή το κάνω ύπουλα, αλλά επειδή κάποιος, σε ένα αυτοκίνητο, με κατάλαβε. Ο βαλσαμωμένος, όμως, όταν φτάνω στο ύψος του και ετοιμάζομαι να τον προσπεράσω, αρχίζει να ζωντανεύει. Τρελό, γυρίζει και το κεφάλι για να με δει καλύτερα. Είναι ο Soutine. Το πρόσωπό του, στρογγυλό σαν παιδικός ήλιος, φωτίζεται από ένα ζεστό φως. Προσπαθεί και να μου χαμογελάσει. Οι πίνακές του πωλούνται πολύ ακριβά, λέει μια γυναίκα, γκαλερίστρια μάλλον.

Αλμανάκ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ