«Ήταν ευλογία αυτές οι ταινίες»: Ο Ίθαν Χοκ και η Ζιλί Ντελπί θυμούνται την πολυαγαπημένη «Before» τριλογία

«Ήταν ευλογία αυτές οι ταινίες»: Ο Ίθαν Χοκ και η Ζιλί Ντελπί θυμούνται την πολυαγαπημένη «Before» τριλογία Facebook Twitter
Πριν το ξημέρωμα (Before Sunrise,1995)
1

Δεν είχε κλείσει τα είκοσι πέντε ο Ίθαν Χοκ όταν συναντήθηκε για πρώτη φορά με την ένα χρόνο μεγαλύτερή του Ζιλί Ντελπί για τα γυρίσματα της ταινίας του Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ με θέμα τη ρομαντική συνάντηση ενός Αμερικανού, του Τζέσι και μιας Γαλλίδας, της Σελίν, στο ευρωπαϊκό Interail. Η ταινία ήταν το «Πριν το ξημέρωμα» (Before Sunrise) του 1995, αλλά δεν ήταν παρά μόνο η αρχή μιας ρομαντικής τριλογίας που θα διαρκούσε δύο δεκαετίες ταξιδεύοντας το ερωτευμένο ζεύγος (και μαζί το κοινό που συνδέθηκε μαζί τους) από την Βιέννη όπου γνωρίστηκαν και αγαπήθηκαν, στο Παρίσι όπου ξανάσμιξαν μερικά χρόνια μετά για το «Πριν το ηλιοβασίλεμα» (2002) και, τέλος, στη Μεσσηνιακή Μάνη, ως γονείς πλέον, στο «Πριν τα μεσάνυχτα» (2013). Οι δύο σταρ περιγράφουν στον Guardian την εμπειρία τους ως πρωταγωνιστές αλλά και συν-σεναριογράφοι μιας από τις πιο αγαπημένες τριλογίες στην ιστορία του σινεμά.

Ζιλί Ντελπί:

Το αυθεντικό σενάριο της πρώτης ταινίας («Πριν το ξημέρωμα») δεν είχε ίχνος ρομαντισμού, αν μπορείτε να το πιστέψετε. Ο Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ ήθελε πάντως να συλλάβει κάτι βαθιά αληθινό και γι' αυτό έψαχνε για πρωταγωνιστές κάποιους που θα μπορούσαν να συμμετέχουν αποφασιστικά στη συγγραφή και τη διαμόρφωση του σεναρίου.

Στην οντισιόν μας ζήτησε απλά να του πούμε πράγματα που θα λέγαμε εμείς στη θέση του πρωταγωνιστικού ζεύγους. Κάποια απ' αυτά μάλιστα έμειναν εξαρχής στην ταινία – όπως αυτό που λέω για τον Θεό που υπάρχει στο διάστημα ανάμεσα σε ανθρώπους.

Τελικά το σενάριο ανήκει εξίσου και στους τρεις μας – τον Ρίτσαρντ, τον Ίθαν κι εμένα – παρότι ο Ίθαν κι εγώ δεν μπήκαμε στους τίτλους σεναρίου του «Πριν το ξημέρωμα». Η διαδικασία ήταν απολύτως συλλογική: έπρεπε να συμφωνήσουμε και οι τρεις για να περάσει μια ιδέα για κάποια σκηνή. Με τον ίδιο τρόπο λειτουργήσαμε και στο «Πριν το ηλιοβασίλεμα» και στο «Πριν τα μεσάνυχτα». Αν κάποιος από τους τρεις δεν άντεχε κάτι, αυτό κοβόταν από το γύρισμα.

«Ήταν ευλογία αυτές οι ταινίες»: Ο Ίθαν Χοκ και η Ζιλί Ντελπί θυμούνται την πολυαγαπημένη «Before» τριλογία Facebook Twitter
Πριν το ηλιοβασίλεμα (Before Sunset,2002)

Το γράψιμο συνεχιζόταν και στα γυρίσματα στη Βιέννη. Τότε, φερ' ειπείν, έγραψα τη σκηνή που η Σελίν παριστάνει με το χέρι της ότι παίρνει τηλέφωνο σε φίλη της και της ανακοινώνει ότι είναι ερωτευμένη με τον Τζέσι.
Ήταν μαρτύριο να πρέπει να θυμάσαι τόσους πολλούς διαλόγους – και ακόμα πιο πολύ στις χρονοβόρες λήψεις του «Πριν το ηλιοβασίλεμα» που δική μου ιδέα ήταν να διαδραματίζεται σε πραγματικό χρόνο. Είχα περάσει κάποιες δύσκολες καταστάσεις στην αρχή των '00s, προσπαθώντας να τα καταφέρω ως σκηνοθέτρια, ενώ συγχρόνως είχα και κάτι θέματα υγείας. Αλλά δεν ήταν ευθέως αυτοβιογραφικός ο χαρακτήρας της Σελίν σ΄ αυτή την ταινία. Όπως μου είχε πει κάποτε ο Κριστόφ Κισλόφσκι, παίρνεις έναν σπόρο αλήθειας και τον κάνεις δέντρο.

Το φινάλε της ταινίας όπου μιμούμαι τη Nina Simone και λέω στον Τζέσι ότι θα χάσει την πτήση του, το είχα σκεφτεί για να το χρησιμοποιήσω σε δική μου ταινία. Έπαιξα όμως την σκηνή στον Ρίτσαρντ και του άρεσε πολύ. Δεν ήμουν σίγουρη αν ήθελα να την παραχωρήσω την ιδέα, αλλά σκέφτηκα ότι αυτή η σειρά ταινιών είναι πολύ πιο σημαντική από κάποια δική μου ταινία που πιθανόν δεν θα γίνει ποτέ. Αυτές οι τρεις ταινίες μιλάνε σε όλους, από την εφηβεία ως το τέλος της ζωής. Δεν είναι μόνο για την Generation X. Τώρα πια υπάρχουν και πολλοί νέοι που τους αρέσει η ταινία επειδή βλέπουν τους γονείς τους στον Τζέσι και την Σελίν. Με τους μεγαλύτερους είναι σα να μεγαλώσαμε μαζί. Στην πραγματικότητα, αυτή η τριλογία είναι μια σπουδή στον χρόνο.

 

Ίθαν Χοκ:

Περνούσα δύσκολη περίοδο μετά το διαζύγιό μου [από την Ούμα Θέρμαν], αλλά εκείνο το καλοκαίρι στο Παρίσι γυρίζοντας το «Πριν το ηλιοβασίλεμα» ήταν απίστευτα θεραπευτικό για μένα, κυρίως εξαιτίας της επανασύνδεσής μου με τον Ρίτσαρντ και την Ζιλί.

Λίγο καιρό πριν, ο Ρίτσαρντ είχε βρεθεί σε μια παρουσίαση βιβλίου μου στο Όστιν και τότε μου έσκασε η ιδέα: τι θα γινόταν αν ο Τζέσι έγραφε ένα βιβλίο για εκείνη την γνωριμία του με τη Σελίν και εμφανιζόταν εκείνη ξαφνικά στην παρουσίαση του βιβλίου στο Παρίσι;

Η τρίτη ταινία, το «Πριν τα μεσάνυχτα», ήταν η πιο δύσκολη επειδή οι δύο πρώτες έχουν να κάνουν με μια ρομαντική προβολή, με το να είσαι ερωτευμένος. Προσωπικά, ένιωθα ότι ήταν σημαντικό να κάνουμε και μια τρίτη ταινία γειωμένη στην πραγματικότητα με θέμα τη φύση του έρωτα στο πλαίσιο της καθημερινότητας.

Μπορούσαμε άραγε να κάνουμε μια ταινία για ένα ζευγάρι που πλέον είναι μαζί για χρόνια έχοντας μεγαλώσει και παιδιά, συγχρόνως όμως διατηρούν έναν ρομαντισμό στη σχέση τους, χωρίς να πούμε ούτε ένα ψέμα; Δεν ήμασταν καθόλου βέβαιοι αν θα άρεσε στο κοινό – ποιος θέλεις να δει ένα sequel του Τιτανικού με τον Τζακ και την Ρόουζ να τρώγονται μεταξύ τους;

«Ήταν ευλογία αυτές οι ταινίες»: Ο Ίθαν Χοκ και η Ζιλί Ντελπί θυμούνται την πολυαγαπημένη «Before» τριλογία Facebook Twitter
Πριν τα μεσάνυχτα (Βefore Midnight, 2013)

Η δομή της ταινίας ήταν μια άλλη μεγάλη πρόκληση. Θέλαμε να κάνουμε και κάτι από Μπέργκμαν, από το «Σκηνές από έναν γάμο» συγκεκριμένα, με μια σκηνή που ξεκινά ως ερωτική αλλά καταλήγει ως σκηνή χωρισμού. Το γράψιμο αυτής της σκηνής που κλιμακώνει την ταινία με τον μακρύ συζυγικό καυγά, ήταν ένα από τα πιο δύσκολα πράγματα που έχω κάνει ποτέ. Τριάντα σελίδες, χωρίς να γίνεις βαρετός, σε ένα δωμάτιο, είναι ζόρικο. Αλλά νομίζω ότι λειτουργεί ως ιδανικό κλείσιμο του κύκλου. Το «Πριν το ξημέρωμα» ξεκινά ενώ βλέπουμε να μαλώνει στο τρένο ένα ζεύγος που έχει περάσει τα σαράντα. Γυρίζοντας την σκηνή στο «Πριν τα μεσάνυχτα», σχεδόν είκοσι χρόνια μετά, συνειδητοποιήσαμε ότι «γίναμε εκείνο το ζευγάρι».

Υπάρχει συνεπώς κάτι που μοιάζει με ολοκλήρωση στο τέλος αυτής της τριλογίας. Κάθε μια από τις τρεις φορές, ο πήχης ανέβαινε ψηλότερα. Δεν θα θέλαμε να βάλουμε να νερό στο κρασί μας. Αυτό δεν σημαίνει ότι αποκλείεται να επισκεφτούμε ξανά τον Τζέσι και την Σελίν. Πού και πού βρισκόμαστε και το συζητάμε. Μια τέταρτη ταινία θα πρέπει να λειτουργεί έτσι ώστε να σπάει τον ρυθμό αυτού του ολοκληρωμένου κύκλου, ίσως να θίξουμε την θνητότητα. Οι τρεις όμως αυτές ταινίες υπήρξαν μια μεγάλη ευλογία στη ζωή μου.

«Ήταν ευλογία αυτές οι ταινίες»: Ο Ίθαν Χοκ και η Ζιλί Ντελπί θυμούνται την πολυαγαπημένη «Before» τριλογία Facebook Twitter

Με στοιχεία από τον Guardian

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ