Live

«1899» στο Netflix: Aνάμεσα στην πραγματικότητα και στην προσομοίωση

1899 Facebook Twitter
Ο «Κέρβερος» μεταφέρει επιβάτες κάθε φυλής, εθνικότητας και κοινωνικής τάξης. Φωτο: Netflix
0

Το πιο αντιπροσωπευτικό σχόλιο για τις αντιφατικές κριτικές που έχει λάβει μέχρι τώρα το «1899», η νέα μεγάλη επιτυχία των Jantje Friese και Baran bo Odar στο Netflix, δύο χρόνια μετά το «Dark», το διάβασα στο στόρι ενός νεαρού στο Instagram, ο οποίος, έχοντας δει μόλις το πρώτο επεισόδιο, έγραψε «μου “έκαψε” τον εγκέφαλο, ανυπομονώ να δω τη συνέχεια, ενώ η μάνα μου, που το βρήκε βαρετό, άρχισε να ροχαλίζει πριν ακουστεί το κλαψιάρικο κομμάτι» (ως «κλαψιάρικο κομμάτι» εννοεί το «White Rabbit» των Jefferson Airplane που κλείνει δραματικά το επεισόδιο με τίτλο «Το πλοίο»).

Σημαντικοί παράγοντες για την άποψη που θα σχηματίσεις για τη σειρά είναι η ηλικία και το background σου, όπως επίσης και το πόσο εξοικειωμένος είσαι με τις steampunk ιστορίες και τα αινιγματικά στόρι που δεν θα ξεκαθαριστούν ποτέ γιατί έτσι αποφάσισαν οι δημιουργοί τους (δες «Lost»).

Για έναν άνθρωπο που γεννήθηκε μετά το millennium, ο οποίος έχει μάθει να παρατηρεί και τις πιο ασήμαντες λεπτομέρειες παίζοντας ηλεκτρονικά παιχνίδια, το «1899» είναι μια σειρά συναρπαστική, με κάθε επεισόδιο να λειτουργεί σαν πίστα όπου αποκαλύπτονται συνεχώς νέα στοιχεία, από τον ρόλο του σκαραβαίου-χρυσόμυγας και της πυραμίδας μέχρι αυτόν του αγοριού που ανακαλύπτουν ζωντανό στο έρημο πλοίο, ενώ για κάποιον που δεν έχει την υπομονή και τη διάθεση να ερμηνεύει τα «κλειδιά» και τα αινίγματα που εμφανίζονται σταδιακά, όσο η σειρά εξελίσσεται, μπορεί να είναι απλώς μπερδεμένη και βαρετή.

Η αλήθεια είναι ότι το στόρι είναι αρκετά σύνθετο και δυσνόητο και μέχρι το τελευταίο επεισόδιο τα ερωτήματα που μένουν αναπάντητα είναι αρκετά, αλλά αυτό συμβαίνει σε κάθε σειρά που είναι προορισμένη να συνεχιστεί για όσους κύκλους αντέξει να πληρώνει η παραγωγή.

Η αλήθεια είναι ότι το στόρι είναι αρκετά σύνθετο και δυσνόητο και μέχρι το τελευταίο επεισόδιο τα ερωτήματα που μένουν αναπάντητα είναι αρκετά, αλλά αυτό συμβαίνει σε κάθε σειρά που είναι προορισμένη να συνεχιστεί για όσους κύκλους αντέξει να πληρώνει η παραγωγή. Το τι έχει καταλάβει κανείς (και το πώς αντιλαμβάνεται την πραγματικότητα) ολοκληρώνοντας την προβολή και των οκτώ επεισοδίων είναι κάτι που έχει ενδιαφέρον να αναλυθεί, γιατί τίποτε απ' όσα παρακολούθησες για οκτώ ώρες δεν είναι αληθινό, ούτε έχει συμβεί.

Με μια (όχι και τόσο πετυχημένη) αναφορά στην αλληγορία του Σπηλαίου του Πλάτωνα από την «Πολιτεία» επιχειρείται κάποια στιγμή να υπάρξει μια εξήγηση, αλλά μέχρι να ακουστεί το «Starman» του David Bowie στο φινάλε δεν υπάρχει καμία λογική σε όσα έχει υποστεί η Μόρα, η δύστυχη γιατρίνα που είναι η πρωταγωνίστρια.

Σταματάω εδώ τα σπόιλερ, γιατί αν δεν έχεις δει ήδη τη σειρά, ένας λόγος που αξίζει να τη δεις είναι η αλληλουχία των περιστατικών που χτίζουν το φινάλε, ένας συνδυασμός επιστημονικής φαντασίας, θρίλερ και κοινωνικού δράματος, με χαρακτήρες που συνδέονται με ψεύτικες αναμνήσεις μέσα από ένα σύστημα προσομοίωσης που τους κάνει να ξεχνούν ποιοι είναι στ' αλήθεια. Ο άλλος λόγος είναι οι ηθοποιοί, σχεδόν όλοι γνώριμοι από άλλα σίριαλ του Netflix, ανθυποστάρ από διάφορα μέρη του κόσμου, σχεδόν όλοι σε πολύ καλές στιγμές τους.

1899 Facebook Twitter
Από την αρχή καταλαβαίνεις ότι ο χρόνος είναι κάτι συγκεχυμένο και απροσδιόριστο. Φωτό: Netflix

Η υπόθεση με λίγα λόγια είναι το ταξίδι ενός ατμόπλοιου με το συμβολικό όνομα «Κέρβερος» από την Ευρώπη στην Αμερική, το οποίο μεταφέρει επιβάτες κάθε φυλής, εθνικότητας και κοινωνικής τάξης. Ανθρώπους που δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους, δεν μιλούν καν την ίδια γλώσσα, το μόνο που τους συνδέει είναι ότι όλοι προσπαθούν να ξεφύγουν από ένα τραυματικό γεγονός που τους ανάγκασε να αναζητήσουν καταφύγιο στην Αμερική.

Στην πορεία καταλαβαίνεις ότι ο προορισμός δεν είχε καμία σημασία, σημασία έχει μόνο το ταξίδι και ακόμα περισσότερο η επίλυση ενός γρίφου – γι’ αυτό καλούνται να κάνουν τη διαδρομή με το ατμόπλοιο ξανά και ξανά, σε μια λούπα, μέχρι να καταφέρει η Μάρα να τον λύσει.

Ο Κέρβερος ανήκει σε έναν Άγγλο επιχειρηματία, τον Χένρι Σίνγκλεκτον, πατέρα της Μάρα, ο οποίος τον αγόρασε και έκανε μια σειρά από τροποποιήσεις, κυρίως μηχανικές, που φαίνονται περίεργες και ακατανόητες, αλλά έχουν νόημα γιατί αυτές ορίζουν την εξέλιξη των γεγονότων. Από την αρχή καταλαβαίνεις ότι, όπως σε όλες τις steampunk σειρές, ο χρόνος είναι κάτι συγκεχυμένο και απροσδιόριστο, γιατί, ενώ το ταξίδι συμβαίνει το 1899, η τεχνολογία που κρύβουν οι καμπίνες των επιβατών παραπέμπει στο μέλλον, το ίδιο και τα έπιπλα, οι συσκευές, τα βιβλία που εμφανίζονται στα ράφια.

1899 Facebook Twitter
Η περίπου δώδεκα επιβάτες που επιλέγονται (από τους 1.500 του πλοίου) ως πρωταγωνιστές για να αφηγηθούν τις ιστορίες τους έχουν μνήμες που τους κυνηγούν και τους απειλούν – παράνομους έρωτες, φόνους, προδοσίες, προσωπικά δράματα, απώλειες. Φωτό: Netflix

Οι περίπου δώδεκα επιβάτες που επιλέγονται (από τους 1.500 του πλοίου) ως πρωταγωνιστές για να αφηγηθούν τις ιστορίες τους έχουν μνήμες που τους κυνηγούν και τους απειλούν – παράνομους έρωτες, φόνους, προδοσίες, προσωπικά δράματα, απώλειες. Στη συνέχεια συνειδητοποιείς ότι η μοίρα όλων είναι προδιαγεγραμμένη και ο προορισμός του ταξιδιού συνδέεται μάλλον με το μέρος όπου ζούσε ο Κέρβερος παρά με την Αμερική.

Για να γίνει ακόμα πιο δραματική η υπόθεση, τέσσερις μήνες πριν, ένα πλοίο της ίδιας εταιρείας, με παρόμοιο αριθμό επιβατών και ίδιο προορισμό, είχε εξαφανιστεί χωρίς να αφήσει καθόλου ίχνη.

Το πλοίο αυτό με το επίσης συμβολικό όνομα Προμηθέας (που παραπέμπει στον Τιτανικό) στέλνει κωδικοποιημένα μηνύματα ζητώντας βοήθεια και ο καπετάνιος του Κέρβερου αναγκάζεται να αλλάξει πορεία για να σώσει όσους ανθρώπους έχουν καταφέρει να επιβιώσουν. Όλοι σχεδόν οι επιβάτες ξεσηκώνονται, γιατί δεν θέλουν σε καμία περίπτωση να γυρίσουν πίσω, στο λιμάνι όπου επιβιβάστηκαν, ετοιμάζοντας ανταρσία.

Οι μόνοι επιζώντες από τον Προμηθέα είναι ένας άντρας και ένα αγόρι, το οποίο αγόρι οι εξαγριωμένοι επιβάτες βλέπουν ως τον διάβολο και το θυσιάζουν για να συνεχίσουν το ταξίδι τους στην Αμερική.

Δεν θα αποκαλύψω άλλα από την υπόθεση και καλό είναι να μη διαβάσεις τις αναλύσεις που έχουν δημοσιευτεί ήδη για να ρίξουν φως στο μυστήριο που την περιβάλλει, αλλά έτσι κι αλλιώς θα χρειαστεί σίγουρα μία ακόμα σεζόν για να καταλάβουμε τι ρόλο ακριβώς έπαιξε η Μάρα σε όλο αυτό τον αχταρμά και ποιο ήταν το μυστηριώδες παρελθόν της.

1899 Facebook Twitter
Βασικό πρόσωπο είναι ο Γερμανός καπετάνιος Έικ Λάρσεν. Φωτο: Netflix

Εκτός από τη Μόρα, βασικό πρόσωπο είναι ο Γερμανός καπετάνιος Έικ Λάρσεν που έχει χάσει την οικογένειά του σε πυρκαγιά και δεν μαθαίνουμε ποτέ γιατί μοιράζεται αναμνήσεις με τη Μόρα.

Οι υπόλοιποι επιβάτες που εμπλέκονται στη βασική ιστορία είναι μια οικογένεια θρησκόληπτων Ολλανδών χωρικών με τρία παιδιά –η μάνα έχει πειστεί ότι της μιλάει ο Θεός και της δίνει εντολές–, μια Κινέζα μάνα με την κόρη της που υποκρίνονται ότι είναι γκέισες, ένα νιόπαντρο ζευγάρι Γάλλων με προβληματική σχέση, ο προδομένος συμπολεμιστής του συζύγου που ζητάει εκδίκηση, δυο Πορτογάλοι που υποκρίνονται ότι είναι ένας παπάς και ο αδερφός του, ενώ είναι εραστές…

Ο τρόπος που αυτοί οι άνθρωποι, οι οποίοι δεν μιλούν την ίδια γλώσσα και είναι αδύνατο να συνεννοηθούν μεταξύ τους, αλληλεπιδρούν και συνεργάζονται είναι δύσκολο να περιγραφεί χωρίς να κάνεις spoiler, ακόμα πιο δύσκολο είναι να μεταφέρεις με λογική σειρά τα περιστατικά που αποκαλύπτονται σε κάθε επεισόδιο, καταλήγοντας σε ένα φινάλε συναρπαστικό.

Αξίζει να το δεις αν έχεις όντως ανάγκη από οχτάωρο «κάψιμο» – ακόμα και αν δεν καταλάβεις Χριστό για το τι είναι πραγματικό και τι προσομοίωση…

1899 | Official Trailer

Οθόνες
0

Live

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

The Bear: Η κουζίνα ως καθαρτήριο των ψυχών

Daily / «The Bear»: Η κουζίνα ως καθαρτήριο των ψυχών

Έχουν καταντήσει μπανάλ οι προσδιορισμοί «αυθεντικό» και «ανθρώπινο», ταιριάζουν όμως απολύτως στους ρυθμούς και στο ύφος αυτής της εξαιρετικής νέας σειράς που προσφέρει μαθήματα ζωής και συντροφικότητας χωρίς ίχνος διδακτισμού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Οθόνες / «Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Μια σειρά τεσσάρων επεισοδίων υπενθυμίζει μία από τις μεγαλύτερες δικαστικές αδικίες στη βρετανική ιστορία, όταν εκατοντάδες αθώοι υπεύθυνοι ταχυδρομείων κατηγορήθηκαν για κλοπή και απάτη εξαιτίας ενός ελαττωματικού πληροφοριακού συστήματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω λεφτά, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Οθόνες / «Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω λεφτά, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Με αφορμή το αφιέρωμα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο έργο της, μια δημιουργός που ξέρει πώς να φτιάχνει σωστά crowdpleasers, η Λόρεν Γκρίνφιλντ μιλά στη LiFO για την απροθυμία μας να διδαχτούμε από τις οικονομικές κρίσεις και εξηγεί γιατί βλέπει τις ταινίες τεκμηρίωσης ως μηχανές ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bong Joon Ho: «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μπονγκ Τζουν-Χο / «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μετά τα πολυβραβευμένα «Παράσιτα», ο Μπονγκ Τζουν-Χο επιστρέφει με το «Mickey 17», μια σάτιρα επιστημονικής φαντασίας, και μιλά στη LiFO για τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγείται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Μυθολογίες / «To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται μια λίστα με ταινίες που έχει δει δεκάδες φορές και του έχουν προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως εκείνη που κάνει τη ζωή του πιο υποφερτή και αυτή που τον έφερε αντιμέτωπο με τη φθορά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ