Down by Law: Η cult «παγίδα» του Τζιμ Τζάρμους ξανά στα θερινά σινεμά

«Down by Law»: Ξαναπέφτουμε στην «Παγίδα» του Τζιμ Τζάρμους στα θερινά σινεμά Facebook Twitter
Πάνω από όλα, το «Down by Law» είναι μια ταινία ανδρικής συντροφικότητας, όπου οι χαρακτήρες τα βρίσκουν μεταξύ τους όχι μέσω ενός κοινού στόχου, που πάντα προκύπτει δραματουργικά, αλλά μέσω κάποιου τελετουργικού.
0

Ένας ραδιοφωνικός παραγωγός, ένας μαστροπός και ένας Ιταλός τουρίστας συναντιούνται σε ένα κελί φυλακής στη Νέα Ορλεάνη. Η σύνοψη του «Down by Law» του Τζιμ Τζάρμους θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελεί την αρχή ενός ανεκδότου. Μα και τα ανέκδοτα ανήκουν σε εκείνα τα μικρά που μόνα τους υπάγονται στην κατηγορία «φτερού», αλλά όλα τους μαζί συνθέτουν κάτι μεγαλύτερο. Κι ο Τζάρμους ως ένας κινηματογραφικός ποιητής ή, πιο σωστά, τραγουδοποιός, σκαρώνει φιλμικές μπαλάντες που αναβαθμίζουν σε σημαίνοντα αυτά τα μικρά, άρα και τα ανέκδοτα – θυμάστε τη σκηνή με το δαμάσκηνο στο «Mystery Train»

Ανάμεσα στα «μικρά» του Τζάρμους βρίσκονται και τα αντικείμενα. Ο φετιχισμός με αυτά διέπει τους ήρωές του, αλλά και το σινεμά του, όχι όμως για να υπηρετήσει την καλλιγραφία. Συνήθως σχετίζεται με μια μυθολογία που αυτά (τα αντικείμενα) εξυπηρετούν, είτε εκείνη του καλλιτέχνη που αφορούν είτε του ίδιου του χαρακτήρα και του τρόπου ζωής του. Να, στο «Down by Law», σε έναν καβγά του Τομ Γουέιτς με τη σύντροφό του στην ταινία, την Έλεν Μπάρκιν, την εκλιπαρεί να μην πειράξει ένα καλολουστραρισμένο ζευγάρι παπουτσιών, κι ας είναι ραδιοφωνικός παραγωγός, κι ας έχουν, θεωρητικά, οι δίσκοι του μεγαλύτερη σημασία για τη δουλειά του.

Οι crime μυθοπλασίες, τα δράματα φυλακής, οι ταινίες απόδρασης και τα road movies αποτελούν σημεία αναφοράς της «Παγίδας του Νόμου», χωρίς η τελευταία να εντάσσεται σε κανένα από αυτά τα είδη. 

Σε ένα δεύτερο επίπεδο, τού είναι πιο εύκολο να εκφράσει την αγωνία του για την τύχη των παπουτσιών, παρά για εκείνη των δίσκων και άρα να επικοινωνήσει το δέσιμο που έχει η ύπαρξή του μ’ αυτούς, αλλά ας μη βαρύνουμε το κείμενο περισσότερο από όσο μας επιτρέπει η ταινία και το ύφος της. Κατά κάποιον τρόπο και ο ίδιος ο Τζάρμους, ως δημιουργός, παραθέτει επί της οθόνης κινηματογραφικά αντικείμενα που συνέλεξε ως σινεφίλ, διαθλώντας τα μέσα από το προσωπικό του ιδίωμα. Οι crime μυθοπλασίες, τα δράματα φυλακής, οι ταινίες απόδρασης και τα road movies αποτελούν σημεία αναφοράς της «Παγίδας του Νόμου», χωρίς η τελευταία να εντάσσεται σε κανένα από αυτά τα είδη. 

Tom Waits - Jockey Full Of Bourbon (Down By Law Soundtrack)

Στην εισαγωγή, καθώς ο Τομ Γουέιτς βρυχάται μελωδικά το «Jokey full of Bourbon», ο φακός του θρυλικού Ρόμπι Μιούλερ περιπλανιέται στους δρόμους της Νέας Ορλεάνης, καταγράφοντας σπίτια, με τον ουρανό πάντα να προβάλλει στο πάνω μέρος του κάδρου, υποσχόμενος κάτι πέρα και έξω από αυτά – κρατήστε το αυτό. Νιώθεις ότι θα μπορούσε να σταματήσει την περιπλάνησή του και να εστιάσει σε οποιαδήποτε από αυτές τις κατοικίες και να εντοπίσει μέσα τους ανθρώπους σαν αυτούς τους δύο που θα συναντήσουμε, με τις (παρεμφερείς) ιστορίες τους. Ο Τζακ κι ο Ζακ είναι δυο χαμένα κορμιά, με τον τρόπο που θα το έλεγαν άνθρωποι που έχουν προλάβει live ομιλία του Γεωργίου Παπανδρέου, αλλά και όπως θα το εννοούσαν οι ποιητές. Θα γνωριστούν μεταξύ τους όταν συλληφθούν, καθένας τους για διαφορετικό λόγο, και θα οδηγηθούν στη φυλακή, στο ίδιο κελί. Σύντομα θα αποκτήσουν άλλον έναν συγκάτοικο, τον Ρομπέρτο, εν συντομία Μπομπ, έναν Ιταλό που μιλά σπαστά αγγλικά, χρησιμοποιεί μπλοκάκι για να θυμάται λέξεις και φράσεις, μοιάζει φύσει αισιόδοξος και αγαπά Αμερικανούς ποιητές όπως ο Γουίτμαν και ο Ρόμπερτ Φροστ – συνήθως οι χαρακτήρες του Τζάρμους είναι και φιλότεχνοι, με προτίμηση στους καταραμένους καλλιτέχνες. Αν και η ενεργητικότητα και η φλυαρία του θα φανεί ενοχλητική αρχικά, ο Μπομπ −ένας τρισχαριτωμένος Μπενίνι, όταν ακόμα έχτιζε την κωμική περσόνα του− σύντομα θα κερδίσει τη συμπάθειά τους.

«Down by Law»: Ξαναπέφτουμε στην «Παγίδα» του Τζιμ Τζάρμους στα θερινά σινεμά Facebook Twitter
Mετά από αυτή την «ιερή» στιγμή, η συντροφιά θα δραπετεύσει και θα περιπλανηθεί στους βαλτότοπους της Λουζιάνα.

Πάνω από όλα, το «Down by Law» είναι μια ταινία ανδρικής συντροφικότητας, όπου οι χαρακτήρες τα βρίσκουν μεταξύ τους όχι μέσω ενός κοινού στόχου, που πάντα προκύπτει δραματουργικά, αλλά μέσω κάποιου τελετουργικού. Στο «Rio Bravo» του Χάουαρντ Χοκς, για παράδειγμα, το δέσιμο έρχεται με ένα τραγούδι, εδώ με μια παρτίδα πόκερ κι ένα αλησμόνητο «I scream, you scream, we all scream for ice cream».

Mετά από αυτή την «ιερή» στιγμή, η συντροφιά θα δραπετεύσει και θα περιπλανηθεί στους βαλτότοπους της Λουζιάνα. Ο Μπομπ θα βρει τον τελικό προορισμό του, έχοντας διανύσει περισσότερο δρόμο από τους άλλους δυο −μετακινήθηκε από την Ιταλία στην αμερικανική ενδοχώρα άλλωστε−, ενώ ο Ζακ κι ο Τζακ χάρη σ’ αυτήν τη συνάντηση θα βηματίσουν σε έναν νέο δρόμο, κι ας μη γνωρίζουν ακόμα πού θα τους βγάλει. 

Κι εμείς, με τη σειρά μας, θα βγούμε κερδισμένοι, παίρνοντας μαζί μας μια υπέροχη μικρή ταινία. Για τον δρόμο. 

Down by Law, Official Trailer [1986]

Η ταινία «Στην Παγίδα του Νόμου» («Down by Law», 1986) κυκλοφορεί σε επανέκδοση από το Cinobo στις 16/05.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Μυθολογίες / «Όταν είδα το "Climax", δεν μπορούσα να συνέλθω για ώρες»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Capétte

Τι συνδέει τον Αρονόφσκι με τον Αλμοδόβαρ και τον Λάνθιμο με τον Βούλγαρη; Ο μουσικός Capétte φτιάχνει τη δική του αγαπημένη κινηματογραφική δεκάδα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
the last showgirl

Οθόνες / Πρεμιέρα προσεχώς: 10 ταινίες που θα ξεχωρίσουν το επόμενο δίμηνο

Η επιστροφή του Βάλτερ Σάλες, ένας στοχαστικός Κώστας Γαβράς, τα φαντάσματα του Γιώργου Ζώη, ο Ντίλαν κατά τον Τιμοτέ Σαλαμέ, το βάπτισμα της Πάμελα Άντερσον στην υποκριτική, ένα χαμηλόφωνο διαμάντι από την Ινδία και η μεγαλόπνοη αλληγορία του Μπρέιντι Κόρμπετ είναι μερικές από τις ταινίες που θα μας απασχολήσουν τον χειμώνα του 2025.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Pulp Fiction / Phyllis Dalton (1925-2025): Η κορυφαία ενδυματολόγος της κινηματογραφικής ιστορίας

Πέθανε στα 99 της χρόνια η Βρετανή ενδυματολόγος που έντυσε χιλιάδες πρωταγωνιστές και κομπάρσους, πάντα με το βλέμμα στραμμένο στην αναπαραγωγή της αυθεντικότητας και στην αντίληψη της δραματικότητας του σεναρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε δια παντός την πραγματικότητα

Απώλειες / Το υπερβατικό σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς διέρρηξε διά παντός την πραγματικότητα

Το όνομα του Ντέιβιντ Λιντς (1946-2025) έγινε επιθετικός προσδιορισμός και οι ταινίες του μας προσκάλεσαν να βλέπουμε και να αισθανόμαστε αλλιώς τον κόσμο: με τα μάτια μιας απόκοσμης ψευδαίσθησης και την ψυχή της υπέροχης εμμονής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Μυθολογίες / «Μετά το “Blues Brothers” φορούσα μαύρα γυαλιά στην τάξη»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Αχιλλέα ΙΙΙ

Έχοντας συμπεριλάβει στη λίστα του από τους αδελφούς Μαρξ μέχρι μια ταινία με τον Θανάση Βέγγο, o συγγραφέας πιστεύει πως το τραγικό και το γελοίο συναντιούνται σε κάποιο σημείο, το οποίο δεν είναι πάντα ευδιάκριτο.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
pamela anderson

Οθόνες / H όψιμη δικαίωση της Πάμελα Άντερσον

Μια γυναίκα που επί δεκαετίες αντιμετωπιζόταν από τον πλανήτη ως αντικείμενο (ηδονής και χλεύης) βρίσκει στο «Last Showgirl» την ευκαιρία να αποδείξει ότι υπάρχει θέση γι’ αυτήν και σε άλλους ρόλους από εκείνους που της φόρεσε η βιομηχανία του θεάματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχιώτες

Οθόνες / Movie Galaxy: Το βιντεοκλάμπ που κρατάνε ανοιχτό οι σινεφίλ Εξαρχειώτες

Ο Λευτέρης Τζώρτζης έχει συγκεντρώσει 50.000 τίτλους. Το όνομά του έχει αναφερθεί σε έργο της Κιτσοπούλου, «ξεπουλάει» Ταρκόφσκι και έχει ζήσει επικούς καβγάδες για ταινίες - πιο πρόσφατα για τα «Μαγνητικά Πεδία».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Οθόνες / Βαγγέλης Μουρίκης: «Tι σχέση έχω εγώ με τον Ντε Νίρο;»

Λίγο πριν από την κυκλοφορία του «Arcadia» του Γιώργου Ζώη στις αίθουσες, ο Βαγγέλης Μουρίκης μιλάει στη LiFO για τον τρόπο με τον οποίο δουλεύει έναν ρόλο, για τον Οικονομίδη, τον Γραμματικό, τα spoilers και τη χαμένη αρετή τού να ακούμε.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Μυθολογίες / «Αγάπησα τόσο τη "Lola Rennt" που βάσισα το καλλιτεχνικό μου όνομα πάνω της»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Spyros Rennt

Λάρι Κλαρκ, Μίκαελ Χάνεκε, «Στρέλλα», «Κυνόδοντα» και Κωνσταντίνο Γιάνναρη περιλαμβάνει η δεκάδα αγαπημένων ταινιών του φωτογράφου Spyros Rennt.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Threads»: Η συγκλονιστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου /«Threads»: To βρετανικό «Chernobyl» εξακολουθεί να συγκλονίζει 40 χρόνια μετά

Οθόνες / «Threads»: Η ανατριχιαστική βρετανική ταινία που απεικόνισε τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου

Σαράντα χρόνια κλείνει η σοκαριστική δημιουργία του BBC, που κάνει το «Chernobyl» του HBO να μοιάζει με τη «Mary Poppins» και αφορά τις πιθανές επιπτώσεις πυρηνικής επίθεσης σε μια βρετανική πόλη, όπως προκύπτουν μέσα από τις φριχτές δοκιμασίες των κατοίκων της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ