[Από τους Αλέξανδρο Διακοσάββα & Σταυριάννα Χαραλαμποπούλου]
1.
Το ομώνυμο πρώτο βιβλίο της συγγραφέως Σουζάν Κόλινς εκδόθηκε το 2008 από την Σκολάστικ. Ακολούθησαν η Φωτιά (Catching Fire) του 2009 και η Κοτσυφόκισσα (Mockingjay) του 2010 που ολοκλήρωσε την τριλογία. Συνολικά έχουν πουληθεί περισσότερα από 65 εκατομμύρια αντίτυπα και των τριών βιβλίων μόνο στην Αμερική, χτυπώντας κορυφή σε όλες τις λίστες των best seller, ενώ η τριλογία έχει μεταφραστεί σε 26 γλώσσες παγκοσμίως. Πλέον θεωρείται από τις πιο επιδραστικές και επιτυχημένες σειρές νεανικής λογοτεχνίας, μαζί με τον Χάρι Πότερ και το Twilight Saga.
Για τις ανάγκες του ενδυματολογικού κομματιού του ρόλου της Ελίζαμπεθ Μπανκς στη δεύτερη ταινία, επιστρατεύθηκε μέχρι και ο οίκος Alexander McQueen. Τουλάχιστον τέσσερα διαφορετικά σύνολα από αυτά που φοράει φέρουν την υπογραφή του οίκου.
2.
Η Κόλινς έχει πλάσει μια ολόκληρη μυθολογία, η οποία τοποθετείται σε ένα δυστοπικό, μετα-αποκαλυπτικό μέλλον. Η δράση λαμβάνει χώρα στη φανταστική Πάνεμ (αναφορά στο λατινικό Panem et Circenses - Άρτος και Θεάματα) της Βόρειας Αμερικής, όπου η μητρόπολη της Κάπιτολ καταδυναστεύει την υπόλοιπη χώρα, η οποία χωρίζεται σε 12 επικράτειες. Κάθε χρόνο η Κάπιτολ διοργανώνει τους Αγώνες Πείνας, στους οποίους κάθε περιοχή προσφέρει ως φόρο υποτέλειας ένα νεαρό αγόρι και ένα κορίτσι. Τα 24 παιδιά διαγωνίζονται σε ένα ειδικά σχεδιασμένο περιβάλλον μέχρι ο νικητής να καταφέρει να εξοντώσει όλους τους υπόλοιπους. Η μάχη τους προβάλλεται τηλεοπτικά και αποτελεί για τους κατοίκους της Κάπιτολ το πιο αναμενόμενο σόου της χρονιάς. Οι θεματικές που προσεγγίζει η Κόλινς αντλούν στοιχεία από την ελληνική μυθολογία, τις ρωμαϊκές μονομαχίες και τα σύγχρονα ριάλιτι σόου. Όταν το franchise άρχισε να γίνεται γνωστό, ασκήθηκε έντονη κριτική στη συγγραφέα για ομοιότητες στην πλοκή με το ιαπωνικό βιβλίο του 1999, Battle Royale, του Κουσούν Τακάμι (και μετέπειτα ταινία του 2000 από τον Κίντζι Φουκασάκου). Η ίδια έχει δηλώσει πώς δεν γνώριζε καν την ύπαρξη του βιβλίου και του συγγραφέα του κατά τη συγγραφή των Αγώνων Πείνας, και ότι η ιδέα της δημιουργήθηκε παρακολουθώντας την αμερικανική εισβολή στο Ιράκ και παράλληλα διάφορα δημοφιλή ριάλιτι σόου.
3.
Το 2009 η παραγωγός Νίνα Τζέικομπσον της μικρής ανεξάρτητης εταιρείας Color Force απέκτησε τα δικαιώματα κινηματογραφικής μεταφοράς του βιβλίου. Για να καταφέρει να αντεπεξέλθει στο υψηλό μπάτζετ, συνεργάστηκε με τη Lionsgate η οποία ανέλαβε να διανείμει την ταινία στις αίθουσες. Η Σούζαν Κόλινς συμμετείχε στη σεναριακή προσαρμογή του πρώτου βιβλίου, την οποία σκηνοθέτησε ο Αμερικανός Γκάρι Ρος. Στις υπόλοιπες ταινίες που ανέλαβε να σκηνοθετήσει ο Φράνσις Λόρενς, δεν συμμετείχε στο σενάριο. Η πρώτη ταινία έκανε πρεμιέρα στους αμερικανικούς κινηματογράφους τον Μάρτιο του 2012 κάνοντας ρεκόρ εισπράξεων πρώτης μέρας και πρώτου Σαββατοκύριακου προβολών, για ταινία που δεν είναι σίκουελ. Και οι δύο ταινίες ως τώρα έχουν υπάρξει εμπορικές και καλλιτεχνικές επιτυχίες, μαζεύοντας πάνω από 1,5 δις δολάρια στο παγκόσμιο μποξ όφις. Η Επανάσταση, όπως μετονομάστηκε το τέλος της τριλογίας, έσπασε σε δύο μέρη που γυρίστηκαν μαζί για τον κινηματογράφο, ακολουθώντας το πρότυπο του τελευταίου μέρους των Χάρι Πότερ και Twilight Saga. Το πρώτο μέρος κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα του σήμερα και το δεύτερο θα ακολουθήσει σε ακριβώς έναν χρόνο. Το συνολικό μπάτζετ και των τεσσάρων ταινιών έχει ανέλθει στα 458 εκ. δολάρια.
4.
Μια από τις βασικές διαφορές στις μεθόδους κινηματογράφησης που ακολούθησαν οι δύο σκηνοθέτες είναι η "κουνημένη" κάμερα στο χέρι. Ο Γκάρι Ρος χρησιμοποίησε το τρεντ της εποχής για την πρώτη ταινία, με σκοπό να προσδώσει ρεαλισμό και την πολυπόθητη ντοκιμαντεριστική υφή του ριάλιτι στη δράση. Ο Φράνσις Λόρενς εγκατέλειψε αυτή την τεχνική, καθώς ήθελε να εστιάσει περισσότερο στο ερωτικό τρίγωνο των πρωταγωνιστών που εξελίσσεται από τη δεύτερη ταινία. Και οι δύο πρώτες ταινίες γυρίστηκαν σε φιλμ, και μάλιστα για τις σκηνές της αρένας στη δεύτερη έχει χρησιμοποιηθεί IMAX φιλμ των 65 mm. Για τη νέα ταινία, ο Λόρενς προτίμησε να χρησιμοποιήσει ψηφιακή κάμερα.
5.
Μεγάλη σημασία έχει δοθεί στα ονόματα της μουσικής βιομηχανίας που έχουν δώσει τραγούδια για τα soundtrack των ταινιών. Arcade Fire, Coldplay, The Chemical Brothers, Christina Aguilera, Maroon 5, Taylor Swift, Sia, Ellie Goulding, Lorde, Santigold, Major Lazer είναι μερικοί από τους καλλιτέχνες που έχουν συμμετάσχει στα τρία soundtracks που έχουν κυκλοφορήσει ως τώρα.
6.
Τα κομμάτια του μακιγιάζ και της ενδυματολογίας "βγάζουν μάτι" στις ταινίες, αφού οι κάτοικοι της Κάπιτολ είναι αρκετά εκκεντρικοί εμφανισιακά και οι συμμετέχοντες στους Αγώνες προσπαθούν να κερδίσουν την εύνοια του κοινού με ιδιαίτερα κοστούμια. Περισσότεροι από 35 make-up artists επιστρατεύθηκαν για τις ανάγκες του μακιγιάζ των βασικών χαρακτήρων, ενώ οι ενδυματολόγοι δημιούργησαν πάνω από 1.800 βοηθητικά κοστούμια για τις γενικές σκηνές με κατοίκους της Πάνεμ. Η Ελίζαμπεθ Μπανκς που υποδύεται τη συνοδό των φόρων υποτέλειας της περιοχής 12, Έφι Τρίνκετ, χρειαζόταν καθημερινά 2μιση ώρες προετοιμασίας πριν τα γυρίσματα, ενώ ο χρόνος μειωνόταν κατά 45 λεπτά όταν οι σκηνές της περιλάμβαναν γάντια και δεν φαίνονταν τα νύχια της. Έχει δηλώσει ότι τα τεράστια διακοσμημένα ψεύτικα νύχια που φορούσε στα γυρίσματα την έκαναν να χρειάζεται βοηθό ακόμα και για να πάει στην τουαλέτα. Πάντως, για τις ανάγκες του ενδυματολογικού κομματιού του ρόλου της στη δεύτερη ταινία, επιστρατεύθηκε μέχρι και ο οίκος Alexander McQueen. Τουλάχιστον τέσσερα διαφορετικά σύνολα από αυτά που φοράει φέρουν την υπογραφή του οίκου και επιλέχθηκαν από την καλλιτεχνική του διευθύντρια, Σάρα Μπέρτον για την Μπανκς.
7.
Όσον αφορά τα μαλλιά του πρωταγωνιστικού τρίο, οι Τζένιφερ Λόρενς και Λίαμ Χέμσγουορθ (αδερφός του πρόσφατα επιλεγμένου από το περιοδικό People ως πιο σέξι άνδρας στον κόσμο για το 2014, Κρις Χέμσγουορθ) είναι φυσικοί ξανθοί και έπρεπε να βάψουν τα μαλλιά τους σκούρα καστανά. Αντίθετα, ο σκουρομάλλης Τζος Χάτσερσον έγινε ξανθός για τις ανάγκες του ρόλου.
8.
Πριν ο ρόλος της Κάτνις Έβερντιν καταλήξει στην Τζένιφερ Λόρενς, είχαν περάσει από οντισιόν ονόματα όπως οι Κλόι Γκρέις Μόρετζ, Έμα Ρόμπερτς, Σίρσα Ρόναν και Άμπιγκεϊλ Μπρέσλιν, ενώ η Λόρενς είχε περάσει παλιότερα από δοκιμαστικό για τον ρόλο της Μπέλα Σουάν στο Twilight Saga, πριν αυτός δοθεί στην Κρίστεν Στιούαρτ. Οι παραγωγοί φυσικά δικαιώθηκαν απόλυτα για την επιλογή τους, γιατί την τελευταία διετία η δημοτικότητα της Λόρενς έχει ανέβει κατακόρυφα. Οι ρόλοι της στα Silver Linings Playbook του 2012 και American Hustle του 2013 της πρόσφεραν κριτική αποδοχή (είχε προηγηθεί το Winter's Bone του 2010, για το οποίο είχε ήδη λάβει την πρώτη της υποψηφιότητα για Όσκαρ), άλλες δύο συναπτές υποψηφιότητες για Όσκαρ και μια νίκη για το πρώτο, γεγονός που την έκανε τη δεύτερη νεότερη γυναίκα ηθοποιό στην ιστορία του θεσμού που κερδίζει Όσκαρ ερμηνείας Α' Ρόλου. Παράλληλα, η "χύμα" προσωπικότητά της, καθώς και οι γυμνές φωτογραφίες που διέρρευσαν πρόσφατα στο Διαδίκτυο κατά τη διάρκεια του σκανδάλου με τα γυμνά των celebrities, την έχουν φέρει στην πρώτη θέση των it-girls του Χόλιγουντ, αυτή τη στιγμή.
9.
Ο πρόσφατα εκλιπών Φίλιπ Σίμορ Χόφμαν έπαιζε έναν από τους πιο κομβικούς ρόλους της δεύτερης ταινίας, τον αμφιλεγόμενο διοργανωτή των παιχνιδιών ο οποίος πρωταγωνιστεί και στο τελευταίο βιβλίο. Όταν τον περασμένο Φεβρουάριο ο Χόφμαν βρέθηκε νεκρός από υπερβολική δόση ναρκωτικών στα 46 του, ήταν αναμενόμενο το κοινό των Hunger Games να ανοίξει συζητήσεις για το πώς θα ολοκληρωθεί η σειρά. Λίγο αργότερα, η Lionsgate ανακοίνωσε πως ο ηθοποιός είχε ήδη ολοκληρώσει το μεγαλύτερο μέρος και του δεύτερου μέρους του Mockingjay κι επομένως η αντικατάστασή του δεν κρίθηκε απαραίτητη. Η ταινία ολοκληρώθηκε με ένα συνδυασμό ψηφιακής αναπαράστασης του Χόφμαν για την τελευταία μεγάλη σκηνή που δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει.
10.
Οι παραγωγοί των ταινιών δεν πρόσφεραν ποτέ τον ρόλο του Προέδρου Σνόου στον Ντόναλντ Σάδερλαντ. Ο ηθοποιός αφού διάβασε το σενάριο έστειλε στον Γκάρι Ρος ένα ιδιαίτερα ενθουσιώδες τρισέλιδο γράμμα. Ο ίδιος δήλωσε στο GQ: «Μου αρέσει να διαβάζω σενάρια και αυτό προσέλκυσε το ενδιαφέρον μου. Έτσι τους έστειλα ένα γράμμα. Ο ρόλος του Σνόου μπορεί να είχε μία ή δύο γραμμές ομιλίας στο σενάριο, αλλά αυτό δεν είχε σημασία. Θεώρησα πως πρόκειται για μία εξαιρετικά σημαντική ταινία και ήθελα να είμαι μέρος της. Μου φάνηκε πως θα μπορούσε να αφυπνίσει μία μερίδα του κοινού που παρέμενε αδρανής από τα 70s. Για να είμαι ειλικρινής, όχι απλώς δεν είχα διαβάσει τα βιβλία, αλλά ήμουν ολοκληρωτικά αδαής ως προς την ύπαρξή τους. Όταν, όμως, ο Ρος διάβασε το γράμμα μου, θεώρησε πως θα ήταν καλή ιδέα να μου δώσει τον ρόλο. Έγραψε για μένα αυτές τις υπέροχες ποιητικές σκηνές στους Rose Gardens και διαμόρφωσε το μεγαλείο και την ευφυΐα του Προέδρου Σνόου». Μεταξύ άλλων, το γράμμα του Σάδερλαντ περιλάμβανε μια συζήτηση πάνω στην εξουσία και μία ανάλυση των στοιχείων του Σνόου που ο ηθοποιός διέκρινε ως θεμελιώδη για τον χαρακτήρα. Για παράδειγμα, πρότεινε στο σκηνοθέτη να εντάξει στις ταινίες και την οπτική γωνία του Σνόου, η οποία δεν παρουσιάζεται στα βιβλία, καθώς η αφήγηση γίνεται από την Κάτνις. Για την κίνηση αυτή του ηθοποιού ο Ρος σχολίασε: «Αυτού του είδους τη σχέση αναζητά ο σκηνοθέτης με τους ηθοποιούς του. Τη συνεργασία και την προσφορά του ενός προς τον άλλο. Τότε είναι που μία ταινία φτάνει στο καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα».
σχόλια