«Fargo»: Όταν οι άνθρωποι κάνουν σχέδια, οι Κοέν γελούν

«Fargo»: Όταν οι άνθρωποι κάνουν σχέδια, οι Κοέν γελούν Facebook Twitter
H Φράνσις ΜακΝτόρμαντ σε μια μεταμόρφωση που της χάρισε το πρώτο της Όσκαρ- δείχνει να αντιλαμβάνεται τον τρόπο που λειτουργεί ο κόσμος.
0

Για τη βασική προβληματική που διατρέχει το μεγαλύτερο μέρος της κοενικής φιλμογραφίας, τα έχουμε γράψει ήδη με αφορμή τις επανεκδόσεις του «Μεγάλου Λεμπόφσκι» και του «Μόνο Αίμα».  Εν συντομία είναι η εξής: μοναδικές σταθερές στο σύμπαν μας είναι η τυχαιότητα, ο θάνατος και ανθρώπινη απληστία. Αν εποίησε κάτι εν σοφία τον κόσμο μας, δεν ήταν ο (χριστιανικός) Θεός, αλλά το Χάος, ως μια απροσδιόριστη, ασχημάτιστη (μεταφυσική;) οντότητα που ενεργεί και ορίζει όσα είναι να συμβούν με τους δικούς της (μη) κανόνες, του οποίους ποτέ δεν θα μάθουμε.

Μόνο που οι άνθρωποι, από αναίσχυντη αλαζονεία, από άσπιλη κι αμόλυντη βλακεία, από αγνή αφέλεια ή κι από τα τρία ταυτόχρονα, πιστεύουμε ότι μπορούμε να πάμε κόντρα στο Χάος και να το τιθασεύσουμε, ότι μπορούμε να αποκτήσουμε τον έλεγχο της κατάστασης.

Σε συνέπεια των παραπάνω, όταν οι χαρακτήρες του κοενικού σινεμά κάνουν σχέδια, οι Κοέν γελούν. Στο «Fargo» έχουμε ένα σεναριο-σταυροβελονιά, όπως θα το αποκαλούσαμε με όρους παλαιοκριτικής, όπου σχεδόν σε κάθε σκηνή ένα σχέδιο πάει στραβά, οδηγώντας συνήθως σε βίαιη ή ακόμα και φονική κατάληξη.

Στο «Fargo» έχουμε ένα σεναριο-σταυροβελονιά, όπως θα το αποκαλούσαμε με όρους παλαιοκριτικής, όπου σχεδόν σε κάθε σκηνή ένα σχέδιο πάει στραβά, οδηγώντας συνήθως σε βίαιη ή ακόμα και φονική κατάληξη.

Μόνο η έγκυος αστυνομικός - η Φράνσις ΜακΝτόρμαντ σε μια μεταμόρφωση που της χάρισε το πρώτο της Όσκαρ- δείχνει να αντιλαμβάνεται τον τρόπο που λειτουργεί ο κόσμος, να ξέρει κάτι που όλοι οι υπόλοιποι αγνοούν και γι’ αυτό έχει μια πιο ήρεμη προσέγγιση, κινούμενη, ενδεχομένως, για κάποιους από εμάς στα όρια της αφέλειας. Κατά κάποιον τρόπο είναι ένας χαρακτήρας που προοικονομεί την έλευση του Dude, ίσως της υπέρτατης χαρακτηρολογικής ενσάρκωσης της σοφίας και της ορθής στάσης απέναντι στα πράγματα -  πάντα εντός του πλαισίου της κοενικής κοσμοθεωρίας.

CHECK «Fargo»: Όταν οι άνθρωποι κάνουν σχέδια, οι Κοέν γελούν Facebook Twitter
Ο τακτικός διευθυντής φωτογραφίας τους από το «Μπάρτον Φινκ» και έπειτα, ο Ρότζερ Ντίκινς, μεριμνά ώστε να μην μπορείς να δεις πού σταματά το χιόνι.

Ο τακτικός διευθυντής φωτογραφίας τους από το «Μπάρτον Φινκ» και έπειτα, ο Ρότζερ Ντίκινς, μεριμνά ώστε να μην μπορείς να δεις πού σταματά το χιόνι – αν πχ. στο πρόσφατο «Women Talking» της Σάρα Πόλεϊ, ο ήλιος και τα χρώματα του ορίζοντα υποσχόνταν έναν καλύτερο κόσμο, εδώ δεν υπάρχει φως στο τούνελ, καμία αχτίδα φωτός, έχουμε βουτήξει στην καρδιά της κοενικής αβύσσου.

Κι αν το σενάριο, με την παραδειγματική τιμωρία των άπληστων ηρώων και το επεξηγηματικό λογύδριο της ΜακΝτόρμαντ στον Πίτερ Στορμάρε, φαίνεται, σε ένα πρώτο επίπεδο, να παραπέμπει σε μια ηθική ιστορία, είναι ακριβώς αυτή η απελπισία της εικονογραφίας, που αίρει τον καταλογισμό της ηθικολογίας κι αποκαλύπτει κάτι πολύ πιο μαύρο κάτω από το χρώμα του λευκού που κυριαρχεί στο φιλμ – να μια ακόμα ειρωνική πινελιά. «Δεν σε καταλαβαίνω, είναι μια πανέμορφη μέρα», λέει η αστυνομικός στον εγκληματία, μα εμείς τίποτα πανέμορφο δεν βλέπουμε ούτε στη μέρα, ούτε, πολύ περισσότερο, σε όσα συνέβησαν κατά τη διάρκειά της.

Στην πραγματικότητα, ούτε καν κάτι ουσιωδώς θερμό την περιμένει με την επιστροφή της στη συζυγική εστία, παρά μόνο ένας σύζυγος που ενδιαφέρεται αποκλειστικά για τα κατορθώματά του στο ψάρεμα. Άλλωστε, αν είχαν αλλιώς τα πράγματα, δεν θα είχε κανονίσει να συναντήσει τον πρώην συμμαθητή της νωρίτερα στο έργο, στη μοναδική φορά που κάνει κι αυτή ένα σχέδιο, το οποίο, φυσικά, δεν εξελίσσεται όπως υποθέτουμε ότι το είχε φανταστεί. Απλώς η ίδια επιλέγει να εντοπίσει ομορφιά  στη μέρα (και στη ζωή της) κι αυτό είναι το μοναδικό ξεροκόμματο αισιοδοξίας  που μπορούν να πετάξουν οι Κοέν στο πιάτο σου.

«Fargo»: Όταν οι άνθρωποι κάνουν σχέδια, οι Κοέν γελούν Facebook Twitter
Έχει χιούμορ και μπόλικο σαρκασμό το «Fargo», αλλά δεν ξέρεις αν πρέπει να γελάσεις ή, πιο σωστά, εάν έχεις το κουράγιο και τη θέληση να το κάνεις.

Έχει χιούμορ και μπόλικο σαρκασμό το «Fargo», αλλά δεν ξέρεις αν πρέπει να γελάσεις ή, πιο σωστά, εάν έχεις το κουράγιο και τη θέληση να το κάνεις. Αν υπάρχει μια ένσταση που έχουμε να κάνουμε ως προς την αποθεωτική κριτική αποτίμηση της ταινίας στην εποχή της, είναι ότι ο καθολικός ενθουσιασμός εύλογα δεν θα μπορούσε να έχει λάβει υπόψη του την τελειοποίηση της κοενικής «συνταγής», τα αριστουργήματα που γέννησε η (ακόμα) πιο «μαύρη» περίοδός τους – αναφερόμαστε, με σειρά προτεραιότητας, στα «No Country for Old Men», «A Serious Man» και «Inside Llewyn Davis». Μάλλον η κριτική παραγνώρισε και το γεγονός ότι στο «Πέρασμα του Μίλερ» όλο αυτό ήταν κρυμμένο πίσω από την εξυπηρέτηση του είδους και της (συναρπαστικής) δραματουργίας κι απλώς έπρεπε να σκαλίσεις λίγο παραπάνω για να το εντοπίσεις.

Κι αυτό ίσως να κάνει εκείνη τη δημιουργία ανώτερη, έστω κι αν το «Fargo» υπήρξε πιο επιδραστικό, παγίωσε τη θέση του διδύμου ανάμεσα στους κορυφαίους του αμερικανικού κινηματογράφου και γέννησε μια επιτυχημένη, ομώνυμη σειρά, συγγενέστερη με το κωμικό κοενικό ιδίωμα, παρά με το μακάβριο γαϊτανάκι της ταινίας. Ακόμα κι έτσι, το «Fargo» παραμένει μια από τις ταινίες των ’90s που πρέπει οπωσδήποτε να έχετε δει, έστω και μία φορά στη ζωή σας.

Fargo (1996) | Official Trailer | MGM Studios

Η ταινία «Fargo» προβάλλεται σε επανέκδοση από την Πέμπτη 17 Αυγούστου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Οθόνες / 10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Ξεψαχνίσαμε τον κατάλογο που προσφέρουν οι πλατφόρμες streaming και σας παρουσιάζουμε δέκα ταινίες κατάλληλες για την πιο αγαπησιάρικη μέρα του χρόνου, ώστε να μη χρειαστεί να καταφύγετε ξανά στις συνηθισμένες επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oscar Stories: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Pulp Fiction / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Οι οσκαρικές φιλοδοξίες του Netflix για το Emilia Pérez έπεσαν στο κενό, καθώς η πρώτη τρανς υποψήφια στην ιστορία του θεσμού κατηγορείται για πολιτική ανορθογραφία και εξοστρακίζεται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Οθόνες / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Το να είσαι τρανς είναι ζήτημα προσωπικής ταυτότητας, όχι πολιτικών πεποιθήσεων. Και το να προϋποθέτουμε ότι τα τρανς άτομα είναι μονολιθικά στις απόψεις τους ή ανίκανα να έχουν συντηρητικές ή αντιδραστικές απόψεις, είναι απλά παράλογο.
THE LIFO TEAM
Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Νέα στήλη/ Κριτική τηλεόρασης / Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Κριτική της Πόπης Διαμαντάκου για το αστυνομικό θρίλερ του Star, για μια ελληνική παραγωγή που προσπαθεί να ανεβάσει τον πήχη και να συγκριθεί με ξένες παρόμοιες.
ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ
«Θολός βυθός», μια ταινία για τις παιδουπόλεις της Φρειδερίκης

Οθόνες / Οι παιδουπόλεις της Φρειδερίκης γίνονται ταινία

Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Ατζακά, η νέα ταινία της Ελένης Αλεξανδράκη «Θολός Βυθός» είναι μια βουτιά στις ζωές των παιδιών που έγιναν έρμαια της προπαγάνδας και πιόνια σε έναν πόλεμο που δεν καταλάβαιναν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Δέκα ξεχωριστές οικιακές προβολές, από το διαχρονικό μυστήριο του «Ονόματος του Ρόδου» ως τον ξεσηκωτικό χορό του «Αnother Round» κι από τις weird κωμικές αναζητήσεις του «Chevalier» ως το τρυφερό ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ